Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-05@03:03:06 GMT

۲۰۰ هزار تن برنج وارداتی در حال فاسد شدن

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۹۶۰۳۹

۲۰۰ هزار تن برنج وارداتی در حال فاسد شدن

به گزارش افکارنیوز،

 مهرداد جمال ارونقی گفت: بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج از چندین ماه پیش در گمرک و بنادر دپو شده و مجوز ترخیص ندارد؛ آن هم در شرایطی که بنا بر اعلام مسئولان و صاحبانشان، این برنج‌ها در حال فاسد شدن هستند و با عدم پرداخت ارز به فروشنده، اعتبار بین‌المللی تجار زیر سوال رفته؛ در این بین سکوت دستگاه‌های مربوطه قابل تأمل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در واکنش به خبر فرش قرمز وزارت صمت و گمرک برای واردات ۴۰ واگن موز، اظهار داشت: طبق مفاد ماده ۸ قانون مقررات صادرات و واردات، واردکنندگان کالا اعم از دولتی و غیردولتی جهت اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش منحصراً باید به وزارت صمت مراجعه کنند.

معاون فنی گمرک افزود: در تبصره ذیل این ماده اعلام شده موافقت با ورود کالا مجوز ترخیص تلقی شده و نیاز به اخذ مجوز جداگانه‌ای از وزارتخانه مزبور نیست.

وی به مصوبه ۲۲ فروردین سال ۹۷ هیأت وزیران اشاره کرد و یادآور شد: طبق جزئیات این مصوبه واردات تمامی کالاهای تجاری به کشور از مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و سایر مبادی ورودی بدون ثبت سفارش ممنوع اعلام شده است. بنابراین گمرک مکلف است در مبادی ورودی نسبت به کنترل ثبت سفارش‌های صادر شده اقدام و سپس اجازه ادامه مسیر کالا را بدهد.

به گفته معاون فنی و امور گمرکی گمرک، در ۷ ماهه سال جاری بالغ بر ۱۸۲ میلیون دلار میوه موز به وزن ۲۶۷ هزار تن توسط گمرکات کشور از طریق ۶۳ شخصیت حقیقی و حقوقی وارد کشور شده که تمامی این قلم کالا دارای ثبت سفارش بوده و منشأ ارز توسط بانک مرکزی تأیید شده است.

وی خاطرنشان کرد: واردات موز در مقابل صادرات میوه سیب در نظر گرفته شده و علاوه بر این موضوع، ثبت سفارش معتبر توسط گمرک مطالبه شده و دلیل توقف محموله در مرز رازی عدم ارائه ثبت سفارش معتبر بوده است.

ارونقی ادامه داد: پس از ارائه مجوزهای قانونی و معتبر، گمرک اجازه ادامه مسیر کالای مزبور را صادر کرده است. همچنین هنگام ترخیص کالا با اخذ تمامی مجوزهای قانونی و مقرراتی و کد رهگیری بانک، تشریفات گمرکی انجام و کالا ترخیص شده است. بنابراین گمرک نمی‌تواند هیچ گونه وقفه‌ای در انجام تشریفات ترخیص ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه ثبت سفارش این کالا مربوط به یازده اردیبهشت ۹۹ بوده است، گفت: طبق قانون ثبت سفارش شش ماه اعتبار دارد و ما مجری قانون هستیم و هیچگونه دخل و تصرفی در صدور ثبت سفارش یا تمدید آن نداریم.

معاون گمرک خاطر نشان کرد: معمولاً ۴۰ درصد کالاها بدون داشتن ثبت سفارش به بنادر جنوبی کشور وارد شده و پس از آن نسبت به دریافت مجوزهای مقرراتی مربوطه مانند ثبت سفارش وزارت صمت اقدام می‌شود اما در مرزهای زمینی حتماً ثبت سفارش باید وجود داشته باشد تا کالا اجازه ادامه مسیر پیدا کند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: برنج گمرک گمرک تخصیص ارز برنج وارداتی ثبت سفارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۶۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات از استان مرکزی

مدیرکل گمرک استان مرکزی از رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات از استان مرکزی خبر داد و گفت: فروردین ماه امسال ۱۰۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۰ میلیون دلار از گمرکات استان مرکزی به ۴۶  کشور جهان صادر شده است. - اخبار استانها -

روح‌الله غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به عملکرد فروردین ماه 1403 اداره کل گمرکات استان مرکزی، اظهار داشت: فروردین ماه امسال 106 هزار تن کالا به ارزش 70 میلیون دلار از گمرکات استان مرکزی به 46  کشور جهان صادر شده است که نشان از رشد 16 درصدی از نظر وزن و 23 درصدی از نظر ارزش دارد.

وی با اشاره به 5 کشور مقصد صادراتی استان از جمله پاکستان و افغانستان 25 درصد، عراق 12 درصد، ترکیه 7 درصد و امارات 5 درصد افزود: عمده کالای صادراتی شامل انواع هیدروکربن‌ها، گاز مایع، پلی اتیلن، روغن صنعتی، قوطی آلومینیوم، ظروف شیشه‌ای، مصنوعات پلاستیکی، محصولات لبنی، دستمال کاغذی و عایق رطوبتی است.  

سرپرست گمرکات استان مرکزی با اشاره به واردات استان عنوان کرد: فروردین‌ماه امسال 13 هزار و 500 تن کالا به ارزش 32 میلیون دلار از 21 کشور به گمرکات استان وارد شده است که  از لحاظ وزن 12 درصد رشد داشته است.

غلامی عمده واردات استان را از 5 کشور امارات، چین، ترکیه، هنگ کنگ و  قطر عنوان کرد و گفت: عمده کالای وارداتی شامل گلیسیرین، ورق فولادی، شمش آلومینیومی، آنتی اکسیدان‌ها، مواد اولیه دارو، موز سبز، اسانس خوراکی، اسانس‌های بهداشتی ، اجزا و قطعات ماشین آلات خط تولید است. 

وی در ارتباط با مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: 2 پرونده در فروردین ماه توسط گمرک کشف شده که جهت سیر مراحل قضایی به مراجع ذیربط ارسال شده است، همچنین در این مدت  47 پرونده از سایر نهادهای کاشف توسط مرجع رسیدگی به گمرک ارجاع  که کار تطبیق اسناد و تعیین ارزش آن توسط گمرکات استان انجام شده است.  

سرپرست گمرکات استان مرکزی افزود: مجموع درآمدهای وصولی گمرکات استان مبلغ یک هزار و 203 میلیارد ریال بوده که رشد 52 درصدی به همراه داشته است، از این رقم مالیات بر ارزش افزوده با  600 میلیارد ریال و رشد 12 درصدی را پشت سر گذاشته است.  

غلامی خاطرنشان کرد: همچنین در رویه کارنه تیر و ترانزیت مقصد مجموعا تشریفات گمرکی 40 هزار تن کالا  انجام شده است که از لحاظ وزن رشد 37 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • تاکید بر رفع محدودیت ترخیص کالا‌های ملوانی
  • محدودیت ترخیص کالا‌های ملوانی نیازمند اقدام فوری
  • ابطال بخشنامه مدیران میانی گمرک با رای دیوان عدالت اداری
  • هر چه سریعتر نسبت به نواقص و ناهماهنگی های موجود در گمرک شهیدرجایی اقدام شود
  • افزایش ۹ درصدی صادرات کالا از مازندران
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • ترخیص همه نهاده‌های وارداتی از بندر امیرآباد
  • رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات از استان مرکزی