Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:59:05 GMT

بیش از ۱۷ درصد منابع آب زیرزمینی کردستان شور است

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۲۴۵۲

بیش از ۱۷ درصد منابع آب زیرزمینی کردستان شور است

کامران خرم روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه میزان شوری آب را براساس هدایت الکتریکی (EC) محاسبه می‌کنند، اظهار داشت: ۶ درصد منابع آب زیرزمینی استان هم خیلی شور است که بیشتر مربوط به دشت چاردولی و بخش‌هایی از دشت بیجار است.

وی بیشترین میزان شوری آب زیرزمینی در استان را مربوط به دشت چاردولی با یک هزار و ۳۸۷ میکرو موس بر سانتیمتر اعلام کرد و افزود: میزان شوری منابع آب زیرزمینی در دشت بیجار یک هزار و ۹۳ میکروموس بر سانتیمتر، دشت قروه ۴۲۵، دهگلان ۴۳۷، زریوار ۵۳۷، قزلچه‌سور ۴۹۷ و دشت امیرآباد ۴۳۵ میکروموس بر سانتیمتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: مقدار حجم آب ناشی از بارندگی‌های سالانه در استان ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب است که هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آن تبخیر، یک میلیارد مترمکعب آن در آبخوان‌ها نفوذ کرده و سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب دیگر نیز به رواناب تبدیل می‌شود.

خرم به وجود سه حوضه آبریز درجه یک، چهار حوضه درجه ۲ و ۱۸ محدوده مطالعاتی و ۹ منطقه ممنوعه در استان اشاره و تاکید کرد: میانگین بارندگی سالانه در کردستان ۴۴۰ میلیمتر است و متوسط دمای هوا نیز طی سال‌های اخیر به ۱۲.۳ درجه سانتیگراد رسیده که تاثیر منفی بر آب‌های سطحی داشته و موجب افزایش تبخیر شده است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.  

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان است و چهار سد قشلاق، سنگ‌سیاه، عباس آباد بانه و سد زریوار به بهره‌برداری رسیده است.  

برچسب‌ها کردستان سفره آب زیرزمینی بارش باران شرکت مدیریت منابع آب ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان سفره آب زیرزمینی بارش باران شرکت مدیریت منابع آب ایران کردستان سفره آب زیرزمینی بارش باران شرکت مدیریت منابع آب ایران اخبار کنکور شامل رودخانه آب زیرزمینی منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۲۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح مالیات بر سوداگری شامل حداکثر یک درصد از افراد جامعه است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس گفت: این طرح معاملات عادی و روزانه مردم را شامل نمی‌شود و حداکثر شامل یک درصد از افراد جامعه می‌شود.

در حال تکمیل

کد خبر 6090519 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • طرح مالیات بر سوداگری شامل حداکثر یک درصد از افراد جامعه است
  • کمک تصاویر ماهواره‌ای به تدقین بیلان حوضه آبریز کارون بزرگ
  • کشاورزان با تنظیم نوبت آبیاری به حفظ ذخایر آب های زیرزمینی کمک کنند
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • ایجاد ۵۰۰۰ مترمکعب ظرفیت مخازن آب در روستاهای کردستان
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟