Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدهادی برهانی* در خبرآنلاین نوشت؛ تقریبا همه کشورهای غربی از درجات بالایی از آزادی بیان برخوردار می باشند و این کیفیت مورد رشک و غبطه ملتهای بسیاری در جهان است. همواره مسافرانی که از کشورهای غربی بازمی گردند با آب و تاب از این کیفیت غربی تعریف می کنند و احتمالا این ارزش است که دلیل اصلی مهاجرت نخبگان جهان به کشورهای غربی می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

· تصویر بالا از جهان غربی و غیرغربی از نظر جغرافیایی احتمالا تصویر دقیقی است اما عده ای مایلند آن را به ادعایی تاریخ شمول نیز تبدیل کنند. یعنی آزادی از غرب شروع و در غرب شکوفا و حاکم شد. از این منظر غرب زادگاه، گهواره و خانه واقعی ارزش آزادی قلمداد می گردد. این ادعای تاریخی به دلیل ضعف تمدن اسلامی در عصر حاضر و فقر علمی و آگاهی حاکم بر جوامع اسلامی بدون مخالفت جدی در حال ترکتازی و تسخیر قلوب و عقول است. در حالیکه شواهد تاریخی بسیاری وجود دارد که موید وجود درجه بالایی از آزادی، به ویژه آزادی سیاسی و اجتماعی، در حکومت پیامبر و جانشینان او، خلفای راشدین، است. این شواهد نه تنها می تواند با داستانهای مسافران غرب از آزادی موجود در سوئد و سوئیس (برای مثال) برابری کند بلکه در مواردی حیرت انگیزتر و آموزنده تر است. این داستان (پر از آب چشم) بماند برای فرصتی دیگر و اما غرب و فرانسه!

· ارزش آزادی بیان در مواردی با ارزشهای مدرن دیگری مانند امنیت و حقوق بشر و حتی دموکراسی اصطکاک و تزاحم دارد. در این حوزه اندیشمندان رهیافتهای مختلفی را مورد توجه قرار داده و در عمل نیز راهکاری مختلفی اجرا شده است. برخی از این رهیافتها و راهکارها متمایل به آزادی بیان و برخی به رعایت ارزشها و اولویتهای دیگر گرایش دارند و این موضوع کشورهای غربی (و سطح آزادی در آنها) را به طبقه بندیهای مختلفی تقسیم کرده است.

· فرانسه یکی از کشورهای غربی است که زادگاه بسیاری از ارزشهای مدرن تلقی می شود و درجه بالایی از آزادی بیان در این کشور وجود دارد اما آزادی در این کشور مطلق و بی حد ومرز نیست. این حق فرانسه، و سایر کشورهای جهان، است که درجه مطلوب و موردنظر خود از آزادی را تصویب و اجرا نمایند.

· برهمین اساس دولت فرانسه مدعی است انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز (به پیامبر اسلام) در قانون اساسی فرانسه و تعریف فرانسه از آزادی بیان تضمین شده و آزاد است. براساس این تعریف فرانسویها آزاد هستند هرگونه نقد و نظری را در حوزه دین و ارزشهای دینی، صرفنظر از ابعاد توهین آمیز آن، مطرح نموده و منتشر نمایند.

· اجرای این تعریف از آزادی بیان در فرانسه شاید برای بسیاری غیرقابل قبول اما برای بسیاری قابل فهم می باشد: فرانسه انتخاب کرده است در این حوزه، حوزه نقد ارزشهای دینی، حد و مرزی نپذیرد. اما نگاهی گذرا به اوضاع فرانسه، در این حوزه، نشان می دهد موضع دولت فرانسه در این زمینه حتی با این تعریف سازگار و هماهنگ نیست: دولت فرانسه از هرگونه نقد و انتقادی از اسلام و ارزشهای اسلامی (حتی توهین آمیز) دفاع می کند اما آنجا که کار به یهودیت و ارزشهای یهودی می رسد تبدیل به موجودیت و جنبده دیگری می شود.

· در واقع اگر از این چشم انداز به فرانسه نگاه کنیم و آن را در جغرافیای کشورهای آزاد جهان ببینیم نکته مهم و تعیین کننده ای قابل تشخیص است: فرانسه یکی از آزادترین کشورها در توهین به ارزشهای اسلامی و اسلام ستیزی و یکی از بسته ترین کشورها در توهین به ارزشهای یهودی و یهودستیزی است.

· این در حالی است که جمعیت یهودیان فرانسه یک دهم تعداد مسلمانان این کشور است. از این چشم انداز توهین به عقاید و ارزشهای دینی پانصدهزار فرانسوی (یهودی) ممنوع اما توهین به ارزشهای دینی پنج میلیون فرانسوی (مسلمان) آزاد است. اگر نسبت جهانی جمعیتهای مسلمان و یهودی در نظر گرفته شود وضع از این هم فاجعه بار و غیرعادلانه تر قلمداد می شود: توهین به ارزشهای دینی ۱۵ میلیون یهودی جهان ممنوع اما توهین به ارزشهای یک و نیم میلیارد مسلمان جهان آزاد است. و این یعنی از نظر دولت فرانسه حقوق دینی مسلمانان جهان به اندازه یک درصد حقوق (دینی) یهودیان نیست!

· فرانسه در گرماگرم ماجرای کاریکاتورهای توهین آمیز مرتب از آزادی بیان در فرانسه دم می زند و کشورها و ملتهای مسلمان را متهم می کند آزادی بیان و آزادی فرانسوی را نمی فهمند. کاش جهان اسلام صدایی واحد داشت و می توانست با صدای بلند به ماکرون بگوید: جهان اسلام موضع فرانسه را می فهمد و برای آزادی در فرانسه احترام قائل است اما این آزادی بیان نیست. این آزادی نفاق است!

* دکترای مطالعات خاورمیانه از دانشگاه اکستر

منبع: الف

کلیدواژه: توهین به ارزشهای کشورهای غربی ارزشهای دینی دولت فرانسه توهین آمیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۹۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: بر همه اندیشمندان حوزه معارف اسلامی لازم است تا گنبد آهنین فکری که توسط تمدن غربی بر جهان سایه افکنده را با فناوری های قرآنی و معارف الهی نابود و ناکارآمدی آن را نمایان سازند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی حضرت امام خامنه ای و اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور که در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: معلمی شئون و حوزه های مختلفی دارد.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) برای تاسیس جامعه کوچک مدینه النبی رنج های دلسوزانه ای را متحمل شدند، افزود: با وجود بسیاری از کاستی ها اثر قرآن آنقدر موثر و ملموس بود که برخلاف محرومیت جامعه از مفسران قرآنی شاهد انقلابی علمی در جهان بودیم، و تمدنی در جهان رقم خورد که تمام تمدن های علمی و سیاسی و اقتصادی پیش از خود را در محاق قرار داد، به گونه ای که در قرن ششم تا هشتم شاهد جریان فزاینده علمی بودیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به سیر تطور جهان اسلام در گذرگاه‌های مختلف تاریخی اشاره کرد و گفت: آثار عمل به قرآن در قرن‌های ابتدایی آغاز اسلام مشاهده شد. «حیرت نامه» نوشته نخستین جهانگرد ایرانی و نشان دهنده تسخیر جان انسان ها توسط مبانی اسلامی و قرآنی بود؛ انسان شرقی وقتی با این تمدن مواجه می شد، قالب تهی می کرد.

وی عنوان کرد: در مواجهه با غرب و تمدن غربی شاهد روشنفکران احیاگر و کنشگرانی بودیم که عمل به قرآن و توجه به معارف قرآنی را انکار دستاوردهای بشری می پنداشتند و دنبال این بودند که آموزه های غرب و شرق را مخلوط کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی با بیان اینکه گروهی با اصالت دادن به دستاوردهای تمدن غربی به دنبال توجیه دینی و اسلامی بودند، تصریح کرد: گروهی به دنبال کشف علل عقب ماندگی تاریخی مسلمانان و کاوش گنجینه های تمدن خفته اسلام در سرزمین‌های اسلامی بودند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه ما به دنبال مقابله با روش های مختلف استعماری، اتفاقات جنگ ها، دوران مشروطه و انحرافات جریان واداده غرب گرا بودیم، اظهار داشت: در پیام سیاسی امام خمینی (ره) قرآن و دعوت به این کتاب آسمانی اولین حرکت سیاسی امام(ره) برای رهایی اسلام از چنگال غرب است. در اندیشه‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب باور به قرآن و تحقق وعده‌های قرآنی جایگزین وعده‌های بی پایه اندیشه‌هایی است که بر خلاف قرآن و بر پایه اندیشه‌ای مادی بنا شده است.

وی اسلامی شدن علوم انسانی را مهمترین جلوه حرکت قرآنی در علوم انسانی دانست و افزود: در علوم انسانی مبانی و پیشرفت‌ها، ابتدا علم را متحول کرده و این امر مهم، موضوع بنیادی تفاوت علوم انسانی با سایر علوم است.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی در ادامه به برجسته ترین تحولات سیاسی جهان در ماه‌های اخیر اشاره و مقاومت مردم غزه را تجلی مقاومت و صبر قرآنی امت اسلام دانست و تشریح کرد: اسرائیل با اینکه چند برابر بمب‌های اتمی هیروشیما و ناکازاکی و در سایه حمایت، تایید، سکون و سکوت غربی ها، غزه را مورد حمله قرار داده است اما غرب در مقابل مقاومت مردم فلسطین درمانده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به فرازهایی از نامه امام خمینی (ره) به گورباچف پرداخت و گفت: امامی که به فروپاشی شوروی از دو سال قبل ندا داد، به تاریخ انقضای لیبرال دموکراسی در گذر زمان نیز تصریح کرده است.

وی به وعده‌های صادق معارف قرآنی اشاره و خاطرنشان کرد: بر همه اندیشمندان حوزه معارف اسلامی لازم است تا گنبد آهنین فکری که توسط تمدن غربی بر جهان سایه افکنده را با فناوری‌های قرآنی و معارف الهی نابود و ناکارآمدی آن را نمایان سازند.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی در پایان ضمن تأکید بر اهمیت بازشناسی رسالت تاریخی، با بیان اینکه ایران اسلامی به قله‌های کرامت انسانی و حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است، عنوان کرد: الزامات نقش آفرینی در قله عقل و عدل جهانی نیازمند حضور پرشور و مخلصانه اساتید معارف اسلامی حوزه و دانشگاه است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
  • پاک‌ترین و آلوده‌ترین کشورهای جهان
  • وزیر خارجه فرانسه به قاهره می‌رود 
  • به اسم آزادی به کام برهنگی!
  • اینفوگرافیک/ کدام کشورهای جهان کلاهک اتمی دارند؟
  • یادواره‌های شهدا، دشمن‌ستیزی را در دلها زنده نگه می‌دارد
  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • المپیک با طعم سبزیجات
  • خشونت با دانشجویان ذات اصلی آمریکا را نشان داد