Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمریکا به شدت از تلاش‌ برای ایجاد اخلال در روش‌های تأمین مالی غیرقانونی مورد استفاده گروه افراط‌گرای "الشباب" سومالی حمایت کرد. به گفته کارشناسان سازمان ملل، این گروه بیش از ۲۱ میلیون دلاری را که سال گذشته صرف جنگنده‌ها، تسلیحات و اطلاعات کرد، به دست آورده است.

به نقل از آسوشیتدپرس، "کلی کرافت"، سفیر آمریکا در سازمان ملل به شورای امنیت گفت که دولت ترامپ، متعهد به شراکت با دیگر کشورها و استفاده از تحریم‌های سازمان ملل برای مقابله با "تأمین مالی تروریسم" توسط الشباب و تهدید بمب‌های دست‌سازی است که این گروه در حال ساخت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: آمریکا همچنین بر محدود کردن توانایی الشباب برای انجام حملات علیه غیرنظامیان، متمرکز می‌ماند.

شورای امنیت بر روی گروهی از کارشناسان متمرکز شده بود که آخرین گزارش آن‌ها بر تأثیر مداوم عملیات الشباب، نه تنها در سومالی، بلکه در کشور همسایه آن کنیا تأکید داشت.

بنا بر این گزارش، تهدیدی که از سمت الشباب، صلح، امنیت و ثبات در سومالی را نشانه گرفته، از تأثیر فعالیت‌های نظامی مرسوم این گروه و جنگ نامتقارن فراتر رفته و شامل سیستم‌های پیچیده اخاذی و مالیات‌گیری، روش‌های جذب کودکان و یک ماشین تبلیغاتی مؤثر است.

الشباب که پیوندهایی با "القاعده" دارد، به عنوان فعال‌ترین و مقاوم‌ترین گروه افراط‌گرا در آفریقا باقی مانده که بخش‌هایی از سومالی جنوبی و مرکزی را در کنترل دارد و معمولاً ایست‌های بازرسی و دیگر مناطق مهم در موگادیشو، پایتخت سومالی را هدف قرار می‌دهد. این گروه امسال چندین خمپاره به فرودگاه بین‌المللی موگادیشو که تحت تدابیر امنیتی شدید است و سفارت آمریکا و دیگر سفارت‌خانه‌ها در آنجا قرار دارند، شلیک کرده است.

کارشناسان سازمان ملل تأکید کردند که عملیات نظامی علیه الشباب، "باید با تلاش‌های غیرنظامی همراه شود تا قابلیت این گروه را تنزل داده و با تبلیغات آن مبارزه کند. "

تحقیقات این گروه از کارشناسان نشان داد الشباب حدود ۱۳ میلیون دلار در چهار مورد مطالعه آن‌ها به دست آورده است. تحقیقات، این‌طور ارزیابی کردند که این گروه "در یک موقعیت مالی قدرتمند و در حال تولید مازاد بودجه قابل توجهی است، که بخشی از آن در کسب و کار و خرید دارایی در موگادیشو، سرمایه‌گذاری شده است. "

گزارش فوق حاکی از آن است که دولت سومالی، گام‌هایی برای تقویت بخش مالی خود برداشته تا از طریق قانون و نظارت، با تأمین مالی تروریسم مبارزه کند و بخش خصوصی نیز اقداماتی برای حفاظت از سیستم‌های خود انجام داده است.

"فیلیپ کریدلکا"، سفیر بلژیک در سازمان ملل که ریاست کمیته نظارت بر تحریم تسلیحاتی و دیگر تحریم‌ها علیه سومالی در شورای امنیت را بر عهده دارد نیز در این پنل گزارش داد و بر تحلیل مالی خود از درآمدهای الشباب و دیدگاه دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل درباره قاچاق اجزای تجهیزات انفجاری دست‌ساز، تأکید کرد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: حل تهدید جاری الشباب، نیازمند همکاری نزدیک بین دولت فدرال سومالی، بخش خصوصی این کشور و شرکای بین‌المللی به منظور ایجاد اخلال در منابع تأمین مالی آن‌هاست.

کرافت اظهار کرد: ما تشویق می‌شویم که بدانیم این همکاری در حال شتاب گرفتن است.

وی همچنین از اعضای شورا خواست ماه آینده تحریم‌های سازمان ملل، از جمله ممنوعیت تجهیزات انفجاری دست‌ساز را تجدید کنند.

"کریستوف هوسگن"، سفیر آلمان در سازمان ملل نیز از بهبود همکاری این گروه استقبال کرد و گفت لازم است با چالش مداوم تهدیدات الشباب به سمت ثبات و امنیت سومالی مقابله شود. اهمیت زیادی دارد که روال تحریم‌ها ادامه پیدا کند تا از آنچه الشباب سعی دارد انجام دهد، جلوگیری شود.

"آنا اوستیگنیوا"، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل نیز گفت مسکو تحریم‌ها از جمله محدودیت بر اجزای تجهیزات مواد منفجره دست‌ساز را مدنظر قرار می‌دهد و این طریق مهمی برای کمک به دولت سومالی برای ایجاد صلح و امنیت است. وی اما تأکید کرد که تحریم‌ها نباید تحت هیچ شرایطی مانع  ارتش ملی سومالی در جنگ با الشباب شود.  / ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان ملل تأمین مالی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۷۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صبر امریکا لبریز شد؛ اگر حماس آتش‌بس را نپذیرید از قطر اخراج می‌شوند؟

یک مقام آمریکایی گفته است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده این پیام را به نخست وزیر قطر داده است که اگر حماس شروط آتش‌بس را نپذیرفت، آن‌ها را بیرون کنند. این موضوع می‌تواند نشان دهنده بی‌صبری واشنگتن برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی از نوار غزه باشد.

 

به گزارش یورونیوز، روزنامه واشنگتن‌پست روز شنبه به نقل از یک مقام آمریکایی ناشناس گزارش داد که ایالات متحده به قطر گفته است که اگر حماس به عدم پذیرش پیشنهاد آتش‌بس با اسرائیل و رد پیشنهاد‌های معامله گروگان‌ها ادامه دهد، قطر باید رهبران حماس را از خاک خود اخراج کند.

به گفته این مقام، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده این پیام را در ماه آوریل به محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر گفته است.

روزنامه تایمز اسرائیل نیز روز شنبه ۴ مه (۱۵ اردیبهشت) به نقل از یک منبع آگاه نوشت: قطر آماده پذیرش درخواست ایالات متحده برای اخراج رهبران حماس از دوحه است و پیش‌بینی می‌کند که این درخواست به زودی انجام شود.

به نظر می‌رسد که مذاکرات آتش‌بس بین حماس و اسرائیل در این روز‌ها به نقطه حساسی می‌رسد؛ ویلیام برنز، رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سازمان سیا) روز جمعه وارد قاهره شد و هیات حماس نیز قرار است اواخر روز شنبه برسد.

همه منتظر پاسخ حماس به آخرین پیشنهاد تبادل گروگان‌ها هستند، متن این پیشنهاد توسط میانجیگران مصری، قطری و آمریکایی تدوین شده و اسرائیل نیز آن را تایید کرده است.

ایالات متحده حماس را به دلیل امتناع از پذیرش پیشنهادات قبلی مقصر دانسته و می‌گوید حماس تنها مانع توافق آزادی ده‌ها گروگان اسرائیلی در ازای یک آتش‌بس فوری حداقل شش هفته‌ای است.

این منبع آگاه اشاره می‌کند که اگر گروه حماس آخرین پیشنهاد آتش‌بسی که مطرح شده را نپذیرد، ممکن است درخواست آمریکا از دوحه برای اخراج رهبران حماس مطرح شود.

یک مقام اسرائیلی می‌گوید انتظار نمی‌رود حماس این پیشنهاد را به طور کامل رد کند، بلکه با اصلاحات پیشنهادی خود بازخواهد گشت.

این منبع می‌گوید، اما با توجه به اینکه به نظر می‌رسد صبر واشنگتن رو به اتمام است، هر چیزی غیر از پاسخ مثبت به توافق روی میز ممکن است کافی باشد تا ایالات متحده را وادار کند تا رسما از قطر بخواهد رهبران حماس را از خاک خود اخراج کند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز به طور جداگانه‌ای روز جمعه گزارش داد که اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داده تا توافق برای آزادی گروگان‌ها را بپذیرد در غیر این صورت حمله خود به رفح را آغاز خواهد کرد.

گزارش این روزنامه آمریکایی مشخص نمی‌کند که این ضرب الاجل چه زمانی به این گروه فلسطینی داده شده، اما به نقل از مقام‌های مصری نقل شده که حماس تا جمعه آینده فرصت خواهد داشت که با این توافق موافقت کند.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ماه‌هاست که تهدید می‌کند حمله به رفح را که آوارگان فلسطینی در آنجا پناه گرفته‌اند عملی خواهد کرد.

نخست وزیر اسرائیل در هفته‌های اخیر بار‌ها تکرار کرده که حمله زمینی این کشور به جنوبی‌ترین شهر در نوار غزه به زودی انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) مقایسه بمب افکن چینی Xi’an H-۲۰ و B-۲۱ آمریکایی؛ کدام بهتر است؟
  • صبر امریکا لبریز شد؛ اگر حماس آتش‌بس را نپذیرید از قطر اخراج می‌شوند؟
  • بلینکن: کمک‌های نظامی جدید به اوکراین، سرمایه‌گذاری در آمریکا است
  • دانشگاه ورمونت سخنرانی سفیر آمریکا در سازمان ملل را لغو کرد
  • فرانسه: ۱۵۰ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته شدند
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • جنگنده‌های آمریکا از پایگاه امارات به قطر منتقل شدند
  • کاوشگر ماه چین به سمت پنهان قمر می‌رود
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • عضویت فلسطین در سازمان ملل، در راستای رسیدگی به بی عدالتی علیه فلسطینان است