Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک رسانه قطری در گزارشی ضمن بررسی روابط ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آن را مناسباتی پیچیده و با دورنمایی نامشخص قلمداد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پایگاه خبری «الخلیج الجدید» در گزارشی نوشت: در روز هفتم اکتبر گذشته «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سفری کاری به کویت و قطر رفت و با مقامات ارشد این دو کشور دیدار و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفر اردوغان به کویت بیشتر برای اعلام تسلیت درگذشت شیخ صباح به امیر جدید کویت بود اما سفر وی به قطر مهمتر و با هدف گفتگو درباره روابط راهبردی دوحه و آنکارا انجام شد. اردوغان در این باره تاکید کرد که همکاری های نظامی، امنیتی و دفاعی میان قطر و ترکیه ستون فقرات روابط دو کشور را تشکیل می دهد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی در ادامه افزود: «حضور نظامی ترکیه در قطر به حفظ ثبات منطقه خلیج فارس کمک می کند. هیچ کشوری نباید از حضور نظامی ترکیه در خلیج فارس نگران باشد، تنها کسانی از این مسئله نارضایتی دارند که خواهان تنش آفرینی در منطقه هستند».

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

نکته قابل توجه اینکه بحران در روابط میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس (تحریم قطر از سال 2017) به نقطه عطفی در روابط ترکیه با این کشورها تبدیل شد. این رخداد باعث افزایش پیچیدگی ها در روابط ترکیه با امارات، عربستان سعودی و بحرین و در مقابل، ایجاد فرصت های جدیدی برای تقویت روابط ترکیه با قطر، کویت و عمان شد.

روند تقویت روابط ترکیه با قطر، کویت و عمان

سیاست های غیرکلاسیک و پر نوسان دونالد ترامپ ، شک و تردیدهای زیادی بین حاکمیت های کوچک هم پیمان واشنگتن در حاشیه خلیج فارس به ویژه در زمینه تضمین های امنیتی ایجاد کرده بود. در این شرایط ترکیه فرصت را غنیمت شمارد و خودش را به عنوان یک هم پیمان قابل اعتماد برای این کشورها مطرح کرد.

از لحاظ تاریخی، روابط ترکیه و کویت از باثبات ترین روابط در منطقه بوده است. در سالهای اخیر نیز دو کشور روابط خود را با امضای توافقاتی در زمینه های تجاری، دفاعی و همکاری های اقتصادی تقویت کرده اند.

با وجود اینکه حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال های اخیر چندان چشمگیر نبوده اما دو طرف در نظر دارند با افزایش 10 برابری این مبادلات آن را به سطح 3 میلیارد دلار برسانند. ترکیه همچنین در پروژه بلندمدت کویت در راستای تبدیل شدن به مرکز اصلی تجاری و مالی منطقه خلیج فارس تا سال 2035 سهیم است.

در پی تشدید بحران در روابط میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، کویت تصمیم به تقویت روابط با آنکارا گرفت اما در عین حال با ایجاد پایگاه نظامی ترکیه در خاک این کشور موافقت نکرد تا همسایه سعودی خودش را ناراحت نکند.

روابط ترکیه و عمان نیز در جریان بحران پیش آمده در روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، افزایش پیدا کرد و دو طرف فرصتی مناسب برای تقویت روابط در زمینه های سیاسی، اقتصادی و دفاعی یافتند.

این بحران همچنین باعث اصلاح روابط قطر و ترکیه با ایران شد که خود به بهبود روابط مسقط و آنکارا کمک کرد.

در این برهه شاهد افزایش محبوبیت تولیدات و تجهیزات دفاعی ترکیه در منطقه خلیج فارس بوده ایم. یک هفته پیش شرکت ترکیه ای «آناتولی شیپ یارد» نخستین کشتی آموزشی برای نیروی دریایی قطر را تحویل این کشور داد.

از طرفی در ماههای اخیر مقامات عمانی نیز اهتمامی ویژه به تولیدات نظامی ترکیه داشته اند. مسقط در این روزها به یکی از بزرگترین مشتریان تجهیزات نظامی ترکیه تبدیل شده و حتی در این زمینه از قطر نیز سبقت گرفته است. در این روزها حتی اخباری منتشر شده که از استفاده عمان از زیردریایی های ساخت ترکیه حکایت دارد.

اما در این میان مقامات عمان و کویت به دلیل نگرانی از ناخرسندی ایران و عربستان سعودی از روابط آنها با ترکیه، همچنان در روابط با آنکارا با احتیاط عمل می کنند.

با پوست اندازی راس هرم قدرت در کویت و عمان، ترکیه در پی کشف فرصت های نوین در تقویت روابط با آنهاست اما اگر این رهبران جدید تحت تاثیر امارات و عربستان سعودی باشند، افزایش ضریب نفوذ ترکیه در منطقه به مانع برخورد می کند.

دیوار دشمنی ها علیه ترکیه

امارات و عربستان سعودی برخلاف قطر، کویت و عمان در ماههای اخیر به طور فزاینده ای وارد بازی های منطقه ای علیه ترکیه شده اند. هفته گذشته «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات مدعی شد که حضور نظامی ترکیه در قطر، عامل بی ثباتی در منطقه است.

اتخاذ این موضع چندان هم بی دلیل نیست، بسیاری از کارشناسان استقرار سریع نیروهای نظامی ترکیه در دوحه تنها چند روز پس از آغاز بحران در روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را مانع اصلی دخالت نظامی امارات در قطر برای اشغال این کشور می دانند.

از طرفی قتل «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان در استانبول اثری بسیار منفی بر روابط آنکارا و ریاض گذاشت. تاجایی که مقامات سعودی اخیرا از شهروندان این کشور خواستند وارد هیچ فعالیت تجاری و گردشگری با ترکیه نشوند. در همین راستا رسانه های سعودی و اماراتی در تلاش برای تخریب ترکیه و ارائه تصویری منفی از این کشور با تمرکز بر مسائل نژادی و قومیتی هستند.

این در شرایطی است که اکثریت ترکها دشمنی عربستان سعودی علیه این کشور نتیجه تاثیرات «محمد بن زاید» بر «محمد بن سلمان» می دانند.

از نگاه آنکارا مقامات امارات همواره هدف تضعیف موضع ترکیه در منطقه را دنبال کرده اند. ابوظبی از چند سال پیش به جریان دشمنی علیه ترکیه پیوسته است، آنها در این مسیر هیچ ابایی از همکاری با دشمنان ترکیه از جمله دیکتاتورها، مزدوران و یا اسرائیل ندارند و استفاده از هر ابزاری را مجاز می دانند.

با وجود اینکه روابط امارات و اسرائیل در دهه های اخیر به طور غیر رسمی جریان داشت اما در چند سال گذشته این روابط بتدریج شکل علنی به خود گرفت. در روز 13 آگوست 2020 امارات و اسرائیل در بیانیه ای مشترک از عادی سازی روابط دوجانبه خبر دادند. این توافق در اوج تنش ها میان تل آویو و تهران و از طرفی ابوظبی و آنکارا انجام شد تا این نکته را گوشزد کند که نوک پیکان آن علیه ایران و ترکیه نشانه رفته است.

ایران و ترکیه؛ به سمت تقویت و تحکیم روابط؟

دشمنی فزاینده برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس علیه آنکارا و تهران این گمانه زنی را ایجاد کرد که در نهایت ترکیه و ایران به سوی تشکیل یک ائتلاف سوق پیدا می کنند. این رخداد یک نتیجه منطقی است که از روند تحولات جاری منطقه نیز می توان به آن پی برد.

با وجود اینکه ایران و ترکیه در برخی مسائل منطقه ای با یکدیگر همسویی داشتند، اما آنها نتوانستند اختلافات اساسی خود را حل کنند، بنابراین پیش بینی می شود که روابط این دو کشور همچنان پیچیده باقی بماند.

به گزارش تسنیم با توجه به مسائلی که در بالا از نگاه منابع عربی اشاره شد، مشخص است که حاکمیت های کوچک عربی حاشیه خلیج فارس به شدت در قبال روند تحولات منطقه در سالهای اخیر نگران بوده و به زعم خود راهکارهایی را اجرا کرده اند تا از سطح چالش های پیش روی خود بکاهند.

موفقیت های محور مقاومت در سالهای اخیر در گستره منطقه از لبنان و غزه گرفته تا سوریه، عراق و یمن رژیم های عربی را به تکاپو انداخته تا جای پای خود را در منطقه محکم کنند. این تحولات به ویژه پس از طرح مسئله کاهش توجهات آمریکا به منطقه غرب آسیا و تغییر رویکرد واشنگتن به سوی مواجهه با شرق (چین و هند) ، دولت های عربی حاشیه خلیج فارس را که از لحاظ عمق راهبردی و توان نظامی ضعیف هستند به سوی برقراری روابط با رژیم صهیونیستی به عنوان جایگزین آمریکا در منطقه سوق داده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس عربی حاشیه خلیج فارس روابط ترکیه نظامی ترکیه عربستان سعودی تقویت روابط کویت و عمان دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۸۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج‌فارس تاریخ سربلند ملت ایران است

 محمود شیخ‌ویسی  بیان کرد: علت نام‌گذاری دهم اردیبهشت به‌روز ملی خلیج‌فارس این است که در زمان شاه‌عباس صفوی نیروهای دلیر ایرانی توانستند پرتغالی‌ها را که از طریق خلیج‌فارس به ایران حمله کرده بودند را شکست داده و آنها را بیرون کنند و برای گرامیداشت این روز که یادآور از خودگذشتگی‌های ملت سرافراز ایران در برابر اشغالگران متجاوز پرتغالی است به این روز نام‌گذاری شد.

شیخ‌ویسی در خصوص روز خلیج‌فارس افزود: این روز برای ایرانی‌ها و آزاداندیشان یادآور خاطره‌هاست و یکی از روزهای عزتمندی و سربلندی ملت ایران را به رخ جهانیان می‌کشاند و نشان از تاریخ سربلند مردم این سرزمین دارد باید گفت در تقویم این سرزمین روزهای باشکوه بسیاری رقم خورده است که حاکی از تاریخ پر شکوه مقاومت و ایثار مردم است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خلیج‌فارس همواره عامل وحدت ایرانی‌ها با کشورهای منطقه است و همین مسئله باعث شده است که برخی از کشورهای استعمارگر همواره در برهه‌های زمانی دست به تحریف نام خلیج‌فارس زدند تا با تغییر نام خلیج‌فارس به اهداف شوم خود در منطقه نزدیک شوند.

شیخ‌ویسی تأکید کرد: آگاه‌سازی این مسئله برای قشر دانش‌آموز و دانشجو جدا از اهمیت مسئله از بعد علمی و پژوهشی، فرهنگی و سیاسی نیز بسیار ارزشمند و حساس است ریشه اصرار اعراب بر تغییر نام خلیج‌فارس به نام جعلی به تحریک انگلیسی‌ها به دهه ۱۳۳۰ خورشیدی و پس از ملی‌شدن صنعت نفت ایران و خلع‌ید شرکت‌های انگلیسی و قطع روابط ایران و انگلیس بر می‌گردد.

وی افزود: مطرح‌شدن نام جعلی خلیج عربی تخم نفاقی بود که از سوی انگلیسی‌ها کاشته شد و باتوجه‌به اینکه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها این منطقه را شریان حیاتی غرب در منطقه استراتژیک غربی و حوزه منافع ویژه خود می‌دانند در واقع یکی دیگر از اهداف و انگیزه‌ای انگلیسی‌ها و بخصوص آمریکایی‌ها تلاش آنها برای تغییر این نام و ایجاد فتنه و اختلاف بین کشورهای منطقه است.

شیخ‌ویسی خاطر نشان کرد: به طور حتم اسم خلیج‌فارس به‌هیچ‌وجه قابل تحریف نیست؛ زیرا اسناد تاریخی نشان از حاکمیت ایران بر خلیج‌فارس داشته و خط بطلانی بر ادعاهای باطل برخی کشورها می‌کشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • اعراب می‌توانند از جنگ تهران و تل آویو جلوگیری کنند؟
  • نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در حال بررسی اداره غزه توسط ائتلاف عربی-اسرائیلی است
  • رونمایی از ۴۰۰ هزار سند خلیج فارس در آرشیو ملی هند
  • شکست ائتلاف ضدایرانی
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه قابل هضم و توجیه نیست
  • طرح بلینکن برای احیای ناتوی عربی
  • تاکید کشورهای عربی و اروپایی بر پایان جنگ غزه و راه‌حل ۲دولتی در نشست ریاض
  • رسانه‌های استان بوشهر در انتخابات اهتمام ویژه‌ای به امیدآفرینی داشته‌اند
  • خلیج‌فارس تاریخ سربلند ملت ایران است