Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پاتک خودروسازان آمریکا به کرونا، ضرر ۷۳۰ میلیارد دلاری کرونا به صنعت توریسم، بازگشت بورس به مدار سبز و سقوط قیمت نفت به پایین‌ترین سطح ۵ ماهه را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایط سخت اقتصادی مردم، سازمان حمایت مجوز افزایش قیمت داد

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با صدور بخش‌نامه‌ای مجوز افزایش قیمت 53 درصدی روغن‌ موتورهای دیزلی و 40 درصدی روغن‌ موتورهای بنزینی را برای مصرف داخلی این محصولات صادر کرد. این افزایش قیمت روغن موتور برای مصرف داخلی کشور در حالی است که بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های تولیدکننده روغن موتورهای دیزلی و بنزینی حاکی از حاشیه سود بالای این شرکت‌ها به دلیل صادرات این محصولات است. بر این اساس حتی با وجود اعمال تحریم‌ها و کاهش فعالیت شرکت‌های تولیدی در چند ماه نخست امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، باز هم صادرات روغن موتور از ایران افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد سالانه بیش از یک میلیون تن روغن موتور در 200 کارخانه تولید روغن موتور کشور تولید می‌شود که در سال یک میلیارد دلار ارز عاید کشور می‌کند. به نقل از فارس؛ بر این اساس به نظر می‌رسد با توجه به حاشیه سود بالای شرکت‌های روغن‌ساز به خصوص روغن‌سازان بزرگ از محل صادرات، این شرکت‌ها و همینطور دستگاه‌های متولی از جمله سازمان حمایت بتوانند برای حمایت از مصرف‌کننده داخلی، قیمت فروش داخل این روغن‌ها را در شرایط سخت اقتصادی مردم پایین نگه دارند.

مقررات جدید برای بازگشت دلارهای صادراتی به چرخه اقتصادی

عبدالناصر همتی درباره مقررات جدید برای برگرداندن ارز حاصل از صادرات گفت: براساس تصمیم ستاد اقتصادی دولت قرار شد شیوه‌های برگشت ارز صادرکنندگان به گونه‌ای باشد که بتوانند به ازای آن مواد اولیه کارخانه‌ها را وارد کنند و اینکه خالی فروشی یا ادعا‌های غیر واقعی در آن وجود نداشته باشد. وی گفت: در یکی دو روز آینده رئیس‌جمهور مصوبه را ابلاغ می‌کند و صادر کنندگان می‌توانند از روش‌های مختلف ارز خود را ارائه کنند از جمله در سامانه‌نیما که تقویت شده و مانند گذشته تامین ارز خواهد کرد و همچنین می‌توانند واردات در مقابل صادرات داشته باشند که به صورت تهاتری و با نظارت وزارت صمت انجام می‌شود. افراد موظفند گردش ریالی و نرخ ارز مبادله شده را در سامانه تجارت ثبت و به صورت برخط به بانک مرکزی اطلاع دهند. موضوع دیگر ارز اشخاص است و واردکنندگان می‌توانند از طریق ارز خود و اشخاص دیگر واردات انجام دهند، اما باید گردش ریالی خود را ثبت دربانک مرکزی و سامانه تجارت ثبت کنند.

کاهش نرخ دلار به کانال 26 هزار تومانی

در معاملات امروز (شنبه دهم آبان ماه ۹۹) بازار ارز، شاخص ارزی با کاهش همراه شده است و در لحظه انتشار این گزارش، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به قیمت ۲۶۸۷۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز پنج شنبه، حدود ۹۰۰ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۳۱۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به آخرین روز هفته قبل، ۱۱۵۰ تومان کاهش نرخ دارد.

سکه به ۱۲ میلیون تومان رسید!

امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به بهای ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۲ میلیون تومان به فروش رسید. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون تومان، ربع‌سکه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان نرخ داشت. علاوه براین در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک ‌میلیون و ۱۷۰ هزارتومان و هر مثقال طلا به بهای پنج میلیون و ۷۰ هزارتومان فروخته شد.

خریداران در این بازار دست به عصا شدند

فضا در بازار طلا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان مثبت مانده است اما جدیدترین نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد که سرمایه گذاران به دلیل ابهامات موجود احتیاط بیشتری پیدا کرده اند. در میان تحلیلگران وال استریت، بسیاری منتظر پایان انتخابات آمریکا و معطوف شدن به عوامل بنیادین بلندمدت و ضرورت اقدام محرک مالی بیشتر به دلیل ادامه تبعات سنگین شیوع کووید ۱۹ بر اقتصاد جهانی هستند.

اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در شرکت ساکسو بانک اظهار کرد: تصور می کنم ۴۸ ساعت بعد از انتخابات قیمت طلا بالاتر خواهد رفت زیرا پاندمی دوباره مورد توجه بازار قرار می گیرد. هر کسی انتخاب شود، ویروس همچنان به اقتصاد آسیب می زند و وخامت اوضاع به معنای آن است که دولتها باید اقدام کنند. در مقطع فعلی، انتخابات آمریکا یک فاکتور تعیین کننده که عوامل بنیادین تاثیرگذار را بتواند تغییر دهد، نیست.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۲ نفر معادل ۶۷ درصد افزایش قیمت، دو نفر معادل ۱۱ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و چهار نفر معادل ۲۲ درصد نظر خنثی داشتند. سرمایه گذاران این بار برعکس کارشناسان، خوش بینی کمتری نسبت به صعود قیمت طلا داشتند. بازار طلا همچنان برای جذب سرمایه گذاران خرد به سختی تلاش می کند و درصد مشارکت در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز ضعیف بوده و به پایینترین حد در حدود یک سال اخیر رسیده است. به گزارش ایسنا، در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۱۱۳۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۵۸۸ نفر معادل ۵۲ درصد به افزایش قیمت طلا و ۳۸۰ نفر معادل ۳۳ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۱۷۹ نفر معادل ۱۵ درصد نظری نداشتند.

پاتک خودروسازان آمریکا به کرونا

زمانی که در ماه مارس پای ویروس کرونا به ایالات‌متحده رسید، سه خودروساز دیترویتی کارخانه‌های خود را تعطیل کردند تا تولید وسایل‌نقلیه آمریکایی با یک وقفه بی‌سابقه مواجه شود. حالا چهار ماه پس از آغاز تدریجی ازسرگیری فعالیت خودروسازان در ماه مه، جنرال‌موتورز، فورد موتور و فیات‌-کرایسلر تقریبا با سرعت حداکثری کار خود را ادامه می‌دهند و به دنبال بهبود عملکرد خود به میزانی فراتر از پیش‌بینی‌ها هستند. تاکنون هیچ یک از این سه خودروساز شاهد شیوع مجدد کرونا نبوده‌اند حتی با اینکه پشت دیوارهای کارخانه‌ها، شیوع کرونا در جامعه روبه‌ افزایش است. برای مقابله با شیوع کرونا در این صنعت، این خودروسازان و ۱۵۳ هزار پرسنل آنها دستورالعمل‌های کاری جدید را دنبال می‌کنند و همچنین سطح بالایی از همکاری بین این سه رقیب در زمینه کنترل کرونا دیده می‌شود. در این صنعت اکنون کارکنان هر روز نشانه‌های مشکوک یا نداشتن علائم خود را در برنامه‌های تلفن‌های هوشمند وارد می‌کنند و در روز بارها برابر تب‌سنج‌ها قرار می‌‌گیرند. /دنیای اقتصاد

ضرر ۷۳۰ میلیارد دلاری کرونا به صنعت توریسم

طبق داده‌های جدید سازمان توریسم ملل متحد (یوان‌دابلیوتی‌او) به علت سقوط میزان مسافرت در جهان به تحت پاندمی کرونا، در ۸ ماه ابتدایی ۲۰۲۰ حجم گردشگران جهان ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. تعداد این سفرها که در این بازه حدود ۷۰۰ میلیون سفر نسبت به سال گذشته افت کرد و ۷۳۰ میلیارد دلار از درآمدهای صنعت توریسم جهان از بین رفت. این سقوط بیش از ۸ برابر سقوط این صنعت در بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۹ است. زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان توریسم سازمان ملل متحد می‌گوید: این سقوط وحشتناک تبعات اجتماعی و اقتصادی سنگینی داشته است و میلیون‌ها شغل و شرکت را به خطر انداخته است. طبق گزارش این سازمان توریسم اروپا کمتر از همه جهان آسیب دیده در ماه‌های جولای و آگوست به ترتیب ۷۲ درصد و ۶۹ درصد سقوط کرده است، در حالی که در سراسر جهان در کل ۸۱ درصد و ۷۹ درصد سقوط کرده است.

بازگشت بورس به مدار سبز

امروز شاخص کل با 17469 واحد افزایش معادل 1.36 درصد به یک میلیون و 305 هزار و 800 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 4568 واحد افزایش معادل 1.36 درصد به 341 هزار و 501 واحد، شاخص کل هم وزن با 830 واحد افزایش معادل 0.22 درصد به 377 هزار و 800 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 534 واحد افزایش معادل 0.22 درصد به 247 هزار و 450 واحد، شاخص آزاد شناور با 26903 واحد افزایش معادل 1.54 درصد به یک میلیون و 774 هزار واحد، شاخص بازار اول با 24583 واحد افزایش معادل 2.79 درصد به 907 هزار و 222 واحد و شاخص بازار دوم با 10793 واحد کاهش معادل 0.38 درصد به 2 میلیون و 827 هزار و 440 واحد رسید.

سقوط قیمت نفت به پایین‌ترین سطح ۵ ماهه

در پایان معاملات این هفته با نگرانی از تشدید شیوع کرونا و سقوط مجدد تقاضای نفت، قیمت‌های نفت خام سقوط کرد و بدترین هفته خود از ماه آوریل را به ثبت رساند. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۵۳ درصد افت کرد و در ۳۷.۴۵ دلار بسته شد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱.۲۴ درصد سقوط کرد و به ۳۵.۷۲ دلار رسید. در برخی ساعات معاملات روز جمعه با اضطراب بازار از قرنطینه‌های جدید اروپا برای مقابله با ویروس کرونا و انتخاب هفته آینده آمریکا سقوط قیمت نفت حتی به ۲ درصد هم رسید. عامل دیگر نگرانی بازارهای جهانی نفت این است که طبق توافق کاهش تولید اوپک پلاس قرار است تولید این گروه در ماه ژانویه ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: علائم کرونا دونالد ترامپ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 جو بایدن زلزله ازمیر هولوکاست قیمت دلار بورس علائم کرونا دونالد ترامپ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 جو بایدن زلزله ازمیر هولوکاست واحد افزایش معادل سرمایه گذاران میلیارد دلار سازمان حمایت افزایش قیمت هزار تومان روغن موتور بازار طلا ۱۲ میلیون نفر معادل قیمت نفت قیمت طلا شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۸۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکاپوی کانا‌ل‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/دلار بازهم ریخت

درحالی قیمت ارز در بازار با کاهش چشم‌گیر همراه شده و هم اکنون دلار به کانال ۶۱ هزار تومانی بازگشته اما برخی کانال‌های تلگرامی درحال دست و پا زدن برای حفظ دلار در کانال های بالاتر هستند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ادامه سیرنزولی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز باعث شده تا قیمت‌ دلار، طلا و انواع سکه نسبت به هفته‌های قبل با کاهش محسوس همراه شود. تا جایی که قیمت دلار که هفته قبل در کانال 64 هزار تومان در نوسان بود امروز به کانال 61 هزار تومان بازگشته است. قیمت سکه نیز هم اکنون به کانال 41 میلیون و هر گرم طلای 18 عیار نیز به 3.4 میلیون کاهش یافته است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/08

 

نکته مهم بازار هم اینجاست که در عین ریزش قیمت‌ها ولی خریداری در بازار طلا، ارز و سکه وجود ندارد و همه چشم انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

بازاری ها می گویند احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد و به همین دلیل هم الان دیگر مردم و بازاری‌ها ریسک خرید را نمی پذیرند و ترجیح می دهند سرمایه خود را نقد نگه دارند تا در قیمت‌های پایین تر خرید انجام دهند.

بازگشت آرامش در منطقه و فروکش کردن خبرهای منفی سیاسی بعد از قدرت‌نمایی نظامی ایران در منطقه باعث شد تا هیجان منفی از بازار تخلیه شود و در ادامه نیز گفته می شود بازارساز عرضه ارز را در امارات و بازار افزایش داده و همین امر به ادامه روند کاهشی قیمت‌ها کمک کرده است.

البته قیمت‌ انواع ارز درحالی در بازار کاهش یافته و فروشنده ها بدون خریدار مانده اند که کانال‌های تلگرامی درحال دست و پا زدن برای حفظ قیمت دلار در کانال‌های بالاتر هستند.

دلار هم اکنون در بازار تهران با قیمت 61 هزار و 400 تومان هم خریدار ندارد؛ دلار فردایی هم اکنون به کانال 60 هزار تومان بازگشته است؛ دلار هرات نیز 61 هزار و 300 تومان قیمت خورده است. ضمن اینکه یورو در بازار افشار با قیمت 66 هزار تومان هم خریدار ندارد و فروشنده ها نگران ضرر بیشتر هستند.

با این حال، کانال‌های تلگرامی دلار را در کانال 62-63 هزار تومان قیمت گذاری کرده و تلاش می کنند تا جلوی ریزش قیمت ها را بگیرند. این البته اولین بار نیست که کانال‌های تلگرامی با عضوهای چند میلیونی قیمت دلار را 2-3 هزار تومان بالاتر از کف بازار اعلام می کنند. تجربه فعالیت این کانا‌ل ها نشان میدهد که هر زمان بازار صعودی یا نزولی بوده قیمت‌های ارز این کانال ها چند هزار تومانی با واقعیت بازار تفاوت داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴ دلیل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه و نقره داغ شدن خریداران
  • قیمت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشت
  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • تکاپوی کانا‌ل‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/دلار بازهم ریخت
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟