Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنا بر آمار سازمان خواروبار جهانی(فائو) سالیانه ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی ایران به هدر می‌رود که این میزان غذای ۹ میلیون نفر را تأمین می‌کند.

قدس آنلاین-گروه استان ها: موضوع از بین رفتن محصولات کشاورزی و یا ضایع شدن ۳۵ درصدی آن را می‌توان از در خانه دنبال کرد  درست جایی که میوه‌فروشی محل برخی از صیفی‌جات مانند کاهو را برگ برگ جدا می‌کند تا ظاهر خوش‌فرم تری به آن بدهد و یا حتماً در مقابل تمام این فروشگاه‌ها جعبه‌های بزرگ و یا سطل‌های زیادی مشاهده کردید که مملو از میوه‌های به‌اصطلاح خراب یا لکه‌دار است!

اگر تاکنون سفری به استان آذربایجان غربی و یا شرقی داشتید در همین فصل با مشاهده صدها تن میوه ازجمله سیب‌درختی که در کنار جاده بر روی‌هم انباشته‌شده و بوی فسادپذیری و ترشی آن منطقه را پرکرده به‌خوبی  وضعیت تضییع محصولات کشاورزی در کشور  را به نمایش گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشور ما قریب به‌اتفاق در تمامی استان‌ها این صحنه‌ها قابل تکرار و عادی است مانند باغ‌های مرکبات مازندران که حدود ۳۰ درصد میوه‌ها پای درختان افتاده وقتی حساب آن را  از تولید دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات جدا می کنیم به رقم  ۸۰۰ هزار تن مرکبات تضییع شده  می‌رسیم که در فصل برداشت از بین می رود!

سازمان خوار بار  جهانی (فائو) بارها اعلام کرده است که ایران در تأمین محصولات اساسی کشورهای همسایه نقش اساسی دارد به‌طوری‌که علاوه بر نیاز داخل قادر به تأمین نیاز کشورهای خلیج‌فارس است.

میزان ضایعات محصولات کشاورزی در ایران به‌گونه‌ای بالاست که با نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی و ناوگان حمل‌ونقل می‌توان به میزان قابل‌توجهی از میزان هدر رفت محصولات کشاورزی جلوگیری کرد.

بنا بر گفته کارشناسان توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در کاهش ضایعات تأثیر بسزایی دارد و لذا حمل‌ونقل محصولات سبزی و صیفی با ماشین‌های فاقد سردخانه در فصل تابستان همه‌ساله حجم عظیمی را محصولات تولید را تضییع می‌کند.

فقط تولید چاره کار نیست

در همین راستا رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اظهار می‌کند: بیش از ۳۰ درصد ضایعات به خاطر ماشین‌آلات قدیمی است.

محمد شفیع ملک‌زاده بابیان اینکه ماشین‌آلات کشاورزی قدیمی و  فرسوده هستند و خسارت سنگینی به بخش کشاورزی وارد می‌کند می‌افزاید: این موضوع موجب شده تا ضایعات بخش کشاورزی و محصولات بالا برود.

وی عنوان می‌کند: بزرگ‌ترین مشکل بخش کشاورزی، مدیریت است، مدیریتی که هنوز بعد از گذشت ۴ دهه نتوانسته در حوزه آمایش سرزمین، الگوی کشت و تنظیم بازار اقدامات مؤثری انجام دهد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی تأکید می‌کند: درواقع نبود زنجیره تولید، تأمین و ارزش باعث چنین اتفاقی شده است.

ملک‌زاده تصریح می‌کند: اگر در بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی، فرآوری محصولات کشاورزی و انبارداری مشکلاتمان را حل کرده بودیم امروز با چنین مشکلات بزرگی در حوزه تولید مواجه نبودیم.

وی ادامه می‌دهد: امروزه دنیا نیز با خام فروشی و فله فروشی محصولات کشاورزی و غذایی فاصله گرفته و محصولات تولیدی فرآورده می‌شود. بنابراین با این شرایط ما شانسی برای توسعه صادرات نیز نداریم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بازار میوه ضایعات محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۲۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی ویراستی در خصوص توسعه صنعت فضایی در کشور گفت: توسعه کاربردهای صنعت فضایی جز محورهای مهم برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور است.

وی افزود: در این راستا، پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی و هوش مصنوعی از مأموریت‌های پژوهشگاه فضایی و مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات در تعامل با وزارت جهاد کشاورزی است که الحمدلله در حال پیشرفت است.

کد خبر 6090531 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود