Web Analytics Made Easy - Statcounter

پشت پنجره و روی در و دیوار چسبانده‌اند: "از ارائه خدمات به افراد فاقد ماسک معذوریم." کارکنان رستوران مشغول گرفتن سفارش‌ها هستند و مردمی که ماسک زده‌اند، بی‌هیچ فاصله‌ای پشت پیشخوان ایستاده‌اند و منتظرند سفارششان را ثبت کنند، یکی دو نفر هم در آن میان به بینی‌هایشان تنفس داده‌اند و ماسک را فقط تا روی دهان کشیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین، گوشی همراه یکی از مشتریان زنگ می‌خورد، ماسکش را برداشته در عین اینکه با صدای بلند حرف می‌زند، در طول و عرض رستوران راه می‌رود.

میزها را جمع کرده‌اند و می‌گویند خدمات فقط بیرون‌بر است؛ اما باز عده‌ای روی صندلی‌های بازمانده در سالن نشسته‌اند.

هشدارهای کاغذی، عملکرد بی‌باکانه

گشت‌ بازرسی ستاد مدیریت مبارزه با شیوع کرونا که با تشدید محدودیت‌ها هر روز به مکان‌های شلوغ و پررفت‌وآمد سرکشی می‌کند، وارد رستوران می‌شود. آنچه مشخص است، بهداشت نیم‌بند با هشدارهای چاپ شده روی کاغذ آچار که به همه جا چسبانده شده، نشانی از رعایت اصول بهداشتی ندارد.

ماموران بازرسی به اینجا و آنجا سرک می‌کشند. در آشپزخانه هم نحوه ارائه غذا مطلوب نیست، مواد غذایی رها شده و کارکنان بدون هیچ فاصله‌ای در محیطی کوچک با سقف کوتاه فعالیت می‌کنند.

تصمیم گروه بازرسی پلمب واحد صنفی است. چند نفر از مشتریان جلو می‌آیند و با داد و بیداد از تیم نظارتی شاکی‌اند که الان وقت این کارها نیست، آن‌ها سفارششان را می‌خواهند، به قول خودشان مسخره این و آن نیستند که! آن هم وقتی این همه توی صف ایستاده‌اند.

مغازه بعدی، یکی از رستوران‌های مشهور شیراز در منطقه شمال شهر است، طرفدارانی دارد و برندی محسوب می‌شود. در سالن طبقه دومش با وجود اعلام محدودیت‌ها، حدود ۵۰ نفر نشسته‌اند و در فضایی بسته دور هم غذا می‌خورند.

پلمب نکنید، برای مهمانی‌ها سفارش داریم

صاحب مغازه می‌گوید چک دارد و اجاره‌اش هم بالاست، از آن گذشته برای فردا ۱۶۰ سفارش دارد که باید به مهمانی‌ها برساند. فیش را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که پلمب مغازه‌اش به خاطر سفارش‌هایی که گرفته، او را به دردسر می‌اندازد.

ماموران نظارت در حال تعطیلی این واحد صنفی‌اند که تعدادی کارگر کم سن و سال و اغلب نوجوان، با چمدان‌هایشان دم در صف می‌کشند و می‌گویند شب را همین جا در رستوران می‌خوابند، حالا اگر اینجا پلمب شود، باید چکار کنند؟

می‌پرسند همه با هم در اینجا می‌خوابید؟ جواب مثبت است. این هم دلیل دیگری برای ضرورت پلمب این رستوران.

گزارش‌هایی رسیده که در برخی کافه‌ها هم قلیان ارائه می‌شود که فارغ از شیوع کرونا همیشه ممنوعیت داشته است؛ درست است، طبقه دوم کافه‌ای بساط قلیان و دود به راه است.

این طبقه دوم‌ مغازه‌ها هم دردسری شده برای خودش، هر مغازه‌ای به خیال آنکه این نقطه از محیط کارش دیده نمی‌شود و امن‌تر است، آن را به جولانگاه شیوع کرونا برای بی‌خیال‌هایی بدل ساخته که نتیجه‌اش هم فزونی آمار مبتلایان است.

نذر کرده‌ایم در عروسیمان کسی مبتلا نشود

مقصد بعدی یک تالار پذیرایی است. نه تنها باز است، که عروسی هم برقرار است. خانواده داماد در حالیکه دست به دامن ماموران نظارتی هستند و خواهش می‌کنند مراسمشان را تعطیل نکنند، در پاسخ به اینکه چگونه در این وضعیت مهمان دعوت کرده‌اند و عروسی بر پا می‌کنند، می‌گویند: دو هفته است دعا می‌خوانیم و نذر کرده‌ایم که کسی در مراسممان بیمار نشود و مطمئن هم هستیم که نمی‌شود.

زنجیره ابتلا در مراسم عروسی فقط محدود به مهمان‌ها نیست، آرایشگاه‌ها، مزون‌های لباس، رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها و بسیاری دیگر را در بر می‌گیرد.

این هم از عروسی ای که با هزینه‌ای چند برابر قیمت در شرایط معمول بر هم می‌خورد و تالار هم تعطیل می‌شود.

بلال‌ها و جگرهای خیابانی، تفریح کشنده شب‌های پاییز

این‌ها که فعالیت‌های پنهانی و نیمه پنهان شهر اسیر کروناست، اما در عیان بلالی‌ها و جگرکی‌های سیار و همبرگر فروشی‌های کنار خیابان‌های ارم و بلوار چمران هم بساط‌هایشان پهن است و شلوغ. ماشین‌های عبوری صف درازی تشکیل داده‌اند و از آن‌ها خرید می‌کنند. استنباطشان این است که آتش و حرارت، ویروس را بی‌اثر می‌کند؛ اما هوایی که نفس می‌کشند و شلوغی صف‌ها و بهداشت نبوده، خطری برایشان ندارد. 

این بی‌تفاوتی‌ها و لجبازی با شرایط بحرانی، آن هم در وضعیتی که کرونا هر روز جان می‌ستاند و حکومت خودش را به راه انداخته مایه تعجب است.

خستگی از وضعیت کشدار شیوع یک طرف؛ اما فراموشی اینکه در بیمارستان‌ها مردم برای بستری شدن در نوبت می‌مانند و هر روز دستکم ۱۰ نفر از کادر درمانی که شبانه‌روز مشغول است، مشکوک به کرونا تشخیص داده می‌شوند، پذیرفتنی نیست.

محدودیت‌ها تشدید می‌شود، مردم بی‌اعتنا نباشند

همین دیروز بود که جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا اعلام کرد که در پی ادامه شیوع ویروس کرونا و با هدف پیشگیری از فراگیری بیشتر این بیماری، استاندار فارس دستور تشدید محدودیت‌های کرونایی را صادر کرده است.

عبدالرضا قاسم‌پور زمان اجرای این محدودیت‌ها را از شنبه ۱۰ آبانماه بیان کرد و افزود: با این وضعیت خدمات‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی و مترو در کلانشهر شیراز به مدت یک هفته متوقف می‌شود، کارکنان ادارات دورکار شده‌اند و برای حضور در محل کار تمهیداتی اندیشیده شده است.

دلیل بازگشت محدودیت‌ها را مثبت شدن نتیجه ۵۰ درصد تست‌های کرونا در استان عنوان کرده‌اند.

دکتر عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هم درباره افزایش بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های فارس هشدار داد و گفت: بیماران در صف انتظار قرار دارند، به شهروندان توصیه می‌کنیم در قبال رعایت دستورات بهداشتی احساس مسوولیت داشته باشند تا از این بحران خارج شویم.

با این اوصاف، بسیاری همچنان معتقدند شرایط اقتصادی دشوار آن‌ها را وادار می‌کند که پروتکل‌ها را زیر پا بگذارند و چاره‌ای ندارند.

این سخن تا آنجا پذیرفتنی است که براساس مصوبات ستاد مبارزه با کرونا، ارائه خدمات رستورانی و کافه‌ای بیرون‌بر و با رعایت بهداشت باشد، تجمع در مکان‌ها صورت نگیرد و اطمینان حاصل شود که باعث شیوع نمی‌شوند، درباره تالارهای پذیرایی و سایر شغل‌های پرخطری که فعالیتشان مبتنی بر تجمع است نیز تکلیف روشن است: هر گونه مراسم عزا، عروسی، همایش و گردهمایی ممنوع است.

برخی شهروندان متعجب‌اند از اینکه چرا آمار کرونا اینچنین فزونی یافته، آن‌ها می‌گویند ما که رعایت می‌کنیم، اما این رعایت نیم‌بند با رعایت نکردن تفاوتی ندارد.

تشدید نظارت‌ها و ضرورت ایجاد مقرراتی سخت‌گیرانه‌تر و ایجاد محدودیت‌های بیشتر در ادامه مسیر، شاید تنها راه باقیمانده باشد، آن هم برای حفظ جان‌های عزیزی که داغ از دست رفتنشان به هیچ وجه ممکن جبرانی ندارد.

برچسب‌ها ویروس کرونا کووید-19 شیراز محدودیت های کرونا فارس پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کووید 19 شیراز محدودیت های کرونا فارس ویروس کرونا کووید 19 شیراز محدودیت های کرونا فارس اخبار کنکور محدودیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۵۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است

ایتنا - سازمان جهانی بهداشت گزارشی را منتشر کرده است که تأیید می‌کند بین همه‌گیری کووید-۱۹ و افزایش نرخ چاقی کودکان ارتباط وجود دارد.
بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، یافته‌های این مطالعه که روی ۵۰ هزار کودک در ۱۷ کشور اروپایی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ انجام شده است نشان می‌دهد شیوع کرونا منجر به زمان شرکت کودکان در فعالیت بدنی، صرف زمان بیشتر پای صفحه نمایش‌های الکترونیکی و در نتیجه افزایش چاقی کودکان در سراسر اروپا شده است.

این سازمان می‌گوید این چاقی در پسران و دختران ۷ تا ۹ ساله شایع بوده است.

این مطالعه نشان داد که در طول مدت همه‌گیری و قرنطینه‌های ناشی از آن، بیش از یک سوم از کودکان (۳۶ درصد) زمان بیشتری را برای حضور آنلاین، انجام بازی‌های کامپیوتری، استفاده از رسانه‌های اجتماعی یا تماشای تلویزیون در روزهای هفته گذرانده‌اند.

۳۴ درصد از کودکان ۷ تا ۹ ساله نیز در روزهای شنبه و یکشنبه زمان این فعالیت‌های خود را افزایش دادند.

طبق یافته‌های منتشره، تقریباً یک سوم (۲۸ درصد) از کودکان به طور قابل توجهی زمان کمتری را در فعالیت‌های خارج از منزل در طول هفته و تقریباً یک چهارم (۲۳ درصد) زمان کمتری را در تعطیلات آخر هفته در خارج از منزل گذرانده‌اند.

با این حال همه نتایج این تحقیق تلخ نیست. برخی از جنبه‌های مثبت همه‌گیری کووید-۱۹ این بوده که تقریباً یک سوم (۳۰٪) خانواده‌ها افزایش در تهیه غذاهای خانگی را گزارش کردند. امری که نشان از مصرف غذاهای سالم‌تر به جای غذاهای فرآوری شده و حاوی درصد بیشتری نمک و شکر بوده است.

 

۲۹ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که به عنوان یک خانواده با هم غذا می‌خورده‌اند و ۲۶ درصد نیز گفته‌اند هم‌اکنون نیز به برخی عادات شکل‌گرفته در طول همه‌گیری از جمله آشپزی و پختن غذا با فرزندان خود ادامه می‌دهند.

دکتر کرملین ویکراماسینگ، مشاور منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در امور تغذیه، فعالیت بدنی و چاقی، در این باره گفت: «چشم‌اندازی که این گزارش ترسیم می‌کند بسیار ظریف است؛ در برخی کشورها تغییرات مثبتی رخ داده است مانند اینکه خانواده‌ها بیشتر با هم غذا می‌خورند، اما یافته‌های نگران‌کننده‌ای نیز وجود دارد از جمله افزایش عادات غذایی ناسالم و زمان بی‌تحرکی.»

وی اضافه کرد: «ما نمی‌توانیم این روندها را نادیده بگیریم. امیدوارم این گزارش زنگ خطری را به صدا درآورد و ما را وادار به انجام اقدامات فوری برای بهبود الگوهای تغذیه و فعالیت بدنی کند.»

دکتر آنا ریتو، رئیس مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی برای تغذیه و چاقی کودکان، نیز گفت: «این مطالعه و یافته‌های آن اولین دیدگاه در نوع خود را از پیامدهای جسمی و روانی همه‌گیری برای کودکان مدرسه‌ای با تمرکز بر بیماری طولانی‌مدت و پرخطر چاقی به ما می‌دهد.»

وی که در تهیه این گزارش مشارکت داشته است اضافه کرد: «اطلاع‌رسانی به کشورهای عضو درباره شواهد ملموس از پیامدهای مشکل‌ساز تغییرات رفتاری مبتنی بر بیماری همه‌گیر جهانی، ما را قادر می‌سازد تا با استراتژی بهتر و همدلی بیشتری برای بحران‌های بهداشتی آینده آماده شویم.»

پیش از این نیز گزارش شده بود که کووید-۱۹ با تاخیر رشد در کودکان صفر تا ۵ ساله مرتبط است.

دیگر خبرها

  • افزایش باد همراه با غبار محلی و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۶ اردیبهشت
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • پلمب رستوران و تالار پذیرایی در خرم‌آباد
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • ۱۰ کشور با بهترین غذا‌ها در جهان
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • مسی بازیکن ماه لیگ آمریکا شد؛ یکه‌تازی فوق‌ستاره در ینگه دنیا