Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-02@03:19:33 GMT

استفاده از تعهدات صادراتی برای واردات کالا

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۲۲۸۵۷

صادرکنندگانی که از سال ۱۳۹۸ به بعد تعهد ارزی داشته‌اند، می‌توانند از محل تعهدات صادراتی خود مجوز واردات بگیرند و کالاهای با اولویت وزارت صمت را وارد کنند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، علیرضا رزم‌حسینی در این نشست با اشاره به اینکه تحریم و کرونا شرایط ویژه‌ای برای کشور رقم زده است، اظهار داشت: با خروج امریکا از برجام و آغاز تحریم‌های اقتصادی، کشور در شرایط سختی قرار گرفت و اولین تاثیر این شرایط بر درآمد‌های ارزی و نرخ ارز بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی حل مشکلات صادرکنندگان متعهد را وظیفه وزارت صمت عنوان کرد و گفت: در یک ماه گذشته اولین ماموریتی که برای این وزارتخانه در نظر گرفتیم، باز کردن قفل صادراتی کشور بود که در این راستا جلسات متعددی با مسئولان بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی برگزار کردیم و ضمن طرح موانع و مشکلات در ستاد اقتصادی دولت با حضور شخص رئیس جمهور، منافع تامین‌کنندگان ارز نیز در این جلسات با جدیت دنبال شد.

رزم حسینی ادامه داد: در وزارت صمت اتاق مبادله کالا و واردات در مقابل صادرات ایجاد خواهد شد و کالا‌های ضروری مورد نیاز واحد‌های تولیدی که فهرست آن‌ها توسط وزارت صمت تهیه شده است، در اختیار واردکنندگان و صادرکنندگان قرار خواهد گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فهرست کالا‌های اولویت‌دار و ضروری مورد نیاز مردم و مواد اولیه کارخانه‌ها مشخص شده و در اولویت ثبت سفارش قرار دارند و صادرکنندگان می‌توانند با واردات این کالا‌ها رفع تعهدات ارزی کنند.

وی درباره کالا‌هایی که در گمرک باقی مانده است، گفت: کالا‌های وراداتی ۲ گروه هستند؛ گروه اول ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند که این کالا‌ها در گمرک باقی می‌ماند و تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را از بانک مرکزی دریافت کنند و بعد از گمرک ترخیص می‌شوند و گروه دوم نیز متقاضیانی هستند که ارز نیمایی دریافت می‌کنند و منتظر دریافت ارز از سوی بانک مرکزی برای ترخیص کالا هستند. اما بر اساس سیاست جدید، متقاضی که اعلام کند نیاز به ارز نیمایی ندارد اجازه ترخیص داده می‌شود و افرادی که نیاز به ارز دارند باید در سامانه نیمایی ارز خریداری کنند تا ترخیص کالا صورت گیرد.

رزم‌حسینی در ادامه با تاکید بر اقتصاد مرزی و صادرات به کشور‌های همسایه گفت: از ۱۳.۵میلیارد دلار صادرات صورت گرفته درشش ماه گذشته ۸۰درصد آن مربوط به کشور‌های همسایه است؛ لذا باید مسیر صادرات به این کشور‌ها هموار شود و موانع صادرات ریالی به کشور‌هایی همچون افغانستان و عراق برطرف شود.

وزیر صمت با بیان اینکه به دنبال فراوانی کالا هستیم تا قیمت‌ها کاهش یابد، گفت: باید دست صادرکننده در ارزآوری و دست واردکنندگان برای تامین کالا‌های مورد نیاز کشور باز باشد.

در ادامه این نشست، حمید زادبوم، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه امسال به واسطه تحریم و کرونا کشور با فشار‌های اقتصادی متعددی روبرو بود، اظهار داشت: با وجود این فشار‌ها امیدواریم امسال سال پر رونقی برای تولید باشد و رونق تولید منجر به توسعه صادرات غیرنفتی شود.

وی افزود: وزیر صمت در روز‌های ابتدایی حضور خود در وزارتخانه با توجه ویژه به صادرات غیرنفتی گام‌های مهمی را در رفع مشکلات صادرکنندگان برداشت و طی این مدت با تشکیل کمیته اقدام ارزی و پایش رفتار تجاری با همراهی اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون و دیگر دستگاه‌ها سعی کردیم به حل مشکلات ارزی کشور و تجار بپردازیم، اما همچنان نیاز به اصلاحاتی در بسته سیاست ارزی وجود دارد تا بتوانیم این مسیر را همچنان برای فعالان اقتصادی تسهیل کنیم.

گفتنی است، نخستین نشست هم‌اندیشی وزیر صنعت، معدن و تجارت با صادرکنندگان در محل سازمان توسعه تجارت ایران.

با حضور وزیر صمت، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، روسای اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف، معاونان وزیر، مدیران عامل بانک‌های مربوطه، معاون وزیر امور خارجه و روسای تشکل‌های و صادرکنندگان برگزار شد و در پایان فعالان اقتصادی مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند. برچسب ها: وزیر صمت ، رزم حسینی ، صادرات ، واردات ، ارز ، گمرک

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: وزیر صمت رزم حسینی صادرات واردات ارز گمرک وزارت صمت رزم حسینی وزیر صمت کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۲۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی

امیر جمشیدی ناظر گمرکات مازندران از افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات استان از تجارت خارجی خبر داد و گفت: در فروردین ماه امسال، ۴۳۵ هزار و ۲۲۹ تن کالا به ارزش۱۵۵میلیون و ۶۲۴ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شد.

او افزود: ذرت دامی با ارزش ۹۶ میلیون دلار، جو دامی با ارزش ۲۰ میلیون دلار، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی با ۲۵ میلیون دلار، کک نفتی با ارزش ۳ میلیون دلار و چوب با۳ میلیون دلار مهم‌ترین اقلام عمده وارداتی به گمرکات مازندران در مدت یادشده هستند.

جمشیدی گفت: امارات حدودا ۲۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون دلار، روسیه ۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ دلارمیلیون، ترکیه با ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار، انگلستان با سه هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۵۹۱ هزار دلار و سنگاپور با ۸ هزار تن کالا به ارزش ۲میلیون دلار پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به گمرکات مازندران بودند که در مجموع ۴۱۵ هزار تن از وزن و ۱۴۹ میلیون دلار از ارزش کالا‌های وارداتی گمرکات مازندران در فروردین ماه امسال مربوط به این کشور‌ها است.

او افزود:واردات کالا از این پنج کشور ۹۵ درصد از کل وزن و ۹۶درصد از کل ارزش واردات گمرکات مازندران را دربرمی‌گیرد.

جمشیدی با اشاره به واردات کالا‌های اساسی از گمرکات مازندران، گفت: طی این مدت ۴۱۳ هزارتن کالای اساسی شامل ذرت دامی، جو دامی، چربی‌ها وروغن‌های حیوانی و نباتی و خوراک آماده دام به ارزش ۱۴۲ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار از طریق کمرکات نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۶۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۷درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • وزیر صمت: تراکتورهای وارداتی توان رقابت با تولیدات داخلی را ندارند
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • تفاهم‌نامه صادرات محصولات قزوین به چین امضا شد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • معرفی زنجیره ارزش نساجی زنجان به صادرکنندگان در اکسپو + فیلم