Web Analytics Made Easy - Statcounter

صداقت حسینی گفت:بیش از ۴۰۰ نسخۀ خطی و چاپ ‌سنگی با محوریت رسول اکرم(ص) در گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی وجود دارد که «الرَّوضُ الاُنُف فی شرح السیره النبویه» یکی از این نفایس است.

«سید رضا صداقت حسینی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد ضمن تبریک هفته وحدت از وجود بیش از ۴۰۰ نسخۀ خطی و چاپ‌سنگی با محوریت رسول اکرم(ص) در گنجینۀ نسخ خطی آستان قدس رضوی خبر داد و گفت:  «الرَّوضُ الاُنُف فی شرح السیره النبویه» یکی از این نفایس است که توسط عبدالرحمن ‌بن‌عبدالله سهیلی، از علمای قرن ششم هجری، تألیف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی آستان قدس رضوی با بیان اینکه متن حاضر شرح و توضیح کتاب «السیره النبویه» عبدالملک‌ بن‌هشام ‌بن ‌ایوب حمیری، از اولین سیره‌نویسان پیامبر(ص) است، تصریح کرد: کتابت این نسخه به قرن هشتم هجری می‌رسد و به لحاظ تاریخ کتابت، دومین نسخه در ایران به شمار می‌رود که با شماره ۱۸۷۳۹ در گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

 

وی از کتاب «عُیونُ الأَثَر فی فنونِ المَغازی والشَّمائِلِ والسِّیَر» به عنوان یکی دیگر از نسخ خطی نفیس این مجموعه نام برد و اظهار داشت: این نسخه، تألیف محمد ‌بن‌‌محمد معروف به ابن‌سَیّدِالناس از نویسندگان قرن هشتم هجری است که مجموعه‌ای مختصر در اقسام غزوات، شمايل و سیره حضرت ختمى مرتبت پیامبر اکرم(ص) است و بیشتر شهرت ابن سید‌الناس مرهون این تألیف است.

 

صداقت حسینی افزود: اين كتاب بارها در قاهره مصر در ۱۳۵۶ق و دار الآفاق بیروت در ۱۹۷۷م و اخیراً نیز در مؤسسه عزالدین بیروت در ۱۴۰۶ق و نیز به تحقیق ابراهیم محمد رمضان در دارالقلم بیروت در ۱۴۱۴ق چاپ شده است.

 

کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی آستان قدس رضوی با بیان اینکه این نسخه از وقفیات نادرشاه افشار در سال ۱۱۴۵ قمری است، گفت: این اثر به خط نسخ خوش ۲۳سطرى است و کتابت آن در تاریخ شنبه ۵ رمضان ۸۰۴ پایان یافته است.

 

وی به یکی دیگر از این نفایس خطی اشاره و بیان کرد: «انسانُ العُیُون فِی سیرَهِ الأمینِ المَأمون» معروف به «السیره الحلبیه» از علی‌ بن ‌ابراهیم حلبی(۹۷۵-۱۰۴۴ق) از دیگر نُسخ خطی نفیس با محوریت رسول اکرم(ص) است که قدیمی‌ترین نسخۀ خطی «السیره‌الحلبیه» در ایران به شمار می‌رود.

 

صداقت حسینی تصریح کرد: این اثر شامل مطالبی از سیره، نسب، اخبار و افعالی از رسول اکرم(ص) است که اسماعیل قَصری مالکی در سال ۱۰۹۹ هجری قمری آن را به خط نسخ کتابت کرده است و با شمارۀ ۱۷۸۴۴ در گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی به ثبت رسیده است.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: نسخه خطی پیامبر اکرم ص آستان قدس سیره نبوی نسخ خطی آستان قدس رضوی صداقت حسینی رسول اکرم ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۵۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از راویان فعال روحانی موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، در مراسمی که ۲۰۰ راوی کاروان‌های راهیان نور حضور داشتند، از ۱۰ راوی و فعال تبلیغی روحانی با اهدای تندیس عبای خاکی قدردانی شد.

این راویان در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی سبک و سیره شهدا به مناطق عملیاتی جنوب و شمال غرب کشور اعزام شدند و روایتگری و اجرای برنامه‌های فرهنگی را در بازدید کاروان‌های دانش آموزی و دانشجویی از یادمان‌های دوران دفاع مقدس برعهده داشتند.

دیگر خبرها

  • دست درازی صهیونیست‌ها به گنجینه ایران
  • تجلیل از راویان فعال روحانی موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • حضور در جوار آستان مقدس رضوی بهترین خدمت فرهنگی است
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی
  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ماست
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد
  • نام ماندگار معمارباشی‌ها بر آستان زرافشان جانان
  • حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد