رقابت 6 فیلم ایرانی در معتبرترین جشنواره مستند دنیا
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۲۱۸۱۲
به گزارش افکارنیوز،
فیلم مستند «نان مقدس» به کارگردانی زنده یاد رحیم ذبیحی و تهیهکنندگی تورج اصلانی، به بخش مسابقه سی و سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند آمستردام «ایدفا» در کشور هلند راه پیدا کرد.
مستند «نان مقدس» Holy Bread که آخرین اثر رحیم ذبیحی است در نخستین حضور بینالمللی خود به نمایندگی از سینمای ایران در بخش رقابتی فیلمهای مستند نیمهبلند سی و سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند آمستردام- ایدفا IDFA هلند به نمایش درمیآید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تهیهکننده این فیلم تورج اصلانی کارگردان و مدیر فیلمبرداری تجربهگرای سینمای ایران است و پخش بینالمللی آن نیز برعهده شرکت تصویر گستر الهه پارسی» (الی ایمیج) به مدیریت الهه نوبخت است.
جشنواره ایدفا معتبرترین جشنواره مستند جهان به شمار میرود که امسال به ۲ شکل آنلاین و فیزیکی و با نمایش آثار مستندی از کارگردانان کشورهای مختلف جهان، در چندین بخش مختلف رقابتی و غیررقابتی از جمله بخش رقابتی اصلی «فیلمهای بلند»، بخش رقابتی «فیلمهای نیمهبلند»، بخش رقابتی «مستندهای دانشجویی»، بخش رقابتی «کودکان و مستند»، بخش غیررقابتی Luminous، بخش غیررقابتی Frontlight، طی روزهای ۲۶ آبان تا ۱۶ آذرماه ۹۹ برابر با ۱۶ نوامبر تا ۶ دسامبر ۲۰۲۰ در شهر آمستردام هلند برگزار میشود.
رحیم ذبیحی متولد ۱۳۵۰ بانه در استان کردستان ایران و دانشآموخته انجمن سینمای جوان مهاباد به مدت ۲۰ سال در حوزه هنرهای نمایشی به عنوان کارگردان و نمایشنامهنویس، فعالیت کرد و در سال ١٣٨١ اولین فیلم کوتاه خود به نام «هاوار» را ساخت که در جشنوارههای داخلی و خارجی مورد توجه صاحب نظران و منتقدان سینمایی قرار گرفت و در ادامه، نویسندگی و کارگردانی فیلمهای کوتاه دیگری از جمله «ستلایت»، «گریز»، «پایان جنگ»، «استرس»، «مردی که به گردش رفت» و … را بر عهده داشت.
موضوعات فیلمهای ذبیحی بیشتر به خشونت علیه زنان و کودکان و قربانیان جنگ میپردازند. وی در بیش از ۵۰ رویداد سینمایی ملی و بینالمللی حضور داشته و جوایز متعددی را کسب کرده بود.
این فیلمساز فقید، شامگاه جمعه ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۹۷ در سن ۴۷ سالگی همراه با برادرش کیوان ذبیحی در جاده روستای «نیزه رود» از توابع شهرستان بانه در استان کردستان، در سانحه رانندگی درگذشت.
مستند «رادیوگرافی یک خانواده» به کارگردانی فیروزه خسروانی که محصول مشترک ایران، نروژ و سوئیس است نیز در بخش اصلی مستندهای بلند ایدفا ۲۰۲۰ پذیرفته شده است. این فیلم در بخش رقابتی «استفاده خلاقانه از آرشیو» هم حضور دارد.
پیش از این اعلام شده بود که مستند «شادگان» ساخته آکو سالمی در بخش فیلمهای کودک و نوجوان، «برف مینامد» به کارگردانی مرجان خسروی در بخش فیلمهای مستند دانشحویی، «الناز عزیز» ساخته مانیا اکبری و محصول مشترک ایران، انگلستان و کانادا در بخش غیررقابتی «فرانتلایت» و «هنر زندگی در خطر» ساخته مینا کشاورز و محصول ایران و آلمان نیز در بخش «بهترینهای جشنوارهها» این رویداد سینمایی پذیرفته شدهاند.
به این ترتیب، سینمای ایران با ۶ فیلم در معتبرترین جشنواره مستند دنیا حضور خواهد داشت.
این رویداد از ۲۶ آبان تا ۱۶ آذرماه ۹۹ در قالب اجرای فیزیکی و آنلاین، در شهر آمستردام پایتخت کشور هلند برگزار خواهد شد.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: سینمای ایران جشنواره مستند مستند ایران ایران و آلمان سینمای ایران جشنواره مستند مستند ایران بخش رقابتی بین المللی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۱۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لوازمخانگی ایرانی؛ گرانتر از برندهای برتر دنیا
محمدحسین اسلامیان، اظهار داشت: واقعیت این است که ما واردکننده تکنولوژی هستیم و قطعات را با توجه به آن مونتاژ میکنیم و جالب اینکه میخواهیم همان محصولات را صادر کنیم؛ بنابراین باید ببینیم که کالای مونتاژشده ما در بازار داخلی تا چه میزان مورد استقبال قرار میگیرد تا در مرحله بعد انتظار داشته باشیم که کشورهای خارجی، کالای ما را به سایر برندها ترجیح دهند.
به گزارش دنیای اقتصاد، وی ادامه داد: ما امروز لباسشوییای را که تکنولوژی آن وارداتی است، با کیفیت بهمراتب پایینتری از نمونه اصلی مونتاژ میکنیم؛ اما قیمت آن از قیمت جهانی کالای مورد نظر بالاتر است. امروزه قیمت لباسشوییای که بالاترین سطح جهانی را از نظر کیفی دارد و در بسیاری از کشورهای دنیا از آن استقبال میشود، ۲۰۰ دلار است، در حالی که لباسشوییهای ایرانی با کیفیت به مراتب پایینتر، کمتر از ۲۰ میلیون به مردم فروخته نمیشود؛ بنابراین تهیه زیرساختها توسط دولت مساله دوم است و مساله اول این است که چگونه تکنولوژی وارداتی را دوباره صادر میکنیم.
اسلامیان افزود: امروز تنها به معدود کشورهایی میتوانیم محصولاتی همچون لباسشویی را صادر کنیم که بعد مسافتی بالایی از کشور اصلی دارند یا مانند لباسشویی دو قلو و کولر آبی صرفه اقتصادی برای ایجاد خط تولید آنها وجود ندارد.
نایبرئیس اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی، تصریح کرد: مشتری در هر صورت نیاز خود را به صورت واردات غیرقانونی با برند اصلی وارداتی تامین میکند؛ اما مسوولان اصرار دارند که به جای این لباسشویی ۱۵ میلیون تومانی که کیفیت بسیار بالایی دارد، در داخل کشور شبیه آن را با ۲۵ میلیون تومان به مردم بفروشند و تازه برای صادرات آن هم برنامهریزی کنند. طبیعی است وقتی در یک کشور، برند ایرانی را با کیفیت پایینتر و قیمت دو برابری در کنار برند کرهای و آلمانی قرار دهیم، موفق نمیشویم.