Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@19:55:11 GMT

بازار سرمایه، یعنی سهامدار حقیقی

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۱۳۴۷۱

ایمان بلوری، کارشناس و فعال بازار سرمایه در یادداشت امروز خود در اقتصادآنلاین نوشت:

چند روز پیش خبری مبنی بر تجمع سهامداران حقیقی مقابل مجلس شورای اسلامی منتشر شد که اتفاقا همان روز هم آقای دکتر قالیباف اصل رئیس محترم سازمان بورس مهمان نمایندگان مجلس بودند. احتمالا صحبت‌هایی رد و بدل شده و آقای قالیباف شونده درد و دل‌های سهامداران نگران بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطالبه‌گری از یک طرف خوب است که سهامدار حقیقی به آن بلوغ رسیده که باید خواسته‌هایش را مطرح و نگرانیش را اعلام کند تا راه چاره‌ای اندیشیده شود از طرف دیگر ساز و کار باید به گونه‌ای می‌بود که سهامدار حقیقی برای بیان حرف‌ها و گلایه‌هایش تجمع اعتراضی (آنگونه که رسانه‌ها بدان اشاره نموده‌اند) را در پیش نگیرد. سهامداران بازار بورس، چه حقیقی و چه حقوقی و سازمان بورس همگی در یک سمت موضوع هستند و هدف نهایی داشتن بازاری متعادل و پایدار است.

از حوالی ۲۰ مرداد ماه سال جاری شاهد کاهش ارزش سهام، در بازار بورس هستیم و این افت تا امروز نیز ادامه داشته است. سهامدار حقیقی هم هر روز بیشتر نگران از دست رفتن سرمایه و کاهش ارزش دارایی‌های خود در بازار بوده و چشم امید به اقدامات و تمهیدات سازمان محترم بورس و اوراق بهادار دارد.

سهامداران حقیقی، سهامدارانی که قلب تپنده این بازار بوده و اگر نباشند یا کم شوند رونق از بازار را هم با خود خواهند برد، همان چیزی که این روزها شاهد آن هستیم.

بازار بورس بازاری بلند مدت است و هیج بازار دیگری در بلند مدت توان رقابت با این بازار را از حیث بازدهی نداشته و نخواهد داشت.

وقتی قدم در این بازار می‌گذاریم با قبول ریسکی که ذاتی از بازار است، انتظار بازدهی و کسب سود بیشتر را داریم.

مطالعه، آموزش و دوری از رفتارهای هیجانی وقتی با صبر همراه شوند قطعا نتایج مثبتی را به ارمغان خواهند آورد.

دارایی را که زمانی به زحمت بدست آورده اید همینطور راحت در صف‌های فروشی که در بسیاری موارد به قول ما بورسی‌ها دستچین شده اند به حراج نگذارید. دید سرمایه گذاری ۳ تا ۵ساله داشته باشید و با رعایت اصول و قواعد بازار، آن را رصد کنید، مطمئن باشید پاداش این صبوری را دریافت خواهید کرد.

شرایط فعلی بازار با افت و خیزهای زیاد و بعضا خارج از پیش‌بینی و تحلیل، هنوز هم آنقدرها بد نشده و خرید و فروش در بازار رونق دارد، اما زمانی که سهامدار حقیقی که نبض اصلی بازار در درستانش است امیدش را از دست بدهد و از بازار خارج شود، دیگر نه حقوقی می‌تواند صف‌های فروش را جمع کند نه سهامدار عمده و افتی چندین ساله را مشابه رکود سال ٩۲ بازار بورس شاهد خواهیم بود.

در دو جهت می‌توان به سهامدار حقیقی بازار کمک نمود، اول اینکه باید با ایجاد بسترها و سازوکارهای در دسترس برای عموم و همچنین کارآمد شرایط را برای آموزش بیشتر سهامداران در خصوص معاملات سهام فراهم نمود، در این صورت خرید و فروش‌ها و حرکات بازار منطقی و متعادل شده؛ نه شاهد رالی‌های صعودی خارج از قاعده خواهیم بود و نه افت‌های ناامید کننده این روزهای اخیر را.

دوم اینکه با ایجاد راهکاری مناسب باید شرایط را برای شنیدن صحبت‌ها و خواسته‌های سهامداران حقیقی ایجاد نمود. در این‌صورت سازمان بورس و نهادهای دست اندرکار به طور قطع علاوه بر دریافت مطالبات، خواسته‌ها و گلایه‌های سهامداران، نظرات و پیشنهادات سازنده‌ای هم در جهت بهبود اوضاع بازار دریافت خواهد کرد.

سهامداران حقیقی با تعهد به ماندگاری در بازار حتی در روزهای نه چندان خوب بورسی که از مرداد ماه شاهد آن هستیم نقش خود را تا حدود زیادی به خوبی ایفا کرده و هنوز هم به شعار در بازار میمانم و فروشنده نیستم پایبند می‌باشند.

سازمان محترم بورس به عنوان متولی موضوع با توجه به توان اجرایی و تخصصی که در اختیار دارد و حقوقی‌های بازار که این روزها چشم امید سهامدار حقیقی به تصمیمات و سیاست‌های اتخاذ شده توسط آن‌هاست با همراهی یکدیگر می‌توانند در راهی قدم بگذارند که ارمغان آن بازگشت اعتماد حقیقی‌ها به بازار و رونق دوباره معاملات خواهد بود. در این صورت با آموزش موثر و اقدامات مشترک به بازاری متعادل و پایدار خواهیم رسید.

بازار این روزهای ما ۴ ستون محکم می‌خواهد: دانش، تخصص، تجربه و صبر سهامداران، که این امر جز در سایه بازگشت و تداوم اعتماد سهامداران حقیقی به بازار سرمایه محقق نخواهد شد.

*کارشناس و فعال بازار سرمایه

پربیننده ترین نحوه استعلام و مشاهده وضعیت سهام عدالت سهام‌داران عدالت برای ثبت اطلاعات در سجام اقدام کنند آخرین جزییات آزادسازی سهام عدالت/ سهامداران عدالت بخوانند زمان اعطای کارت اعتباری سهام عدالت مشخص شد ورق برگشت؛ صف‌های فروش سنگین شد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس بازار سرمایه بازار سهام کارشناس بازار سرمایه کارشناس بورس قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت سهامداران حقیقی سهامدار حقیقی بازار سرمایه بازار بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۳۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با افت بیش از 13 هزار واحدی همراه شد تا سناریو سیو (ذخیره) سود مطرح شده در چند روز اخیر اهالی بازار سرمایه بعد از رشد بیش از 4 درصدی را عملی کرده باشد.

به گزارش اکوایران، درجریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات در بورس تهران روی رقم  هزار و 900 میلیارد تومان ایستاد موضوعی که در روزهای گذشته به آن اشاره کردیم و بازار معتقد است با این ارزش معاملاتی کم توان ادامه دار بودن رشدهای شارپی وجود ندارد و بازار برای هر پله صعودی نیاز به استراحت دارد.

با این حال با افت شاخص در روز جاری ارزش بازار دوباره کانال 8 هزار همتی را از دست داد و فولاد ، فملی و نماد شپنا نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل داشتند.

گروه خودرویی بعد از مدت ها دوباره به صدر برترین گروه های بازار سرمایه از منظر ارزش معاملاتی رسیده است و ارزش 670 میلیارد تومانی را در روز جاری به خود گرفت که می تواند سیگنالی برای روز های آینده بازار سرمایه باشد.

گروه فلزات اساسی نیز با 345 میلیارد تومان و تقریبا با نیمی از ارزش معاملاتی گروه خودرویی در جایگاه دوم ایستاد. سرمایه گذاری‌ها دیگر گروه مورد توجه اهالی بازار سرمایه بود تا با ارزش معاملاتی بیش از 246 میلیارد تومانی در جایگاه سوم قرار گرفته باشد.

اما در بازارهای جهانی قیمت طلا با سرعت بیشتری از میزان رشد خود در مسیر افت و اصلاحی قرار گرفته است و با کاهش نگرانی در مورد درگیری‌های خاورمیانه این بازار آرام‌تر شده است و باعث شده تمایل سرمایه‌گذاران به خرید طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در برابر سرمایه‌های مخاطره آمیزتر مانند سهام کاهش یابد.

همچنین صندوق‌های طلا در بازار بورس تهران امروز را با منفی و رخ قرمز رنگ شروع کردند و بازار این گروه با افزایش عرضه همراه شده بود.

در بازار داخلی نیز قیمت دلار نیمایی که در روز های گذشته مسیر صعودی را خیلی آرام تر در پیش گرفته بود به عدد 41 هزار تومان وارد شد قیمت این ارز در روزهای ابتدایی سال جاری کمی بیشتر از 40 هزار تومان قیمت می خورد و در حال حاضر بالاتر از 41 هزار تومان قیمت گذاری می شود.

خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.

اما گروسی نیز  به زودی به ایران سفر می‌کند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن سطح دسترسی را که نیاز است، دریافت نمی‌کند. این موضوع بر گمانه زنی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای تهران افزوده است. چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد دارم به زودی به ایران سفر کنم.

بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود این طور عنوان کرده است که پیش‌بینی می‌شود تامین ارز داشته باشیم و به تدریج آثار هیجانات ناشی از اتفاقات مقطعی در بازار را کاهش بدهیم.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با افت بیش از 13 هزار واحدی همراه شد و  اهالی تکنیکالیست بازار روی مقاومت سقف کانال صعودی ایجاد شده حساب باز کرده‌اند .

به گفته اهالی بازار برای ادامه دار بودن شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای اینکه شاخص کل بتواند از پس این مقاومت برآید باید با ارزش معاملاتی بالایی همراه شود تا بتواند بار دیگر به سقف تاریخ 2.5 میلیون واحدی خود در سال گذشته برسد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در سال 1402 و در نیمه های اردیبهشت ماه رقمی بیش از 2 میلیون و 500 هزار واحدی را به خود گرفت.

tags # بورس سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • بورس تغییر جهت داد
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳