Web Analytics Made Easy - Statcounter

هشتمین روز از آبان ماه هر سال مصادف با سالروز درگذشت یکی از شاعران بزرگ تاریخ معاصر ادبیات ایران «قیصر امین‌پور» است. وی از جمله نویسندگانی است که بدون شک هر ایرانی از همان دوران کودکی با وی آشناست.

خبرگزاری میزان - هشتمین روز از آبان ماه هر سال مصادف با سالروز درگذشت یکی از شاعران بزرگ تاریخ معاصر ادبیات ایران «قیصر امین‌پور» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از جمله نویسندگانی است که بدون شک هر ایرانی از همان دوران کودکی با وی آشناست.

شعر بوی ماه مهر از جمله آثار نوستالژیک و جالب توجه ادبیات ایران است که تاکنون نه تنها در کتاب فارسی بلکه در تلویزیون نیز به صورت نماهنگ به نمایش در آمده و به نوعی همواره با تمامی کسانی که از مدرسه خاطره‌ای دارند همراه است.

امین‌پور ۲ اردیبهشت ۱۳۳۸ در روستای گتوند از توابع شهرستان شوشتر در استان خوزستان به دنیا آمد. دوره راهنمایی و متوسطه خود را در مدرسه راهنمایی دکتر معین و آیت اله طالقانی دزفول گذراند و در سال ۱۳۵۷ در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد، ولی پس از مدتی از تحصیل این رشته انصراف داد.

قیصر امین‌پور، در سال ۱۳۶۳ بار دیگر، اما در رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دکترا گذراند و در سال ۱۳۷۶ از پایان‌نامه دکترای خود با راهنمایی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان سنت و نوآوری در شعر معاصر دفاع کرد. این پایان‌نامه در سال ۱۳۸۳ و از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

شعرهای امین‌پور از حیث بلاغی ارزشمند بوده و بر ظرفیت‌ها و توانمندی زبان فارسی افزوده‌است. او توانسته ویژگی‌های سبکی و بلاغی شعر کلاسیک و شعر نیمایی را با شعرهایش تلفیق کند. یکی از عواملی که در نهایت، باعث برجستگی سبکی اوست، نوآوری در بلاغت و درک انتظار مخاطبان امروز از شعر است.

او در سال ۱۳۵۸، از جمله شاعرانی بود که در شکل‌گیری و استمرار فعالیت‌های واحد شعر حوزه هنری تا سال ۱۳۶۶ تأثیر گذار بود. وی طی این دوران مسئولیت صفحه شعرِ هفته‌نامه سروش را بر عهده داشت و اولین مجموعه شعر خود را در سال ۱۳۶۳ منتشر کرد.

اولین مجموعه او در کوچه آفتاب دفتری از رباعی و دوبیتی بود و به دنبال آن تنفس صبح تعدادی از غزل‌ها و حدود بیست شعر سپید او را در بر می‌گرفت. این کتاب از سوی انتشارات حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی به چاپ رسید. امین پور هیچگاه اشعار فاقد وزن نسرود و در عین حال این نوع شعر را نیز هرگز رد نکرد.

قیصر امین‌پور، تدریس در دانشگاه را در سال ۱۳۶۷ و در دانشگاه الزهرا آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۶۹ در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد. وی همچنین در سال ۱۳۶۸ موفق به کسب جایزه نیما یوشیج، موسوم به مرغ آمین بلورین شد. دکتر امین‌پور در سال ۱۳۸۲ به‌عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد.

وی پس از تصادفی در سال ۱۳۷۸ همواره از بیماری‌های مختلف رنج می‌برد و حتی دست کم دو عمل جراحی قلب و پیوند کلیه را پشت سر گذاشته بود و در نهایت حدود ساعت ۳ بامداد سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ در بیمارستان دی درگذشت. پیکر این شاعر در زادگاهش گتوند و در کنار مزار شهدای گمنام این شهرستان به خاک سپرده شد.

طوفان در پرانتز، منظومه ظهر روز دهم، مثل چشمه، مثل رود، بی‌بال پریدن، مجموعه شعر آینه‌های ناگهان، به قول پرستو، دستور زبان عشق و گزینه اشعار از جمله آثاری هستند که از قیصر امین پور به یادگار مانده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: قیصر امین‌پور بوی ماه مهر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا قیصر امین پور بوی ماه مهر قیصر امین پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۱۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندی‌های سپاه برای دشمنان ناشناخته است

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار علی فدوی ظهر چهارشنبه در نشست بررسی ابعاد و پیامدهای وعده صادق در دانشگاه حکیم سبزواری اظهار کرد: اصلی‌ترین عامل پیروزی جمهوری اسلامی ایران در عملیات وعده صادق نه موشک‌ها و امکانات نظامی، بلکه اراده و قدرتی بود که ریشه در انقلاب اسلامی دارد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: همین اراده منبعث از انقلاب اسلامی است که تصمیم می‌گیرد در برابر همه دنیای کفر و استکبار بایستد.

وی ادامه داد: این عملیات انتقامی، نه اقدامی مخفیانه که حرکتی بسیار آشکار و علنی بود که ۲ تا پنج ساعت پیش از آن، یعنی از زمان شلیک موشک و ارسال پهپادها، همه دنیا از قصد ما خبردار شدند.

فدوی با اشاره به ابعاد مختلف عملیات وعده صادق، گفت: این عملیات برای دنیای استکبار وحشتناک بود، زیرا در مقابل ما تنها اسرائیل نیست و این حرکت برای قدرت‌های به اصطلاح اتمی دنیا شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه نیز شکست بزرگی بود.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به خباثت‌ها و جنایت‌های مستکبران و رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه گفت: آمریکایی‌ها از روز اول فرمانده کار بودند و این فرماندهی را همچنان برعهده دارند.

وی توانمندی‌های سپاه را برای دشمنان ناشناخته دانست و گفت: این توانمندی‌ها به وعده خدا به عنوان خالق وصل است و اگر خداوند طرف کسی باشد، امکان ندارد که طرف مقابل او پیروز شود.

فدوی، افزود: ما باید در هر شرایطی تکلیف خود را انجام دهیم و به نتیجه کاری نداشته باشیم زیرا خداوند ضمانت کرده است که جبهه حق همیشه پیروز خواهد بود.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه مقابله با ظالم و دفاع از مظلوم در قانون اساسی ما هم آمده است، گفت: بیش از ۹۲ درصد کشورهای دنیا علیه صهیونیست‌ها و آمریکا تظاهرات کردند و این حرکت انقلاب اسلامی است که در کل عالم ادامه می‌یابد تا به ظهور ختم شود.

وی ادامه داد: ستون پنجم دشمن در همه جبهه‌های اقتصادی، فرهنگی، رسانه و فضای مجازی فعال است و باید با هوشیاری و تدبیر همه مسؤولان اجرایی کشور، کاری کنیم که تصمیمات درست اجرایی شود.

فدوی در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال ورود این نیرو به صنعت خودروسازی، گفت: سپاه تکلیف مدار است و بر این اساس خود تکلیف خود را مشخص نمی‌کند، بلکه زیر نظر مستقیم ولی فقیه عمل می‌کند و هر جا معظم له صلاح بدانند، ورود پیدا می‌کند.

گفتنی است؛ در این آئین که به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، رئیس این دانشگاه به نمایندگی از مردم دیار سربداران، نشان عالی سربداران را به پاس دلاورمردی های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سردار فدوی اعطا شد.

کد خبر 6088072

دیگر خبرها

  • آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!
  • هدف از اعلام انقلاب فرهنگی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بود
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس میزبان آزمون کنکور سراسری
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • بازگشت دوباره رشته پرستاری به دانشگاه آزاد بوشهر
  • موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند
  • عملیات وعده صادق برای دنیای استکبار وحشتناک بود
  • توانمندی‌های سپاه برای دشمنان ناشناخته است
  • یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد
  • حجاب؛ قدرت زن ایرانی