Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد صدیقی فر روز پنجشنبه با ارائه یک سخنرانی از طریق ویدئو کنفرانس در همایش ملی "ابعاد نظری و کاربردی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی با رویکرد آمایشی" در مشهد افزود: کارکرد ارتباطی در مرز افغانستان در راستای توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کنار کارکرد سنتی مرز که قالبی بازدارنده و امنیتی دارد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد البته لازم است در این زمینه نیروهای مرزبانی از نظر سخت افزاری و نرم افزاری در طول ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک دو کشور تقویت شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی کارکرد ارتباطی و امنیتی مرز ایران و افغانستان را یک تضاد دانست و ادامه داد: برخی چالشهای موجود در نگاه ما در کارکرد مرزها نهفته است باید بتوانیم این نگاه جدید ارتباطی را در مرز با افغانستان ایجاد کنیم تا به شکوفایی بیشتر روابط بین دو کشور بینجامد.

سرکنسول ایران در هرات گفت: سه میلیارد دلار میزان صادرات ایران به کشور افغانستان بوده است که با توجه به شرایط کنونی کشور و البته تاثیرات کرونا در عرصه تجاری این رقم بسیار قابل توجه است، اکنون همین افغانستان بی ثبات از مهترین شرکای تجاری ماست که می تواند به یک از شرکای تجاری مهمتر ما تبدیل شود.

صدیقی فر افزود: با استفاده از کارکرد سنتیِ مانع بودن و امنیتی بودن مرز ابتدا باید زمینه و بسترهای ناامنی در مرز را حذف کرد که این امر در راستای کمک به استقرار صلح و ثبات در افغانستان است که طی ماههای اخیر برادران افغانستانی در این راستا تلاش گسترده ای داشته اند و ایران نیز در میان سایر کشورهای جهان به واسطه همجواری و روابط گسترده، بیشترین دغدغه را پیرامون موضوع صلح در این کشور داشته و در این خصوص صادقانه تلاش کرده است.

وی اضافه کرد: کمک به کاهش تولید مواد مخدر و توجه به مدیریت داخلی و جلوگیری از قاچاق کالا و تردد غیرمجاز از دیگر مسائل برای رونق کارکرد ارتباطی مرز است، البته برخی اشکالات در نظام ارائه روادید ما در افغانستان برخی افراد را مجبور می‌کند مسیرهای غیرقانونی را برای ورود به ایران دنبال کنند که در این خصوص تغییر قوانین لازم است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات بر لزوم آمایش مناطق مرزی با افغانستان اشاره و بیان کرد: توسعه یک سویه در ایران و در یک طرف مرز ناامنی ایجاد می‌کند لذا آمایش در مناطق و مرزهای شرقی ایران باید هماهنگ با ایجاد آمایش در مرزهای غربی افغانستان انجام شود چرا که توسعه باید در دو سوی مرز  انجام شود تا به شکل باثبات در آید.

صدیقی فر افزود: برای رونق کارکرد ارتباطی مرز نیازمند توسعه  گذرگاه های خود با افغانستان هستیم لذا در این مسیر باید مدیریت گذرگاه های مرزی را اصلاح کنیم.

وی اضافه کرد: هر که از مرزهای دوغارون، میل ۷۸ و میلک بگذرد این مشکلات ناشی از مدیریت مرز را خواهد دید و باید زیر ساختها و مدیریت در این گذرگاهها به شکلی باشد که عبور قانونی از مرز سهل و آسان گردد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات به ظرفیتهای بالا و مغفول افغانستان برای توسعه همکاریها اشاره کرد و گفت: افغانستان فقط آن تصویر تلویزیونی که مدام از انفجار و کشته شدن افراد نشان می‌دهند نیست و این نگاه باید در بین مسوولان تغییر کند، افغانستان پس از فروپاشی شوروی در دهه ۷۰ خورشیدی جایگاه ویژه ای در توسعه روابط با کشورهای همسایه از جمله با آسیای مرکزی پیدا کرد که اکنون اهمیت آن بیشتر شده است.

صدیقی فر افزود:کشور افغانستان نیز دارای ظرفیت زیادی از جمله نیروی کار ارزان و با استعداد و منابع سرشار معدنی و منابع خام کشاورزی و آب است.

وی به پیشینه سفرهای تاریخی از هرات به نیشابور و سمرقند اشاره و بیان کرد: امیدوارم با توسعه کارکرد ارتباطی مرزهای کشورهای منطقه در آینده ای نه‌چندان دور شاهد باشیم که فردی از کابل سوار قطار شود و با عبور از ایران و دیگر کشورها به بیروت و سواحل مدیترانه سفر کند.

همایش ملی "ابعاد نظری و کاربردی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی با رویکرد آمایشی"  از روز گذشته در مشهد به صورت مجازی و نیمه حضوری در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد و امروز پنجشنبه می یابد.

برچسب‌ها مرز دوغارون مرزنشینی افغانستان آسیای مرکزی تجارت امنیت دانشگاه فردوسی مشهد هرات مرزبانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرز دوغارون مرزنشینی افغانستان آسیای مرکزی تجارت امنیت دانشگاه فردوسی مشهد هرات مرزبانی مرز دوغارون مرزنشینی افغانستان آسیای مرکزی تجارت امنیت دانشگاه فردوسی مشهد هرات مرزبانی اخبار کنکور کارکرد ارتباطی ایران در هرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۸۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقالات کنفرانس موزه‌ها کارکرد اجرایی داشته باشد

ایسنا/اردبیل معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل گفت: مقالات کنفرانس موزه‌ها کارکرد اجرایی داشته باشد.

کاظم دبیر ۵ اردیبهشت در کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی یکی از معضلات کشورهای در حال توسعه را از خود بیگانگی‌ و در مقابل این از خودبیگانگی، خودآگاهی را بهترین کلمه دانست و افزود: هویت‌بخشی و هویت‌شناسی برای بازگشت به خویشتن اساسی‌ترین موضوع است.

وی افزود: جمع‌آوری، حفظ و نگهداری این هویت برای آگاه‌کردن و شناساندن آن به نسل جدید موثر است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل با اشاره به باورهای قومی و قبیله‌ای، زبان مادری، مذهب، ادبیات و حماسه‌ها به عنوان بخشی از هویت و تاریخ، گفت: این هویت علاوه بر اینکه در زمینه فرهنگی کارکرد دارد، در بحث سیاسی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: یکی از اساسی‌ترین موارد در خصوص هویت شناسی، کمک گرفتن از موزه‌هاست که شامل آداب، سنن و فرهنگ است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل موزه‌ها را موثر در آموزش نسل جدید، تشدید حس تعلق‌خاطر و احساس خوب به گذشته، تربیت، منزلت قومی و ملی و خودآگاهی دانست و اشاره کرد: تولید، بازتولید و بازنمایی هویت از اهداف این کنفرانس می‌باشد.

وی با اشاره به جایگاه استان اردبیل در میان ۱۰ استان برتر در بحث گردشگری و دارای تاریخ فاخر، معرفی و شناساندن تاریخ و فرهنگ آنرا حائز اهمیت و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دانشگاه را امری مهم برای نیل به این هدف دانست.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل ابراز امیدواری کرد: مقاله‌های رسیده به کنفرانس از لحاظ کمی و کیفی باعث رشد شود و در بحث اجرایی نیز کارکرد داشته باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی
  • ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم
  • تکمیل راه آهن خواف هرات
  • مقالات کنفرانس موزه‌ها کارکرد اجرایی داشته باشد
  • آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی