Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقتی کلمه دموکراسی را می‌شنویم معمولا انتخاباتی در ذهنمان تداعی می‌شود که در آن نامزدی که بیشترین رای را کسب کرده باشد پیروز انتخابات است اما انتخابات ریاست‌ جمهوری ایالات متحده آمریکا به نحوی است که ممکن است شخصی که بیشترین رای مردمی را کسب کرده، بازنده انتخابات شود.

اما این امر چگونه اتفاق می‌افتد؟

در آمریکا رای دهنده‌ها به طور مستقیم رئیس جمهور را انتخاب نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عوض سیستم کالج الکترال سرنوشت انتخابات ایالات متحده را مشخص می‌کند و برنده آن بر برنده اکثریت آرای مردم غلبه می‌کند.

سیستم کالج الکترال از کجا آمده و چطور کار می‌کند؟

وقتی قانون اساسی آمریکا در سال ۱۷۸۷ نوشته می‌شد، بنیانگذاران ایالات متحده برای پیدا کردن روش انتخاب رئیس جمهور دچار شک و تردید بودند. آنها دو نگرانی داشتند:

رئیس جمهور قدرت بی‌اندازه کسب کند.

ممکن است که اکثریت، الزاما نامزد مناسب را انتخاب نکند.

در نهایت تصمیم بر این شد که هر ایالت از طریق هیات انتخاب‌ کنندگان، در مورد انتخاب رئیس جمهور تصمیم بگیرد.

۵۳۸ انتخاب‌کننده، کالج الکترال را تشکیل می‌دهند. هر ایالت آمریکا بر اساس جمعیتش تعداد مشخصی عضو در کالج الکترال دارد و هر کدام از آنها می‌توانند به یک نامزد رای بدهند.

برای مثال کالیفرنیا ۵۵ رای و وایومینگ ۳ رای در کالج الکترال دارند، چون جمعیت کالیفرنیا ۶۸ برابر جمعیت وایومینگ است.

معمولا انتخاب‌کنندگان هر ایالت پس از شمارش آراء باید به نامزدی رای بدهند که بیشترین رای مردمی را در آن ایالت کسب کرده است. پس نامزدی که رای مردمی مثلا پنسیلوانیا را کسب کند، برنده هر ۲۰ رای الکترال این ایالت می‌شود.

اما چرا ۵۳۸ رای اکترال؟

این تعداد کل نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا به اضافه سناتورهای مجلس سنا است اما سه رای باقیمانده هم متعلق به پایتخت یعنی واشنگتن است که داخل هیچ ایالتی نیست. در نهایت نامزد برنده این انتخابات باید حداقل ۲۷۰ رای الکترال به دست بیاورد.

ایالات متحده دو حزب اصلی دارد: حزب متمایل به چپ دموکرات‌ با رنگ آبی و محافظه‌کاران جمهوری‌خواه با رنگ قرمز. بسیاری از ایالت‌ها به خاطر تعداد زیاد طرفداران یک حزب کاملا آبی و کاملا قرمز محسوب می‌شوند.

رای ایالت‌های کالیفرنیا، نیویورک و کنتیکت معمولا برای دموکرات‌هاست ولی ویرجنیای غربی، آلاباما و آیداهو اغلب به جمهوریخواهان رای داده‌اند.

نامزدهای دو طرف از رای غالب ایالت‌های هوادار خود خبر دارند و معمولا در آنها تجمع انتخاباتی برگزار نمی‌کنند. در عوض روی ایالت‌هایی تمرکز می‌کنند که به ایالت‌های چرخشی یا ایالت‌های در نوسان مشهورند. رای این ایالت‌ها ممکن است هر بار به نفع یک حزب تغییر کند.

فلوریدا، پنسیلوانیا، ویسکانسن، میشیگان، اوهایو و آریزونا جزو این ایالت‌ها هستند و پیروزی در آنها مهمترین راه کسب ۲۷۰ رای الکترال است.

البته سیستم الکترال معمولا به خاطر احتمال در نظر نگرفتن همه آرا مورد انتقادات بسیاری قرار گرفته است. در برخی موارد همین سیستم باعث شده است که نامزد ریاست جمهوری با کسب رای الکترال و با وجود رای مردمی کمتر برنده انتخابات شود. برای مثال در انتخابات سال ۲۰۱۶، دونالد ترامپ ۳۰۴ رای الکترال کسب کرد در حالی که رای مردمی هیلاری کلینتون ۳ میلیون بیشتر از او بود.

بسیاری خواهان تغییر این سیستم انتخاباتی هستند. اما برای انجام این کار لازم است که کنگره یک متمم دیگر به قانون اساسی آمریکا اضافه کند و بعید به نظر می‌آید که سناتورها و نماینده‌های کنگره از دو حزب بر سر این موضوع توافق کنند.

برچسب هاانتخابات ریاست جمهوری آمریکا جو بایدن حزب جمهوری خواه حزب دموکرات دونالد ترامپ کالج الکترال

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جو بایدن حزب جمهوری خواه حزب دموکرات دونالد ترامپ کالج الکترال آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو ایالات متحده کالج الکترال رای الکترال رئیس جمهور رای مردمی ایالت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۳۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید: اقدام دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیا محکوم است

دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک پیشگام حمایت از فلسطین و محکوم کردن نسل کشی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند به طوری که اقدام ۲ هفته پیش دانشجویان کلمبیا در ایجاد کارزار اعتراضی در محیط دانشگاه اکنون بیشتر دانشگاه‌های مطرح در آمریکا و سایر کشور‌های غربی را در برگرفته است؛ موضوعی که به هیچ عنوان به مذاق مقامات ایالات متحده خوش نمی‌آید. 

به گزارش الجزیره، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید امروز (سه شنبه) از اقدام دانشجویان دانشگاه کلمبیا به شدت انتقاد کرد. 

کربی در این زمینه به خبرنگاران گفت: ما اقدام دانشجویان دانشگاه کلمبیا را در اشغال یکی از ساختمان‌های دانشگاه در اعتراض به جنگ غزه تقبیح کرده و بر این باوریم چنین اقداماتی ناشی از رویکرد اشتباه است. 

وی با اشاره به سیاست‌های آمریکا در حمایت بی، چون و چرا از اسراییل در هر گونه جنایتی که مرتکب شود، تاکید کرد: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بر این باور است اشغال کردن یکی از ساختمان‌های دانشگاه کلمبیا از سوی دانشجویان معترض با استفاده از زور کاملا اشتباه است. این مسئله به هیچ عنوان نشان دهنده اعتراض مسالمت آمیز نیست. 

کربی با اشاره به اختیارات جو بایدن برای حل و فصل مشکل دانشگاه کلمبیا از طریق قدرت فدرال، افزود: چنین اقدامی اکنون برای پاسخ به آنچه در دانشگاه کلمبیا رخ داده است بر روی میز قرار ندارد. بایدن استفاده از واژه انتفاضه و سایر سخنرانی‌های نفرت پراکنانه در محیط دانشگاهی را محکوم می‌کند. 

براساس قوانین آمریکا، ایالت‌ها در حوزه داخلی خود دارای قدرت عمل گسترده‌ای هستند و دولت مرکزی (دولت فدرال) تنها در مواقع خاص می‌تواند در امور ایالت‌ها مداخله کند. ایالت نیویورک که دانشگاه کلمبیا در آن قرار دارد گرچه دارای مقامات طرفدار رژیم صهیونیستی است، اما استفاده بایدن از قدرت فدرال برای مداخله در امور داخلی این ایالت می‌تواند تبعات بدی برای مقامات محلی داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • تعداد دانشجو‌های دستگیر شده در آمریکا به ۱۰۰۰ نفر رسید
  • بازداشت هزار دانشجوی حامی فلسطین در 25 دانشگاه آمریکا
  • ماجرای حمله پوتین به بزرگترین ایالت بکر آمریکا!
  • فیلم/گردباد سهمگین ایالت تگزاس آمریکا را در نوردید
  • بحران کودک‌همسری در آمریکا
  • کاخ سفید: اقدام دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیا محکوم است
  • نخستین ایالت آمریکا قطعنامه‌‌ای برای آتش‌بس غزه تصویب کرد
  • گردباد در آمریکا/ ۵ نفر کشته و ۱۳۰ تَن زخمی شدند
  • نقشه جهانی اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی (+عکس)
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد