چرا خداوند این همه در مورد پدر و مادر سفارش کرده است؟
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۹۵۵۹۴
به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از اعتقاد الشیعه؛ در پاسخ به این سوال که چرا خداوند این همه در مورد پدر و مادر سفارش کرده، یادآوری چند نکته مفید است:
۱- باید اعتراف نمود که جایگاه پدر و مادر از دیدگاه اسلام، بسیار بلند و رفیع است، به اندازهای که قرآن کریم سفارشهای متعددی درباره آنان فرموده است و در مواردی حتی احسان و نیکی به والدین را پس از مسأله توحید و یگانگی خداوند آورده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۲- احترام و نیکی در اسلام یک اصل دو طرفه است. یعنی تنها والدین بر فرزندان خود حقوق لازم و واجب ندارند، بلکه فرزندان هم حقوقی دارند که پدر و مادر ملزم به رعایت آن میباشند، اسلام اگر فرموده است: «به بزرگانتان احترام بگذارید» در مقابل سفارش کرده است که کودکانمان را دوست داشته باشیم». و نیز فرموده است حق فرزند بر تو این است که بدانی خیر و شر او به تو باز میگردد و در مقابل اعمال او مسئولیت داری».
پس هم فرزندان موظفند که به پدر و مادرشان احترام بگذارند و هم پدر و مادر مسئولیت بزرگی در امر تعلیم و تربیت و راهنماییهای خردمندانه فرزندان به عهده دارند.
امّا چرا در مورد والدین بیشتر سفارش شده است؟ فلسفه این مسأله چیست که این همه درباره رعایت احترام به پدر و مادر تأکید شده است؟
شما پرسشگر محترم خوب میدانید که انسان موجودی است اجتماعی و باید در میان جمع زندگی نماید، بنیان این اجتماع بر همان خانواده کوچک چند نفری بنا نهاده شده که متشکل از پدر و مادر و فرزند است. در واقع اساس کاخ بلند اجتماع انسانی، خانواده است. اگر خانواده نباشد و یا فرزندی وجود نداشته باشد، اجتماعی به وجود نخواهد آمد و اگر هم اجتماعی به وجود بیاید به صورت موقت خواهد بود. ولی در دراز مدت توان بقا و حفظ انسانیت را ندارد.
در اجتماع خانواده، پدر و مادر حکم ریشه درخت را نسبت به شاخهها دارند. به طور طبیعی و فطری دوستدار فرزندان خویش هستند و در نتیجه فداکاری و محافظت دارند، به همین جهت همه تکالیف و مشکلات فرزندان را بدون هیچ گونه احساس ناراحتی و منت گذاری انجام میدهند. امّا والدین زمانی به فرزندان نیاز جدی پیدا میکنند که طبیعتاً عمری از ایشان میگذرد. حال اگر فرزندان احترام کامل پدر و مادر را رعایت نکنند و یا خدای نخواسته آنها را مورد آزار و اذیت، زخم زبانها، طعنه و منتگذاری قرار بدهند، این بیاحترامی پیامدهای بسیار بدی را دارد که به دو نمونه اشاره میشود:
الف. بیاحترامی به والدین سبب میشود که اجتماع خانواده فرو بپاشد. اگر بیحرمتی در خانواده به حدی برسد که ریشه خانواده به اندازه برگی ارزش نداشته باشد، بدون شک انسان های دیگر به فرزند علاقه و محبتی نخواهند داشت، آن وقت هیچ قانونی جایگزین محبت فطری انسان نمیشود. شاهد بر این مدعا وضعیت بیعاطفگی و نقصان توالد و تناسل در بعضی از جوامع ـ به اصطلاح ـ متمدن غربی است.
ب. فرزندان خودمان به ما احترام نمیگذارند. بچهای که امروز میبیند پدر و مادرش هیچ ارزشی به پدر و مادر بزرگ قایل نیستند، فردا در دوران پیری پدر و مادر خویش چگونه عمل خواهد کرد؟ با توجه به نقش مهم و حیاتی خانواده در امر تعلیم و تربیت فرزندان، آنان مسلماً همان راهی را در پیش میگیرند که الگوهای عملی شان(پدر و مادر) رفته بودند، سرانجام درست در آن لحظهای که باید دست ما را بگیرند و با ما محترمانه برخورد نمایند، ما را به باد کتک، تحقیر و… خواهند گرفت.
گذشته از مسأله تعلیم و تربیت، اصل و قانون عکس العمل کردارهای انسان که از نظر قرآن(۷) و احادیث مسلم است، میگوید: چنین پدر و مادری، باید همان سرنوشت پدر و مادر خودشان را داشته باشند.
از مکافات عمل غافل مشو؛ گندم از گندم بروید، جو ز جو
پس، از آن جایی که اساس اجتماع، بر خانواده استوار است و پایه خانواده، محبت است، اگر احترام به والدین نداشته باشیم، محبت طبیعی آنها نسبت به فرزند برچیده میشود و در نتیجه خانواده از هم پاشیده و نسل انسانی منقرض و قطع خواهد شد. روشن است که هیچ عامل دیگری جایگزین محبت طبیعی نسبت به فرزند نمیشود، تا انسان ها را تشویق به امر ازدواج و بچه داری نماید.
نکتهای را که باید توجه داشته باشید، فرق احترام و اطاعت است. احترام چیزی است و اطاعت چیزی دیگر، قلمرو احترام به والدین بسیار وسیع است، انسان موظف است که در هر حال با آنها محترمانه رفتار نمایند، امّا اطاعت آن گستره احترام را ندارد، بلکه محدود است و در همه جا و هر کاری اطاعت از والدین لازم نیست.
حال باید دید منظورتان از اشتباه والدین که با وجود آن، به آنها احترام بگذاریم، چیست؟ اگر مراد اشتباه عرفی است مثل این که پدر و مادر، به زندگی فرزندان دخالتهای بیمورد مینمایند و…، باید احترامشان را داشته باشیم، ولی در عین حال، آنها را با ملایمت متوجه اشتباهشان بنماییم.
امّا آیا اگر اطاعتشان، منجر به معصیت شود در اینجا باید اطاعت کرد؟ اگر مقصودتان از اشتباه، اشتباه شرعی است مثل این که به کارهای خلاف شرع دستور دهند، در چنین موردی باز هم احترامشان لازم است، امّا اطاعت از آنها جایز نیست، زیرا در معصیت الهی و کارهای خلاف شرع از هیچ کس اطاعت جایز نیست.
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: پدر و مادر قرآن کریم احترام پدر و مادر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۵۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران افتتاح شد
دریافت 9 MB
به گزارش خبرنگار مهر، دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران صبح امروز با حضور انسیه خزعلی معاون زنان و خانواده رییس جمهور، قاسم عموعابدینی معاون وزارت علوم و محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران افتتاح شد.
محمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران در آیین افتتاح دانشکده علوم خانواده این دانشگاه گفت: ما توقع داریم که دانشکده علوم خانواده محور اصلی مطالعات خانواده در کشور بشود و نقش آفرینی مهی در این زمینه داشته باشد.
رییس دانشگاه تهران در این مراسم ضمن تبریک روز معلم گفت: همه ما می دانیم که امروزه بحث صیانت از خانواده تبدیل به یک دغدغه جهانی شده و همچنین صیانت از خانواده از نظر دینی جایگاه بسیار ویژه ای دارد.
مقیمی افزود: اگر به سیاست های دولت مردمی نگاه کنیم متوجه میشویم که در تمام این سیاست ها خانواده به صورت ویژه ای مورد توجه قرار گرفته است این در حالی است که الزامات جهانی به سمتی حرکت می کند که در نقطه مقابل خانواده قرار می گیرد و به همان میزان که کارهای تخصصی برای نهاد خانواده صورت می گیرد نهادهای رقیب قوی تر عمل می کنند و به مرور خانواده و جایگاه چند کارکردی آن ضعیف شد و تحت الشعاع قرار گرفت.
رییس دانشگاه تهران گفت: مادر در خانواده محور کلی شناخته می شود و وقتی هویت ملی و مذهبی دچار چالش و مشکل شود، مادر خانواده می خواهد کارکرد دیگری را به آن نسبت دهد. این خواسته باعث می شود که مادر از خانواده دور شود ما در دانشکده خانواده سعی می کنیم که این چالش ها را تجمیع و سازماندهی کنیم.
کد خبر 6094262