Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استانها - معاون امور هنری و سینمایی ادره کل فرهنگ و ارشاد استان فارس ضمن بیان تاثیر کرونا بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری معتقد است که فضای مجازی نمی‌تواند در انتقال حس ناب هنر به مخاطب به خوبی عمل کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، این هفته و در بحبوحه روز جهانی هنرمند در گزارش‌هایی به تفصیل در تسنیم به دغدغه‌ها و چالش‌های هنرمندان پرداختیم، از بدهی کلان سینماداران به دفاتر پخش که این دو حوزه مرتبط به هم را به جای تعامل در تقابل با هم قرار داده سخن گفتیم و از کم و کیف بازگشایی محدود پرده‌های سینما پرده برداشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین از دستور ستاد مقابله با کرونا از اوایل تیرماه که تاثیر چندانی بر حال بدِ سینماداران، تهیه‌کنندگان و فیلمسازان نداشت، سخن گفتیم. گلایه‌های تهیه‌کننده‌های موسیقی را که خواهان اصلاح نگاه مدیران به فعالیت‌های موسیقی شده و از دخالت‌های بی‌جای نهادهای غیرمرتبط، کاغذبازی‌های مفرط، تعطیلی‌های ممتد در ایام سال و بیکاری فرسایشی فعالان این حوزه آزرده خاطر شده‌اند، منعکس کردیم.

همچنین از کنسل شدن بدهنگام و یکباره برنامه‌هایی که بلیط‌هایشان از مدت‌ها قبل پیش فروش شده و هزینه کردشان پیش‌تر و از جیب تهیه‌کننده‌ها و اسپانسرها پرداخت شده، گفتیم تا رکود سالن‌های نمایش و همایش که با شروع شیوع کرونا رنگ از رخِ سرمایه‌گذاران هنری فرهنگی و فروغ از سیمای سینماها و سالن‌ها و تماشاخانه‌ها و گالری‌ها برده است.

همچنین یکطرفه به قاضی نرفتیم و نظرات مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت‌های آنها از هنرمندان و فعالان فرهنگی را نیز منعکس کردیم. از حمایت‌های دولت و ارائه تسهیلات و وام‌های کرونایی و معرفی فعالان هنری فرهنگی به بانک‌ها جهت دریافت وام با بازپرداخت اندک سخن گفتیم.

با اینکه بانک‌ها به اذعان اغلب هنرمندان به سبب هراس از ناتوانی دریافت‌کنندگان این تسهیلات از بازپرداخت آنها در این شرایط بیکاری و رکود، ترجیح می‌دهند با سختگیری‌های مختلف، وام گیرنده را به سمتی ببرند که خود عطای دریافت این تسهیلات را به لقایش ببخشد.

به گزارش تسنیم فرجام این بحران برای شهر فرهنگ و هنر سرخوردگی و یأس اهالی هنر و احتمالا ترک این حیطه توسط بسیار از صاحبان استعداد و تقاضای مرخصی بسیاری از موسسات فرهنگی و هنری و شرکت‌های فیلمسازی بوده است.

آموزش همگانی در موج سوم کرونا؛ مأموریت تازه سازمان فرهنگی هنریحال و روز هنرمندان فارس در روز جهانی هنرمند؛ از تعطیلی تمامی فعالیت‎‌ها تا اعطای تسهیلات حمایتیپایان بلاتکلیفی در حوزه هنری خراسان رضوی / رایزنی برای تعیین مدیر جدید ‌

هنرمندانی که به سبب شهرت خود یا برخی معذوریت‌های دیگر و همچنین به دلیل عدم سازگاری روح هنریشان با مشاغل سخت و فنی، تنها می‌توانند در وادی هنر خلاقیت‌های خود را شکوفا کنند.

بهروز مرامی، معاون امور هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس البته در گفت‌‌وگو با تسنیم اعتراف می‌کند که حال دل هنرمندان را درک می‌کند اما به دولت هم  به سبب محدودیت‌ها و مشکلاتش حق می‌دهد که نتوانسته آنگونه که باید حق هنرمندان را به ویژه در ایام کرونایی به صورت کامل ادا کند.

در این گفت‌وگوی  به صورت کاملا  منصفانه به تاثیرگذاری متقابل کرونا از زبان معاون هنری و سینمایی اداره ارشاد فارس می‌پردازیم. در ابتدای این گفت‌وگوی مفصل از وی می‌پرسیم ماهیت کار هنری و فرهنگی در ایران با غرب چه تفاوتی دارد، وی می‌گوید: کار فرهنگی و هنری در جوامع شرقی با تعریفی که در غرب می‌شود فارغ از ماهیت در اهداف نیز متفاوت است. در غرب کار فرهنگی هنری، صنعتی سرگرم‌کننده و درآمدزا است اما در تعریف شرقی، هنر عنصری از یک منظومه فرهنگی با پیوست معنوی است.

به گفته وی در کشور ما علاقه‌مندان زیادی هستند که با نگاه حرفه‌ای به سرمایه‌گذاری در عرصه هنری و فرهنگی می‌پردازند اما به دلایلی از جمله اینکه در ایران به مرحله تولید رسیدن یک اثر فرهنگی یا هنری زمان‌بر و دیربازده بوده و از سوی دیگر محصولات و تولیدات فرهنگی در سبد خرید خانوارها زیاد جایی  ندارد، کار دشوار می‌شود. با آغاز محدودیت‌های کرونایی از سال گذشته همین رونق نسبی استقبال از آثار هنری نیز از بین رفت.

زمان زیادی می‌برد تا به شرایط قبل برگردیم

مرامی خاطرنشان کرد: ما در شیراز از بهمن سال قبل تا حدود 25 بهمن یعنی چند روز پیش از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران جشنواره فیلم فجر را داشتیم که با استقبال بسیار خوب علاقه‌مندان برگزار شد اما از ابتدای اسفند رفته رفته محدودیت‌ها آغاز و رویدادها تعطیل شد و سینماها، سالن‌های نمایشی، اجراهای زنده موسیقی و گروه‌های مختلفِ اجرای زنده به حاشیه رفتند. 

وی گفت: اینکه پیش‌بینی کنیم چه زمان شرایط حتی با فیصله یافتن بحران کرونا به قبل برگردد کمی زمان‌بر است چراکه فرهنگ مسئله‌ای بطئی و تدریجی است و اینکه دید مردم به ویژه با عادت کردن به تماشای آنلاین یا خانگی فیلم‌ها یا تماشای اجراهای زنده و لایو از صفحه نمایشگر گوشی در این ایام، به قبل برگردد نیاز به برنامه‌ریزی اساسی دارد.

معاون هنری ارشاد افزود: اگر از همین لحظه محدودیت‌ها برداشته شود باز هم تا مدتی مردم خیلی کم به حالت قبل بر می‌گردند. ذائقه‌ها دستخوش تغییر شده و مردم هنوز هراس دارند  و با اینکه بانک‌ها، پاساژها و مراکز اداری تجاری شلوغ است اما مردم هنوز آمادگی لازم برای حضور در یک مکان سربسته با فاصله اندک طی چند ساعت را ندارند چراکه نمادهای وضعیت بحرانی همچون ماسک و منع اجتماعات و هشدارهای مکرر همچنان وجود دارد.

در ادامه از مرامی این مسئله را جویا می‌شوم که  با توجه به ضرر و زیانی که بخش‌های خصوصی فعال در حوزه فرهنگ و هنر به ویژه سینماها دیدند دولت در عرصه فرهنگ و هنر برای مقابله با وضعیت فعلی چه تدابیری اندیشیده است، بیان کرد: دولت با برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت و ارائه تسهیلات به فعالان این حوزه‌ها به ویژه با راه‌اندازی سامانه کارا ( سامانه بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا) و به کمک صندوق کارآفرینی امید ( با هدف ارائه تسهیلات با بازپرداخت بسیار اندک) از ابتدای امر به همدلی با هنرمندان پرداخت یا تمهیداتی اندیشید. 

وی با اشاره به برخی از این تمهیدات گفت: از جمله اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا از ابتدای تیرماه با تاکید بر رعایت پروتکل‌ها در اماکن هنری مجوز آغاز فعالیت‌های فوق را داد تا مثلا سالن‌های سینما با ظرفیت کمتر از 40 درصد و با فاصله اقدام به اکران فیلم‌ها کنند اما مردم استقبالی نکردند. همچنین دولت برای جبران زیان‌های اهالی هنر به ویژه کارگران وام‌ها و اعتباراتی در نظر گرفت که آن نیز با محدودیت اعتبارات مواجه بود و همه نتوانستند از آن بهره‌مند شوند و در واقع بسیاری از کارگران سینما و عوامل فعال در سالن‌های نمایش که نان شبشان به این شغل وابسته بود، یا هنوز بیمه نشده بودند یا واجد دریافت خدمات  و بیمه بیکاری نشدند. اداره کار نیزمی‌گوید قادر نیست به صورت کامل یا در صورت ادامه این بحران و رکود تا مدتی طولانی از تامین حداقل نیازهای تمام این افراد بر بیاید.

این مدیرهنری سینمایی تصریح کرد: این بحران برای تمام دنیا غیرقابل پیش‌بینی و غیر منتظره بود و با وجود اجرای بسیار خوب جشنواره فیلم فجر در شیراز، اما زیرساخت‌ها و فضای فیزیکی سینماها و سایر الزامات اولیه، برای بحران کرونا پیش‌بینی نشده بود و با اینکه می‌شد با اکران چندباره فیلم در ساعات متمادی بخشی از درامدها را جبران کرد اما باز هم استقبال چندانی توسط مردمی که مرتب شاهد اخبار مرگ و میر همشهریان و هم وطنان و همنوعان  و عزیزان خود در سرتاسر دنیا  بودند، صورت نگرفت.

چرتکه‌ها چیز دیگری می‌گویند

معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: بودجه‌بندی و محاسبات مالی برای سینمادارها کم ریسک‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر از سایر بخش‌ها مثلا تهیه‌کنندگان موسیقی است داشت چرا که در برنامه‌هایی مثل همایش‌ها و کنسرت‌ها باید از قبل دستمزد عوامل و مجری برنامه و خواننده و هزینه اقامت و ایاب و ذهاب پرداخت و سالن رزرو  شود.تهیه‌کنندگان این قبیل رویدادها حتی با وجود کاهش محدودیت‌ها به ویژه از اوایل تیرماه سال جاری، اغلب حتی  دست به آزمون و خطا در این باب نیز نزدند زیرا به تجربه دریافته بودند که مثلا اگر سی میلیون هزینه اولیه برگزاری یک کنسرت شود در یک سالن 900 صندلی با حضور مثلا 300 صندلی قابل رزرو، نمی‌توان انتظار بازگشت سرمایه داشت.

مرامی در ادامه، برنامه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برای گذر از شرایط فعلی را اینگونه تشریح می‌کند: ما تابع سیاست‌گذاری‌های کلان از یک سو و سیاست‌گذاری‌های ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا بر اساس وضعیت استان از سوی دیگر هستیم و در صورت اجازه آنها بازگشایی این مراکز از نظر ما پس از گذر از مرحله  تشدید محدودیت‌های فعلی اشکالی ندارد. 

وی تاکید کرد: هرچند اگر اجازه بازگشایی سالن‌های اجرای کنسرت، تئاتر و نمایش فیلم را به ما بدهند باز هم همچنان که اشاره کردیم مردم استقبال چندانی نمی‌کنند.

ناتوانی فضای مجازی از القای حس ناب هنر به مخاطب

از معاون امورهنری و سینمایی اداره ارشاد در پایان می‌پرسیم چرا نمایش آنلاین یا مجازی کنسرت و نمایش فیلم که در ابتدای شیوع کرونا کلید خورد با  قوت بیشتری ادامه نیافت.

مرامی می‌گوید: فضای مجازی یک واژه شیک و موقتا حلّال مشکلات است و شاید اوایل شیوع کرونا فیلم خروج  ابراهیم حاتمی کیا به صورت مجازی فروش کرد اما در ادامه استقبالی از اینگونه نمایش فیلم صورت نگرفت. کنسرت‌های آنلاین یا لایوهای زنده نیز اغلب رایگان بودند و مکانیزم خاصی برای درآمدزایی از آنها صورت نگرفته بود و مهم‌تر از همه اینکه این قبیل اجراها نمی‌توانند آن حس ناب و شوق و میلی که علاقه‌مندان را به سالن‌ها می‌کشاند برآورده کند یا سینمای خودرویی که حس سینما رفتن را القا نمی‌کند.

گفت‌وگو از سروش سلیمی

انتهای پیام/424/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فرهنگ و ارشاد اسلامی هنری و سینمایی فضای مجازی محدودیت ها پیش بینی سالن ها حس ناب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۵۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ

دهمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی با حضور مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ از روز گذشته در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز به کار کرد و تا امروز، ۶ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد شایگان فرد، دانشیار دانشگاه علم و فرهنگ و دبیرکنفرانس بین المللی وب پژوهی با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد بین‌المللی، به شرح گزارش مختصری از دوره‌های قبل پرداخت.

وی در خصوص انتخاب محورهای این کنفرانس خاطرنشان کرد: کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی ۱۵ محور اصلی را برای کنفرانس انتخاب کرد که از جمله آنها می‌توان به یادگیری ماشین، یادگیری عمیق در وب، وب‌کاوی، وب معنایی و تحلیل وب، اینترنت اشیا، بازیابی اطلاعات، شبکه‌های اجتماعی، سکوهای ابری، انبوه و توزیع شده، بلاک‌چین و رمزارز، تعامل انسان و رایانه، کیفیت وب، سکوها و ابزارهای نرم‌افزاری وب، کسب‌وکار و بازاریابی الکترونیکی، امنیت وب، تحلیل رفتار و شخصی‌سازی، پردازش تصویر در وب، رسانه و ارتباط‌شناسی وب، وب و جامعه اشاره کرد.

دبیر کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی در ادامه افزود: ما در این کنفرانس به‌ تمامی موضوعاتی که مربوط به حوزه وب می‌شد نیز توجه کردیم و صرفاً به دنبال ابعاد فناوری آن نبوده و نویسندگان حوزه علوم‌انسانی و… را نیز تشویق کردیم تا در این حوزه ورود کنند.تعداد ۱۴۲ مقاله پذیرش شده است که ۴۵ مورد شفاهی است، البته نکته حائز اهمیت این است که هر مقاله دو داور داشته و بعد اعلام نتایج شده است.

وی عنوان کرد: مقالات و پژوهش‌هایی متعددی به زبان‌هایی فارسی و انگلیسی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است که آثار پذیرفته شده در پایگاه‌هایی معتبر علمی داخلی نظیر SID و ISC و خارجی نظیر IEEE Xplore نمایه شده است. گفتنی است امسال حدود ۷۵ درصد مقالات به زبان انگلیسی بوده است و این نشان از تمایل پژوهشگران به تعاملات بین‌المللی است.

*مسئله اجتماعی، راه حل اجتماعی دارد

همچنین در ادامه این کنفرانس آرش حیدری عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان سخنران ویژه درباره شکاف دیجیتال(گفتاری درباره نسبت فضای مجازی و فضای اجتماعی) نکاتی را مطرح کرد.
حیدری گفت: «مسئله اجتماعی، راه حل اجتماعی دارد» این گزارۀ کلیدی محوریتی اساسی در فهم علوم اجتماعی دارد. فقدان مواجهه با این گزاره موجب می‌شود که برای حل مسائل اجتماعی مسیرهایی غیر اجتماعی پیموده شود و این مسیر ضرورتاً با شکست مواجه خواهد شد.

وی افزود:  فهم امر اجتماعی همواره نسبتی با مفهوم فضا دارد. فضای اجتماعی در حدفاصل کنش‌ها، تعامل‌ها و روابط میان افراد شکل می‌بندد و چیزی را خلق می‌کند که «حوزه عمومی» نامیده می‌شود. حوزه عمومی عرصه تعاملات نمادین و معنادار انسان‌ها است و مجموعه وسیعی از الگوهای تعاملی را در بر می‌گیرد.

عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه تشریح کرد: این شبکه تودرتو که حاصل کنش و واکنش میان انسان‌هاست ساختاری نظام‌مند به خود می‌گیرد و به سیستمی سیال بدل می‌شود. این سیستمِ سیال واجد کلیتی می‌شود که چیزی بیش از تک تک اجزای آن است. این تبیین بدان معناست که «جامعه جمع جبری تک تک افراد نیست» بلکه نظامی است که در نتیجۀ تعاملات جزئی واجد یک کلیت می‌شود و امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و… را در بر می‌گیرد. از این حیث جامعه یک کلیت است، یک فضای خلق شده است که بخش‌ها، اجزا و خرده‌نظام‌هایی دارد.
حیدری عنوان کرد:  با این مقدمه، فضای مجازی را باید زیرمجموعه فضای اجتماعی دانست. خطای رایج در فهم رابطه میان فضای اجتماعی و فضای مجازی آنجاست که گاه این دو را اینهمان فرض می‌کنند و فهم امر اجتماعی و فضای اجتماعی را به فهم فضای مجازی تقلیل می‌دهند. درست در این نقطه است که مفهوم شکاف دیجیتال موضوعیت می‌یابد.

وی همچنین عنوان کرد: جنس و نوع و کیفیت دسترسیِ کاربران به فضای مجازی تابع شرایط اجتماعی آنهاست. نابرابری‌ها، تضادها و تعاملات اجتماعی در فضای مجازی بازتولید می‌شوند. به عبارت دقیق‌تر شکاف‌هایی که در قلمرو اجتماعی در سطوح مختلف (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی) تولید می‌شوند در قلمرو مجازی تکرار و تثبیت می‌شوند. درست در همین نقطه است که درباره فهمِ نسبت فضای اجتماعی و فضای مجازی نیاز به بازاندیشی اساسی وجود دارد.

عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: فروکاست فهم فرایندهای اجتماعی، مسائل اجتماعی، و فضای اجتماعی به فضای مجازی به معنای نادیده گرفتن منطق درونیِ امر اجتماعی است. فضای مجازی مبتنی بر بازنمایی است، اینکه چه کسی در چه جایگاهی توان بازنمایی بیشتری دارد بیش از آنکه به فضای مجازی مرتبط باشد به فرصت‌ها و امکاناتی وابسته است که در فضای اجتماعی کسب شده است. بنابراین بازنمایی فضای مجازی همواره واجد شکافی بنیادینی است با آنچه در فضای اجتماعی در حال رخ دادن است. بنابراین این مبحث برای مفهوم‌پردازیِ نسبت میان این دو فضا و توضیح چگونگی بازتولید روابط نابرابر اجتماعی در فضای مجازی است.

روز اول این مراسم با حضور اساتید و مهمانانی از مرکز تحقیقات مخابرات، وزارت علوم،تحقیقات وفناوری، ایرانداک، جهاددانشگاهی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و علامه طباطبایی و….حضور داشتند و در این کنفرانس جایزه پرفسور کامبیز بدیع اهدا خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • کنکوری‌ها مراقب شگردهای کلاهبرداران باشند
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • «کُر کوهستان» روی آنتن شبکه دو می‌رود/ روزهای نفسگیر در چهارمحال
  • «کُر کوهستان » روی آنتن شبکه دو می‌رود/ روزهای نفسگیر در چهارمحال و بختیاری