Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام و المسلمین رضا حیدری گفت: آنروز یک ایرانی مسلمان به نام "بوعلی" آنان را به فطرت و عقلانیت خود برگردانید امروز هم یک ایرانی مسلمان به نام "سید علی" آنها را به عقلانیت و فطرت برمی‌گرداند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رهیاب، حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در تشریح روش شناسی پیام اخیر مقام معظم رهبری به جوانان فرانسه گفت: سوال گاهی به غرض فهمیدن سوال کننده است و گاهی به غرض فهماندن مطلبی به مخاطب.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولی را استفهام حقیقی گویند و دومی را مجازی که انواع مختلفی دارد؛ انکاری و تقریری و توبیخی؛ پرسش و پاسخ از روش های بیانی قرآن (متدولوژی قرآن) برای  انتقال معارف و رساندن پیام خداوند به خلق است.

وی افزود: گفتگوی پرسش-محور یکی از مهم ترین و کارآمدترین روش های تعلیم است و چون با دعوت مخاطب به اندیشه همراه است اندیشیدن او را نیز روشمند می‌کند.   این پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه فطرت و سرشت انسان ها از این روش متاثر می‌شود گفت: قرآن کریم گاهی به صورت یک گزاره خبری می‌فرماید:《 لا یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون. برابر نیستند کسانی که میدانند  وکسانی که نمیدانند》و گاهی به صورت یک گزاره پرسشی می فرماید؛《 هل یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون. آیا برابرند کسانی که میدانند و کسانی که نمیدانند》 این استفهام است اما نه برای فهمیدن و دانستن پرسشگر که او دانای مطلق است بلکه برای بیدار کردن وجدان مخاطب تا او جواب دهد یعنی جوشش پاسخ از ذهن خود مخاطب.   استاد حوزه علمیه اهواز در بیان تفاوت کارکرد این دو استفهام گفت: در استفهام انکاری، تقریری و سایر اقسام استفهام مجازی، گوینده تلاش می‌کند مخاطب را به تفکر وا دارد و گاهی او را به باطل بودن یک پندار و آموزه و گاهی حق بودن آن هوشیار کند.   وی روش پرسش-محور را روشی برای عبور از پیش فرض ها و باورهایی که تا به حال راستی آزمایی نشده اند دانست و گفت: پرسش هدفمند بیش از آنکه آب به دست انسان هایی که تشنه نیستند دهد حس تشنگی و نیاز به آب حیات بخش را در آنها ایجاد می‌کند؛ آب کم جوی تشنگی آور بدست تا بجوشد آبت از بالا و پست؛ در این روش، گوینده بحث را به حالت "گفت و گو" و دو سویه تبدیل می کند و از حالت "گفت و شنود" و یک سویه فراتر می برد.   مدرس حوزه و دانشگاه اهواز در تشریح روش شناسانه پیام اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی که هفتم آبان ماه در پی اظهارات مکرون رئیس جمهور فرانسه در تایید کاریکاتور توهین آمیز به پیامبر اسلام صادر شد گفت: در این پیام از روش پرسشهای هدفمند استفاده شده است. پرسش هایی که با چیدمان ویژه، مخاطب را از تعاریف "کمتر کافی و ناکافی" به سمت تعاریف "کافی تر و کافی" حرکت می دهد و او را از بررسی موارد جزئی به سمت یک گزاره کلی رهنمون می شود و به این ترتیب طراحی مدبرانه این پرسش ها به گونه ای است که وقتی مخاطب پاسخ‌های یکان یکان پرسش ها را پیدا کرد مانند جدول حروف متقاطع، وقتی جدول کلمات مرتبط تشکیل می شود، حقیقت در ذهن مخاطب رخ می نماید به صورتی که گویند هیچ گاه نمی توانست با سخنرانی یکطرفه به این خوبی آن حقیقت را به مخاطب تفهیم کند.   استاد سطوح عالی حوزه علمیه خوزستان در تبیین ویژگیها و امتیازات این پیام گفت: این متن در قالب یک بیانیه در واکنش به اهانت رئیس جمهور فرانسه نیست بلکه متنی در قامت یک پیام و اقدام کنشی است که اهانت رئیس جمهور فرانسه را دستمایه قرار داده است برای یک مواجهه فعال با افکار عمومی؛ لذا این پیام، فعال است نه منفعل، موثر است نه متاثر، کنشی است نه واکنشی، زیرا امتدادی است برای پیام سال ۹۳ معظم له منطبق بر زمان و موضوع.    حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری با اشاره به شباهت‌های دوران جاهلیت مدرن با دوران تاریک جاهلیت اروپا در قرون وسطا گفت: آنروز یک ایرانی مسلمان به نام "بوعلی" آنان را به فطرت و عقلانیت خود برگردانید امروز هم یک ایرانی مسلمان به نام "سید علی" آنها را به عقلانیت و فطرت برخواهد گرداند.    وی در ادامه گفت: از موضوعات مورد پرسش در پیام صرف نظر می کنم و با قطع نظر از محتوای سوالات و غرض نهایی که دنبال می‌شود و افقی که ترسیم می کند و میدانی که نزاع را در آن تعریف می کند و عرصه هایی که فکرها را از آن منصرف می سازد به نکته مهم دیگر در پیام اخیر رهبر انقلاب میپردازم و آن مخاطب گزینی است؛ گزینش هوشمندانه مخاطب در بیانیه ها و پیام ها موضوع مهمی است گاهی بیانیه‌ها تیری در تاریکی اند. پیام بدون تعیین مخاطب مانند ریختن آبی است در دل کویر، پاشیدن بذر بر روی سنگ.   رضا حیدری افزود: در پیام اخیر رهبر معظم انقلاب، جوانان فرانسه به عنوان مخاطب تعیین شده‌اند نه مردم ایران، نه مسلمانان جهان، نه دولت فرانسه، و نه حتی عموم مردم فرانسه؛ مخاطب قرار دادن جوانان فرانسه یعنی مخاطب قرار دادن وجدان های بیدار، یعنی مخاطب قرار دادن  آینده سازان فرانسه.   حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری تاکید کرد: ایشان در نامه تاریخی  ۹۳/۱۱/۱ سبب مخاطب قرار دادن جوانان را چنین بیان می کند:"که آینده ملت و سرزمین تان را در دست شما می بینم و نیز حس حقیقت جویی را در قلب‌های شما زنده‌تر و هشدارتر می یابم این روش هوشمندانه و مدبرانه ای است که اگر شیاطین مانع رسیدن پیام به دست جوانان فرانسه نشوند تاثیر زیادی در روشنگری عمومی خواهد داشت."

وی با بیان اینکه نامه رهبری افکار عمومی  و وجدان جمعی در غرب عموما و فرانسه بالخصوص را به بازنگری در مسائل روز خواهد رساند خاطرنشان کرد: ایشان در آن نامه تاریخی پیشین فرموده بودند:( وجدان عمومی در غرب همیشه با تاخیری چند ده ساله یا چند صد ساله بیدار می شود چرا بازنگری در وجدان جمعی باید معطوف به گذشته‌های دور باشد نه مسائل روز) مخاطب قرار دادن جوانان فرانسه ضمن قوت قلب بخشیدن به جوانان مسلمان اروپا و فرانسه که امروز در اقلیت اند این خط را به آنان نشان می دهد که با سایر هم سن و سالان خود در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و دانشگاه و محافل دوستی از این راه وارد شود چون انتهای این راه پیروزی است.

وی در پایان تاکید کرد: وقتی جوانان فرانسه به مزورانه بودن شعار آزادی بیان پی بردند، وقتی به پوچ بودن ادعای تسامح دینی پی بردند، وقتی دانستند که هولوکاست خط قرمزی است که خدایگان سیاست بحث درباره آن را برنمی‌تابند، زمانی که به دوگانه بودن استانداردهای آنان و دورویی سیاستمداران در گفتار و رفتار پی بردند، آنگاه در آینده ای نه چندان دور وقتی به میدان های تقنینی و اجرایی راه پیدا کردند، وقتی استاد و پژوهشگر مطرح شدند ده ها و صدها روژه گارودی خواهند شد و سیلی از لشکریان "محمد" صلی الله علیه و آله و سلم به راه می‌افتد، صدای لبیک آنها را خواهید شنید امروز نه، فردا که خورشید از مغرب طلوع کند.     انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: مخاطب قرار دادن جوانان فرانسه حجت الاسلام پیام اخیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۴۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟

کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان؛ پاسخ به ۴۰ پرسش کودکان و نوجوانان درباره خدا» یکی از آن راه‌های آسانی است که می‌توان به کمک آن کودکان را قانع کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، طرح پرسش‌‏ها و دغدغه‏‌های فکری نوجوانان و پاسخ مناسب به آنها از ملزومات  تبلیغی است. در کتاب "خداشناسی قرآنی کودکان" به قلم غلامرضا حیدری ابهری ضمن ارائه مباحثی در نحوه پاسخگویی به سؤالات مذهبی کودکان، 40 پرسش درمورد حقیقت، صفات و کارهای خداوند و شناخت جایگاه مقام و مرتبه خدا در ذهن کودکان ذکر شده و به اختصار با استفاده از آیات و روایات به آنها پاسخ داده شده است. مطالب به صورت روان و متناسب با درک و دریافت و زبان کودکان ارائه شده است. فرزانه زینلی نویسنده و فعال فرهنگی یادداشتی بر این کتاب نوشته و برای انتشار در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است که در ادامه می‌خوانید:

خدا چه شکلیه؟ خدا بچه داره؟ مامانش خدارو دعوا نمی‌کنه که همیشه بیداره؟! اصلاً خدا کیه؟!

این جور سؤالات را همه ما یا شنیده‌ایم یا مدتی در کودکی، ذهنمان را مشغول کرده‌اند. فکرکردن به خدا و بودنش در همه لحظات، برای ذهن کودک ما سخت است؛ کودکی که هنوز دنیا را درست نشناخته، تازه دارد مقدمات زیستن در آن را یاد می‌گیرد و قواعدش را می‌شناسد، با تناقض‌هایی روبرو می‌شود. همه پرسش‌های عجیب و غریب و فلسفی بچه‌ها از همین اختلاف‌های به ظاهر ساده برایشان شروع می‌شود و پاسخ این سؤالات برای ما سخت است؛ چون ذهنمان خیلی وقت است که به پذیرفتن عادت کرده و انگار هیچ چیز عجیبی نمی‌تواند هوشیارش کند.

دفترچه «خاطرات شیطان» دست بچه‌ها افتاد

در بین همه مسائلی که برای بچه‌ها سؤال ایجاد می‌کند، ماهیت خداوند از همه پیچیده‌تر است. این موضوع حتی برای بزرگترها هم گاهی جای ابهام دارد چه برسد به کودکی که تازه می‌خواهد معنای «لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ» را درک کند و بفهمد چطور در دنیایی که خودش می‌خوابد، مادرش می‌خوابد، حتی پرنده‌ها و گنجشک‌ها هم می‌خوابند، موجودی وجود دارد که نمی‌خواد و به خواب احتیاجی هم ندارد؟ یا کودکی که از لحظات غفلت مادرش برای خرابکاری‌ها استفاده می‌کند و باور دارد کسی او را نمی‌بیند، چطوری باید درک کند خدا در همه لحظات او حضور دارد و در عین حال، در تمام لحظات مادرش هم حضور دارد؟ بخشی از این پرسش‌ها به سبب شکل نگرفتن تفکر انتزاعی کودک ایجاد می‌شود و ممکن است با گذر از این دوره و ورود به دوره دوم نوجوانی، حل بشود، اما پاسخ همین سؤالات می‌تواند جهان‌بینی کودک را در موضوع خداشناسی شکل بدهد.

پاسخ به بنیادی‌ترین پرسش‌ها درباره خدا

این دست پرسش‌ها برای والدین نگران کننده است؛ از طرفی اینکه نمی‌توانند کودکانشان را قانع کنند و در چشم فرزندشان از مقام «همه چیزدانی» تنزل پیدا می‌کنند، و از طرف دیگر اینکه بالاخره چه پاسخی باید به بچه داد، اضطراب شدید به آنها وارد می‌کند. یک راه‌حل این است که از سرخط شروع کنید؛ یعنی ابتدا خودتان مسئله را حل کنید و بعد، متناسب با فهم و درک کودک، آن را برایش شرح بدهید. اما همیشه راه‌حل آسان‌تری هم هست!

کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان؛ پاسخ به 40 پرسش کودکان و نوجوانان درباره خدا» یکی از آن راه‌های آسانی است که می‌توان به کمک آن کودکان را قانع کرد. نویسنده در این کتاب، به بنیادی‌ترین پرسش‌هایی که بین کودکان و نوجوانان مشترک است، پرداخته و به زبان ساده و با تمثیل‌هایی از زندگی روزمره، آن را برای کودکان قابل درک کرده است. در ابتدای کتاب هم بخشی را برای والدین نوشته و در آن، به لزوم «شنیدن» و چگونگی همدلی با کودکان در پرسش‌هایشان پرداخته است. غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده کتاب، در مقدمه می‌گوید: «مطالب این کتاب با مطالب کتاب‌های اعتقادی مرسوم، کاملاً متفاوت است؛ زیرا خداشناسی کودک و نوجوان و پرسش‌های او، با خداشناسی بزرگسال و نیازهای فکری این گروه بسیار تفاوت دارد.» نویسنده در بخش‌های مختلف این کتاب سعی کرده است با نهایت آرامش، پاسخی قانع کننده برای کودکان آماده کند و حتی می‌گوید که این پاسخ‌ها را ابتدا در اختیار فرزند خودش قرار داده و نظر او را به عنوان یک مخاطب هم سن و سال، پرسیده تا در نهایت، کتاب مناسب حال و هوای کودک و نوجوان باشد.

این کتاب را انتشارات بین‌المللی جمال در 140 صفحه منتشر کرده و در کتابنامه رشد آموزش و پرورش نیز معرفی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روایت رییس پژوهشگاه رویان از پیام رهبری در خصوص ساخت انسان کامل
  • پیام رئیس PSG بعد از دوازدهمین قهرمانی
  • پیام تبریک ناصر الخلیفی به مناسبت دوازدهمین قهرمانی پاری سن ژرمن در لیگ فرانسه
  • نقش محوری کارگران در تحقق شعار سال
  • ولایت‌محوری گام نهادن در مسیر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است
  • پیام تبریک وزیر ورزش و جوانان در پی قهرمانی تیم ملی فوتبال دختران
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • پیام تبریک کاظمی‌پور درپی تاریخ‌سازی بانوی دوومیدانی‌کار ایران
  • پیام تبریک کاظمی‌پور درپی تاریخ‌سازی بانوی ملی‌پوش تیم دوومیدانی ایران
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟