Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- سریال ناخوش احوالی باغداران سیب آذربایجان‌ غربی در کنار جاده‌ها، فاسد شدن حاصل زحمات یک ساله کشاورزان و کم ارزش کردن این محصول توسط دلالانی که حاصل دسترنج یک ساله باغداران را نرخ‌گذاری می‌کنند همچنان ادامه دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، همه ساله انباشت نامناسب سیب‌های زیردرختی در کنار جاده‌های استان به سوژه اول رسانه‌ها در خصوص این محصول تبدیل می‌شود و امسال بر اساس تدابیر اندیشیده شده مقرر شده بود تا از انباشت این محصول کنار جاده‌ها جلوگیری شود که متاسفانه امسال نیزی همانند سال‌های قبل این قصه پر غصه تکرار شده و سیب‌های زیردرختی در کنار جاده‌ها انباشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سریال ناخوش احوالی سیب های باغداران آذربایجان ‌غربی در کنار جاده‌ها، فاسد شدن حاصل زحمات یک ساله کشاورزان و کم ارزش کردن این محصول توسط دلالانی که حاصل دسترنج یک ساله باغداران را نرخ گذاری می‌کنند همچنان ادامه دارد.

آذربایجان ‌غربی با برداشت سالانه یک میلیون و 100 تن سیب رتبه نخست تولید این محصول را به خود اختصاص داده، اگر هر کدام از ما که در مسیر جاده‌های مواصلاتی استان به روستاهای اطراف به خصوص جاده ارومیه به اشنویه و ارومیه به مهاباد حرکت کنیم چهره زرد جاده خود به سخن می‌آید که فصل برداشت سیب از باغات به پایان رسیده اما هنوز سیب‌های زیردرختی ساماندهی نشده است و کشاورزان نیز از خرید تضمینی سیب درختی گلایه دارند چرا که نمی‌توانند سیب خود را بر اساس قیمت تعیین شده به فروش برسانند.

البته بسیاری از صاحب‌نظران بر این باور هستند که بخش‌های مختلفی در به وجود آمدن این وضعیت نقش داشته‌اند و خود کشاورزان و نهادهای خصوصی و دولتی مربوط به این بخش نیز در این زمینه مسئولیت بسیاری دارند که باید ایفا کنند.

احمد عیوضی یکی از کشاورزان که سال‌های سال است در روستای آلمان‌آباد زندگی می‌کند در مورد باراز سیب به خبرنگار تسنیم گفت: قیمت تعیین شده از سوی مسئولان برای سیب‌های صنعتی یک هزار و 200 تومان است اما در حال حاضر به یک هزار و 50 تومان نیز خریدار ندارد.

وی افزود: ما کشاورزان حتی در هزینه حمل و نقل نیز مانده‌ایم و هر سال کشاورزان با این مشکل دست به گریبان هستند و متاسفانه وعده مسئولان مثل همیشه پوچ و بی‌فایده بوده و امسال نیز برخلاف وعده آنان سیب کنار جاده‌ها انباشته شده است.

استمرار بازرسی گشت روزانه برای برخورد با متخلفان انباشت سیب در محورهای ارتباطی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی از استمرار بازرسی گشت روزانه برای برخورد با متخلفان انباشت سیب در جاده‌های استان خبر داد و  افزود: این گشت‌ها به صورت روزانه با متخلفان انباشت سیب در حاشیه جاده‌ها در فصل خرید و فروش و نیز برداشت این محصول برخورد و بر این اساس تاکنون امسال ضمن تذکرهای متعدد به افراد متخلف 50 مورد برخورد قانونی با اخذ دستور قضائی وجود داشته است.

ارسلان شکری با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر انباشت سیب در حریم قانونی راه‌ها یکی از موضوعات مورد گلایه این اداره کل است، ادامه داد: حریم قانونی در بزرگراه‌ها 38 متر، در راه روستایی نیز 12 متر است که هر گونه انباشت در این محدوده قابلیت تذکر توسط گشت‌های راهداری را دارد اما شاهد هستیم برخی انباشت‌ها در انتهای حریم قانونی صورت می‌گیرد که خارج از حیطه اختیارات اداره کل راهداری بوده و نیازمند تدابیر ویژه است.

وی اضافه کرد: جمع‌آوری سیب‌های زیردرختی انباشت شده در جاده‌ها نیازمند همکاری کلیه دستگاه‌های مسئول در این زمینه است تا از ایجاد چهره نامناسب در حاشیه جاده‌ها و بروز خطرات ناشی از انباشت این محصول در حریم راه برای تردد کنندگان جاده‌ای جلوگیری شود و جهاد کشاورزی باید با اقدامات فرهنگ‌سازی باغداران و صاحبان صنایع تبدیلی را مجاب به خرید و فروش سیب صنعتی در مراکز بهداشتی کند چرا که حل این مشکل نیازمند برنامه‌ریزی اصولی و فرهنگ‌سازی از سوی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی است.

سیب با قیمت مصوب از کشاورزان خریداری می‌شود

احمد دهقان مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در مورد صادرات سیب در استان گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی در صادرات سیب وجود ندارد و این محصول نیز با قیمت مصوب از کشاورزان خریداری می‌شود.

فروش سیب به صورت غیربهداشتی در کنار جاده در ارومیه به روایت تصویرآغاز فروش سیب و پرتقال تنظیم بازار در میادین میوه و تره باروزارت جهاد کشاورزی مشکل عدم فروش سیب باغداران آذربایجان غربی را برطرف کند

وی افزود: هم‌اکنون قیمت سیب درجه یک در میدان میوه و تره‌بار از 6 هزار تا 12 هزار تومان به فروش می‌رسد و همچنین سیب زیردرختی نیز یک هزار و 100 تومان است و هیچ مشکلی در قیمت‌ها نیز وجود ندارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ غربی بیان کرد: کشاورزان نمی‌توانند روزانه سیب زیردرختی خود را به علت طولانی بودن روند و نیز کم بودن مقادیر محصول به کارخانه تحویل دهند بنابراین باید به دلالان تحویل دهند.

وی با بیان اینکه نظارت‌ها برای جلوگیری از انباشت سیب صنعتی در کنار جاده‌ها توسط دستگاه‌های مسئول انجام خواهد شد، افزود: با توجه به اینکه حریم جاده‌ها با انباشت سیب‌های صنعتی اشغال و منجر به ایجاد مشکلات بهداشتی می‌شود لازم است دستگاه مربوطه نسبت به پاکسازی جاده و رفع این موضوع اقدام کند.

کرامتی گفت: از سال گذشته مراکزی مجوز دریافت کردند تا در زمینه جمع‌آوری بهداشتی سیب زیردرختی اقدام کنند که 15 مرکز بخش خصوصی و 37 مرکز متعلق به سازمان تعاون روستایی است.

وی افزود: می‌توان محصول سیب زیردرختی در این مراکز را به نحو بهینه و بهداشتی برای مدت زمان بیشتری نگهداری کرد و کارخانه‌ها اگر خواهان تولید محصولات با کیفیت هستند باید مواد اولیه مناسب و بهینه نیز داشته باشند.

انتهای پیام/7548/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیب های زیردرختی آذربایجان غربی کنار جاده ها انباشت سیب جهاد کشاورزی سیب زیردرختی فروش سیب یک ساله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۱۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل مرگبار کنیا/ جستجو برای یافتن ۹۱ مفقودی همچنان ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت کشور کنیا اعلام کرد که جستجوی تیم‌های امدادونجات برای یافتن دست کم ۹۱ تن از مفقودشدگان سیل مرگبار اخیر در این کشور، همچنان ادامه دارد.

وزارت کشور کنیا دیروز در گزارش وضعیت از افزایش دست کم ۴۶ نفر به شمار قربانیان سیل ویرانگر این کشور خبر داد. براساس داده‌های دولتی، تاکنون دست کم ۱۶۹ نفر در سراسر کنیا جان خود را از دست داده و بیش از ۱۸۵ هزار نفر نیز بی‌خانمان شده‌اند.

سیل مرگبار در کنیا در حالی رخ داده است که در پی بارندگی شدید در تانزانیا و بروندی، ده‌ها نفر جان باخته و صدها هزار نفر نیز آواره شده‌اند. دانشمندان می‌گویند که تغییرات اقلیمی دلیل این بلایای طبیعی شدید و نسبتاً خارج از کنترل است.

پارسال در پی بارندگی شدید و جاری شدن سیل در کنیا ناشی از پدیده «ال‌نینو»، دست کم ۱۲۰ نفر کشته شدند. این بارش‌ها پس از دهه‌ها خشکسالی که بخش‌های گسترده‌ای از شرق آفریقا را درنوردیده بود، روی داده است.

کد خبر 6093208

دیگر خبرها

  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • لزوم همکاری بیش از پیش بانک مسکن در اجرای طرح‌های نهضت ملی
  • سیل مرگبار کنیا/ جستجو برای یافتن ۹۱ مفقودی همچنان ادامه دارد
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • نصب ۲۵ کیلومتر نیوجرسی با اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال در محور‌های بزرگراهی استان
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • سیتی همچنان روی نوار پیروزی
  • اشتغالزایی برای ۱۲ هزار و ۴۸۱ مددجوی کمیته امداد آذربایجان‌غربی
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند