Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-07@11:31:34 GMT

تقویم تاریخ؛ از هلاکت یزید تا اولین شهید محراب

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۰۹۸۱۵

تقویم تاریخ؛ از هلاکت یزید تا اولین شهید محراب

به گزارش صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی ( دهم آبان ) به شرح زیر است:

هلاکت یزید بن معاویه
۱۳۷۸ سال پیش، در روز چهاردهم ربیع الاول سال ۶۴ هجری قمری یزید بن معاویه، هلاک شد. یزید حاکمی ستمکار و فاسق بود و از ۳۷ سال عمرش، سه سال و نه ماه حکومت کرد. او در زمان حکومتش مرتکب فجایع بزرگی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
ازجمله آن‌ها می‌توان به شهادت رساندن امام حسین (ع) نوه بزرگوار پیامبر اکرم (ص) و یاران ایشان، حمله وحشیانه به مدینه و حمله به مکه و تخریب خانه خدا، اشاره کرد. یزید بیش از حکومت داری، در اندیشه راحت طلبی و خوشگذرانی‌های گناه آلود بود و به اصول و تعالیم اسلام پایبند نبود. وی به سبب ظلم و ستمی که در حق خاندان پیامبر اسلام (ص) و دوستداران اهل بیت او روا داشت، در نزد مسلمانان، فردی منفور و ظالم محسوب می‌شود.   اعلام بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول
۱۰۶ سال پیش در چنین روزی، دهم آبان سال ۱۲۹۳ هجری شمسی درجریان جنگ جهانی اول، دولت وقت ایران، اعلام بی طرفی کرد. بی طرفی ایران در این جنگ، پس از تصویب مجلس شورای ملی، توسط دولت اعلام شد. اما ضعف سیاسی حکام وقت و اوضاع آشفته داخلی ایران و جنگ افروزی و توسعه طلبی کشور‌های درگیر در جنگ، موجب شد تا بی طرفی ایران توسط این کشور‌ها نقض شود. به همین سبب، ایران هدف تهاجم نیرو‌های انگلیس، روسیه و عثمانی قرار گرفت و خسارت‌های بسیاری بر ایران وارد آمد.   حمله انگلستان و فرانسه به مصر
۶۴ سال پیش در سی و یکم اکتبر ۱۹۵۶ میلادی انگلستان و فرانسه پس از اعلام ملی شدن کانال سوئز توسط جمال عبدالناصر به مصر حمله کردند. پس از ملی اعلام شدن کانال سوئز و تصرف تاسیسات کانال توسط نیرو‌های مصری، که در مالکیت یک شرکت مشترک انگلیسی و فرانسوی بود، انگلیسی‏‌ها و فرانسوی‌ها سحرگاه روز ۳۱ اکتبر ۱۹۵۶ م بندر پرت سعید در مدخل کانال را مورد حمله قرار دادند. هم‏زمان با این عملیات، نیرو‌های رژیم صهیونیستی هم وارد مصر شدند و مواضع قوای مصری در ساحل شرق کانال سوئز را به تصرف خود درآوردند. هم‏چنین نیرو‌های رژیم صهیونیستی همراه با قوای انگلیس و فرانسه تلاش کردند تا خلیج عقبه را بر روی کشتی‏‌های اسرائیلی باز کنند. با پیاده شدن چتربازان انگلیسی و فرانسوی و به دنبال یک سری جنگ‏‌های شدید و مقاومت‏‌های مردمی، سراسر شبه جزیره سینا به تصرف متجاوزان درآمد. اما به دنبال تهدید شوروی به مداخله نظامی و فشار امریکا، دولت ‏های متجاوز به آتش ‏بس گردن نهادند و نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در طول کانال سوئز مستقر شدند. جنگ سوئز به تقویت موقعیت داخلی و بین ‏المللی جمال عبدالناصر و تبدیل او به عنوان یک قهرمان ملی و قومی عرب کمک فراوانی کرد و زمینه را برای حرکت ‏های ملی و ضد استکباری در کشور‌های عربی دیگر فراهم ساخت.   شهادت آیت الله قاضی طباطبایی، اولین شهید محراب
۴۱ سال پیش در چنین روزی، دهم آبان سال ۱۳۵۸ هجری شمسی آیت الله «سید محمد علی قاضی طباطبایی»، عالم و فقیه مبارز، به دست اعضای گروهک منحرف و تروریستی فرقان به شهادت رسید. او در سال ۱۲۹۳ هجری شمسی در شهر تبریز ـ در شمال غربی ایران ـ به دنیا آمد و تحت تعلیم و تربیت پدر بزرگوارش، مقدمات علوم دینی را فرا گرفت. آیت الله قاضی طباطبایی سپس سطوح عالی تحصیلاتش را در حوزه‌های معتبر علمیه گذراند و از محضر علمای بزرگ آن زمان همچون حضرت امام خمینی (ره) بهره فراوان برد. آیت الله قاضی طباطبایی در طول مبارزات سیاسی خویش علیه شاه، بار‌ها تبعید و زندانی شد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از سوی حضرت امام خمینی (ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی، به عنوان نماینده ایشان و امام جمعه شهر تبریز منصوب شد و سرانجام در چنین روزی به شهادت رسید.   ترور ایندیرا گاندی، نخست وزیر وقت هند
۳۶ سال پیش در چنین روزی، سی و یکم اکتبر ۱۹۸۴ میلادی خانم «ایندیرا گاندی» (Indira Gandhi) نخست وزیر وقت هند به دست دو تن از محافظان خود، ترور و کشته شد. این دو مهاجم که سیک مذهب بودند، خانم گاندی را به دلیل صدور دستور حمله به معبد طلایی در ایالت پنجاب هند، که مکانی مقدس برای سیک‌ها به شمار می‌رود، ترور کردند. سیک‌ها که دو درصد جمعیت هند و اکثریت را در ایالت پنجاب تشکیل می‌دهند، با جمع آوری سلاح در این معبد، درصدد شورش مسلحانه برای کسب استقلال ایالت پنجاب بودند. خانم ایندیرا گاندی که دختر جواهر لعل نهرو از رهبران اصلی استقلال هند بود، در سال ۱۹۶۷ یعنی سه سال پس از مرگ پدرش، به نخست وزیری رسید. ایندیرا گاندی مراحل ترقی را در حزب کنگره ملی هند با کمک و راهنمایی پدرش نهرو، پیمود و در سال‌های نخست وزیری، با مشکلات متعددی در کشور بزرگ و پرجمعیت هند مواجه شد. بحران مقابله با سیک‌های جدایی طلب از جمله این مشکلات بود که در دوران جانشین و پسر ایندیرا گاندی یعنی راجیو گاندی نیز ادامه یافت.   کناره گیری داوطلبانه ماهاتیر محمد از قدرت
۱۷ سال پیش در چنین روزی برابر با سی و یکم اکتبر ۲۰۰۳ میلادی "ماهاتیر محمد" از نخست وزیری مالزی به طور داوطلبانه کناره گیری کرد. ماهاتیرمحمد، در بیستم دسامبر ۱۹۲۶ م، به دنیا آمد. وی هم‏زمان با تحصیل در رشته پزشکی وارد فعالیت‏‌های سیاسی شد و پس از پیوستن به انجمن ملی مالایى‏‌های متحد، توانست با به دست آوردن بالاترین رای، به عنوان اولین نماینده مجلس مالزی انتخاب گردد. وی در ۱۶ ژوئیه ۱۹۸۱ م، در ۵۵ سالگی به عنوان چهارمین نخست وزیر مالزی پس از استقلال، زمام امور این کشور را به دست گرفت. وی توانست به عنوان پدر مالزی مدرن، طی دو دهه، این کشور را به عنوان الگویى از یک کشور موفق، همراه با توسعه سریع اقتصادی درمنطقه جنوب شرقی آسیا مطرح نماید. ماهاتیرمحمد سرانجام پس از ۲۲ سال زمام‏داری، در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۳ م به صورت داوطلبانه از قدرت کناره ‏گیری نمود، اما در سال ۲۰۱۸ با بازگشت به عرصه سیاست به عنوان هفتمین نخست‌وزیر مالزی انتخاب شد. مهاتیر محمد با ۹۴ سال سن در حال حاضر (۲۰۱۹)، پیرترین رهبر انتخابی جهان است.         

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سال پیش در چنین روزی ایندیرا گاندی قاضی طباطبایی کانال سوئز نخست وزیر آیت الله بی طرفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۹۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هلاکت ۳ نظامی صهیونیست در کرم ابوسالم

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما شبکه خبری قدس تصاویر جدیدی از لحظه اصابت موشک گردان‌های قسام به مرکز تجمع نظامیان رژیم صهیونیستی در پایگاه این رژیم در منطقه کرم ابوسالم پخش کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در این حمله تا کنون سه نظامی صهیونیست کشته و ۱۵ تن زخمی شده اند.

روزنامه یدیعوت آحارانوت ضمن اعلام خبر کشته شدن سه نظامی رژیم صهیونیستی در حمله موشکی گردان‌های قسام به یک پایگاه نظامی این رژیم در منطقه کرم ابو سالم گزارش داد، نظامیان کشته شده مسئول حفاظت از خودرو‌های نظامی و تانک‌هایی بودند که برای وارد شدن به رفح آماده می‌شدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

رادیو ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل اعلام کرد: روز یکشنبه ۱۴ موشک به مواضع ارتش اسرائیل در منطقه کرم ابوسالم شلیک شد. تحقیقات درباره فعال نشدن سامانه پدافند هوایی و وجود تلفات زیاد با وجود کاهش تعداد سربازان در پادگان نظامی هدف قرار گرفته آغاز شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

این رسانه صهیونیستی همچنین اذعان کرد در این حمله موشکی مقاومت، پادگان نظامی آمیتای و خانه‌ای در منطقه اشغالی کرم ابوسالم هدف قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری سما، بیست فروند راکت از نوار غزه به شهرک کرم شلوم شلیک شد که چند راکت به اطراف پایگاه نظامی کرم ابوسالم اصابت کرد. در پی این حمله، جنگنده‌ها و توپخانه اسرائیل هدف حملات بی سابقه‌ای قرار گرفت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اشغالگران همچنین گذرگاه کرم ابوسالم را بستند و عبور کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را متوقف کردند. 

آویگدور لیبرمن وزیر اسبق امور خارجه صهیونیستی خواستار بسته شدن فوری همه گذرگاه‌های نوار غزه در واکنش به این حمله شد. متحدان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل هم خواستار حمله فوری به رفح شدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ایتامار بن گویر وزیر امنیت رژیم صهیونیستی گفت: به غزه حمله نکردیم و در نتیجه هفتم اکتبر رخ داد و به رفح حمله نکردیم و این حمله دقیق رخ داد، از نتانیاهو می‌خواهم الان وارد رفح شویم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

گردان‌های عزالدین القسام با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

یوآف گالانت وزیر امنیت (جنگ) اسرائیل هم خطاب به نظامیان این رژیم گفت: پیام‌هایی دریافت می‌کنیم که حماس تمایلی برای پیشرفت در توافق ندارد. روشن است که باید در آینده نزدیک عملیات قدرتمندی را در رفح و دیگر مناطق در سراسر غزه اجرا کنیم.

دیگر خبرها

  • ادعای انبارلوئی درباره ایده «از شاهزاده تا تاجزاده» مهدی نصیری /حرف او نیست، هم لطف الله میثمی گفته بود هم فرخ نگهدار!
  • ثبت تقویم مسابقات کشوری دوومیدانی ایران در فدراسیون جهانی 
  • رسالت‌ مهم دانشگاهیان، زنده نگه‌داشتن یاد شهداست
  • ثبت تقویم مسابقات کشوری دوومیدانی ایران در فدراسیون جهانی
  • اولین سرمربی مارادونا هم به ال‌دیه‌گو پیوست
  • خوزستانی‌ها در انتهای جدول؛ اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر ایران افتاد
  • هلاکت ۳ نظامی صهیونیست در کرم ابوسالم
  • ادعای دلارزدایی و قرارداد دلاری/کشور‌های اسلامی؛ از نشست‌های نمایشی تا اقدامات عملی/عملیات وعده صادق و تحول در تاریخ غرب آسیا
  • «محمد پورجعفری» یک نمایش جنایی به صحنه می‌برد
  • امیرعبداللهیان: نقش‌آفرینی دولت‌های مسلمان در بحران غزه در تاریخ ثبت می‌شود