Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقامات عراق چادرهای تحصن را در مرکز بغداد همزمان با بازگشایی میدان «التحریر» و پل «الجمهوریه» پس از یک سال از مسدود بودن برداشتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت عربی ۲۱، قیس المحداوی، فرمانده عملیات بغداد اعلام کرد، وضعیت میدان التحریر بنا به درخواست تظاهرکنندگان به روال قبلی و عادی خود بازگشته است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه افزود، نیروهای امنیتی عراق صبح امروز (شنبه) با همکاری تظاهرکنندگان اقدام به بازگشایی پل الجمهوریه و تمامی راه‌های منتهی به میدان التحریر کردند.

المحداوی همچنین خاطرنشان کرد، بازگشت وضعیت میدان التحریر به روال عادی و قبلی خود و بازگشایی مسیرها بنا به درخواست تظاهرکنندگان بوده و هماهنگی بالایی میان همگان برای حمایت از تلاش‌های خدماتی در میدان التحریر وجود دارد و برخی از چادرها که در مرکز خیابان وجود داشتند، برچیده شدند.

وی عنوان کرد، نیروهای ارتش چادرهای معترضان در میدان التحریر را بدون هیچ‌گونه درگیری با آنها برچیدند.

فرمانده عملیات بغداد تصریح کرد، هماهنگی با تظاهرکنندگان منجر به بازداشت ۲۴ متهم به آدم‌ربایی و قاچاق مواد مخدر شد.

این در حالی است که میدل ایست نیوز گزارش داد، هنوز ده‌ها نفر از تظاهرکنندگان در میدان التحریر بغداد قصد ترک میدان و بازگشت به منازل خود را ندارند، حتی بازگشایی راه‌ها و برداشتن موانع سیمانی از میدان و بازگشت وضعیت عادی به تونل السعدون که از میدان می‌گذرد و بنای یادبود آزادی و پل جمهوری که به منطقه الخضراء منتهی می‌شود را از هم جدا می‌کند هم نتوانست تظاهرکنندگان را از ادامه مسیر خود منصرف کند.

اما در دو روز گذشته شمار تظاهرکنندگان کاهش یافت و به جز ۱۵۰ نفری که در چادرها می‌مانند کسی در میدان‌های تظاهرات باقی نمانده است اما این تعداد در روز به ۲۵۰ تظاهرکننده می‌رسد و علت آن احتمال حمله به تظاهرکنندگان از سوی برخی افراد مخالف تظاهرات است.

برخی رسانه‌های محلی در عراق اعلام کردند که نیروهای امنیتی روز گذشته به سوی میدان التحریر آمده تا ضمن بازرسی افراد موجود در میدان، نفوذی‌ها و افراد خرابکار را از میدان دور کنند اما برخی منابع در گفت‌وگویی با العربی الجدید ورود نیروهای امنیتی به میدان التحریر را تکذیب کردند و گفتند فقط چند خودروی آتش نشانی برای خاموش کردن آتشی که در دو چادر نزدیک پل الجمهوری رخ داده بود به میدان وارد شده بودند.

خبرنگار العربی الجدید در این رابطه گفت: پس از آنکه نیروهای امنیتی به برداشتن موانع سیمانی از میدان التحریر از دو سوی میدان الخلانی و خیابان السعدون اقدام کردند شمار تظاهرکنندگان کاهش یافت.

وی بیان کرد که میدان التحریر پس از چند روز درگیری میان تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی شاهد آرامش بود.

خبرنگار العربی الجدید افزود که آمد و شد خودروها پس از بازگشایی راه‌ها در جریان است و فروشگاه‌های کپی برداری، دفاتر چاپ و فروشگاه‌های فروش کاغذ در منطقه پس از یک سال بسته بودن مجددا شروع به فعالیت کردند.

در همین راستا «عمار النعیمی»، تظاهرکننده و فعال برجسته در میدان التحریر گفت: نیروهای امنیتی توانستند شماری از نفوذی‌ها که قصد ایجاد درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی را داشتند، دستگیر کردند.

این فعال برجسته تاکید کرد که کلاه آبی‌ها (افراد وابسته به جریان صدر) هنوز کنترل ساختمان رستورات ترکی را در دست دارند و از آن خارج نشده‌اند.

وی اشاره کرد که تظاهرکنندگان پس از آنکه عوامل نفوذی از میدان تظاهرات حذف شدند، اقدام به تشکیل کمیته‌های هماهنگی، رسانه‌ای و قانونی  برای ساماندهی فعالیت‌ها و یکپارچه کردن مطالباتشان کردند.

النعیمی تصریح کرد که درگیری میان نیروهای امنیتی پایان یافت و اکنون تعامل خوبی میان دو طرف وجود دارد اما همچنان تظاهرات ادامه خواهد داشت و طی روزهای آتی تظاهرات مسالمت آمیز مجددا به صحنه بازگردانده خواهد شد.

یک افسر بلند پایه در وزارت کشور در گفت‌وگویی با العربی الجدید گفت که برنامه جدید نیروهای امنیتی باز نگه داشتن راه‌ها و ساماندهی تظاهرات در میدان التحریر و پارک امت و حفاظت از آنها است.

وی تاکید کرد که «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق دستور داده تا میدان التحریر به عنوان مکانی برای آزادی بیان و اظهار اندیشه باشد و از هرگونه تعرض به نیروهای امنیتی جلوگیری شود و با بازرسی غافلگیرانه برخی تظاهرات کنندگان نفوذی‌ها شناسایی و دستگیر شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تظاهرات عراق میدان التحریر نیروهای امنیتی العربی الجدید راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۵۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعمال محدودیت در برگزاری تظاهرات حامی فلسطین در فرانسه و ایتالیا

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل اعلام کرد که فرانسه محدودیت‌هایی را برای ابراز همبستگی با فلسطینیان در غزه اعمال کرده است.
 
در بیانیه شعبه محلی عفو بین‌الملل آمده است که هفته‌های اخیر شاهد محدودیت‌های اعمال‌شده برای ابراز همبستگی با مردم فلسطین بوده و افراد با اتهام انتشار «تبلیغات تروریستی» مواجه هستند.
 
یکی از مواردی که عفو بین‌الملل به آن اشاره کرد، ممنوعیت کنفرانس برنامه‌ریزی‌شده درباره فلسطین بود که در اوایل ماه جاری توسط انجمن فلسطین آزاد در شهر لیل برگزار شد.
 
مقامات فرانسوی این ممنوعیت را با استناد به نگرانی در مورد «تبلیغات تروریستی» توجیه کردند که توسط مدافعان حقوق به عنوان تلاشی برای خفه کردن گفتمان مشروع در مورد آرمان فلسطین محکوم شد.
 
در میان این تحولات، ماتیلد پانو، یکی از اعضای ارشد پارلمان فرانسه از حزب La France Insoumise (LFI) که به حمایت صریح خود از فلسطین معروف است، فاش کرد که به اتهام تبلیغات تروریستی برای بازجویی احضار شده است.
 
در ایتالیا نیز دانشجویان معترض به جنگ اسرائیل علیه غزه، کنفرانسی که در رابطه با همکاری این کشور با سایر کشورها در زمینه‌های علمی و فضایی با حضور وزرای دولت ائتلاف حاکم برگزار شد را مختل کردند.
 
آنها با حمل پرچم‌های فلسطین، سعی داشتند به سمت محل برگزاری کنفرانس در قلعه والنتینو در شهر تورین راهپیمایی کنند اما نیروهای امنیتی مانع آنها شدند.
 
پلیس تورین اعلام کرد که در این حادثه هفت افسر مجروح شده‌اند. جورجیا ملونی، نخست‌وزیر این کشور همبستگی خود را با نیروهای امنیتی اعلام کرد.
 
وی در شبکه اجتماعی ایکس به شدت معترضان را محکوم و تاکیدکرد که دولت (ایتالیا) در کنار کسانی است که از آزادی و امنیت شهروندانش محافظت می‌کنند.
 

دیگر خبرها

  • گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا
  • هلاکت ۲ تروریست در حمله پهپادی نیروهای امنیتی در شهر زاهدان
  • حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها + جزئیات
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان
  • تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو در قدس / حمله معترضان به بن گویر
  • تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو در قدس اشغالی/ حمله معترضان به بن گویر
  • محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم
  • اعمال محدودیت در برگزاری تظاهرات حامی فلسطین در فرانسه و ایتالیا
  • شورش بزرگ در دانشگاه های آمریکا / حمایت واشنگتن از اسرائیل بالاخره کار دستش داد/ تلاش دولت برای سرکوب معترضان عدالتخواه با بهانه «یهودی ستیزی»
  • بازگشت بازار خودرو به ساحل آرامش