Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه، روز شنبه با انتشار مطلبی در حساب توییتر خود اعلام کرد: تاکنون ۲۸نفر بر اثر زلزله‌ روز جمعه در ازمیر جان باخته‌اند. درمان ۲۴۳مصدوم ازجمله ۷نفر در بخش مراقبت‌های ویژه همچنان ادامه دارد و گروه‌های امداد و نجات، اورژانس، تیم‌های امدادی و پزشکی، آمبولانس‌ها و بیمارستان‌ها در ازمیر در حال انجام وظیفه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر گزارش‌های منتشرشده، علاوه بر دست‌کم ۲۸نفر که در مناطق ساحلی غرب ترکیه جان خود را از دست داده‌اند، دو نوجوان شامل یک دختر و یک پسر نیز در جزیره ساموس یونان در پی فرو ریختن یک دیوار جان خود را از دست داده‌اند تا شمار قربانیان این زلزله تا عصر دیروز در ترکیه و یونان به ۳۰نفر افزایش یابد. 

در همین حال آفاد، مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه، اعلام کرد روز شنبه زلزله‌ای به بزرگی ۵ ریشتر در دریای اژه واقع در حوالی ناحیه سفریه‌یسار ازمیر به وقوع پیوسته است. بنا بر اعلام مرکز حوادث غیرمترقبه ترکیه، تاکنون ۱۹۶‌پس‌لرزه در این کشور به ثبت رسیده که ۲۳‌مورد از آنها قدرتی بیش از ۴‌ریشتر داشته‌اند.

مقام‌های ترکیه همچنین اعلام کردند عملیات امدادی و جست‌وجو زیر آوارهای ناشی از تخریب ساختمان‌ها و سازه‌ها در ازمیر برای نجات افراد گرفتار شده در آوارها همچنان ادامه دارد. 

یاووز سلیم کوزگر، فرماندار ازمیر به خبرنگاران گفت که زلزله روز جمعه ۴‌ساختمان را به‌طور ۱۰۰‌درصدی تخریب کرد و عملیات امداد و نجات در میان آوار زلزله در جریان است. علاوه بر آن دست‌کم ۲۰‌ساختمان ویران شده و وسایل نقلیه زیادی زیر آوار ساختمان‌ها مانده‌اند. جست‌وجو برای یافتن بازماندگان این حادثه همچنان ادامه دارد و بنا بر اعلام خبرگزاری آناتولی تاکنون نزدیک به ۱۰۰ نفر با تلاش تیم‌های نجات که در طول شب فعال بودند، از زیر آوار نجات یافته‌اند. 

فرماندار ازمیر از ساکنان خواسته است برای کمک به تسریع عملیات امداد و نجات، از جاده‌ها دور بمانند. در پی وقوع این زمین لرزه، سیلاب نیز در مناطقی از استان ازمیر ترکیه و همچنین جزیره ساموس یونان جاری شد.

این حادثه در ترکیه دست‌کم ۸۰۴ مصدوم نیز برجای گذاشت که ۷۴۳ نفر از این تعداد، ساکن شهر ازمیر بودند.

در یونان جورجوس دیونیسیو، معاون شهردار ساموس، گفت که برخی از ساختمان‌های قدیمی بر اثر زلزله و سپس سیلاب فروریخته است. با اینکه هشدار سونامی داده نشده اما مقامات یونانی از مردم خواسته‌اند که از ساحل دور بمانند و با تداوم پس‌لرزه‌ها، مراقب امواج بزرگ دریا باشند. 

از ظهر جمعه به ‌دنبال وقوع این زمین‌لرزه شدید مردم به‌خصوص در ازمیر به خیابان‌ها ریختند و اغلب شب را در خیابان‌ها به صبح رساندند. مسئولان شهری در ازمیر چادرهایی برای اسکان دست‌کم دو هزار نفری که خانه‌هایشان تخریب شده برپا کرده‌اند و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، گفته است که دولت با تمام امکانات در دسترس به زلزله‌زدگان کمک خواهد کرد. زمین‌لرزه شدید روز جمعه برای ساکنان ازمیر یادآور زلزله مرگبار سال ۱۹۹۹ است. در این حادثه هولناک حدود ۱۷هزار نفر جان خود را از دست دادند.

براساس این گزارش، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۶ ریشتر در ساعت ۱۴:۵۱روز جمعه به وقت محلی شهرستان سفری‌حصار استان ازمیر را به لرزه درآورد.

معجزه پس از ۲۳ساعت

۲۳ساعت پس از زلزله شدیدی که ترکیه و یونان را لرزاند، در ازمیر ترکیه، جایی که زلزله بیشترین خسارت را وارد کرد معجزه‌ای رخ داد. معجزه‌ای که با نجات شگفت‌انگیز یک مادر و ۳کودکش پس از ۲۳ساعت مدفون بودن زیر آوار همراه بود. 

به‌گزارش حریت، حدود ساعت ۷صبح دیروز، تیم‌های امدادی که برای جست‌وجو و آواربرداری به آپارتمانی در ازمیر رفته بودند، متوجه صدایی شدند که از زیر آوار به گوش می‌رسید. زلزله باعث تخریب این آپارتمان شده بود و تا پیش از ساعت ۷صبح اجساد ۲نفر که زیر آوار جان باخته بودند بیرون کشیده شد اما امدادگران همچنان در جست‌وجوی یک مادر و ۴فرزندش بودند که در طبقه سوم زندگی می‌کردند. همان موقع بود که آنها متوجه صدایی از زیر آوار شدند. فرمانده تیم عملیات از همه خواست سکوت کنند و با دقت به صدا گوش دهند. 

صدای یک زن بود که به‌نظر می‌رسید هنوز زنده است. امدادگران به سرعت دست به‌کار شدند و با کنار زدن بخشی از آوار و استفاده از تجهیزاتی که داشتند توانستند با این زن ارتباط برقرار کنند. او مادری بود که همراه ۴فرزندش ازجمله ۲فرزند دوقلویش گرفتار آوار شده بود. امدادگران به سرعت دست به‌کار شدند و عملیات نجات این زن شروع شد. عملیاتی که چندین ساعت به طول انجامید و در نهایت درحالی‌که ۲۳ساعت از وقوع زمین‌لرزه گذشته بود آنها موفق شدند ابتدا مادر را و به‌دنبال او ۳فرزندش را از زیر آوار بیرون بکشند. 

نکته باورنکردنی این بود که همگی آنها زنده بودند و نفس می‌کشیدند. اعضای این خانواده به سرعت با آمبولانس به بیمارستان انتقال یافتند و تلاش امدادگران برای چهارمین کودک خانواده که هنوز زیر آوار بود ادامه پیدا کرد.

کد خبر 561540 برچسب‌ها زلزله ترکیه حوادث جهان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: زلزله ترکیه حوادث جهان زیر آوار زمین لرزه روز جمعه دست کم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۱۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، فرماندار ماکو عصر دوشنبه در این دیدار که قائم مقام والی استان دوغوبایزید ترکیه هم حضور داشت با اشاره به ارتباطات دوستانه و دیرینه بین دو کشور بر تداوم این ارتباطات در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی تاکید و گفت: گمرک بازرگان در مرزهای دو کشور عامل تداوم این دوستی‌ها بوده و تداوم این دوستی‌ها در سایه ارتباطات گسترده فرهنگی و اقتصادی ساکنان دو سوی مرز است.

نادر کاظمی با اشاره به به وجود آمدن برخی از مشکلات در گمرک بازرگان و کندی تردد کامیون‌ها و مسافر از این گمرک به سمت کشور ترکیه افزود: لازم است مسئولان کشور ترکیه هم برای رفع برخی از مشکلات موجود در گمرک گوربلاغ ترکیه اقدام نموده تا مشکلی در تردد مسافر و کامیون در سوی مرز به وجود نیاید.

فرماندار ماکو همچنین به مشکلات به وجود آمده در قبال احداث دیوار مرزی ترکیه هم گفت: متاسفانه بعد از احداث این دیوار مرزی از سوی کشور ترکیه بعد از هر بارش شدید باران سیل ناشی از سمت ترکیه، به سبب جمع شدن آب در پشت این دیوار خسارت بسیار زیادی به روستاهای مرزی و زیر ساخت‌های کشورمان در منطقه مرزی بورالان وارد می‌کند.

احمد دالکیران رئیس اداره مدیریت مرزی ترکیه هم با اظهار خرسندی از افزایش تداوم مراودات مرزی بین کشورهای ایران و ترکیه گفت: رسیدن به سقف ۳۰ میلیارد دلار در سال توافق مقامات جمهوری اسلامی و ترکیه بوده و مسئولان کشور ترکیه برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به کندی تردد در مرز بازرگان اشاره کرد و گفت: از سال گذشته کشور ترکیه به سبب ساخت و سازهای جدید در گمرک گوربلاغ تردد از این مرز و گمرک بازرگان تا حدی کاهش یافته که به محض اتمام این ساخت و سازها و عملیات عمرانی تردد از مرزهای گوربلاغ ترکیه و بازرگان به نحو بسیار چشمگیری افزایش خواهد یافت.

دالکیران افزود: با افزایش گیت‌های ورودی و خروجی در این دو مرز با اتمام ساخت و سازها هم تردد کامیون و هم تردد مسافر افزایش می‌یابد.

رئیس اداره مدیریت مرزی ترکیه به وارد آمدن خسارت ناشی از سیل از سمت دیوارهای مرزی هم اشاره کرد و افزود: کشور ترکیه برای حسن همجواری و احترام متقابل برای همسایه و دوست و برادر خود ایران تلاش دارد با اقدامات موثر خسارت ناشی از قبال این دیوار مرزی را به حد صفر برساند.

کد خبر 6092595

دیگر خبرها

  • ارزیابی مناطق متاثر از زمین لرزه سیرچ/ خسارتی گزارش نشد
  • زلزله سیرچ را لرزاند؛ اعزام ۲ تیم امدادونجات به منطقه
  • اعزام ۲ تیم امدادونجات هلال احمر به سیرچ کرمان
  • جزییات زلزله ۴.۶ ریشتری در کرمان
  • افزایش شمار قربانیان فرونشست بزرگراه در جنوب چین
  • افزایش مجدد شمار قربانیان تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه
  • برجای ماندن ده‌ها شهید در جریان ۴ جنایت صهیونیست‌ها در غزه
  • پایان آوار برداری انفجار منزل مسکونی در قوچان 
  • افزایش درآمد گردشگری ترکیه
  • مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد