Web Analytics Made Easy - Statcounter

در بسیاری از محافل سیاسی و رسانه‌ای حساب ویژه‌ای برای چگونگی برخورد رئیس‌جمهور آینده آمریکا با مناقشه تایوان-چین بازشده است که خود چالشی بزرگ برای کاخ سفید خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روپرت وینگفیلد، تحلیلگر انگلیسی در گزارشی تشریح می‌کند که چگونه رئیس‌جمهور آینده ایالات‌متحده برای حل‌وفصل مناقشه تایوان با ابرقدرت چین به چالش کشیده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه می‌دهد که صدالبته مسئله تایوان دارای اهمیت ژئوپلتیکی برای واشنگتن است. با توجه به دیدار شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین از پایگاه دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در استان جنوبی گواندونگ در اواخر مهرماه و دستور وی به نیروهای مسلح چین برای دستیابی به آمادگی لازم برای جنگ، می‌توان حدس زد که موضوع تایوان به‌شدت حاد شده است مخصوصاً وقتی‌که برخی از روزنامه‌ها عبارت یک حمله سریع را به‌عنوان تیتر اول خود انتخاب کردند.

به گزارش بی.بی.سی، البته باید گفت که تقریباً چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد اما به‌هرحال دلایل خوبی برای ضروری بودن بررسی این موضوع وجود دارد که کارشناسان چینی هم‌اکنون در حال بحث و گفتگو در خصوص آینده تایوان هستند. چین همیشه به‌وضوح تصریح کرده است که جزیره 23 میلیون نفری تایوان بخشی از تمامیت ارضی غیرقابل‌انکار چین است. همین تفکر چینی‌ها باعث شده است که مقامات واشنگتن اعلام کنند که هر قطعنامه‌ای در خصوص جدایی درازمدت این جزیره از چین باید به‌صورت مسالمت‌آمیز محقق شود اما به‌هرحال این موضوع آن‌قدر بزرگ بوده که برای دهه‌ها در بن‌بست بوده است. اما چندین دلیل وجود دارند که مشخص می‌کنند که این وضعیت، زمان زیادی به این صورت باقی نخواهد ماند و اولین دلیل آن هم شی جین پینگ است.

ارتش چین خواهد توانست در مقابله احتمالی آمریکا را شکست دهد

پروفسور استیو تسانگ مدیر انستیتو مطالعات آفریقا و مشرق زمین در لندن گفته است که شی جین پینگ می‌خواهد تایوان بار دیگر تحت حاکمیت چین قرار گیرد. وی می‌خواهد که بازگشت تایوان به چین قبل از متوسل شدن به‌زور باشد. شی جین پینگ گفته است که الحاق دوباره تایوان به چین نیازی غیرقابل‌انکار برای جوان‌سازی روحیه مردم چین است. برنامه زمان‌بندی برای تکمیل پروژه جوان‌سازی بزرگ، سال 2049 یعنی 29 سال دیگر است که مصادف با یک صدمین سالگرد انقلاب کمونیستی چین است اما دلایل زیادی وجود دارند که رئیس‌جمهور چین برای تکمیل این پروژه عجله دارد. اولین دلیل را می‌توان توان نظامی رو به رشد چین دانست. دیری نخواهد پایید که چین بتواند آمریکا را در یک مقابله احتمالی بر سر حاکمیت تایوان شکست دهد.

در 20 سال گذشته سؤال اصلی این بود که آیا ایالات‌متحده از متحدانش دفاع خواهد کرد اما هم‌اکنون با توجه به اینکه چین در حال بدل شدن به یک ابرقدرت نظامی است دیگر سؤال به‌گونه‌ای دیگر مطرح می‌شود که آیا آمریکا این توان را دارد که برای دفاع از تایوان در مقابل چین بایستد؟

ارتش خلق چین فراتر از برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌ها به یک نیروی نظامی با فناوری بسیار مدرن تبدیل‌شده است.

این عظمت نظامی در رژه هفتادمین سالگرد انقلاب کمونیستی در پکن در آبان ماه سال گذشته به نمایش گذاشته شد. علاوه بر خیل عظیم تانک‌ها، توپخانه‌ها و سکوهای پرتاب موشک که همگی بسیار مدرن هستند تسلیحات هجومی همچون جنگنده‌ها و پهپادهای رادار گریز به قدرت نیروهای نظامی چین افزوده‌اند. این سامانه‌های جدید در صورت دخالت نظامی آمریکا قادر خواهند بود هواپیماهای آمریکایی را روی ناوهای هواپیمابر این کشور هدف قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

رئیس‌جمهور چین از ارتش خواست برای نبرد آماده باشند

آمریکا فروش یک میلیارد دلار تسلیحات پیشرفته به تایوان را تأیید کرد

سروان جیمز ای فانل که زمانی مدیر بخش اطلاعات و امنیت نیروی دریایی آمریکا در ناوگان اقیانوس اطلس بود و هم‌اکنون به‌عنوان نیروی بازنشسته به یک مرکز راهبرد امنیتی در ژنو مشاوره می‌دهد، می‌گوید که هم شی جین پینگ هم رئیس‌جمهور قبلی هو جین تائو به ارتش خلق چین دستور داده بودند به میزانی از توانایی نظامی برسند که بتوانند تایوان را قبل از سال 2020 بار دیگر به خاک کشور الحاق کنند.

در همین حال، چین مدت‌هاست که دارد سرعت عمل و اراده نیروهای آمریکایی را آزمایش می‌کند تا پی ببرد که در چه مدت‌زمانی می‌تواند نیروهایش را از منطقه درگیری و تیررس نیروهای آمریکایی قبل از حضورشان برای کمک به یک هم‌پیمان برهاند.

 ‌آمریکا بارها در این آزمایش‌ها شکست‌خورده است. به‌عنوان نمونه، سرعت پایین نیروهای آمریکایی باعث شد چینی‌ها بتوانند کنترل سد ساحلی اسکاربورو در دریای جنوبی چین در سواحل نزدیک به فیلیپین را در سال 2012 به دست بگیرند. واشنگتن بعدازآن هم‌دست به هیچ اقدامی نزد که از ساخت جزایر مصنوعی توسط چین در دریای جنوبی چین و استفاده آن‌ها به‌عنوان پایگاه دریایی جلوگیری کند.

فقدان سرعت عمل نیروهای آمریکایی در دفاع از هم‌پیمانان

 چیزی که در اسکاربورو از اواسط تا اواخر بهار سال 2012 اتفاق افتاد بزرگ‌ترین ناکامی سیاست خارجه آمریکا در آسیا از زمانی که بالگردها از بام سفارت آمریکا از سایگون در سال 1975 برخاستند به‌حساب می‌آید. فانل ادامه می‌دهد که آمریکا نتوانست از هم‌پیمان قدیمی خود فیلیپین دفاع کند.

در واشنگتن هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه معتقدند که تهدیدها علیه تایوان فزاینده هستند به همین دلیل است که دونالد ترامپ اقدام به فروش میلیاردها دلار تسلیحات ازجمله موشک‌های پیشرفته زمین به هوا به تایوان کرده است.

 در حال حاضر با توجه به اختلافات بین واشنگتن و پکن از اتهامات در خصوص کرونا گرفته تا جنگ تجاری و تحقیقات هوآوی رابطه بین این دو ابرقدرت در پائین‌ترین سطح از سال 1378 بسر می‌برد.

در هر دو سوی قدرت در آمریکا صداهایی به گوش می‌رسد که رئیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده باید به دشمنی با پکن پایان دهد و با این کشور ارتباط دوستانه برقرار کند اما این بار ارتباط با چین نباید مانند الگوی قدیمی شکل گیرد و با نگرشی جدید باید با این کشور نیرومند ارتباط برقرار کرد.

به گزارش آنا، به همین دلیل است که رئیس‌جمهور آینده آمریکا کاری بسیار مشکل پیش رو خواهد داشت زیرا ارتباط دوستانه با چین می‌تواند به معنی قربانی کردن تایوان هم تلقی شود که پیامی منفی برای دیگر هم‌پیمانان آمریکا در بر خواهد داشت.

انتهای پیام/4155/

منبع: آنا

کلیدواژه: تایوان رئیس جمهور آمریکا دریای چین نیروهای آمریکایی رئیس جمهور آینده شی جین پینگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۰۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایه مستدام جنگ بر اروپای مدعی دیپلماسی

تصویب لایحه اخیر در مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر کمک ده‌ها میلیارددلاری این کشور به کی‌یف، تل‌آویو و تایپه نشان داد که واشنگتن و لندن درصدد ایجاد و تشدید بحران‌های راهبردی در نقاط کلیدی و ژئواستراتژیک نظام بین‌الملل هستند. با این حال به نظر می‌رسد آمریکا متوجه عواقب و تبعات بازی خطرناک خود نیست یا درکی از مدیریت بحران‌های خودساخته در عرصه جهانی ندارد.

به گزارش ایسنا، حنیف غفاری در یادداشتی در جام جم نوشت: مناقشه آتلانتیکی‌ها و مسکو به نقطه اوج خود رسیده ومتعاقب وقوع جنگ اوکراین، شاهد تصاعد بحران میان طرفین هستیم. گرچه برخی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی درصدد مهار مناقشه و تحدید دامنه آن هستند اما در مقابل برخی اعضا مانند آمریکا، انگلیس ولهستان نیز درصددحفظ این گره کوروتبدیل آن به مناقشه‌ای دائمی بامسکو برآمده‌اند.

از یک‌سو شرایط میدانی جاری در جنگ اوکراین (به‌خصوص پس از تصرف باخموت و آودیوکا توسط روس‌ها) به‌گونه‌ای است که قدرت مانور میدانی کی‌یف را شدیدا تحت تاثیر قرار داده و احتمال شکست نهایی آن در جنگ را دوچندان ساخته است. 
از سوی دیگر، تصویب لایحه اخیر در مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر کمک ده‌ها میلیارددلاری این کشور به کی‌یف، تل‌آویو و تایپه نشان داد که واشنگتن و لندن درصدد ایجاد و تشدید بحران‌های راهبردی در نقاط کلیدی و ژئواستراتژیک نظام بین‌الملل هستند. با این حال به نظر می‌رسد آمریکا متوجه عواقب و تبعات بازی خطرناک خود نیست یا درکی از مدیریت بحران‌های خودساخته در عرصه جهانی ندارد.

اخیرا آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان با اشاره به تقویت سیستم تسلیحاتی روسیه در بلاروس و کالینینگراد، گفت که کشورش برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای ناتو آماده است. این مواضع رئیس‌جمهور لهستان می‌تواند نقطه آغاز یک مناقشه بسیار خطرناک و غیرقابل مهار در نظام بین‌الملل باشد. ورود منازعه آتلانتیکی‌ها و کاخ کرملین به حوزه هسته‌ای به معنای رسیدن به بالاترین سطح منازعه است که قواعد موجود در حوزه بازدارندگی هسته‌ای نیزتوان کنترل آن راندارد.لهستان یکی از اعضای ناتو وازحامیان سرسخت اوکراین است. این کشوربا بلاروس وروسیه مرز مشترک دارد. با این حال جناح شرقی ناتو ازجمله کشورهای مجارستان واسلواکی، خواستار تشدید دامنه نبرد با روسیه یا قرارگیری در چارچوب یک جنگ سرد جدید نیستند!
همین مسأله، دستان لهستانی را بیشتر خواهد بست. روسیه در واکنش به این اظهارنظر، هشدارداد که درصورت این اتفاق، اقداماتی برای «تامین امنیت خود» انجام خواهد داد. نکته قابل‌تامل این‌که مواضع اخیر ورشو متاثر از هم‌پیمانی مطلق آن با واشنگتن و لندن در ناتو است. به عبارت بهتر، اظهارات آندژی دودا نقطه آشکارساز یک منازعه جدی است!
رئیس‌جمهور لهستان این اظهارات را پس از بازگشت از سفر نیویورک مطرح کرد. او در جریان این سفر، جلساتی را در سازمان ملل برگزار و با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره جنگ اوکراین گفت‌وگو کرد. او همچنین در ماه مارس به واشنگتن دی‌سی سفر و در آنجا با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد. از این‌رو مواضع رئیس‌جمهور لهستان، مخرج مشترک نگاه راهبردی خطرناک هردو حزب سنتی آمریکا(دموکرات‌ها و جمهوریخواهان)نسبت به تحولات جاری در نظام بین‌الملل محسوب می‌شود. آیا غرب قادر به کنترل عواقب و تبعات مناقشه‌ای که به‌صورت خودخواسته و براساس توهمات خود مشغول خلق و ساماندهی آن است، خواهد بود؟ پاسخ این سؤال قطعا مثبت نیست.
 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید برق هسته‌ای تا ۲۵ سال آینده ۳ برابر می‌شود
  • رونمایی از پیراهن فصل آینده بایرن: فقط قرمز! (عکس)
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • سایه مستدام جنگ بر اروپای مدعی دیپلماسی
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • تایمز: ترام طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • (ویدیو) مجری صداوسیما خطاب به رئیس جمهور آمریکا: دانشجو‌ها را نزنید آقای بایدن!
  • ببینید | جملات خبرساز مجری صداوسیما خطاب به رئیس جمهور آمریکا: دانشجوها را نزنید آقای بایدن!
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین