Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-26@01:30:28 GMT

تهران تعطیل شود یا نشود؟

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۱۷۴۳۳

این روز‌ها برخی بر روی تعطیل کردن یک یا دو هفته‌ای تهران تأکید دارند و دلیل آن را هم کنترل بیماری افسار گسیخته کرونا می‌دانند که این روز‌ها بدجور می‌تازد. خبرگزاری میزان- محمد صفری روزنامه نگار در یادداشتی برای خبرگزاری میزان نوشت: اعمال محدودیت‌ها و ابلاغ دستورالعمل‌ها برای تهران و برخی از شهر‌های کشور که وضعیت فراتر از قرمز دارند، تاکنون نتوانسته از روند پیشروی ویذوس جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خاکریز‌ها و سنگر‌ها و موانعی که بر سر راه گسترش کرونا ایجاد شده بود، اکنون نشان داد که استحکام لازم را نداشته و برخی از آن سنگر‌ها و خاکریز‌ها به اشغال ویروس کرونا در آمده و همچنان مشغول پیشروی است.
پیشروی ویروس باعث افزایش مبتلایان و تبعات آن، افزایش مرگ و میر در تهران و دیگر شهر‌های کشور شده است.
حتی محدودیت‌های زیادی که در هفته گذشته ابلاغ شد بر جلوگیری از گسترش شیوع ویروس تأثیری نداشت.
چرایی خنثی بودن تصمیمات و دستورات برای این است که اجرا نشد، نه از سوی مردم و نه از سوی مسئولین ذیربط.
هم اکنون که همگان در حال دادن هشدار‌های جدی به خاطر پیشروی کرونا هستند، تهران در وضعیت عادی به سر می‌برد، همه کسب و کار‌هایی که قرار بود بسته شود، باز است بدون آن که ضابطین و مأمورین اقدامی برای این تخلفات انجام دهند.
طبیعی است که پس از چند روز تعطیلی و سفر‌های تفریحی مردم و اعمال نکردن منع سفر، موج کرونا به سونامی تبدیل شود و در پی آن تصمیماتی که ضمانت اجرایی ندارد و بی توجهی مردم، دست به دست هم دادند تا اوضاع وخیم‌تر شود.
اکنون با توجه به شرایط حاکم بر کشور به ویژه تهران، حمله همه جانبه ویروس کرونا نیاز به پاتک دارد، پاتکی که بتواند از پیشروی ویروس جلوگیری کند.
برخی اعتقاد و اصرار بر تعطیلی تهران دارند، این بخش از مسئولین دلایل خاص خود را دارند و مدت‌ها است تأکید می‌کنند تهران باید تا دو هفته به طور کامل تعطیل شود تا بتوان از گسترش ویروس کرونا جلوگیری کرد.
نگرانی موافقان تعطیلی شهر بجا است، چرا که اگر تعداد بیماران افزایش صعودی پیدا کند، بیمارستان‌های شهر گنجایش پذیرش بیماران را ندارند.
البته تعطیلی شهر تهران به طور کامل تبعات خاص خود را دارد و به این سادگی نیست.
به غیر از چین، تاکنون کشوری به خاطر ویروس کرونا پایتخت خود را به مدت دو هفته تعطیل کامل نکرده است.
چین در همان روز‌های آغازین گسترش ویروس کرونا با قرنطینه کامل استان ووهان توانست از شیوع این بیماری به اندازه بسیاری زیادی به دیگر شهر‌ها و استان‌های کشور جلوگیری کند.
اما مسئولین ایران از همان ابتدای ورود ویروس به کشور، اعتقادی به قرنطینه نداشتند و آن را رد می‌کردند.
استدلال آن‌ها هم این بود که اعمال قرنطینه منسوخ شده و به دوران جنگ جهانی اول و دوم باز می‌گردد و اکنون نیازی به قرنطینه نیست.
اما مخالفان تعطیلی تهران چه کسانی هستند؟
دولتمردان و مسئولین اجرایی کشور با بهره بردن از روش تعطیلی شهر مخالفند و آن را کارساز و تأثیر گذار نمی‌دانند.
دلایل آن‌ها هم به مسائل اقتصادی، معیشتی و امنیتی باز می‌گردد.
دولت اعتقاد دارد که با تعطیلی دو هفته‌ای تهران، اقتصاد کشور ضربه می‌خورد و مردم نیز در شرایط سخت‌تری قرار می‌گیرند و در کنار آن مسائل امنیتی نیز احتمال وقوع دارد.
هر دو طرف، یعنی مخالفین تعطیلی و موافقین تعطیلی تهران، استدلال و منطق خود را دارند و که در جای خود هر یک بجا است، اما در این میان مسئله مهمتر حفظ جان مردم است که با پیشروی سریع ویروس هر لحظه به نقطه حساس نزدیکتر می‌شود، تا جایی که اکنون در هر کوچه و خیابانی می‌توان پارچه نوشته‌های تسلیت به خانواده‌ای را دید که تا پیش از این، کمتر به چشم می‌خورد.
تلفات بیماری کرونا رو به افزایش است، این مسئله شوخی بردار نیست و نمی‌توان برای آن تصمیمات بدون تأثیر گرفت.
مسئله به شورای امنیت ملی کشور ارجاع داده شود و در این شورا برای تعطیل کردن یا نکردن تهران تصمیم گیری شود و در صورت موافقت با تعطیلی، ابزار و لوازم لازم نیز برای اجرای کامل این قرنطینه نیز مهیا شود.
اگر هم تصمیم به تعطیل نکردن باشد، حداقل تصمیماتی که برای برخی محدودیت‌ها ابلاغ شده، با دقت بیشتری اجرا و بر روی آن نظارت شود.
اعضای شورای شهر تهران و شهرداری اعتقاد به تعطیلی کامل تهران دارند،، اما فقط در حد یک پیشنهاد جدی است و هیچ راه کاری برای اعمال آن از سوی شورای شهر و شهرداری ارائه نشده است.
به نظر می‌رسد مجلس نیز با تعطیلی دو هفته‌ای تهران موافق باشد.
رئیس کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران در همین زمینه گفته؛ تمامی اعضا در نشستی که برگزار شد، در اتخاذ تصمیمات فوری مانند تعطیلی دوهفته‌ای استان تهران با درنظر گرفتن همه ملاحظات تأکید دارند. روح‌الامینی به نمایندگی از چهل نماینده استان تهران ضمن گلایه‌مندی نسبت به عدم استفاده از ظرفیت نمایندگان و مجلس در این جنگ تمام‌عیار، بر پشتیبانی تمام‌قد از ارکان ستاد کرونای شهر تهران تأکید کرده و گفته، جدا از تفاوت در نگاه‌های سیاسی با شورای شهر و دولت، مجمع نمایندگان استان تهران تمام‌قد در کنار و پشتیبان ارکان ستاد عملیات کرونا قرار دارند.
در هر صورت اگر قرار بر اتخاذ چنین تصمیمی است، تا دیر نشده ساز و کار را باید آماده کرده و آن را به فردا نینداخت.

انتهای پیام/ برچسب ها: یادداشت تعطیلی تهران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: یادداشت تعطیلی تهران تعطیلی تهران ویروس کرونا استان تهران دو هفته هفته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۷۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط با دنیا در صورت تعطیلی پنجشنبه تنها ۳ روز می‌شود/ نظر بخش خصوصی را هم جویا شوید!

آرمان خالقی گفت: چه کسی تا الان از کسانی که این طرح را طراحی کردند عددی ارائه داده که بگوید ما بر مبنای این محاسبات اقتصادی به این نقطه رسیدیم که یک روز تعطیل می‌کنیم و در عوض منافع بیشتری برای کشور است و درمجموع مصلحت کشور بر این مبنا خواهد بود؟

آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صمت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درخصوص اضافه شدن یک روز تعطیل به تعطیلات آخر هفته گفت: مبنای دولت به عنوان پیشنهاددهنده و ارائه‌کننده این لایحه این بوده است که تعطیلات ما هم مانند بسیاری از کشور‌های دنیا از یک روز در هفته، به دو روز افزایش پیدا کند که مردم رفاه و استراحت بیشتری داشته باشند و بهره‌وری بالاتری حاصل شود.

 

وی درمورد تاثیر تعطیلی روز‌های پنجشنبه بر فعالان اقتصادی عنوان کرد: هنگامی که یک روز به تعطیلات هفته اضافه می‌شود، کسانی که کسبه هستند یا خدماتی ارائه می‌دهند از لحاظ معیشتی به مشکل برمی‌خورند و درواقع یک روز برای مشاغل هم تعطیل می‌شود. آیا در شرایط موجود، یک تعطیلیِ اضافه به نفع اقتصاد کشور است؟

 

خالقی ادامه داد: چه کسی تا الان از کسانی که این طرح را طراحی کردند عددی ارائه داده که بگوید ما بر مبنای محاسبات اقتصادی به این نقطه رسیدیم که یک روز تعطیل می‌کنیم و در عوض منافع بیشتری برای کشور است و درمجموع مصلحت کشور بر این مبنا خواهد بود؟

 

عضو هیات مدیره خانه صمت درخصوص اینکه روز تعطیلی جدید، قبل از جمعه باشد یا بعد از جمعه اظهار کرد: در حال حاضر جمعه را تعطیل و در تهران پنجشنبه را نیمه تعطیل هستیم؛ باتوجه به تعطیلی شنبه و یکشنبه در غالب کشور‌های دنیا و تعطیلی اکثر بازار‌های جهانی، روز‌های دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه فرصت کار با بازار‌های جهانی برای ما وجود دارد.

 

وی افزود: اگر از این ۴ روز یک روز را برداریم، یعنی یکی از فرصت‌های زمان کاری مفید با دنیا را از خود می‌گیریم و با این وضعیت و تعطیلی پنجشنبه، برای ارتباط با دنیا ۳ روز کاری داریم. از ۷ روز هفته، کشور ما چهار روز آن را عملا ارتباطی با دنیا نخواهد داشت؛ یعنی نمی‌توانیم در بازار‌های جهانی مانند بورس جهانی، مبادله ها، مناقصات و گفت و شنود‌ها شرکت کنیم و یک روز بیشتر را از دست خواهیم داد؛ بنابراین در همین نگاه اول روز شنبه بنظر می‌رسد منافع اقتصادی بیشتری ایجاد می‌کند.

 

خالقی با اشاره به اینکه ادله‌ای که از طرف کمیسیون اجتماعی مطرح می‌شود را باید شنید، گفت: برخی می‌گفتند تعطیلی روز‌های پنجشنبه با فرهنگ ما همخوانی بیشتری دارد یا این موضوع که چرا در تهران بعضی از ادارات باید تعطیل باشد و در بعضی استان‌های دیگر نباشد؟ و برای اینکه این تبعیض از بین برود، پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه مطرح می‌شود و کل کشور به فضایی می‌رود که خسارت به کشور وارد می‌شود.

 

وی عنوان کرد: در این طرح گفته شده که قرار است بدلیل این تعطیلی، ساعت کار هفتگی از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت تقلیل پیدا کند. اگر قرار باشد کسی ۴۰ ساعت کار کند، دیگر حقوقی که تعیین شده برای ۴۴ ساعت، به او پرداخت نمی‌شود. اگر یک روز تعطیل شود، هزینه‌ای که اضافه تحمیل می‌شود به بیت‌المال چقدر است؟ آیا می‌تواند بهره‌وری ایجاد کند که جبران مافات و کاهش ساعات کار را انجام دهد؟ بنابراین تصور می‌کنم حتی این مبحث کاهش ساعت، محاسبه‌ای روی آن نشده است.

 

عضو هیات مدیره خانه صمت اضاقه کرد: وقتی یک روز تعطیل در بخش تولید شرکت‌های دولتی (آن‌هایی که باید تمام وقت کار کنند) اضافه می‌شود و یک روز کاری را تبدیل به روز تعطیل می‌کنیم، چون ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت روز خط تولید باید درکار باشد، اضافه کاری که در روز تعطیل به نیروی کار پرداخت می‌شود، برای مجموعه مورد نظر نزدیک ۲ برابر هزینه خواهد برد. در این مورد هم محاسبات اقتصادی انجام نشده است و طراحان حتما باید روشنگری کنند.

 

خالقی معتقد بود که نظر اغلب فعالان اقتصادی این است که تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلا به صلاح نیست و اگر اراده ما بر این است که حتما در هفته دو روز تعطیل باشیم، شنبه گزینه بهتری است.

 

وی در پایان گفت: حالا که این موضوع در مجلس مطرح شد، باید طبق قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار که تاکید می‌کند وقتی قرار است قانونی وضع شود و بر اساس آن قانون، بر محیط کسب و کار و فعالیت فعالان اقتصادی تاثیر بگذارد، دولت یا مجلس باید از قبل، نظر فعالان و تشکل‌های اقتصادی را جویا شوند. در این مورد این چنین نبوده است و بدون دعوت و کسب نظر بخش خصوصی، مجلس کاری را کرده که خودش قبلا در قانونی تصویب کرده که باید پیشاپیش نظر بخش خصوصی را جویا شود؛ درحالی که حتی به این موضوع هم توجه نشد.

دیگر خبرها

  • همه جا نه، در این یک فقره اما حق با بهروز افخمی بود!
  • نظر دولت در مورد روز تعطیلی جدید/ معاون رئیسی: پنجشنبه‌ها عملا تعطیل است، نمی‌دانم چه شده که عده‌ای می‌گویند شنبه تعطیل باشد
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شنبه محبوب، پنجشنبه مغموم
  • نظر دولت در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها چیست؟
  • بلاتکلیف شدن کارکنان شرکت فروسیلیس ملایر در پی تعطیلی این شرکت
  • ارتباط با دنیا در صورت تعطیلی پنجشنبه تنها ۳ روز می‌شود/ نظر بخش خصوصی را هم جویا شوید!
  • تعطیلی شنبه یا ۵ شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده است
  • تعطیلی مدارس شهرستان زرند به علت باران
  • مدارس یحیی آباد آران و بیدگل در اصفهان فردا تعطیل شد