Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری درباره مکانیزم مشارکت بین‌الملل در تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری گفت: ما برای تدوین سند از خدممات مشاوره‌ای و بین‌الملل استفاده خواهیم کرد و هزینه آن را نهادهای بین‌المللی مشارکت‌کننده پرداخت می‌کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، از حدود یک سال و نیم پیش پروژه تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری کشور در معاونت گردشگری آغاز شد و برای این منظور قرار بر استفاده از مشاوران بین‌المللی در کنار کارشناسان داخلی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا توافقاتی ما بین سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)،  دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور صورت گرفت. در واقع ورود یونسکو به این توافقات به دلیل فقدان وجود دفتر سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در ایران بود. البته بعد از مدتی خود یونسکو هم برای تدوین این برنامه به صورت مستقیم ورود کرد.

فرآیند تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری کشور به دلیل شیوع ویورس کرونا برای مدتی متوقف شد و از حدود دو هفته پیش با اختصاص بودجه توسط اتحادیه اروپا دوباره در کمیسیون‌های تخصصی مربوطه تصویب و تمدید شد. همچنین بر اساس مکاتبه رسمی از سوی سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران به معاونت گردشگری، بودجه فاز دوم ادامه همکاری‌های مشترک برای انجام پروژه تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری به تصویب رسیده است.

 

فرآیند تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری کشور به دلیل شیوع ویورس کرونا برای مدتی متوقف شد

 

علیرضا رحیمی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری درباره ساز و کار این مشارکت بین‌المللی به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم گفت: با توجه به اینکه قرار بر مشارکت دفتر منطقه‌ای یونسکو و سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری کشور  بوده است این سازمانها اعتبار لازم را برای تخصیص ذخیره کرده‌اند و آماده هزینه کردن آن در این برنامه هستند.

ارائه خدمات فنی و مشاوره‌ای توسط نهادهای بین‌المللی

وی با اشاره به شرایط تحریمی کشور درباره نحوه تخصیص این اعتبار توضیح داد: همکاری این سازمانها برای تدوین سند بیشتر مربوط به فعالیت‌های فنی و مشاوره‌ای است که از سازمان جهانی گردشگری دریافت می‌کنیم و به جای اینکه هزینه این فعالیتهای تخصصی را ما پرداخت کنیم، خود آن سازمانها متقبل پرداخت هزینه‌ها می‌شوند. در واقع ما وارد مباحث مالی این فعالیت‌ها نخواهیم شد و خود آن سازمانها عهده‌دار مسئولیت‌های مالی این فعالیتها هستند و این هزینه‌ها وارد سیکل گردشگری کشور نمی‌شود.

رحیمی اضافه کرد: حتی بخشی از هزینه‌هایی که لازم است ایران برای تدوین برنامه پرداخت کند توسط این سازمانها به صورت دلاری پرداخت خواهد شد. بنابراین مکانیزم مشارکت بین‌المللی برای حمایت و مشارکت در تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری کشور به این شکل خواهد بود.

بازنگری در برنامه ملی توسعه گردشگری و تعریف پروژه‌های اجرایی گردشگری فرهنگی  با استفاده از تجارب نهادهای تخصصی بین‌المللی مورد تأکید بوده است و  دو نهاد بین‌المللی اصلی مرتبط با این برنامه یونسکو و سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) هستند.

تدوین این برنامه‌ها به ظرفیت‌سازی کشور در شرایط تحریم کمک شایانی خواهد کرد و در سند مذکور مختصات فعالیتهای فرهنگی و گردشگری کشور برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دیده شده است، با همین رویکرد نهادهای بین المللی برای تدوین اعلام آمادگی کردند و حالا این توافقات اولیه در حال عملیاتی شدن است. نهادهایی مانند یونسکو در حوزه گردشگری اهداف توسعه پایدار گردشگری، ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای حفاظت از آثار فرهنگی، توسعه مشارکت جوامع محلی را دنبال می کند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

آغاز رسمی فاز دوم تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری با استقرار تیم مشاوره جدیداعلام آمادگی یونسکو برای تداوم همکاری‌ها در تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گردشگری یونسکو وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گردشگری یونسکو وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری سازمان جهانی گردشگری بین المللی مشارکت بین برای تدوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۲۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره‌های گردشگری با رویکرد ملی و بین‌المللی تدوین شود

ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان وبلوچستان گفت: تمامی رویدادها و جشنواره‌های گردشگری باید با رویکرد ملی و بین‌المللی تدوین شود.

علیرضا شه بخش در پنجمین جشنواره فرهنگی گردشگری سی ترمی که در جزینک برگزار شد، اظهار کرد: ایجاد شور و نشاط اجتماعی یک اولویت و ضرورت است و ما از برگزاری این جشنواره‌ها حمایت خواهیم کرد.

وی افزود: نباید در این امور صرفا به کمیت برگزاری توجه شود و نکته مهمتر کیفیت، نوع و اهداف این جشنواره‌هاست.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان وبلوچستان تاکید کرد: ضرورت دارد تا پس از طرح ریزی یک‌ برنامه و رویداد گردشگری و اجرا در سطح محلی، در گام نخست نسبت به ثبت آن اقدام شود و در مرحله بعد باید برای اجرای با کیفیت تر، بروزتر و غنی‌تر این رویدادها در سطوح ملی و بین‌المللی گام برداشت و نباید در یک نقطه درجا زد.

وی خاطر نشان کرد: سیستان وبلوچستان ظرفیت‌های فوق العاده زیاد اما گمنامی دارد که با برگزاری رویدادهای مختلف می‌توان آیین‌ها، سنن و آداب و رسوم مردم این استان را به دنیا معرفی کنیم و لازمه تحقق عملی این مطالبه، طرح ریزی برای برگزاری جشنواره‌هایی با کیفیت ملی و بین‌المللی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • اقدامات منطقه هفت حوض برای توسعه گردشگری مشهد در ۱۴۰۳
  • جشنواره‌های گردشگری با رویکرد ملی و بین‌المللی تدوین شود
  • تسریع در جهش تولید با مشارکت مردم با اجرای کامل برنامه هفتم توسعه
  • جزئیات اقدامات منطقه هفت حوض برای توسعه گردشگری مشهد در ۱۴۰۳
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم با طراحی و تولید محصولات جدید
  • همه برنامه های هفتم توسعه، عملیاتی و مسئله محور است