Web Analytics Made Easy - Statcounter

راه حل سازمان بهزیستی کشور برای جلوگیری از آسیب عاطفی ناشی از تفکیک جنسیتی کودکان دارای معلولیت را در این گزارش بخوانید.

خبرگزاری میزان- سازمان بهزیستی کشور در هفته‌های اخیر از ایجاد مراکزی به عنوان «خانه‌های کوچک مراقبتی» خبر داد.

این مراکز، برای نگهداری از افراد دارای بیماری‌های مزمن روانی، معلولین ذهنی و جسمی خفیف طراحی شده که نیازمند نگهداری شبانه روزی نیستند و می‌توانند در مراکزی که شبیه به خانه هستند، اقامت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته احمد خادم معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران، در مراکز توانبخشی شبانه روزی، دختران و پسران زیر ۱۴ سال به صورت مختلط اقامت دارند، اما پس از به ۱۵ سالگی رسیدن، این افراد به جنسیت تفکیک می‌شوند و به مراکز نگهداری دخترانبالای ۱۴ سال و پسران بالای ۱۴ سال، انتقال داده می‌شوند.

اما سوال اینجاست قطعا جدا کردن این کودکان از یکیدیگر، دارای برخی آسیب هایی است، پس چرا این کودکان از ابتدا به صورت مختلط در مراکز نگهداری می‌شوند و همانند سایر مراکز اقامتی و آموزشی، تفکیک جنسیتی صورت نمی‌گیرد؟

لیلا سهیلی کارشناس ناظر معلولین ذهنی مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با میزان گفت: اکثر این کودکان بی سرپرست هستند و هیچ خانواده‌ای ندارند، اما با اقامت در مراکز بهزیستی، پرسنل و دیگر افراد مقیم مراکز را خانواده خود می‌دانند.

وی افزود: دختران و پسرانی که در این مراکز اقامت دارند، همدیگر را  خانواده خود می‌دانند، اما بعد از سن ۱۴ سالگی باید از یکدیگر جدا شوند.

کارشناس ناظر معلولین ذهنی مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: جدا کردن آن‌ها از همدیگر باعث ایجاد آسیب‌های روانی و عاطفی می‌شود، زیرا تصور می‌کنند خانواده خود را از دست داده اند.  

بیشتر بخوانید: صفر تا صد شرایط فرزند خواندگی

سهیلی گفت: برای جلوگیری از هرگونه آسیب عاطفی، در ایجاد «خانه‌های کوچک مراقبتی» تصمیم گرفتیم از ابتدا بر اساس جنسیت افراد را اسکان دهیم تا در آینده هیچ مشکلی در این زمینه برای کودکان رخ ندهد.

وی افزود: در این زمینه طرح‌هایی مانند مراقبت از خواهر یا برادر کوچک‌تر برای افراد بزرگ‌تر برنامه ریزی کردیم تا مسئولیت پذیری آن‌ها نیز تقویت شود.  

انتهای پیام/

برچسب ها: بهزیستی معلول

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بهزیستی معلول سازمان بهزیستی کشور شبانه روزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۲۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ هزار و ۷۸۰ زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است

بهزاد شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به تشریح آمار مقایسه‌ای وضعیت زنان سرپرست خانوار در استان کرمانشاه پرداخت و اظهار کرد: بر اساس نتایج سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن در ۱۳۹۵ درصد زنان سرپرست خانوار با افزایشی معادل ۶.۲۱ برابر به ۱۲.۷ درصد رسیده است.

وی افزود: این درصد در استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۳.۱ درصد بوده که نسبت به با میانگین کشوری ۰.۴ بالاتر است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه تصریح کرد: تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ آمار زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد حمایتی در کرمانشاه پنج هزار و ۷۸۰ خانوار معادل ۷.۶ درصد کل زنان سرپرست خانوار استان است.

شهبازی مهم‌ترین دلیل تقاضای حمایت از سوی زنان سرپرست خانوار این استان را فوت سرپرست خانوار با بیش ۵۲.۶ درصد و بعد از آن به ترتیب طلاق با حدود ۲۲.۴ درصد، از کار افتادگی سرپرستان خانوار با ۱۵ درصد، دختران خودسرپرست و سرپرست خانوار هشت درصد و همچنین اعتیاد و زندانی بودن با حدود ۲ درصد اعلام کرد.

وی به مشکلات مسائل مبتلا به زنان سرپرست خانوار کرمانشاه پرداخت و افزود: اساسی‌ترین آن، مسئله مسکن است به طوری که ۲ هزار و ۹۵۵ بانوی سرپرست خانوار در این استان فاقد مسکن شخصی هستند.

شهبازی اضافه کرد: بالا رفتن هزینه‌های اجاره‌بهاء و خرید مسکن، این زنان را مجبور به زندگی در حاشیه شهر خواهد کرد که آسیب‌های اجتماعی را برای این گروه افزایش می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه به دیگر مشکلات زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: بیکاری و یا اشتغال کاذب، مشاغل فصلی، کشاورزی و فعالیت‌های تولیدی و خدماتی در منزل بدون چتر حمایتی قانون کار و بیمه و در محیط‌های بعضاً نامناسب و ناایمن از نظر استاندارد با دستمزد ناکافی از دیگر مشکلات این قشر است.

وی تاکید کرد: همه این مشکلات موجب پس‌رفت رفاه زندگی و کاهش سلامت جسم و جان زنان سرپرست خانوار می‌شود که چالش توانمندسازی پایدار را به همراه خود دارد.

کد خبر 6088566

دیگر خبرها

  • خزعلی: دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • پنج هزار و ۷۸۰ خانوار تحت پوشش بهزیستی
  • ۵ هزار و ۷۸۰ زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • خبر خوش به بانوان بهزیستی | فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • اجرای طرح خانواده میزبان در فارس
  • توزیع بیش از ۸ میلیارد ریال فطریه میان مددجویان بهزیستی البرز
  • فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند