Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@13:02:10 GMT

سرنوشت غم انگیز کل کوهی، زنگ خطری دوباره از کویر

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۲۵۶۱۹

سرنوشت غم انگیز کل کوهی، زنگ خطری دوباره از کویر

چند روز گذشته کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که افرود سواری با دنبال کردن یک کل وحشی در کویر مرنجاب منجر به تلف شدن این حیوان شد، انتشار این کلیپ در فضای مجازی خیلی زود بازتاب پیدا کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛در گوشه و کنار شهرها و روستاها با مردمی روبرو می شویم که برای حیوانات غذا خریده و برای آن ها در طبیعت قرار می دهند حتی این اتفاق را به کرات در پارک ها و کوچه های شهر و روستاها نیز می بینیم که افراد برای گربه ها، گنجشک ها، کلاغ ها و دیگر پرندگان غذا قرار می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*عادت پسندیده در اصفهان 

 

یکی از عادات خوب و پسندیده در اصفهان این است که باقی مانده برنج و یا خرده نان ها را حتماً برای پرندگان در محلی ریخته و خصوصاً در فصل زمستان این رفتار بسیار بیشتر دیده می شود و این یکی از مصادیق زیبا از طبیعت دوستی است؛ اینگونه رفتار در کنار زنده رود نیز بیشتر به دل نشسته و قابی قشنگ از طبیعت دوستی اصفهانی ها را به تصویر می کشد.

طبیعت دوستی و حیوانات دوستی تا حدی رواج پیدا کرده است که در برخی از قسمت های اصفهان این فرهنگ به یک عادت و تفریح تبدیل شده است و در کنار  تفریحات دیگر از غذا دادن به پرندگان و حیوانات لذت می برند؛ حتی در اصفهان یکی از عادات و سنت های حسنه که از سال های دور شاید در زمان هایی که حقوق حیوانات و قوانین حمایتی برای محیط زیست اینگونه برجسته نبوده است در وقف برای حیوانات  مشاهده می شود و وقف برای حیوانات رواج داشته است که در نوع خود جالب توجه است.

حتی بسیاری از کشاورزان اصفهانی قسمتی از محصول خود را خصوصاً وقتی گندم و جو است،  به منظور استفاده و خوردن  حیوانات جمع آوری نکرده و سهم حیوانات وحشی را در محصول خود رعایت می کنند و معتقدند حیوانات نیز از ثمره آن ها سهم دارند.

*غذا دادن به حیوانات و پرندگان در آموزه های دینی سفارش شده است

 

در آموزه‌های دینی، درباره غذا دادن به حیوانات و پرندگان و مهربانی با این موجودات سفارش شده است و از کارهای پسندیده به شمار می آید پیامبر خدا(ص) فرمود: «زنى بدکاره، سگى را دید که بر سرِ چاهى لَهْ‏لَهْ می‌زند و کم مانده است از تشنگى بمیرد. او کفش خود را در آورد و آن‌را به روسرى خود بست و به وسیله‏ آن، از چاه آب کشید [و به آن حیوان داد] و به سبب این کار، آمرزیده شد».
امام صادق(ع) فرمود: عیسى بن مریم(ع) هنگام عبور از ساحل دریا، قرص نانى از قوت خود را در آب انداخت. یکى از حواریان به او گفت: اى روح و کلمه خدا! چرا چنین کردى؟ آن قرص نان، غذای تو بود؟!
عیسى(ع) فرمود: «این کار را براى این کردم که برخى حیوانات درون آب، آن‌را بخورند. این کار، ثواب بزرگى نزد خدا دارد».
از این‌رو، با توجه به این دسته از روایات، غذا دادن به پرنده‌ای با این نیت، از کارهای خیری به شمار می‌آید که انجام آن ثواب دارد و می‌توان پاداش آن‌را به مردگان هدیه کرد؛ چه این کار در کنار قبر مرده انجام شود و یا در هر مکانی دیگر!

*برخی هنوز حجری رفتار می کنند

 

در  این بین هستند کسانی که هنوز در رفتار خوئد نسبت به طبیعت و محیط زیست رفتار حجری داشته و به شکلی رفتار آن ها یادآور برخی از انسان های عهد حجر است چرا که در آن دوران نیز احترام به حیوانات و حد شکار برای حد غذا نیز از برخی عادت ها بوده که رعایت می شده است.

چند روز گذشته کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که افرودسواری با دنبال کردن یک کل وحشی در کویر مرنجاب منجر به تلف شدن این حیوان شدندغ انتشار این کلیپ در فضای مجازی خیلی زود بازتاب پیدا کرد.

*یکی از راه های جلوگیری از این تخلفات محیط زیستی پایبندی دستگاه به قوانین محیط زیستی است

 

ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این باره اظهار کرد: متاسفانه یک گردشگری غیرهمسو با محیط زیست را می‌بینیم به نحوی که یک آفرود سوار به صورت بسیار غیرمسئولانه یک کل را خارج از منطقه حفاظت شده یخاب آران و بیدگل تعقیب می‌کند و به دلیل استرسی که به آن وارد شده تلف می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های جلوگیری از بروز این تخلفات محیط زیستی پایبندی دستگاه‌ها به قوانین محیط زیستی است، ابراز کرد: متاسفانه در این زمینه کمتر به آن پرداخته می‌شود و لازم است تا در آگاهی رساندن و افزایش دانش اجتماعی افراد تلاش بیشتری شود.

*باید خط قرمز برای آفرود سواران مشخص شود/ پرندگان و خزندگان زیادی از افرود سواری آسیب می بینند

شاید این اتفاق یکی از صدها اتفاقی است که به شکل های مختلف حقوق حیونات را نادیده می گیرد ایمان ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: در کویر مرنجاب مدت هاست مشکل آفرود سواران وجود دارد و در برخی از مناطق دیگر نیز این مشکل وجود دارد.

فعال محیط زیست تصریح کرد: نبود مکان مشخص برای افرود سواران و هممچنین نبود قوانین مشخص که حدود قرمز آفرود سواری را مشخص می کند باعث آسیب های زیادی می شود.

وی افزود: فیلم منتشر شده بسیار دردناک است اما قطعه کوچکی از آسیب هایی است که آفرود سواران به حیات وحش می زنند؛ دلیل اینکه این فیلم بازتاب پیدا کرد این است که حیوانی که در آن از بین می رود یک بز کوهی و یک حیوان بزرگ جسه است در صورتی که در حالی که نه فیلمی گرفته می شود و نه کسی متوجه می شود انواع خزندگان و پرندگان از آفرود سواری آسیب می بینند.

ابراهیمی ادامه داد: حتی برخی از این حیوانات به شدت در معرض انقراض هستند؛ در قدم اول نیاز است که جایگاه ویژه ای برای افرودسواری در نظر گرفته شود و این نباشد که هر کجا که خواستند حرکت کنند.

وی افزود: نیاز به یک نظام نامه است که یک افرود سوار باید مراقب چه چیزهایی باشد و حتی اینکه در چه فصلی مجاز به افرود سواری است چرا که برای مثال در ماه های فروردین تا اردیبهشت در کویر فصل تولید مثل بوده و بسیاری از حیوانات تخم داشته که چند سانتیمتر زیر خاک است که می تواند با آفرود سواری از بین برود.

*ورزشکاران زیر نظر هیات ورود و اسکانشان مشخص است

 

احمد بازویندی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: کویر مرنجاب یک کویر باز است که از استان های همجوار ماند قم، تهران، قزوین،  یزد و سمنان نیز برای آفرودسواری به این محل مراجعه می کنند، این کویر یک گیت ورودی از سمت آران و بیدگل دارد.

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان اصفهان با اشاره به اینکه کویر ورودی های زیادی دارد، گفت: اتفاقی که افتاد و در فضای مجازی منتشر شد مربوط به آفرودسواران اصفهانی نیست؛ بخشی از آفرود سوارها تحت پوشش هیات های ورزشی هستند و حدود 350 دستگاه نیز تحت پوشش هیات استان اصفهان هستند که هر کجا که بخواهد بروند، یک سرگروه برای هر ده نفر در نظرگرفته می شود.

بازویندی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه ارگان های مختلف در این کویر نظارت دارند، نظارت سخت است و از طرفی چون جای محصورشده نیست از هر طرف امکان ورود به این کویر وجود دارد؛ ورزشکاران زیر پوشش هیات از ورودی وارد این کویر شده و محل های اسکان آن ها مشخص است.

احمد بازویندی گفت: این ورزشکاران طبیعت گرد هستند و با ورود به کویر زباله ها را نیز در محل جمع آوری و حتی گاهی با خود برای حیوانات علوفه نیز می برند و حتی در فصل های زاد و ولد حیوانات به آفرود سواری نمی پردازند.

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان اصفهان خاطرنشان کرد: این ورزشکاران قانون ها و آیین نامه ها را می دانند و خسارتی را به یط زیست وارد نمی کنند.

وی بیان کرد: اما در این میان هستند کسانی که به صورت خود مختار در این محل حضور پیدا کرده و چون تحت نظارت کسی نیستند، آسیب هایی را به محیط زیست وارد می کنند؛ در حال حاضر آفرود سواری در منطقه ای که محافظت شده نباشد آزاد است.

بازویندی با اشاره به پهناوری کویر مرنجاب گفت: باید این منطقه تحت کنترل باشد تا بتوان نظارت کرد که البته این کار سخت است و نیاز است که حضور آفرود سوارها به این شکل آزادانه نباشد و متخلفان بدانند اگر کاری انجام می دهند دیده می شود.

آنچه مسلم است این است که یک فرد آفرود سوار بدون اینکه آموزش های لازم را دیده باشد نباید بتواند به کویری وارد شود اتفاقی که هم اکنون وجود ندارد و حتی فرد اگر از ورودی های مشخص نیزبخواهد به کویر وارد شود، صرفا با پرداخت یک ورودی این امکان برایش میسر خواهد بود؛ از طرفی دیگر مشخص کردن جایگاه ها و محل های اختصاصی و آزاد نبودن حرکت در کل کویر نیز یکی از نیازهای دیگر است که به نظر می رسد یک خلا قانونی برای محقق شدن  در آن دیده می شود.

*تشکیل پرونده برای آفرودسواران متخلف پس از شناسایی و مراجعه آنها به محیط زیست شهرستان آران و بیدگل   ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در تازه ترین اظهارات خود در این باره اظهار کرد: در پی انتشار فیلم کوتاه اتلاف یک کل وحشی در اثر تعقیب آفرود سواران در مناطق کویری شمال استان پیگیری هایی در این زمینه انجام شد و سرانجام آفرود سواران متخلف پس از شناسایی، شخصا به اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل مراجعه کرده و با پذیرش تخلف از سوی آنها برای آنان پرونده تشکیل شد.   وی اضافه کرد: از این افراد با استناد به قوانین جاری ؛ جریمه تلف شدن یک راس کل وحشی معادل ۲۵۰ میلیون ریال به عنوان ضرر و زیان به حساب دولت اخذ شد و ضمن انجام مراحل بازپرسی، پرونده آنان برای ارسال به مرجع قضایی تکمیل شد.   حشمتی افزود: تخلف در نزدیکی منطقه حفاظت شده یخاب در استان اصفهان انجام یافته و زمینه ساز چنین تخلفاتی انجام گردشگری های ناهمسو با محیط زیست است.   وی افزود: با توجه به اینکه این کل وحشی در اثر استرس و هراس ناشی از تعقیب خودرو، جان خود را از دست داد وعلت اصلی بروز چنین تخلفاتی ناآگاهی است؛ چنانچه با همکاری فرابخش محیط زیست؛ امکان توسعه و ترویج فرهنگ زیست محیطی در بحش های مختلف جامعه فراهم شود. می توان امیدوار بود که از بروز این گونه وقایع تلخ پیشگیری کنیم.

اما با بسته شدن این پرونده همچنان اتفاقات مختلفی در دل کویرهای استان وجود دارد که نیاز به نظارت ویژه دارد؛ شاید تلف شدن این کل نقطه عطفی باشد تا فریاد فعالان محیط زیست، فعالان فرهنگی و اجتماعی و فعالان گردشگری بیش تر از قبل شنیده شود چرا که در سال های اخیر علاوه بر مشکلات زیست محیطی برخی از مشکلات فرهنگی، اجتماعی نیز از ورزش ها و تفریحات و سرگرمی های کویری در برخی موارد اتفاق افتاده است که به نظر می رسد کمرنگ شدن نظارت ها در دل کویر باعث هنجارشکنی های برخی افراد در رفتارهای زیست محیطی و حتی فرهنگی را فراهم کرده است.

از این رو یک نظارت کارا برای کنش ها و رفتاها در کویر به نظر گمشده این محیط هاست که بخشی از آن با تداخل حیطه وظایف متولیان رنگ باخته و برخی نیز انگشت مطالبه را از ارگانی خاص جدا کرده است که برایند آن ها باعث شده است هر از گاهی کویر از قبیل آنچه در کویر مرنجاب شد را به خود ببیند.

گزارش از جمشید حسینی جزه

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کویر مرنجاب فضای مجازی برای حیوانات استان اصفهان آفرود سواران آران و بیدگل آفرود سواری غذا دادن محیط زیستی کل وحشی محیط زیست منتشر شد تلف شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۵۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است

امین طلاب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اخیراً شاهد انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی مبنی بر برداشت غیر اصولی بارناکل از لاک‌پشت‌های دریایی در استان بودیم که این اقدام غیرقانونی و مغایر با اصول حفاظت از محیط زیست است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بارناکل‌ها موجوداتی سخت‌پوست هستند که به طور طبیعی به سطوح سخت مانند صخره‌ها، کشتی‌ها، اسکله‌ها و حتی لاک لاک‌پشت‌های دریایی می‌چسبند، اظهار داشت: این موجودات بخش طبیعی از اکوسیستم دریایی هستند و می‌توانند فواید متعددی برای میزبان خود داشته باشند.

رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: برداشتن بارناکل‌ها از لاک لاک‌پشت‌های دریایی در اکثر موارد ضرورتی ندارد و این موجودات به ندرت به سلامتی لاک‌پشت‌ها آسیب می‌رسانند.

طلاب با تاکید بر اینکه برداشت غیر اصولی بارناکل‌ها می‌تواند برای لاک‌پشت‌ها استرس‌زا و آزاردهنده باشد و به پوسته آنها آسیب برساند و آنها را در معرض عفونت قرار دهد، تصریح کرد: برداشت بارناکل‌ها فقط در موارد خاص و توسط متخصصان مجرب و با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست باید انجام شود.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از مردم خواست در صورت مشاهده چنین اقداماتی، مراتب را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان یا پاسگاه‌های ساحلی اطلاع دهند.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست دریایی و جانوران ارزشمند آن وظیفه‌ای همگانی است و همه باید در این راستا تلاش کنیم.

بارناکل، گروهی از بندپایان زیرشاخه سخت پوستان، رده ماگزیلوپودا یا آرواره پایان و خرچنگ‌های دریایی محسوب می‌شود.

این جانور سخت پوست، معمولاً به سطوح مختلف آب از جمله صخره‌ها، اجسام غرق شده در آب، سازه‌های آبی و حتی بدنه کشتی‌ها و قایق‌ها می چسبد.

بارناکل‌ها همچنین رابطه همزیستی با برخی جانوران دریایی مانند خرچنگ، لاک پشت، وال و مارماهی دارند. این سخت پوستان دارای صفحاتی هستند که آنها را در برابر جانوران شکارچی محافظت می‌کند.

کد خبر 6089606

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد