مشکل برنامههای ورزشی محدودیت تلویزیون نیست، تفکر پشت برنامهها مشکلساز است
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۸۷۰۰
سبحان اکرامی با اشاره به فضای بازتر تلویزیون نسبت به سالهای گذشته تأکید کرد که تفکر پشت برنامهها بیش از هر عامل دیگری منجر به ضعف و مشکل در برنامههای ورزشی شده است.
سبحان اکرامی کارشناس ورزشی و گوینده رادیو ورزش در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: در نگاهی کلی به برنامههای ورزشی صداوسیما در سالهای اخیر باید بگویم که این برنامهها کیفیت لازم را ندارند و به لحاظ محتوایی نیز آثار بسیار ضعیفی هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اکرامی تصریح کرد: یک برنامه ورزشی تلویزیون را باید از دو منظر محتوا و اجرا مورد بررسی قرار داد. محتوا از این منظر مورد بررسی قرار میگیرد که باید مشخص شود برنامه چه موضوعی را میخواهد دنبال کند و چه چیزی میخواهد بگوید یا به طور کل چه هدفی دارد و اجرا از این منظر مورد بررسی قرار میگیرد که برنامه محتوای خود را چگونه مطرح میکند و در چه ساختاری روی آنتن میرود.
این مجری در ادامه گفت: امروز متأسفانه برنامههای تلویزیونی در اجرا و تحلیل وضعیت خوبی ندارند و هر آنچه که به عنوان تحلیل اخبار در برنامهها میشنویم اطلاعاتی است که در لحظه مجریها و کارشناسها در اینترنت جستجو کرده و همان را به مخاطب ارائه میدهند. تحلیلها در برنامههای ورزشی دیگر هیچ جذابیتی ندارند و به سادهترین شکل ممکن ارائه میشوند.
او افزود: متأسفانه هیچیک از مجریهای تلویزیون به غیر از تعداد معدودی مثل پیمان یوسفی برای این کار مناسب نیستند. اجرا در برنامههای ورزشی همیشه یکی از اصلیترین مشکلات بود و در حوزه تحلیل نیز مثل اجرا تعداد افراد کارکشته و کاربلد بسیار اندک بودند و اکثر تحلیلگران نیز صاحب فکر نبودند.
اکرامی درباره برنامههای ورزشی موفق تلویزیون گفت: برنامه «ورزش و مردم» یک سال پیش از فوت آقای بهرام شفیع برنامهای دیدنی بود و برنامه «دیدار در وقت اضافه» هم با اجرای آقای منصوریان برنامه خوبی بود چرا که مجری، ورزش را میشناخت و کارش تنها اجرا و حرف زدن و روی آنتن رفتن نبود. از طرفی باید بپذیریم که خبرگزاریهای ما هم خبر زده شدهاند و تحلیل درستی در آنها دیده نمیشود. به نظر من رادیو هم در شرایط ایدهآل قرار ندارد و برنامههای آن هم برنامههای چندان خوبی نیست اما در قیاس با دیگر رسانهها فکر میکنم رادیو و به خصوص رادیو ورزش که نگاهی تخصصی به این موضوع دارد، وضعیت بهتری را در نقد و تحلیل ورزش نسبت به دیگر رسانهها دارد.
او تصریح کرد: وضعیت اجرا در تلویزیون به قدری بد و مجریها نامتخصص هستند که حتی برخی مواقع کارشناسی که در برنامه حاضر میشود سواد بالایی دارد اما مجری نمیتواند از سواد او استفاده کرده و اطلاعات خوبی از کارشناس به مخاطب ارائه دهد.
این کارشناس ورزشی با اشاره به اسپانسرمحور شدن برنامههای ورزشی تلویزیون، اظهار داشت: به نظر من اسپانسر میتوانست بر خلاف وضعیتی که امروز شاهدش هستیم به کیفیت بیشتر برنامههای کمک کند اما متأسفانه مثل همیشه ما از یک اتفاق که میتوانست نتایج مثبت بسیاری برایمان داشته باشد به نحوی استفاده کردهایم که مخرب شده است وگرنه در دیگر کشورها که اتفاقاً برنامههای ورزشی خوبی هم دارند اسپانسرهایی در برنامه وجود دارد که بودجه برنامه را تأمین میکند.
اکرامی در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً این بضاعت در تلویزیون ما وجود دارد که برنامههای ورزشیاش بتوانند تأثیرگذار و سازنده در حوزه ورزش باشند. امروز محدودیتهای تلویزیون به نظر من نسبت به قبل کمتر شده و به نظر من تفکر موجود در برنامهها است که مانع کیفیت بالا و تأثیرگذاری میشود. ما متأسفانه سعی داریم در هر کاری ایدههای سطحی خود را اعمال کنیم و بومیسازیهای ما از نسخههای خارجی به شکل غلطی صورت میگیرد. به نظر من مشکل اصلی برنامههای تلویزیونی تفکری است که پشت برنامه وجود دارد. در سازمان صداوسیما افراد باتجربه و کاربلدی حضور دارند که هنوز هم میتوانند این روند را به شکل درستی اصلاح کنند و برنامههای بهتری را روی آنتن بفرستند.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: صداوسیما برنامه های ورزشی تلویزیون برنامه های ورزشی برنامه ها نظر من
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۸۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«برمودا» همه رازها را افشا میکند حتی راز آقای مجری!
روزهایی که حرف از پناهندگی کامران نجفزاده به گوش میرسید پای گمانهزنیهای رسانهای برنامهای تلویزیونی با اجرای او به میان آمد. حالا او در «به وقت پیدا شدن» راز سر به مُهر خود را نیز افشا کرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «برمودا» با شعار به وقت پیدا شدن از آخرین روز دیماه سر از شبکه نسیم درآورد. شاید برای کسانی که همواره این نکته را در فضایمجازی مطرح میکردند «کامران نجفزاده» در آمریکا پناهنده شده، حضور او روی آنتن شبکه نسیم با یک برنامه گفتوگومحور تعجببرانگیز بود.
اما این لازمه «برموداست» که پرده از راز مگوی شخصیتها برمیدارد. از خود مجری شروع کرد که دیگر نیاز نبود نجفزاده بگوید این همه خبر و جوّسازی رسانهای بود؛ مثلاً من هیچوقت به فکرِ مهاجرت از ایران نبودم چه برسد به پناهندگی!
شاید نکته جالب این برنامه همین صراحتها باشد که میهمانان دیگر پاسخهای تکراری ندهند به سؤالاتی که شاید گهگاه در برخی برنامهها شنیده باشیم. اینجا همه از چیزهایی میگویند که تاکنون نگفتهاند. جذابیت برنامه هم در همینجاست. شاید به همین دلیل باشد این برنامه رقیب «مهمانی» ایرج طهماسب است.
سریالهای جدید تلویزیون/ از بدل و آقای قاضی تا هشتپا و رویانشاید میتوان به این نکته اشاره کرد که تغییر مسیر کامران نجفزاده از خبرنگاری به سمت اجرای یک برنامه تاکشو تصمیم درستی بوده است. اگرچه برخی در همان ابتدا میگفتند ایکاش نجفزاده با یک تاکشوی هاردتاک یا به عبارتی یک برنامه گفتوگومحور صرفاً سیاسی و اجتماعی با سؤالات چالشی به تلویزیون برمیگشت.
مخاطب با شنیدن نامِ «برمودا» و اجرای نجفزاده ابتدا تصور میکرد، میهمانان با چالشهایی که مجری و تیم برنامه ایجاد می کنند، غرق و قربانی میشوند، به ویژه در دورهای که در برخی برنامهها، جنجال و مچ گیری بر اصل گفتوگو ارجحیت دارد.
اما تجربه «برمودا» این نکته را نشان میدهد مخاطب امروز به برنامههای گفتوگومحور سرگرمکننده نیاز دارد. یعنی میتوان برنامهای سیاسی و اجتماعی طراحی کرد و میهمانانی هم داشت اما هم چالش در آن برنامه ایجاد شود و هم فضایِ سرگرمکنندهای برای مخاطب به ارمغان آورد. با پخش برنامه، مخاطبان دریافتند که میهمانان، فرصت بیان حرفها و نظرات مختلفی دارند و مهمتر اینکه تحلیل اشتباه دیگران درباره خود را نیز اصلاح میکنند.
چنین اتفاقی در قالب سؤالات مجری و گروه نویسندگان رخ میدهد و آنها مسیر مصاحبه را طوری طراحی میکنند که بخش زیادی از پرسشها رفتار، گفتار و طرز تفکر میهمان را نشانه میرود. با این حساب «برمودا» بیش از آن که در پی چالش باشد، زمینهای مناسب را برای «گفتوگوی با احترام» فراهم میکند.
پرسیدن سوالات خندهدار یا به اصطلاح فان توسط مجری از میهمانان در زمان انجام مصاحبه و چاپ صفحه اول روزنامه با عکس و تیتر میهمان در پایان برنامه، سبب شده است تا مخاطبان عام شبکه نسیم، تا پایان برمودا را دنبال کنند.
دعوت از چهرههای مختلف سیاسی، ورزشی، هنری و غیره با هر گرایش و عقیدهای، یکی دیگر از امتیازهای برنامه برمودا است؛ برنامه برمودا در زمانهای مختلف از گرایشهای مختلف میهمان دعوت میکند تا مخاطب تنوع در برنامهسازی و محدود نبودن آن را حس کند.
ناگفته نماند پیشینه مطبوعاتی و ژورنالیستی کامران نجفزاده نیز به کمک برنامه برمودا آمده و سبب شده است، مخاطب گفتوگوهای متفاوتی را ببیند که خبری از سوالات تکراری و کلیشهای نیست.
کامران نجفزاده که با گزارش هایی در بخش خبری 20:30 شبکه دوم سیما، نامی برای خود دست و پا کرد و سپس به عنوان خبرنگار صدا و سیما به آمریکا اعزام شد، با همان بیان و ارائه ژورنالیستی و ایهامها و استعارههای فراوان، میهمان را پای گفتوگو مینشاند.
مجموعه این عوامل سبب شده است، تا برنامه برمودا یکی از برنامه های موفق صدا وسیما در این ایام لقب بگیرد.
اگرچه برخی در این میان شاید به انتقاد از این برنامه، آن را یک برنامه تقلیدی از نوع خارجی و به نوعی مشابهسازی فرض کنند اما همین که تولیدکنندگان چنین برنامهای جرأت کردهاند که برنامهای با حال و هوای جدید و نه صرفاً چالشی بلکه یک برنامه گفتوگومحور صادقانه و بدون پرده را با شخصیتها و میهمانان برنامه تولید کنند خود جای قدردانی دارد.
چرا که یک بدعت و نوآوری در نوع برنامهسازی در صداوسیما به شمار میرود که در کمتر برنامه تلویزیونی گفتوگومحور تاکنون شاهد آن بودهایم و درواقع از این منظر قابل تأمل و تفکر است. اگرچه در فواصل برنامه کامران نجفزاده به عنوان مجری سعی می کند که با میهمان برنامه و با اطلاعاتی که از وی دارد او را غافلگیر کند.
نگاهی به برنامه رمضانی شبکه افق با کارشناس «وقت سحر»اما صحبتهای بدون پرده و کمحاشیه باعث میشود که میهمان برنامه خودرا غریبه حس نکند و به راحتی وارد یک گفتوگوی صمیمی شود و حتی در برخی موارد حرفهای ناگفتهای را هم بر زبان میآورد که برای مخاطب تازگی دارد. شاید در کنار مجری و ویترین اصلی برنامه، اگر کسی «برمودا» را ببیند و نگاهی به تیتراژ بیندازد، نامهای آشنایی چون محمدرضا شهیدیفر و محسن نجفیسولاری به چشم میخورد که به نظر میرسد قطعاً نقش مهمی داشتند.
لازم است تلویزیون در عصر کنونی به جایِ دعوت از میهمانان تکراری و طراحی پرسش و پاسخهای تکراری و کلیشهای، با خلاقیت و نوآوری به فکرِ ساخت برنامههایی برود که سرگرمکننده باشند. حتی اگر قرار است گفتوگومحور و چالشی باشند.
در میانِ این همه رئالیتیشو که معلوم نیست چرا آنقدر زیادهستند، میتوان برنامههای گفتوگومحور اندیشهای درست و عمیق مثلِ کار جدید رضا درستکار در شبکه نمایشخانگی که ایام ماه رمضان و پس از آن بازدیدکنندههای بسیاری دارد، طراحی کرد.
یا «برمودا» کامران نجفزاده توانست در این فضا خوب دیده شود. حتی مسابقهها و برنامههای دیگری طراحی شوند که همه یک دفعه به شکل مافیا درنیایند و یا پدرخواندههایی که یک به یک با رنگ و لعاب میآیند و میروند و اتفاقی هم برای آنها نمیافتد.
امروز مخاطب حتماً بیننده برنامههایی میشود که خلاقیت و نوآوری را در آنها ببیند نه اینکه شاهد و ناظر برنامههایی باشد که علاوه بر کپی و تقلید پررنگ، همهچیز را چند سال قبل در برنامهای دیگر دیده باشد. حتماً «خندوانه» و «دورهمی» و امثالهم بدون استفاده از خلاقیت و نوآوری دیده نمیشوند همچنان که مهران مدیری برای بازگشت با یک برنامه سراغِ اتفاقی جدید به نام «اسکار» رفت.
انتهای پیام/