Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، کیانوش جهانپور، گفت: در مستند سازی در حوزه سلامت، کمبودهایی داریم و تاریخ و فراز و فرودهای طب در ایران و توانمندی‌های مردم بخوبی روایت نشده است، امروز هم در ثبت و گزارش اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت و انتقال آن به آیندگان و سایر ملل این نقصان مشهود است.

وی خاطرنشان کرد: ساختار قدرتمند شبکه بهداشتی و درمانی ایران در خاورمیانه بی نظیر است و برای ساخت مستند و ثبت در تاریخ از موضوعات مختلف از جمله نظام شبکه بهداشتی و درمانی، تاریخ نظام سلامت و تاریخ پزشکی و همه گیری ها در ایران نیازمند مشارکت بیشتر جامعه فرهنگی، هنری و مورخان و راویان توانا هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهانپور یادآور شد: خیلی از کارهای خبری که انجام می‌دهیم مربوط به روز یا دوره خاصی است اما ثبت تاریخی و روایت مکتوب و تصویری از خدمات نظام سلامت در دوران مختلف، ماندگار می‌شود. ریشه آنچه طب یونانی نامیده می‌شود، طب ایرانی است که یه یونان رفت و توسعه یافت و بعدها به سرزمین‌های اسلامی وارد شد و دوباره در ایران توسط افرادی مانند بوعلی سینا، رازی و جرجانی به توسعه داده شد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: بیش از یک قرن است که دانشگاهی در هند با اسم دانشگاه همدرد فعالیت دارد و در این دانشگاه، طب یونانی تدریس می‌شود و وقتی منابع درسی آن را نگاه می‌کنید کتاب‌های الحاوی رازی، ذخیره جرجانی و قانون ابن سینا را تدریس می‌کنند، اگر طب یونانی تدریس می‌کنید، چرا منابع تان صد در صد ایرانی است؟

جهانپور تاکید کرد: در کشور جریان‌های انحرافی شروع شده که می‌خواهند طب سنتی را به نام طب روایی به صفت اسلامی متصف و مصادره کنند در حالی که طب سنتی، روایی نیست و پیامبر اکرم (ع) و ائمه اطهار به دنبال ایجاد و بسط یک مکتب طبی نبودند. دستورات بهداشتی در اسلام و سبک زندگی اسلامی وجود داشته است. یا جنبش ضد واکسن که در آمریکا جریان‌های انحرافی منصوب به فراماسونری و یهود، دنبال می‌کنند، در ایران اما متأسفانه برخی با نام طب اسلامی به جریانات ضد واکسن دامن می‌زنند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تصریح کرد: اولین واکسیناسیون‌ها و شاید حتی آبله، صدها سال قبل از آنکه در غرب انجام شود، در شرق و ایران انجام شد اما متأسفانه به عنوان یک فناوری توسعه پیدا نکرد و ترویج نشده است و کشورهای دیگر، آن را ارتقا دادند و طبیعتاً با عنوان واکسن به جهان ارائه شده است. خوشبختانه با اجرای واکسیناسیون کشوری دیگر در کشور شاهد بیماری‌های مختلف از جمله آبله و فلج اطفال نیستیم و تاریخ این موضوعات به خوبی گفته و روایت نشده است.

جهانپور یادآور شد: سال‌ها است سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که ایران یکی از ۱۰ کشوری در دنیا است که ریشه‌های ژرف در طب سنتی دارد اما آنگونه که باید در دهه‌های اخیر به طب سنتی ایرانی نپرداخته ایم و یا اینکه به صورت انحرافی به آن پرداخته شده و رویکرد آکادمیک و ریشه‌ها و تاریخ طب سنتی مورد غفلت قرار گرفته است و این پیامدی جز تضعیف طب ایرانی نداشته و ندارد.

وی خاطرنشان کرد: زمان شیوع کرونا در کشور، خیلی از مدعیان برخی شبه طب‌ها می‌گفتند که کرونا دروغ است و وجود خارجی ندارد اما الان همه آنها تبدیل به درمانگر یکتای کرونا شده اند و انواع و اقسام درمان‌های بی اثر و مجعول کرونا را ارائه و حتی مردم را سرکیسه می‌کنند.

کد خبر 5059021

منبع: مهر

کلیدواژه: کیانوش جهانپور طب سنتی ویروس کرونا ویروس کرونا پروتکل های بهداشتی آمار کرونا سازمان بیمه سلامت سیما سادات لاری کووید 19 سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی علیرضا زالی انسولین دانشگاه علوم پزشکی تهران طب سنتی سلامت زنان بیمه سلامت طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۵۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه ۱۰ هزار میلیاردی فوق‌العاده خاص نظام سلامت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اعمال مصوبه فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت از امسال خبر داد و گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای فوق‌العاده خاص در نظر گرفته شده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بهرام عین‌اللهی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از زحمات کادر سلامت اظهار کرد: کارکنان نظام سلامت باعث افتخار ما هستند و به طور شبانه‌روزی، حتی در ایام تعطیل کار می‌کنند و در زمان کرونا نیز افتخارآفرینی کردند.

وی با اشاره به تقدیم 300 شهید حوزه سلامت در مبارزه با بیماری کووید19 گفت: با توجه به نیازهایی که در جامعه ما وجود دارد بحث پرداخت فوق‌العاده خاص را از دو سال پیش به صورت مستمر آغاز و سال گذشته در صحن علنی مجلس از نمایندگان مجلس درخواست و آن را پیگیری کردیم که با تلاش رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه، این مصوبه روز گذشته به تصویب رسید.

عین‌اللهی ادامه داد: 10 هزار میلیارد تومان فوق‌العاده خاص برای کارکنان حوزه سلامت در نظر گرفته شده که آیین نامه اجرایی آن در کمیته‌ها در حال تدوین بوده و به اطلاع تمامی کارکنان خواهد رسید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: مصوبه فوق‌العاده خاص از امسال اعمال می شود و جزو بودجه امسال دیده شده است.

عین‌اللهی در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با خبرنگاران به دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه سلامت اشاره و بیان ‌کرد: آموزش علوم پزشکی در ایران بنا به اقرار تمامی سازمان‌های بین المللی یکی از آموزش‌های در تراز کشورهای پیشرفته جهان است و تمامی شاخص‌هایی که در یک آموزش پیشرفته پزشکی لازم است را داراست.

وزیر بهداشت ادامه داد: امروزه ما نه تنها همه خدمات بهداشتی و درمانی مردم را در داخل کشور ارائه می‌دهیم بلکه در سال گذشته قریب به یک و نیم میلیون نفر از خارج از کشور برای درمان به ایران آمدند و خدمات دریافت کردند.

وی با بیان اینکه تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی ما از ابتدای انقلاب تاکنون از 10 دانشگاه علوم پزشکی به 70 دانشگاه افزایش پیدا کرده است، گفت: اکنون 240 هزار دانشجو، 22 هزار عضو هیئت علمی و 840 مرکز تحقیقاتی داریم و جهش بسیار خوبی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد شده است.

عین‌اللهی با اشاره به برگزاری آزمون دستیاری با بیان اینکه در سال گذشته در سه رشته بیهوشی، طب اورژانس و اطفال کمبود متقاضی داشتیم، گفت: مجبور شدیم در این سه رشته مجدد فراخوان داده و از کارورزان سال آخر پزشکی با مصوبه آموزش پزشکی تخصصی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه 12 هزار نفر در آزمون دستیاری در دوره جدید شرکت کرده اند، گفت: امسال نیز می‌توانیم معادل سال گذشته در دستیاری پذیرش داشته باشیم.

جذب 26 هزار نیروی ‌جدید در ‌وزارت بهداشت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در خصوص ظرفیت دانشجویان پزشکی نیز طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل می‌کنیم و در صورتی که افزایش و کاهشی لازم باشد با تصویب این شورا انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیا طب سنتی ریشه در غریزه انسان و دیگر انسان‌تباران دارد؟
  • اختصاص ۱۰ همت برای کادر درمان در بودجه ۱۴۰۳
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت به کادر درمان
  • عملیات وعده صادق نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است
  • شناسایی ۶ هزار زوج نابارور در لرستان
  • علت اصلی سیاه شدن لثه و درمان فوری تیرگی لثه با طب سنتی
  • برخورد قاطع با مداخله‌گر طب سنتی در نیشابور
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت آفریقا
  • بودجه ۱۰ هزار میلیاردی فوق‌العاده خاص نظام سلامت
  • تصاویر سوءاستفاده از دختربچه برای تبلیغ آرایشگاه