Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@14:56:34 GMT

ماسک بزن هموطن!

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۲۴۵۸۷

ماسک بزن هموطن!

همشهری آنلاین _ فاطمه عسگری نیا :   آمده‌اند تا در جبهه مقابله با شیوع بیماری کرونا هم شهروندان را متحد کنند هم آنها را به ابزار بهداشتی، از جنس ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، تجهیز کنند. میدان انقلاب نقطه‌ای بود که به‌صورت نمادین اجرای این طرح را بررسی کنیم.

«آقا! لطفاً ماسک را کامل روی صورت قرار دهید.»، «خانم! اگر ماسک ندارید، ما تقدیم می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»، «دوست بزرگوار! با زدن ماسک به مبارزه با کرونا برویم.» اینها جملاتی که همراه با لبخند و با لحنی دوستانه بین جوان‌های داوطلب هلال‌احمر و شهروندان تهرانی رد و بدل می‌شود؛ آنقدر دوستانه و صمیمی که نه به کسی بر می‌خورد نه کسی از شنیدنش دلخور می‌شود. آنها که ماسک دارند دستی به نشانه خداقوت برای داوطلبان جوان تکان می‌دهند و می‌روند.

آنها که با کمک آمران ماسک می‌گیرند هم با گفتن دم شما گرم و مشت کرونایی که به رسم رفاقت به‌هم می‌زنند از کنار آمران رد می‌شوند.
می گویند با دل و جان به میدان آمده‌ایم، دختران و پسران جوانی که در قالب تیم‌های متعدد دور میدان ایستاده‌اند.
زهرا ساعی فرد، دانشجوی مهندسی پزشکی، از فعالیتش در جمعیت هلال‌احمر، به‌عنوان عضو داوطلب، یک سال می‌گذرد. دلیل حضورش را در این طرح اطاعت از رهبری و کمک به همشهریانش عنوان می‌کند و می‌گوید: «همه باید در این شرایط به یکدیگر کمک کنیم. هریک نفر که در این طرح آموزش می‌بیند و آگاه می‌شود، جان ۳۰ نفر را نجات می‌دهد. سرعت اپیدمی بالا رفته و چاره‌ای جز مقابله با آن در سایه همدلی نداریم.»

در جبهه سلامت آماده ایم

زهرا ساعی فرد می‌گوید: «روزی که به جمعیت هلال‌احمر پیوستم، گمان می‌کردم فقط در حوادث و بلایای طبیعی می‌توانم کمک حال مردم باشم، اما خوشحالم که در این برهه سخت هم سهمی برای خدمت یافتم.»
 با مهربانی مردم را به زدن ماسک و رعایت اصول بهداشتی دعوت می‌کند. پیرمردی که با کمک او ماسک بر چهره می‌زند، می‌گوید: «ماسک راه نفسم را می‌گیرد.» زهرا صبورانه پاسخ می‌دهد: «در عوض، شما را برای خانواده و ما نگه می‌دارد.» پیرمرد لبخندی رضایتمندانه از شنیدن این پاسخ نثار این آمر می‌کند و با دعای «پیر شی جوون» از او خداحافظی می‌کند.


زهرا مشغول آموزش شهروندان می‌شود. در گوشه دیگر پایگاه محمد شاهی، دیگر عضو داوطلب جمعیت هلال‌احمر منطقه ۱۱، مشغول آموزش اصول بهداشتی به ۲ کودک‌کار است. با مهربانی ماسک‌ها را بر صورت کودکان تنظیم می‌کند. آنها هم می‌خواهند با دادن فال از او تشکر کنند. فال را می‌گیرد و خواندش را به خلوت بعد از کار موکول می‌کند و می‌گوید: «آمران سلامت باید زودتر از این به میدان می‌آمدند. ما باید با مردم هر روز درباره ماسک زدن و رعایت اصول بهداشتی صحبت کنیم. وقتی این قصه در جامعه تکرار شود مردم خود به خود رعایت می‌کنند.»

کاری ساده با نتایج چشمگیر

۴ سال از عضویتش در جمعیت هلال‌احمر می‌گذرد و معتقد است جلب مشارکت مردم با کمک آمران سلامت قطعاً بازخورد مثبت دارد، چون قهری نیست: «ما برخاسته از خود مردم هستیم و با زبان آنها سخن می‌گوییم. رفاقت و همدلی با مردم اصل طرح آمران سلامت است.» او می‌گوید: «شاید در ظاهر کار آمران سلامت‌کاری ساده به نظر آید، اما این کار ساده با عواید بسیار برای جامعه همراه است.»
حرف‌های این جوان را عزیزالله‌قبادی، یکی از شهروندان تهرانی، تأیید می‌کند و می‌گوید: «شاید باورتان نشود، اما من تا امروز از روی لجبازی ماسک نمی‌زدم، اما امروز این بچه‌ها با مهربانی و دلسوزی از ما خواستند تا با زدن ماسک مراقب سلامت خودمان و دیگران باشیم. این راه صحیح آموزش به مردم است.»

به فرمان رهبر معظم لبیک گفتیم

فاطمه بهگلی یکی دیگر از امدادگران منطقه ۱۱ هم در این‌باره می‌گوید: «آمران سلامت امروز به فرمان رهبر انقلاب به شکل رسمی و با گستردگی بیشتر به انجام وظیفه مشغول شده‌اند. البته از ابتدای شیوع کرونا در میان گروه‌های مختلف اجتماعی با آموزش مردم در حال خدمت بودیم؛ از گروه‌های فامیل گرفته تا گروه دوستان و آشنایان.»
او می‌گوید: «مشارکت در طرح آمران سلامت یک وظیفه همگانی است. حتماً نباید عضو جمعیت هلال‌احمر بود. شما می‌توانید این رسالت را در محله و کوچه خود هم اجرا کنید. همه باید به میدان بیاییم و با آگاهی دادن به مردم ضریب سلامت جامعه را افزایش دهیم.»


درست است جوان‌ها سهم بسزایی در طرح آمران سلامت دارند، اما داوطلبان کهنه کار هم در این طرح حضور دارند تا قوت قلبی باشند برای جوان‌ها. عفت سادات حسینی یکی از این داوطلب‌های قدیمی است. او می‌گوید: «هنوز خیلی‌ها آسیب‌زایی بیماری کرونا را باور ندارند. شاید علتش درگیر نشدن اعضای خانواده تاکنون بوده است.» او ادامه می‌دهد: «به نظر من این بحران بدتر از زلزله و سیل و حوادث دیگر است، چراکه جمع کردن اپیدمی سخت‌تر از جمع کردن خسارت در حوادث و بلایای طبیعی دیگر است.».

مشارکت ۲۱ داوطلب در منطقه ۱۱

نیک‌نژاد، رئیس هلال‌احمر منطقه ۱۱ شهر تهران، در حاشیه اجرای این طرح می‌گوید: «۲۱ نفر از دواطلبان جمعیت هلال‌احمر منطقه ۱۱ در این طرح با ما مشارکت دارند.» او می‌افزاید: «این داوطلبان در قالب ۷ پایگاه تا پانزدهم آبان ماه جاری به مردم آموزش‌های لازم را در خصوص نحوه ماسک زدن، رعایت پروتکل‌ها و... می‌دهند و در مواقع لازم تجهیزات بهداشتی را بین نیازمندان توزیع می‌کنند.»
او یادآور می‌شود: «جمعیت هلال‌احمر منطقه ۱۱ تا پیش از این هم در قالب طرح‌های غربالگری، تب‌سنجی و توزیع ماسک با پایگاه‌های بسیج مساجد منطقه همکاری لازم را داشته و در این بخش به ارائه خدمات پرداخته است.»

کد خبر 561387 برچسب‌ها كروناويروس همشهری محله رهبر معظم انقلاب ماسک - سلامت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس همشهری محله رهبر معظم انقلاب ماسک سلامت هلال احمر منطقه ۱۱ جمعیت هلال احمر آمران سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۴۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت‌های جمعیت هلال احمر اردبیل در مسیر رشد قرار دارد

حمید قویدل در حاشیه جلسه مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان اردبیل با حضور آیت الله عبدالحسین معزی با اشاره به اقدامات این استان گفت: استان اردبیل دارای ۱۰ شهرستان جمعیت هلال احمر است که دو شعبه نیز در آینده نزدیک به آن اضافه خواهد شد.

به گفته او در این استان ۱۳ پایگاه امداد و نجات فعال وجود دارد که تا شهریور ماه سال جاری ۲ پایگاه امداد نجات دیگر با کمک خیرین اضافه خواهد شد. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل به افزایش در آمد‌های استانی اشاره کرد و گفت: در بحث‌های عمرانی اقدامات خوبی در سال‌های گذشته در سطح استان انجام شده است که جای تقدیر دارد.

قویدل با بیان اینکه در سال گذشته همچنین در آمد دارو خانه‌های استان ۱۱/۸ درصد افزایش یافته است، افزود: داروخانه‌های استان اردبیل یکی از داروخانه‌های فعال کشور به شمار می‌رود.

او همچنین جذب ۱۸۰ نفر از امدادگران در سطح استان را یادآور شد و گفت: این افراد در سطح پایگاه‌های استان در حال امداد رسانی هستند که این اقدام نیز در نوع خود بی نظیر است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل به تجهیز پایگاه‌ها و تیم‌های واکنش سریع به تجهیزات امدادی انفرادی اشاره کرد و گفت: سال گذشته امدادگران جمعیت هلال احمر استان اردبیل بیش از ۱۲ حادثه را در سطح استان مدیریت کردند، که جای تقدیر دارد.

قویدل همچنین از کسب دو مقام برتر کشوری در حوزه داوطلبان خبرداد و ادامه داد: در سال گذشته همچنین در حوزه داوطلبان نیز ۱۱ میلیارد اعتبار از تهران جذب و در اختیار مردم قرار گرفته است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • آماده باش نیروهای هلال احمر بوشهر در پی اعلام هشدار سیل
  • اجرای گام سوم طرح یاس در اردبیل
  • گام سوم طرح یاس در اردبیل اجرا می‌شود
  • امداد رسانی هلال احمر به نوجوان قطع عضو شده
  • امداد رسانی به نوجوان قطع عضو شده
  • مفقود شدن ۲ نفر در سمیرم
  • مردم‌محور بودن اساس و پایه فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر است
  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۳ استان در سیل و آب‌گرفتگی
  • فعالیت‌های جمعیت هلال احمر اردبیل در مسیر رشد قرار دارد
  • ایستادگی مردم غزه برگرفته از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است