Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، روزنامه گاردین استرالیا روز یکشنبه اعلام کرد که در پی تکرار بدرفتاری های سربازان استرالیایی مستقر در افغانستان علیه شهروندان آن کشور، چندین نهاد بین المللی حقوق بشری از جمله ۲۵ سازمان استرالیایی، افغان و بین‌المللی با تسلیم نامه ای به دولت استرالیا گفته ‌اند از تحقیقاتی که وزارت دفاع استرالیا در زمینه ادعاهای بدرفتاری نیروهای نظامی استرالیا، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ در افغانستان انجام داده‌اند، باخبرند و لذا خواستار انتشار بخش غیرمحرمانه آن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روز قبل بود که تارنمای شبکه "ای بی سی نیوز" آمریکا به نقل از فرمانده جاش، سرتیم یک بالگرد تیم تفنگداران دریایی این کشور گزارش داده بود که نیروهای ویژه استرالیایی مستقر در افغانستان یکی از ۷ متهم زندانی افغان خود را صرفا چون بالگرد ظرفیت حمل فقط ۶ نفر را داشت، با ضرب گلوله از پای درآوردند.

وی گفت: "برای همه کسانی که در این ماموریت شرکت داشتند، کاملا مشهود بود که آنها یک زندانی را کشته بودند، این تصمیم ناگهانی آنها قوانین جنگی را نقض می کند."

بر اساس این گزارش، نظامیان استرالیایی در افغانستان بارها مرتکب جنایات جنگی شدند و این بار نیز براساس گزارشی که در رسانه های بین المللی فاش شد به جنایت غیرانسانی دیگری دست زدند و یکی از اسرای دست‌بسته‌ افغان را به دلیل کمبود جا در بالگرد کشتند.

شبکه ای. بی. سی نیوز با اعلام این خبر افزود: این سرتیم نظامیان آمریکایی گفته است بعد از پایان یک عملیات مشترک و بازداشت ۷ تن از افغان ها که مسئولیت انتقال بازداشتی‌ها را نظامیان استرالیایی بر عهده داشتند، از نیروهای هوایی آمریکا برای انتقال‌شان کمک خواسته شد، اما خلبان بالگرد گفته بود که جا برای انتقال همه ۷ نفر بازداشتی وجود ندارد.
به گفته این مقام امریکایی، سرباز استرالیایی بعد از شنیدن این مطلب یکی از افغان‌های دست بسته را با خود به کناری کشید و سپس صدای گلوله شنیده شد و پس از آن نظامی استرالیایی به خلبان اطلاع داد؛ حالا ۶ نفر هستند و می‌تواند پرواز کند.
این شبکه همچنین درباره قساوت نظامیان استرالیایی خاطرنشان کرد که در جریان یک عملیات دیگر، زمانی که بالگرد نیروهای ویژه به زمین نشست، نظامیان استرالیایی یک فرد افغان را که در فاصله دورتری از جمع  نشسته بود و فرود آمدن آنها را تماشا می‌کرد، با شلیک به سینه‌اش کشتند.

چندی پیش نیز شبکه خبری ملی استرالیا در گزارش مفصلی جزئیات رویدادی مشابه در سال ۲۰۱۲ را منتشر کرد که یک سرباز استرالیایی یک بازداشتی دست‌بسته افغان را به ضرب گلوله کشت، چون در هواپیما بیشتر از ۶ بازداشتی را نمی‌شد انتقال داد.

در سال ۲۰۱۷ صدها صفحه شواهد تحقیق درباره عملکرد نیروهای ویژه استرالیایی در افغانستان در اختیار شبکه خبری ای‌بی‌سی قرار گرفت و این رسانه‌ بخش‌هایی از این مدارک را که نشان می‌داد این نیروها مردان غیرنظامی و کودکان را در ولایت ارزگان کشته‌اند، منتشر کرد.

همچنین در یکی از این اسناد فوق سری که در ماه ژوئیه ۲۰۱۷ منتشر شد، آمده بود که سربازان استرالیایی یک پسر ۱۴ یا ۱۵ ساله افغان را در سال ۲۰۱۲ کشته‌اند و این خبر را پنهان نگه داشته‌اند. همچنین از انجام تحقیقاتی در مورد کشته‌شدن مردی به نام "بسم‌الله" با فرزند شش ساله‌اش به دست این سربازان در سال ۲۰۱۳، خبر داده شده‌است.

بدرفتاری نیروهای استرالیایی در افغانستان در طول سال‌های اخیر همواره خبرساز بوده‌است؛ ولی تا کنون تحقیقی جدی از سوی دولت‌های دخیل و یا سازمان‌های بین‌المللی در این مورد انجام نشده‌است و فقط وزارت دفاع استرالیا اعلام کرد که تحقیقاتی را در این خصوص در دست انجام دارد.

تحقیقی که مدافعان حقوق بشر خواهان انتشار آن هستند، تنها تحقیقی است که تا حال انجام شده، اما گزارش کامل آن هنوز تدوین و منتشر نشده است.

با وجود اینکه تحقیقات در مورد جنایات جنگی نیروهای استرالیایی در افغانستان، از چند ماه قبل در دست بررسی است اما دولت استرالیا از انتشار نتیجه آنها خودداری می ورزد.

به همین دلیل در نامه این نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر آمده است که با دریافت نتیجه تحقیقات، این سازمان‌ها می‌خواهند موارد بدرفتاری ثابت‌شده را از مجراهای قانونی پی‌گیری کنند.

آنها در این نامه گفته‌اند که نشر نتیجه این تحقیقات بخشی از روند پاسخ‌گویی و انجام تعهدات استرالیا برای اطمینان از احترام به حقوق بشردوستانه بین‌المللی است.

برچسب‌ها استرالیا افغانستان جنایتکاران جنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استرالیا افغانستان جنایتکاران جنگی استرالیا افغانستان جنایتکاران جنگی اخبار کنکور استرالیایی در افغانستان نظامیان استرالیایی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۳۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فهرست کامل کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات منتشر شد

تابناک _ فهرست نهایی کاندیداهای مورد حمایت شورای ائتلاف برای دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با دعوت مردم و نیروهای جبهه انقلاب به حضور و مشارکت گسترده در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، لیست نهایی نامزدهای مورد حمایت خود در این مرحله از انتخابات را در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور منتشر کرد.

کاندیداهای مورد حمایت «جبهه انقلاب» مطابق اعلام دفاتر استانی شورای ائتلاف برای دوره دوم انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی به شرح زیر است:

 

 

پیش از این نیز فهرست کاندیداهای این تشکل سیاسی اصولگرا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران منتشر شده بود.

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • فهرست کامل کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات منتشر شد
  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • تحقیق و تفحص بین المللی برای محاکمه سران جنایتکار رژیم صهیونیستی
  • نخستین تصاویر درگیری نیروهای امنیتی با جیش العدل در زاهدان
  • حمله هواداران بیرمنگام به نیروهای امنیتی (عکس)
  • بهره برداری از راه آهن افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • بهره برداری افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • مقام افغان: یوناما واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند