Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@11:48:10 GMT

کرونا بیخ گوش ماست

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۹۱۴۲

کرونا بیخ گوش ماست

به گزارش ایرنا، در اوایل شیوع این بیماری هر از گاهی می شنیدی که یکی از آشنایان دور یکی از دوستان یا اقوام به این بیماری گرفتار شده، ولی اکنون کرگ در بیخ گوش ماست و این ویروس هر لحظه به ما نزدیک تر می شود.

هر روز خبر درگیری یکی از دوستان، نزدیکان و اقوام را می شنوی که خود را قرنطینه کرده، یا در بیمارستان بستری شده و یا در مبارزه با بیماری شکست خورده و جان خود را از دست داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتدا شاید خیلی ها بر شدت همه گیری ویروس باور نداشتند و بخاطر همین پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کردند و در مهمانی های مختلف و در جمع های شلوغ حضور می یافتند و کرونا را به سخره می گرفتند، ولی اکنون کرونا دیگر شوخی نیست، اگر یک نفر در خانواده درگیر شود آن خانواده و نزدیکان و دوستانی که با او رفت و آمد داشتند، همگی ناقل این بیماری خواهند بود.

بیماری به شدت گسترش یافته و هر روز اخبار فوتی ها بیشتر و بیشتر می شود، شاید ماه ها قبل کمتر کسی از آشنایان به دلیل کرونا فوت می کرد، ولی اکنون هر هفته حداقل خبر فوت ۲ نفر از آشنایان و اقوام را می شنویم که به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست داد.

اخبار هر روز بد و بدتر می شود و هستند کسانی که هنوز استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را بیهوده می پندارند و بیماری را جدی نمی گیرند؛ هستند کسانی که با ناقل بودن خود افراد بسیاری را درگیر این بیماری می کنند.

افرادی که درگیر بیماری شده اند از اینکه به نزدیکان و دوستان خود اعتماد کرده و در یک فضای دوستانه و خانوادگی و بدون رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک دور هم جمع شده اند، ابراز پشیمانی و اظهار می کنند دردی که می کشند و وضعیت بیماری بقدری زجر آور است که بارها آرزوی مرگ می کنند و بارها بر خود نفرین می فرستند که چرا به فردی که مراعات نمی کرد اعتماد کردم و باور داشتم که او ناقل نیست.

در این اوضاع که کرونا ویروس هر لحظه در کمین به دام اندازی هر یک از ماست، باید بیش از پیش مراقب بوده و فاصله اجتماعی را رعایت کرده، از ماسک استفاده و از حضور در جمع های غیرضرور اجتناب کنیم، در غیر اینصورت شاهد درگیری خود یا عزیزان مان با بیماری خواهیم بود که احتمال مرگ ناشی از آن نیز بسیار محتمل است.

دکتر محمد حسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز

تعداد مبتلایان ۱۰۰ برابر فوتی هاست

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد نمونه‌های اخذ شده در طول هفته گذشته مثبت بودند.

دکتر محمد حسین صومی، گفت: این آمار فقط از بین ۲۰ الی ۳۰ درصد افراد علامت داری هستند که برای شناسایی مراجعه می‌کنند، در حالت مثبت تعداد موارد مثبت کرونا در آذربایجان شرقی را باید ضرب در پنج، کنیم.

وی با بیان اینکه آمارها می‌گویند، تعداد مبتلایان، صد برابر فوتی‌های یک روز هستند، افزود: متوسط تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی را در طول هفته جاری ۲۲ نفر است.

صومی با بیان اینکه متاسفانه تعداد بستری‌ها رو به افزایش است، اظهار کرد: ۲۰ درصد از افرادی که در بیمارستان بستری هستند در بخش ویژه بوده که نیمی از آن‌ها از دستگاه تهویه مکانیکی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به عنوان محدودیت‌ها در شهرستان آذربایجان شرقی، اضافه کرد: سفرها به جلفا به ویژه در تعطیلی‌های جمعه و یکشنبه هفته گذشته و هفته جاری باعث قرمز شدن وضعیت شهر سفیدی مثل جلفا شد، عجب شیر نیز جزو مناطقی بود که در ابتدا سفید و سپس زرد بود و اکنون قرمز است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: ایمنی جمعی در هر جایی که باشد، جمعیت آن منطقه مستعد ابتلا به عفونت هستند؛ سفیدی برخی مناطق باعث شد تا اجتماعاتی برگزار شده و چنین برداشت شود که جمعیت این مناطق مبتلا نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه هیچ درمان قطعی برای کرونا نداریم، اظهار کرد: در روزهای اول ویروس کاملا ناشناخته بود، اما ویروس در طول زمان نشان داد که هیچ ارگانی مصون نیست، سپس داروهایی مطرح و مطالعات عمیق‌تر شد.

صومی  از شهروندان در خواست کرد: تا می‌توانید از خانه خارج نشوید، پروتکل‌های بهداشتی را که از اول همه با آن آشنا هستید، رعایت کنید، خرید از سوپر مارکت را هفته‌ای یک بار و یک نفر انجام دهد تا رفت و آمدها کم شود.

وی تاکید کرد: استفاده از ماسک، رعایت فاصله و شست‌وشوی دست‌ها فراموش نشود، هر فرد علامت هر فرد علامتداری حتما با پزشک مشورت کرده و اگر قطعا مثبت اعلام شده باشد، ۱۴ روز در خانه بماند، چرا که کسی حق ندارد، کس دیگری را بیمار کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: شیوع ویروس کرونا در وضعیت وخیم و بسیار خطرناکی قرار دارد و رفته رفته میزان گرفتاری کادر درمان و مدافعان سلامت نیز افزایش می‌یابد.

ظرفیت بیمارستان های تبریز تکمیل است

ظرفیت بیمارستان های تبریز تکمیل است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با بیان اینکه ظرفیت بیمارستان های استان تکمیل شده  گفت: حتی یک تخت خالی در تبریز نداریم و ظرفیت تمامی تخت‌ها در این شهر اوور لود، شده است.

دکتر روزبه رجایی، اظهار کرد: ظرفیت تخت‌های کرونایی بیمارستان‌های این شهر با وجود ظرفیت گشایی چند باره تکمیل شده است و دوباره ظرفیت جدیدی برای بیماران جدید ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: بیماران کرونایی نیازمند به بستری در صورت تکمیل کامل ظرفیت تخت‌های خالی و بخش‌های جدید ایجاد شده به بیمارستان‌های شهرهایی منتقل می‎شوند که بستری کم‌تر و تخت خالی بیشتری دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: در حال حاضر بیماران جدید و نیازمند به بستری در بیمارستان به دلیل تکمیل ظرفیت تخت‌ها در اورژانس بیمارستان‌ها منتظر خالی شدن تخت می‎مانند و به فراخور شرایط، تخت و بخش‌ جدید ایجاد می‌کنیم.

دکتر عباسعلی درستی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز

ظرفیت کافی برای بیماران بدحال نداریم

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با بیان اینکه ظرفیت بخش‌های ویژه پر شده است، گفت: ظرفیت کافی برای بیماران بدحال را نداریم و این امر، نگران کننده است.

دکتر عباسعلی درستی اظهار کرد: بیماران بدحال بستری شده در بیمارستان‌ها نیاز به تجهیزات، ونتیلاتور و بخش‌های ویژه دارند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در آذربایجان شرقی با بیان اینکه از نظر شیوع بیماری در شرایط سخت قرار داریم، گفت: تعداد موارد جدید بیماری و فوتی‌ها هر روز بالا می‌رود.

درستی گفت: امیدواریم همه به عنوان یک وظیفه ملی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پایبند باشند تا در آینده نزدیک شاهد کنترل بیماری باشیم.

برچسب‌ها ویروس کرونا آذربایجان شرقی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا آذربایجان شرقی ویروس کرونا آذربایجان شرقی اخبار کنکور رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز آذربایجان شرقی بیمارستان ها فوتی ها تخت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۹۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت بالای مرکزی در زمینه پزشکی و تجهیزات درمانی

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، گفت: استان مرکزی در زمینه پزشکی ظرفیت‌های علمی و تجهیزات درمانی خوبی دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی عصر امروز در نشست با عوامل دانشگاه علوم پزشکی اراک به مناسبت هفته سلامت، با اشاره به طرح توسعه بیمارستان ولیعصر (عج) اراک، اظهار داشت: طرح توسعه بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) اراک از 20 سال گذشته با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد تومان آغاز شد و اکنون بعد از گذشت 20 سال بیش از هزار و 400 میلیارد تومان در این طرح هزینه شده و هنوز برای اتمام پروژه نیازمند اعتباراتی است.

وی افزود: پروژه بیمارستان ولیعصر (عج) به عنوان یک طرح بزرگ ملی، دغدغه حوزه بهداشت و درمان استان است و در دولت سیزدهم اقدامات موثری در جهت جذب اعتبارات برای تکمیل این طرح انجام شد اما تاخیر در تکمیل این طرح سبب فرسودگی بسیاری از بخش‌ها شد که این مهم هدر رفت سرمایه ملی را به دنبال دارد، بنابراین متولیان امر باید تمام تلاش خود را بکار بگیرند تا این طرح عظیم ملی در اسرع وقت تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی در ارتباط با کادرسازی و تربیت نیروی انسانی ماهر گفت: منشاء تحول در هر جامعه‌ای نیروی انسانی است و متولیان امر وظیفه دارند با سرمایه‌گذاری در این بخش زمینه توسعه و تحول کشور را فراهم کنند، چرا که نیروی انسانی تحصیل کرده و کارآمد، مهم‌ترین عامل پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور به شمار می‌رود.

دری نجف‌آبادی عنوان کرد: وجود نیروهای پاکدست، دلسوز، کاردان و انقلابی می‌تواند شتاب بخش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی باشد، بنابراین مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید نسبت به این مهم توجه ویژه داشته باشند، توسعه علمی، فناوری و پژوهشی بهداشت و درمان باید در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور جدی گرفته شود تا جمهوری اسلامی ایران در آینده‌ای نزدیک حرف‌های بسیاری در حوزه بهداشت و درمان در جامعه جهانی داشته باشد.

وی با تاکید بر راه اندازی دانشکده داروسازی در استان بیان کرد: استان مرکزی در زمینه پزشکی ظرفیت‌های علمی و تجهیزات درمانی خوبی دارد بنابراین باید راه‌اندازی دانشکده داروسازی در راستای تکامل زنجیره درمان استان در دستور کار قرار گیرد. همچنین با وجود فعالیت بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک به عنوان قطب درمان بیماری سرطان غرب کشور و بهره‌برداری از طرح توسعه بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) لازم است راه اندازی دانشکده داروسازی با هدف تسریع در درمان بیماران مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی افزود: با توجه به توسعه بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک نیز لازم است معاونت پیشگیری، تحقیقاتی و بانک اطلاعاتی در این مجموعه درمانی ایجاد شود، همچنین لازم است بیمارستان آیت‌الله خوانساری با مراکز درمان سرطان بین‌المللی دنیا ارتباط برقرار کند و برای تامین نیروی انسانی این بیمارستان هم تلاش شود.

وی با اشاره به کمبود جمعیت جوان در استان مرکزی بیان کرد: استان مرکزی با جمعیت یک میلیون و 400 هزار نفری، از استان‌های پیر کشور است و اگر با این روند حرکت کنیم تا 10 سال آینده به وضعیت بحرانی می‌رسیم و نگرانی‌های زیادی در این خصوص وجود دارد بنابراین باید نرخ زاد و ولد در استان مرکزی به 2 و 3 درصد برسد تا کمبود جمعیت موجود استان جبران شود.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت سلامتی صدیقه وسمقی
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی طرحی مهم و موثر است
  • برخورد با ۶ پزشک متخلف در اصفهان/ظرفیت LDR بیمارستان‌ها خالی ماند
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • خانم معلمی که کلاس درسش را در بیمارستان بر پا کرد
  • ظرفیت بالای مرکزی در زمینه پزشکی و تجهیزات درمانی
  • تصاویر ترانه علیدوستی در بیمارستان جعلی است (+عکس)