Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-05@02:14:38 GMT

بن سلمان می‌ترسد او را در کاخ بکشند

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۹۹۲۵۱

به گزارش تسنیم، «مضاوی الرشید» از مخالفان مطرح نظام سعودی گزارشی را در سایت میدل ایست آی منتشر کرد مبنی بر اینکه پیش از این « حاییم سابان» تاجر صهیونیستی- آمریکایی اعتراف کرده بود «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از ترس ایران و قطر و ملت خود با اسرائیل روابط دیپلماتیک ایجاد نمی‌کند.

مضاوی الرشید تأکید کرد که ترس بن سلمان از اعضای آل سعود است و این ترس تنها از ملت سعودی یا کشورهای همسایه ناشی نمی‌شود و تاریخ این خاندان درعربستان مملو از درگیری ها و تنش‌هایی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی گفت که مسئله فلسطین عامل اختلافات داخلی آل سعود نبوده ، اما اقدامات بن سلمان باعث ایجاد مخالفان زیادی در کاخ پادشاهی شده است.

اعلام عادی سازی ریاض با رژیم اسرائیل مسئله خیلی مهمی نیست؛ چراکه بن سلمان اقدامات زیادی را در راستای منافع رژیم اشغالگر صهیونیستی انجام می‌دهد. وی با استفاده از نفوذ کشورش و وعده پاداش مالی تلاش می‌کند تا کشورهای عربی بیشتری را به اردوگاه عادی سازی با رژیم صهیونیستی بکشاند.

اظهارات حاییم سابان، میلیاردر اسرائیلی-آمریکایی مبنی بر اینکه محمد بن سلمان به دلیل ترس ازایران، قطر و ملت خود، روابط دیپلماتیک با اسرائیل را اعلام نمی‌کند، نمی‌تواند جدی باشد.

واقعیت این است که بن سلمان بیش از ترس از ایران، قطر و ملت خود، ترس از کشته شدن در داخل کاخ دارد. بدترین سناریو برای او تبدیل شدن به پادشاهی است که اتحاد را در آل سعود از بین برد و به یک دسته از شاهزادگان رقیب توهین وآن‌ها را بازداشت کرد.

این ادعا مبنی بر اینکه او از ترس کشته شدنش توسط ایران، قطر یا ملتش روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی ایجاد نمی‌کند، هیچ پایه و اساسی ندارد؛ چراکه هیچ یک از این گروه چنین موضوعی را برنامه ریزی نمی‌کنند.

محمد بن سلمان شبیه «انور سادات» رئیس جمهور مصر نیست که در سال 1981 پس از امضای توافق‌نامه «کمپ دیوید» ،اولین پیمان سازش تاریخی با رژیم غاصب اسرائیل ، ترور شد و این امر بسیاری از اعراب از جمله سعودی‌ها را شوکه کرد. «ملک فهد» پادشاه فقید سعودی، مدتی وانمود کرده بود که مصر در تلاش است تا مردم خشمگین سعودی و به طور کلی عموم عرب را راضی کند ، اما او به سرعت از این سیاست عقب نشینی کرد.

امروز اوضاع متفاوت است. رژیم سعودی به طور کلی و محمد بن سلمان به طور خاص ، می تواند سود بیشتری در روند عادی سازی با رژیم اسرائیل داشته باشد. محمد بن سلمان می‌تواند با استفاده از نفوذ سعودی و وعده پاداش های مالی به کشورهای عربی برای روی آوردن به سوی عادی سازی با رژیم صهیونیستی ، نقش یک کانال ، مجری یا مأمور را بازی کند که در پشت صحنه کار می‌کند.

عادی سازی روابط کشورهای عربی زیر چتر سعودی

تاکنون امارات متحده عربی، بحرین و سودان زیر چتر سعودی به سوی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیش رفتند؛ بدون اینکه بن سلمان حرکتی را آغاز کند که به عنوان حمایت صریح از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری تعبیر شود.

علاوه بر این اگر بن سلمان و پدرش «ملک سلمان» پادشاه سعودی، بتوانند همچنان در مورد احترام به ابتکار عمل‌های صلح عربی منسوخ شده ، مانند آنچه که پادشاه فهد در دهه 1980 اعلام کرد، سر و صدا کنند، محمد بن سلمان در پیوستن علنی به محور سازشکاران تردید خواهد کرد.

در حالی که ولیعهد سعودی منتظر لحظه مناسب برای اعلام عادی سازی روابط با اشغالگران است، می‌تواند کشورهای عربی بیشتری را به اردوگاه عادی سازی بکشاند که این امر باعث می‌شود در واشنگتن مورد حمایت بیشتری قرار گیرد ، در حالی که وانمود می‌کند طرفدار حقوق فلسطین است.

در این زمان بن سلمان می‌تواند با استفاده از نهادهای رسانه ای برای تضعیف حمایت ملت عرب از فلسطینیان تلاش کند، تا جایی که عادی سازی عربستان تضعیف مشروعیت رژیم سعودی را برای وی در پی نداشته باشد.

آمریکا و رژیم اسرائیل به ناچار منتظر خواهند ماند تا ببینند آیا کار محمد بن سلمان برای تضعیف حمایت مردمی از حقوق فلسطین نتیجه خواهد داد یا خیر. ترامپ ممکن است به زودی کاخ سفید را ترک کند، اما به نظر می‌رسد بن سلمان پس از وی برای مدتی باقی بماند. اگر بن سلمان در مورد زندگی خود نگرانی‌هایی داشته باشد ، مطمئناً منبع تهدید قطر، ایران و ملت سعودی نخواهد بود.

انقلاب در کاخ سعودی

منبع تهدید واقعی بن سلمان درون آل سعود است ،نه ملت وی. از نظر تاریخی ، تمام ترورهایی که در داخل عربستان انجام شده توسط اعضای آل سعود صورت گرفته است.

قتل همه شاهزادگان و پادشاهان سعودی از قرن نوزدهم توسط یک برادر ، عمو یا برادرزاده صورت گرفته است.آخرین قتلی که در داخل کاخ رخ داد، قتل پادشاه فیصل در سال 1975 بود که توسط برادرزاده اش که فیصل نیز نام داشت ، مورد اصابت گلوله قرار گرفت. پرونده فلسطین و سایر پرونده‌ها ارتباطی با هیچ یک از این قتل‌ها نداشتند.

همه آنها به سادگی در خاندان خود مرتکب قتل می‌شدند که انگیزه آنها انتقام، خیانت و رقابت برای کسب قدرت در خاندان آل سعود بود. بنابراین این موضوعی است که بن سلمان از آن هراس دارد.

بن سلمان دلایل زیادی برای نگرانی‌اش از کشته شدن به دلیل عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی دارد. از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان در سال 2017 ، وی سیاست دستگیری همه شاهزادگانی که از رقابت با آنها می ترسید را آغاز کرد.

تاکنون بن سلمان هیچ یک از اعضای آل سعود را که از وی انتقاد کرده‌اند اعدام نکرده است (اگرچه اعدام معترضان مسالمت آمیز در حال افزایش است)، اما ممکن است طولی نکشد که وی تصمیم بگیرد برای همیشه از شر رقبا خلاص شود. این سیاست سرکوب گری مخالفان توسط ولیعهد سعودی فرصت رسیدن به تاج و تخت پدر را تضعیف می‌کند.

رسانه‌ها و شست‌و شوی مغزی

بسیاری در عربستان سعودی همچنان مخالف عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل هستند. با این وجود ، به لطف رسانه‌های سعودی، به تدریج تحت شست‌وشوی مغزی قرار می‌گیرند تا زمانی که عادی سازی روابط اعلام شد آن را بپذیرند.

بن سلمان در میان ناامنی‌های گسترده در داخل عربستان هنوز از رفتار مسالمت‌آمیز با آل سعود کوتاهی می‌کند و این امر خطری جدی برای تاج و تخت وی محسوب می‌شود.

ملت سعودی نیاز دارند که زندگی مناسب و آزادی بیان داشته باشند؛ اما ولیعهد سعودی هرگز به خواسته‌های آن‌ها توجهی ندارد و ممکن است که روزی صبر آل سعود نیز لبریز شود.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی محمد بن سلمان کشورهای عربی رژیم اسرائیل ولیعهد سعودی بن سلمان بن سلمان آل سعود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۹۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!

به گفته مقامات آمریکایی، عربستان سعودی و ایالات متحده در حال نهایی کردن جزئیات یک توافق مهم برای تقویت تجارت و دفاع دوجانبه هستند، اما اگر عربستان و اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نکنند، توافقی حاصل نخواهد شد.

به گزارش جماران، سی ان ان در تحلیلی در این باره می‌نویسد:

یک معاهده دفاعی، ائتلاف امنیتی هفت دهه‌ای بین عربستان سعودی و ایالات متحده را مستحکم و آن‌ها را هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک می‌کند، زیرا دشمنان ایالات متحده مانند ایران، روسیه و چین به دنبال گسترش نفوذ خود در خاورمیانه هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مدت‌هاست که به دنبال روابط با عربستان سعودی است، زیرا این اقدام می‌تواند در سراسر جهان اسلام تاثیر خود را بگذارد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده در حال مذاکره برای یک قرارداد بزرگ شامل سه جزء است.

مولفه اول شامل بسته‌ای از توافقات بین آمریکا و عربستان سعودی، مولفه دیگر عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل و مولفه سوم تشکیل کشور فلسطین است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این سه با هم مرتبط هستند و هیچ کدام بدون دیگران جلو نمی‌روند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک میزگرد در کنفرانس اقتصادی این هفته در ریاض گفت: برای اینکه عادی سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل محقق شود، باید مسیری برای تشکیل کشور فلسطین و «آرامش در غزه» وجود داشته باشد. به نظر من کاری که عربستان سعودی و ایالات متحده با هم در زمینه توافقات خود انجام داده اند، به طور بالقوه به اتمام نزدیک است، اما برای پیشبرد عادی سازی دو چیز لازم است: آرامش در غزه و مسیری معتبر به سوی یک کشور فلسطینی.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، در حاشیه این مجمع، بلینکن با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی (MBS) دیدار کرد تا در مورد این توافق گفتگو کند. کارشناسان، پیمان عربستان و آمریکا را «مجموعه‌ای جامع از تفاهمات» توصیف می‌کنند که شامل تضمین‌های امنیتی، اقتصادی و فناوری برای سعودی و همچنین حمایت از برنامه هسته‌ای غیرنظامی این کشور می‌شود.

انتظار می‌رود این توافق عادی‌سازی از توافق‌نامه ابراهیم، مجموعه‌ای از معاهده‌هایی که چهار کشور عربی اسرائیل را در سال ۲۰۲۰ به رسمیت شناختند و تقاضای دیرینه اعراب برای تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی به عنوان پیش‌شرط به رسمیت شناختن اسرائیل را نادیده گرفتند الگوبرداری شود.

محمد بن سلمان پیشتر گفته بود که توافق با اسرائیل «بزرگترین توافق تاریخی از زمان جنگ سرد» خواهد بود. در سال ۲۰۲۱، نتانیاهو این توافق را اینگونه توصیف کرد که اسرائیل را قادر می‌سازد «دکترین قدیمی و خطرناک سرزمین در ازای صلح را جایگزین کند و صلح را در ازای صلح به ارمغان آورد، بدون اینکه اسرائیل حتی یک سانتی‌متر از دست بدهد».

از آن زمان، دولت بایدن عادی سازی اسرائیل و عربستان را در مرکز سیاست خاورمیانه‌ای خود قرار داده است. ایالات متحده و عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ به گفتگو‌ها درباره این پیمان ادامه دادند و انتظار می‌رفت که بلینکن در ۱۰ اکتبر سال گذشته به ریاض برود تا درباره جزئیات آن صحبت کند، این تاریخ درست سه روز قبل از حمله حماس به اسرائیل بود که عملا این توافق را به تاخیر انداخت.

تحلیلگران می‌گویند که حمله بعدی اسرائیل به غزه که این منطقه را ویران کرده و بیش از ۳۴۰۰۰ فلسطینی را کشته، ممکن است پارامتر‌های توافق را برای عربستان سعودی تغییر داده باشد. اکنون پذیرش بخشی که خواستار مسیری «غیرقابل بازگشت» به سوی تشکیل یک کشور فلسطینی است، کلید اصلی بخش عادی سازی توافق گسترده‌تر خواهد بود.

نتانیاهو بار‌ها چشم انداز تشکیل کشور مستقل فلسطینی را رد کرده و استدلال می‌کند که این امر به امنیت اسرائیل آسیب می‌زند و بر ادامه جنگ غزه تا زمانی که حماس از بین برود، مصمم است.

تحلیلگران می‌گویند که این موانع ممکن است منجر به تلاش عربستان برای بستن توافق دوجانبه بدون جزء عادی سازی توافق شود. اما چنین رویکردی با موانع بزرگی روبرو خواهد شد. سناتور جمهوری خواه لیندسی گراهام در این باره می‌گوید: توافقی که تعهد نظامی قاطعانه ایالات متحده به امنیت عربستان سعودی را بدون مولفه عادی سازی ایجاد می‌کند، بعید است از کنگره آمریکا عبور کند.

اگر توافقنامه دفاعی متقابل در قالب یک معاهده مورد مذاکره قرار گیرد، برای الزام آور شدن نیاز به ۶۷ رأی در سنا دارد. گراهام در پاسخ به گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم عربستان سعودی گفت: بدون عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان و اطمینان از تامین نیاز‌های امنیتی اسرائیل در مورد پرونده فلسطین، رای بسیار کمی برای توافق دفاعی متقابل بین ایالات متحده و عربستان سعودی وجود خواهد داشت.

کارشناسان می‌گویند که شاید بایدن بتواند با الگوبرداری از توافقنامه امنیتی دیگری که سال گذشته با بحرین امضا کرد، کنگره را برای رسیدن به توافق دور بزند. به گفته فراس مکساد، کارشناس ارشد و مدیر توسعه استراتژیک در موسسه خاورمیانه در واشنگتن دی سی، مسیر دیگری وجود دارد که حول توافقنامه یکپارچگی و رفاه امنیت جامع که دولت بایدن در سپتامبر ۲۰۲۳ با بحرین امضاء کرد، الگوبرداری شده است. متن این پیمان صراحتاً بیان می‌کند که ممکن است از طرف‌های دیگر برای پیوستن دعوت شود.

با این حال، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه دولت بایدن برای تصویب توافق دوجانبه با عربستان سعودی، کنگره را دور بزند، وجود ندارد. برای عربستان سعودی، توافق دوجانبه با ایالات متحده یک پیروزی بزرگ خواهد بود، که نشان دهنده پایان دورانی است که بایدن به دنبال تضعیف محمد بن سلمان به اتهام دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست در کنسولگری سعودی در استانبول بود.

برخی کارشناسان معتقدند که این توافق همچنین «سلطه آمریکا را در خاورمیانه برای نسل‌ها تثبیت می‌کند و چالش رو به رشد چین و روسیه را کمرنگ می‌کند.» محمد بن سلمان مشتاق تقویت سیستم دفاعی عربستان و تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان به دور از هیدروکربن است، زیرا او یک سیاست اقتصادی بلندپروازانه به نام چشم انداز ۲۰۳۰ را دنبال می‌کند. پادشاهی سعودی دارای یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی نوپا است که ولیعهد مایل به توسعه آن با حمایت ایالات متحده است.

به گفته کارن یانگ، محقق ارشد پژوهشی در مرکز دانشگاه کلمبیا، عربستان سعودی مایل است با ایالات متحده معامله کند و این احتمالاً بهترین زمان در دوران دولت بایدن برای کمک به برخی از مسائل مهم در کنگره نظیر سیاست جهانی انرژی است.

یکی دیگر از نقاط سخت در حمایت ایالات متحده از چنین برنامه ای، مخالفت آمریکا با غنی سازی محلی اورانیوم در داخل خاک کشور‌ها است، غنی سازی یک جزء کلیدی برای تولید انرژی هسته‌ای است که می‌تواند برای تولید سلاح‌های هسته‌ای نیز استفاده شود. عربستان سعودی از نظر ذخایر اورانیوم غنی است و اصرار دارد که بتواند آن را در داخل غنی سازی کند. در صورت تحقق چنین مسئله‌ای این برای یک کشور عربی برای اولین بار خواهد بود. برای مثال، امارات متحده عربی همسایه، اورانیوم غنی شده را برای نیروگاه‌های هسته‌ای خود وارد می‌کند.

روز چهارشنبه، سناتور دموکرات، اد مارکی، رئیس مشترک گروه کاری تسلیحات هسته‌ای و کنترل تسلیحات، از دولت بایدن خواست اطمینان حاصل کند که ریاض از غنی‌سازی و بازفرآوری مواد هسته‌ای خودداری می‌کند. او در بخش‌هایی از سخنان خود به اظهارات قبلی محمد بن سلمان استناد کرد که گفته بود عربستان سعودی در صورت حرکت تهران به سمت سلاح هسته‌ای در این مسیر گام خواهد گذاشت. وی گفت: مسیر صلح خاورمیانه نباید شامل چشم انداز عربستان سعودی مجهز به سلاح هسته‌ای باشد که منافع آمریکا، متحدان و شرکای خود را در سراسر منطقه تضعیف کند.

پیمان عربستان سعودی و آمریکا دو کشور را موظف می‌کند که برای بازدارندگی و مقابله با هرگونه تجاوز خارجی با یکدیگر همکاری کنند، اما به این تعهد جنبه معاهده رسمی نمی‌دهد.

زمانی که شرایط سیاسی اجازه دهد، هنوز جایی برای یک توافق امنیتی چندجانبه که در نهایت شامل اسرائیل، بحرین، ایالات متحده و دیگران باشد، وجود خواهد داشت. انتخاب با اسرائیل خواهد بود که چه زمانی آماده پاس دادن توپ به سمت تشکیل کشور مستقل فلسطین باشد.

دیگر خبرها

  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • عربستان و آمریکا به توافق نزدیک شدند؟
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟
  • بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند
  • منابع آگاه: دولت بایدن و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره یک توافق هستند
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • فلسطین، مسئله‌ای که عادی نمی‌شود!