Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران، حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت اگر ترامپ مجددا به پیروزی برسد، با توجه به اینکه بر فشار تحریم‌ها خواهد افزود تا به زعم خود ایران را وادار به مذاکره کند، دلار دوباره مسیر افزایشی به خواهد گرفت، اما به هیچ عنوان نمی‌توان پیش بینی کرد که قیمت تا چه سطح ونرخی بالا خواهد رفت، باید دید که در عرصه سیاسی چه تحولاتی رخ می‌دهد، تا بتوان دقیق‌تر اوصاع را تحلیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به نوشته فرارو، محمود بهمنی رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان این‌که مقابله با بازار معاملات فردایی ضروری است، گفت: این بازار صرفاً موج افزایش قیمت را ایجاد می‌کند. در قالب این معاملات ارز وجود ندارد و افراد از مابه‌التفاوت این نرخ‌ها استفاده می‌کنند. در شرایط کنونی بازار معاملات فردایی برای بازار ارز کشور، یک سم محسوب می‌شود.

نقش معاملات فردایی دلار در افزایش نرخ ارزباند‌های مافیایی پشت معاملات فردایی دلار هستند
حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اینکه دو نکته مهم در مورد معاملات فردایی دلار می‌توان برشمرد، گفت: اولین مسئله به این موضوع مربوط می‌شود، که برخی انتظارات خود را در مورد دلار در این نوع از داد و ستد‌ها به کار می‌گیرند و تصوراتی که از آینده دلار می‌تواند رخ دهد، در این معاملات هویدا می‌شود.

وی افزود: اما مسئله دوم به امر مرتبط است که باند‌های مافیایی که از نوسان و افزایش قیمت دلار سود می‌برند، با قیمت‌های کاذبی که درست می‌کنند در فضای مجازی به از هم گسیختگی بیشتر بازار دلار دامن می‌زنند و اجازه نمی‌دهند که دلار با توجه به اقداماتی که بانک مرکزی به عنوان بازار ساز اصلی انجام می‌دهد، به سوی ثبات و یا کاهش قیمت حرکت کند، در واقع نفع این جریانات مافیایی در التهاب بخشیدن به بازار‌های مختلف از جمله ارز است.

حسینی اظهارداشت: دستگیری‌هایی که در رابطه با بازار ارز نیز طی چند روز اخیر رخ داده، در همین راستا می‌توان ارزیابی کرد، به اعتقاد بنده این معاملات فردایی نقش مخربی در بازار دلار ایفا می‌کند، این در حالیست که شاید در عمل نیز معامله‌ای انجام نشود، اما با این قیمت گذاری صوری باعث التهاب و افزایش قیمت بیشتر در بازار می‌شوند، به نظر می‌رسد این برخورد‌هایی که برای مقابله با این نوع از معاملات صورت می‌گیرد در کنترل بازار و همچنین ثبات بخشی به آن موثر باشد.

این فعال بخش خصوصی همچنین با اشاره به تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر روی قیمت ارز، گفت: این اثرگذاری را به هیچ عنوان نمی‌توان کتمان کرد، در صورتی‌ که جو بایدن انتخاب شود، با توجه به انتظاراتی که می‌رود، مبنی بر بازگشت آمریکا به برجام و همچنین برداشته شدن برخی از تحریم‌ها دلار، با برنده شدن نامزد دموکرات‌ها کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد.

وی اضافه کرد: اما اگر ترامپ مجددا پیروز انتخابات شود، با توجه به اینکه بر فشار تحریم‌ها خواهد افزود تا به زعم خود ایران را وادار به مذاکره کند، دلار دوباره مسیر افزایشی به خواهد گرفت، اما به هیچ عنوان نمی‌توان پیش بینی کرد که قیمت تا چه سطح و نرخی بالا خواهد رفت، باید دید که در عرصه سیاسی چه تحولاتی رخ می‌دهد، تا بتوان دقیق‌تر اوصاع را تحلیل کرد.
 
بیشتر بخوانید:
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران
بعد از انتخابات آمریکا «قیمت دلار» چقدر بالا و پایین خواهد شد؟
 
نقش معاملات فردایی دلار در افزایش نرخ ارزمعاملات فردایی دلار تنها اثر روانی بر روی بازارارز دارد
مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران  با اشاره به اینکه معاملات فردایی دلار تنها اثر روانی بر روی بازارارز دارد، گفت: ما سالیانه برای تمامی نیاز‌های ارزی خود به ۶۰ میلیارد دلار احتیاج داریم، یعنی روزی ۲۰۰ میلیون دلار، حال شما فکر می‌کنید، حجم این معاملات در یک روز چقدر است، به طور تقریبی این معاملات دلاری بین ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار در روز است، بنابراین حجم آن زیاد نیست که بخواهد در بازار اثر واقعی داشته باشد.

وی افزود: اما به دلیل اینکه افرادی که برای خرید ارز به بازار مراجعه می‌کنند، می‌بینند که قیمت در کف بازار به طور مثال با افزایش روبرو بوده، این مسئله روی آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد، بنابراین این موضوع بیشتر جنبه روانی دارد تا واقعی، از سویی بسیاری از تجار و بازرگانان چه دولتی و چه خصوصی خود به دلیل این که کارشان با دلار است، تحت تاثیر این جو معاملات فردایی قرار نمی‌گیرند.

دانشمند اظهار داشت: بر این اساس معاملات فردایی بر روی نیاز‌های بزرگ ارزی و معاملات کلان تاثیر ندارند، از سوی دیگر اگر بازار در حالت عادی به سر ببرد، این معاملات فردایی همان اثر روانی را نیز ندارد، امروز با وضعیتی روبرو هستیم که تحریم‌ها عملا درآمد‌های ارزی کشور را به کمترین میزان خود رسانده و ورود دلار به صورت اسکناس نیز با محدودیت فراوانی مواجه شده، در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که بازار ارز تکان نخورد.

رئیس اسبق اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات با اشاره به اینکه گره زدن وضعیت بازار دلار به نتیجه انتخابات آمریکا رویه غلطی است، بیان داشت: اگر بایدن انتخاب شود، قرار است چه اتفاقی رخ دهد، اگر او رقابت را ببرد، تازه ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ یعنی اول بهمن سرکار خواهد آمد و بعد هم چند وقتی طول می‌کشد که زمام امور را در دست بگیرد، از سوی دیگر با انتخاب او قرار نیست از آسمان دلار بریزد، در سال ۶۸ نیز زمانیکه قطعنامه ۵۹۸ امضا شد، برخی هیجانی شدند، اما بعد از مدتی دلار نیز سر قیمت خود بازگشت، الان نیز همین داستان است، ما به جای اینکه منتظر باشیم که بایدن بیاید و ما را نجات دهد، خودمان باید به فکر خود باشیم.

وی ادامه داد: در اطراف ما بیش از ۱۴ کشور همسایه با رویکرد‌های مختلف وجود دارد که ما تحت هر شرایطی می‌توانیم با آن‌ها داد و ستد داشته باشیم، به شرطی که دولت برنامه داشته باشد و بتوان از فرصت‌هایی که ایجاد می‌شود، نهایت بهره را ببرد، نه اینکه صرفا شعار داده شود و اقدامی صورت نگیرد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: قیمت دلار معامله دلار فردایی بانک مرکزی محمود بهمنی معاملات فردایی دلار تحریم ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۸۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا

 به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، گلدمن ساکس با توجه به ریسک‌های ژئوپلیتیکی، پتانسیل افزایش قیمت طلا را به بالای ۳۰۰۰ دلار می‌بیند.
 

 سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قیمت طلا به سطوح بی‌سابقه بود، به طوری که فلز زرد در ماه گذشته به دلیل افزایش تقاضای جهانی در بحبوحه عدم قطعیت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی از ۲۴۰۰ دلار در هر اونس فراتر رفت. نکته قابل توجه این است که راهبرد شناسان گلدمن ساکس بر این باورند که فضای مثبت بیشتری برای فلز امن وجود دارد و می‌گویند تا پایان سال به طور بالقوه می‌تواند از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

قیمت طلا به دلیل ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی و تقاضای بانک مرکزی افزایش یافت و یکی از محرک‌های اصلی این افزایش قیمت، تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهانی و خانوار‌های آسیایی است. در چین، چالش‌های بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری و کاهش ارزش یوان که طی سال گذشته حدود پنج درصد در برابر دلار آمریکا ریزش داشته است، طلا را برای مصرف‌کنندگان محلی گران‌تر می‌کند. با وجود این، مصرف‌کنندگان چینی و هم بانک مرکزی چین مشتاقانه به دنبال طلا هستند.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، بانک مرکزی چین ذخایر طلای خود را برای ۱۷ ماه متوالی افزایش داده است که در این مدت ۱۶ درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی چین تنها در ماه مارس، ۱۶۰ هزار اونس طلا به ذخایر خود اضافه کرد. به همین ترتیب، کشور‌هایی مانند ترکیه، هند، قزاقستان و برخی در اروپای شرقی خریداران فعال طلا در سال جاری بوده‌اند.

این انباشت نشان‌دهنده روند گسترده‌تری در بین بانک‌های مرکزی جهانی برای تنوع بخشیدن به ذخایر و کاهش وابستگی خود به دلار آمریکاست. قیمت طلا در پایان آوریل شاهد عقب‌نشینی بود، اما در این هفته پس از اینکه سیاست گذاران فدرال رزرو احتمال کاهش نرخ بهره را دادند، احساسات صعودی بازگشت.

فدرال رزرو در آخرین نشست روز چهارشنبه، با توجه به پیش‌بینی، موضع نرخ بهره خود را حفظ کرد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اظهار کرد که هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ بهره در آینده مبتنی بر داده خواهد بود، اما او افزود که افزایش نرخ در این مرحله بعید است.

اطمینان پاول که عملاً افزایش بیشتر نرخ بهره را رد کرد، به ماندن قیمت طلا در بالای ۲۳۰۰ دلار کمک کرد. نرخ‌های بهره پایین‌تر جذابیت طلا را افزایش می‌دهد، زیرا معمولاً بازدهی دارایی‌های با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه را کاهش می‌دهد. در همین حال، تنش‌های ژئوپلیتیکی، به ویژه در خاورمیانه، علاقه سرمایه‌گذاران را به شمش افزایش داده است. طلا یکی از قدیمی‌ترین دارایی‌های امن محسوب می‌شود که در زمان ناآرامی‌ها و جنگ‌های ژئوپلیتیکی تقاضای زیادی داشته است.

قیمت طلا ممکن است از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

راهبردشناسان گلدمن ساکس با استناد به تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی بازار‌های نوظهور و خانوار‌های آسیایی، پیش‌بینی خود را حفظ کردند که این فلز گرانبها تا پایان سال به ۲۷۰۰ دلار در هر اونس تروی افزایش می‌یابد که نشان‌دهنده افزایش ۱۷ درصدی است. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که اگر تحریم‌های مالی ایالات‌متحده با سرعتی مشابه از سال ۲۰۲۱ تشدید شود، قیمت طلا می‌تواند با ۱۶ درصد افزایش به ۳۱۳۰ دلار در هر اونس تروا افزایش یابد.

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رشد قیمت انواع ارز در معاملات امروز مرکز مبادله
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • ظهور شیوه عجیب در معاملات مسکن در ایران | علت چیست؟
  • منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟
  • معاملات مسکن در تهران از طریق دلار و بیت‌ کوین!
  • معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده/ طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند