Web Analytics Made Easy - Statcounter

شکست‌هایی که جامعه اسلامی تا به امروز از جریان کفر خورده است و مظلومیت‌هایی که مردم مسلمان کشیده و سرزمین‌هایی که از جوامع اسلامی جدا شده است، نشان می‌دهد برای وحدت امت اسلامی و عزت از دست رفته خود باید بیش از این تلاش کنیم.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، وبینار «نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با بلایا و مصائب» با حضور اندیشمندان جهان اسلام همزمان با برگزاری سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

برای وحدت و عزت از دست رفته خود باید بیش از پیش تلاش کنند

 

 

بنابراین گزارش در این وبینار نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با اشاره به توهین نشریه فرانسوی به حضرت رسول اکرم(ص) و تایید آن از سوی رئیس جمهور این کشور، گفت: شکست‌هایی که جامعه اسلامی تا به امروز از جریان کفر خورده است و مظلومیت‌هایی که مردم مسلمان کشیده و سرزمین‌هایی که از جوامع اسلامی جدا شده است، نشان می‌دهد برای وحدت امت اسلامی و عزت از دست رفته خود باید بیش از این تلاش کنیم.

حجت‌‎الاسلام والمسلمین لطف‌الله دژکام در وبینار «نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با بلایا و مصائب» با اشاره به اینکه نگاه تقریبی بین همه دلسوزان امت اسلامی وجود داشته و دارد، اظهار داشت: شکست‌هایی که جامعه اسلامی تا به امروز از جریان کفر خورده است و مظلومیت‌هایی که مردم مسلمان کشیده و سرزمین‌هایی که از جوامع اسلامی جدا شده است، نشان می‌دهد برای وحدت امت اسلامی و عزت از دست رفته خود باید بیش از این تلاش کنیم.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس ادامه داد: جدا شدن بسیاری از کشورهای اسلامی بعد از جنگ‌های جهانی به بهانه ملیت جداگانه بود اما امت‌ها را از هم فاصله انداخت، به همین منظور باید این اتفاق بد را امروز جبران و دوباره جوامع اسلامی را احیا کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس تاکید کرد: در این مسیر تلاش‌هایی از سوی علمای اسلام رخ داده است که باید این تلاش‌ها را ارج بنهیم، اتحادیه بین مجالس اسلامی یکی از این تلاش‌های اثرگذار بوده است که رابطه خوبی بین حاکمیت‌های اسلامی رقم زده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دژکام خاطرنشان کرد: امروز باتوجه به شرایطی که برای دنیا هم رقم خورده است باید حرکت‌های نخبگانی و علمی را بیشتر به میدان بیاوریم، متاسفانه یک نشریه فرانسوی ماه‌ها پیش به ساحت رسول اکرم(ص) توهین می‌کند و چندی بعد رئیس جمهور آن نیز با عنوان آزادی بیان آن را تایید می‌کند، بنابراین همه نخبگان و علما باید در عرصه فضای مجازی به میدان بیایند.

وی افزود: خوشبختانه دانشگاهیان در این زمینه کارهای خوبی را آغاز کرده‌اند. اما تمام آحاد امت اسلامی باید با روش‌های مختلف از همین هفته وحدت تا مبعث رسول اکرم(ص) در جهت حفظ شان و منزلت پیامبر(ص) کارهای خود را آغاز کنند، تا به همه دنیا نشان بدهیم که امت اسلامی یکپارچه از ساحت مقدس رسول اکرم(ص) حمایت می‌کند.

 

 

 

درجه ایمان افراد در بلایا و مصائب سنجیده می شود

 

 

عضو هیأت مؤسس اتحادیه فرزندان شاهد با اشاره به اینکه بلایا و مصائب می‌تواند از دو دیدگاه نعمت یا خسران دیده شود، گفت: یکی از حکمت‌های موجود در بلایا سنجش میزان صبر افراد است، در چنین شرایطی افراد با ایمان‌تر از افراد سست ایمان جدا می‌شوند و در این زمان‌ها است که رتبه بندگی افراد مشخص می‌شود، خیلی از افراد در این شرایط از غفلت بیرون می‌آیند و برخی اندک ایمان خود را هم از دست می‌دهند.

لاله افتخاری در وبینار «نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با بلایا و مصائب» با اشاره به اینکه بلایا و مصائب همواره برای انسان بوده و هست اظهار داشت: بلایا به دو دسته تکوینی و تشریحی تقسیم می‌شوند و آزمایش الهی خداوند از بشر نیز در همین دو دسته خلاصه می‌شود.

عضو هیأت مؤسس اتحادیه فرزندان شاهد ادامه داد: در بلایایی که به وجود می‌آید دین راه مقابله با آنها را به ما نشان داده است، در واقع بلاها می‌توانند مثبت یا منفی یا به طورکلی به عنوان یک نعمت یا مصیبت به آنها نگاه کرد، از منظر قرآن بلایا به دو بخش طبیعی مثل سیل، زلزله، آتش‌فشان و... و همچنین به شکل بلایای خاص تبدیل می‌شود، بلایای خاص مختص انسان‌ها نیست ممکن است خداوند با آنها فرشتگان، جن‌ها و... را آزمایش کند.

عضو هیأت مؤسس اتحادیه فرزندان شاهد خاطرنشان کرد: نکته مهم از منظر قرآن چگونگی مواجهه با بلایا است، برخی بلایا را نعمت و برخی مصیبت می‌دانند، بسیاری از انسان‌ها در مواجهه با بلایا نعمت‌های خداوندی را درک و شکرگزار باری تعالی خواهند بود اما در مقابل برخی به جای شکرگزاری از خداوند تفکرات قارونی را در پیش می‌گیرند.

افتخاری یادآور شد: در آیات و روایات هم نوع چگونگی برخورد با مصائب را شاهد هستیم، برای مثال در واقعه عاشورا هراندازه مصیبت وارده بر امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) بیشتر می‌شد شاهد شکرگزاری بیشتر آنها به درگاه خداوند بودیم.

وی افزود: یکی از حکمت‌های موجود در بلایا سنجش میزان صبر افراد است، در چنین شرایطی افراد با ایمان‌تر از افراد سست ایمان جدا می‌شوند و در این زمان‌ها است که رتبه بندگی افراد مشخص می‌شود، خیلی از افراد در این شرایط از غفلت بیرون می‌آیند و برخی اندک ایمان خود را هم از دست می‌دهند، بلایی که امروز جامعه بشری را با عنوان کرونا درگیر خود کرده است می‌تواند به نوعی نعمت و از طرفی یک مصیبت به شمار بیاید، در شرایط کرونا ضعف استکبار جهانی بر مدیریت جهانی کره زمین بر همگان آشکار شد و همه دیدند که یک ویروس چگونه این قدرت‌ها را زمین‌گیر کرد.

عضو هیأت مؤسس اتحادیه فرزندان شاهد تاکید کرد: از سوی دیگر با وجود فراگیری کرونا در سراسر دنیا شاهد هستیم تمام مردم جهان با هرنوع عقیده و مذهبی در کنار هم جمع شدند تا به نوعی بتوانند با کمک هم این مشکل را برطرف کنند، این یعنی در عین مساوات مردم دنیا در کنار هم قرار گرفتند. با این وجود از خداوند می‌خواهیم بزرگترین مصیبت دنیا را که همانا غیبت ولیعصر(عج) را به پایان برساند تا تمام مردم دنیا از این نعمت الهی بهره‌مند شوند.

 

 

 

تجدید ایمان و تقوا از جمله راه‌های رفع بلاء و مصائب

عبدالرحمن مرادی با ارائه راه‌کارهایی برای رفع بلایا گفت: از جمله این راه‌کارها تجدید ایمان و تقوا است، اگر تقوا داشته باشیم در‌های رحمت گشوده می‌شود. راه دوم طلب استغفار و بخشش است. راه سوم اعتراف به گناهان و راه چهارم نیز انجام تسبیح و حمد الهی است. انسان با دعا کردن ارزش و قیمت پیدا می‌کند و خود را کوچک دیده و بزرگی را به خداوند نسبت می‌دهد. 

ماموستا عبدالرحمن مرادی در وبینار «نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با بلایا و مصائب» با اشاره به اینکه یکی از سوالاتی که در راستای وجود ویروس کرونا مطرح می‌شود، این است که آیا این ویروس عذاب یا امتحان الهی است؟ گفت: بررسی این دیدگاه‌‌ها متفاوت است، برای مومنین مشکلات بخشی از امتحان الهی است، خداوند اگر انسان را به حال خود رها کند، سرکش می‌شود و در آیات قرآنی آمده است که خداوند انسان را همواره با ابزارهای متفاوت امتحان می‌کند تا از این طریق صابرین مشخص شوند.

امام جمعه اهل‌سنت کرمانشاه ادامه داد: این ویروس یک امتحان الهی برای انسان‌ها است. شاید ما این امتحان را سخت و عذاب‌آور بینیم اما اینگونه امتحانات برای ارتقا درجه مومنین است. تمام دانشمندان تلاش کردند، اما به جایی نرسیدند و این درسی بود که انسان متوجه شود تا چه اندازه ناتوان است.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه تاکید کرد: ویروس کرونا انسان مغرور را مایوس کرد و باعث شد تا سرکشی‌اش محدود شود. در آیات قرآنی وارده شده است که این اعمال گاها نتیجه سوء رفتارهای انسان است که به او برمی‌گردد.

عبدالرحمن مرادی با ارائه راه‌کارهایی برای رفع بلایا گفت: از جمله این راه‌کارها تجدید ایمان و تقوا است. اگر تقوا داشته باشیم، درب‌های رحمت گشود می‌شود. راه دوم طلب استغفار و بخشش است، راه سوم اعتراف به گناهان و راه چهارم نیز انجام تسبیح و حمد الهی است. انسان با دعا کردن ارزش و قیمت پیدا می‌کند و خود را کوچک دیده و بزرگی را به خداوند نسبت می‌دهد.

 

 

 

فاضل لنکرانی: امروز مسلمانان بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت هستند

 

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این موضوع که در جوامع امروز اسلامی وحدت امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، گفت: اگر به آیات قرآنی، سیره پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) مراجعه کنیم می‌بینیم در همه آنها به مسأله وحدت تأکید ویژه‌ای شده است و حتی علما و اندیشمندان شیعه و سنی نیز به این امر اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی در وبینار «نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با بلایا و مصائب» با تاکید بر این موضوع که یکی از آثار و برکات نظام جمهوری اسلامی ایران نام‌گذاری هفته‌ای به نام «هفته وحدت» است، اظهار داشت: هرساله بشر به باب وحدت در بین مسلمانان بیشتر از گذشته پی می‌برد، قرآن، سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) همواره بر موضوع وحدت تأکید داشتند، اگر به کتب فقهی علمای شیعه و سنی نیز مراجعه کنیم شاهد خواهیم بود که همگی در امر وحدت اتفاق نظر دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حقیقت اسلام شهادتین است و این امر ظاهرا و باطنا فرد را مسلمان می‌کند، اگر کسی به شهادتین اقرار کند و قلبا هم این امر را قبول داشته باشد مسلما مسلمان است و باید احکام مدنظر اسلام در رابطه با او اجرا شود، یعنی جان، مال و ... باید محترم شمرده شود زیرا طبق آیات قرآن تمام مسلمانان برادر یکدیگر هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: ملاک اسلام با روایات متعدد بین علما در دو کلمه است، یکی اقرار به توحید و دیگری پذیرفتن رسالت و نبوت پیامبر اکرم(ص). اگر بخواهیم اجتهاد را در اسلام ملاک قرار دهیم هر زمانی یک عالمی یک اجتهادی می‌کند ممکن است اینها با یکدیگر متفاوت باشد، مثلا یکی بگوید کسی که برود زیارت قبر پیامبر(ص) کافر است این مسأله درست نیست خداوند ضابطه اسلام را برای ما تعیین کرده و ما نمی‌توانیم براساس اجتهاد ضابطه را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی تأکید کرد: نمی‌توانیم از دیدگاه خودمان بگوییم فردی که به زیارت قبور می‌رود از دیدگاه اسلام خارج است و این صحیح نمی‌باشد، در شرایط فعلی مسئولیت تمام علما باید بحث وحدت باشد و این امر را مورد توجه قرار بدهند زیرا اگر وحدت نباشد به زودی شاهد خواهیم بود که از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند و آنها می‌خواهند از این طریق اسلام را نابود کنند.

وی افزود: تمام علما می‌گویند ملاک مسلمانی شهادتین است و وحدت براساس آیات و سنت پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) امری ضروری است، امروز مسلمانان بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت هستند.

 

 

آیت‌الله حسینی: تنها راه برون‌رفت مسلمانان از مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها انسجام است

 

 

نماینده ولی‎فقیه در استان کهکیلویه و بویراحمد با اشاره به این موضوع که تنها راه برون‌رفت مسلمانان انسجام است، گفت: خوشبختانه در تمام ممالک اسلامی سرمایه‌های بسیاری در عرصه‌های مختلف وجود دارد که باید از این سرمایه‌ها در جهت برون‌رفت از مشکلات بهره برده و به یک انسجام برسیم.

آیت‌الله سید نصیر حسینی در وبینار «نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با بلایا و مصائب» اظهار کرد: مسلمانان در ایمان مورد هجوم دشمنان قرار دارند و وظیفه ما در قبال جان انسان‌ها سنگین است و باید تلاش کنیم جان انسان‌ها حفظ شود و برای نجات جان انسان‌ها برنامه داشته باشیم.

نماینده ولی‎فقیه در استان کهکیلویه و بویراحمد ادامه داد: امروز تمام جوامع مسلمان و غیرمسلمان گرفتار مصائب هستند و قطعا همکاری تمام مسلمانان و دولت‌ها می‌تواند راه‌گشا باشد، راه برون‌رفت از این مصائب انسجام است، باید در کنار هم برنامه داشته باشیم و آن را اجرایی کرده و تبلیغ کنیم تا از این طریق قدرت خود را به نمایش بگذاریم.

آیت‌الله حسینی تاکید کرد: جهان اسلام سرمایه‌های بسیار زیادی در عرصه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و... دارد، دعا و استغفار نیز یکی دیگر از ابزارهای ارزشمند در دست مسلمانان است که از تمام آنها باید بهره ببریم تا از این طریق بتوانیم راه نجات بشر را فراهم کرده و آسیب‌ها را کاهش دهیم.

 

 

انسان تربیت شده در عرصه دین تعامل‌اش با مصائب و گرفتاری‌ها متفاوت است

 

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با تاکید بر این موضوع که در زمان شیوع ویروس کرونا افراد باتقوا و تربیت شده در دین بیشتر از سایر افراد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند، گفت: این مساله نشات گرفته از آن است که انسان تربیت شده در فضای دینی تعامل‌اش با مصائب و گرفتاری‌ها متفاوت است و هر میزان انسان عاقل‌تر شود بیشتر به دین گره می‌خورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی در وبینار «نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با بلایا و مصائب» با طرح این موضوع که زمان شیوع ویروس کرونا برخی به نقش علم و دین پرداختند و شبهاتی در این عرصه مطرح کردند، اظهار کرد: طبیعتا مساله علم و دین هردو نقش مهمی در زندگی بشریت ایفا می‌کند، خداوند مردم را امت واحده به روش تکوینی آفرید. عالم؛ عالم اسباب و مصوبات است و در این بین فرقی بین دین‌دار و غیردین‎دار نیست، به عبارتی دیگر برخی مسائل برای برخی انسان‌ها به صورت تکوینی یکسان است.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان ادامه داد: اکنون باید ببینیم دین در این رابطه چه نقشی دارد، دین در مسائل تکوینی چهارچوب‌هایی را برای انسان تعریف می‌کند، داد و ستد در تمام عالم وجود دارد و نقش دین در این بین ایجاد چهارچوب در این عرصه است، نقش دیگر دین این است که تفسیر انسان را نسبت به عالم هستی تغییر می‌دهد، مجموعه عالم ماده مجموعه‌ای از عالم هستی است، وقتی نگاه انسان تغییر می‌کند که در فضای دینی قرار بگیرد، انسانی که در فضای دین تربیت شده باشد در تمام مراحل ایمان و تقوا دارد و از طریق برکات الهی به حیات طیبه می‌رسد.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان تاکید کرد: دین مستقیما در مسائل تکوینی است اما جامعه از مسائل آن بهره می‌برد و به همین دلیل است که می‌گویند زمانی که حضرت ولیعصر(عج) ظهور کند از علم فقط دو عدد آن کشف شده است. از زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد چه افرادی بیشترین تعامل را برای رفع این ویروس داشتند؟، آیا غیر از این بود که نمازهای جمعه تعطیل و متدینین در هیات‌ها تمام پروتکل‌ها را رعایت کردند، این رفتار به دلیل همان تقوای الهی  و تربیت شدن انسان در عرصه دین است که اجازه نمی‌دهد به خاطر لذت‌های او فرد دیگری به این ویروس مبتلا شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی گفت: انسان تربیت شده در فضای دینی تعامل‌اش با مصائب و گرفتاری‌ها متفاوت است، این همه کمک مومنانه از کجا آمد؟، هر میزان دین در جامعه توسعه پیدا کند عقلانیت بشر رشد بیشتری پیدا خواهد کرد، انسان هرچقدر عاقل‌تر شود به دین بیشتر گره می‌خورد.

 

 

نظام سلطه با شیوع ویروس کرونا سعی در تخریب باورهای دینی دارد

 

 

امام جمعه اهل‌سنت کیش با بیان اینکه امروز نظام سلطه می‌خواهد از آب گل‌آلود ماهی بگیرد و سعی می‌کند از طریق این ویروس باورهای دینی را زیر سوال ببرد، گفت: ویروس کرونا تمام فعالیت‌های را تحت الشعاع قرار داده است و یکی از رسالت‌های اندیشمندان جست‌وجوی راه‌های مطلوب و علمی برای رهایی از این معضل جهانی است. بلایا و مصائب بخشی از حکمت خداوند است.

شیخ یعقوب شمس در وبینار «نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با بلایا و مصائب» با اشاره به حفظ ضرورت وحدت در جوامع اسلامی اظهار کرد: امروز عالمان و اندیشمندان جهان اسلام درگیر ویروس کرونا شدند و همین امر تمام فعالیت‌ها را تحت الشعاع قرار داده است.

امام جمعه اهل‌سنت کیش ادامه داد: یکی از رسالت‌های اندیشمندان جست‌وجوی راه‌های مطلوب و علمی پایدار برای رهایی بشریت از این معضل جهانی است. مصائب و بلایا بخشی از حکمت خداوند است، از طریق باورها و آموزه‌های دینی باید یک مشارکت وسیع و یاری رساندن به همگان را در دستور کار قرار دهیم.

امام جمعه اهل‌سنت کیش تاکید کرد: ما انتظار داریم علما و اندیشمندان جهان اسلام در رابطه با دفع این ویروس پیش‌قدم باشند، جایگاه دانشمندان اکنون بسیار حساس است چه در دوران کرونا و چه بعد از آن نیازمند برنامه و پیام‎های مشترک برای عرضه به جهان هستیم و باید آثار زیان‌بار این ویروس را به حداقل برسانیم.

شمس در پایان تصریح کرد: امروز نظام سلطه می‌خواهد از آب گل‌آلود ماهی بگیرد و بر این امر پافشاری می‌کند تا از طریق این ویروس باورهای دینی را زیر سوال ببرد.

 

 

تا زمانی که امور دین به دست اهلش سپرده نشود وحدت میسر نخواهد بود

 

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان جنوبی با تاکید بر این موضوع که برای رسیدن به وحدت باید امور را به دست اهلش سپرد، گفت: در هر جایی که عالمان دینی و باتقوا حضور داشتند همواره برای جهانیان الگو، قابل احترام و باعزت بودند.

آیت‌الله سید علیرضا عبادی نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان جنوبی در وبینار «نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با بلایا و مصائب» با بیان اینکه بحث وحدت مختص یک هفته نیست اظهار کرد: ایجاد وحدت در میان مسلمین سبب و علت خاص خودش را دارد، رمز مسائل ناخوشایند جوامع اسلامی این است که امور در برخی مواقع به عناصر بی‌تقوا سپرده می‌شود، از 200سال قبل که استعمارگر آمد و حداکثر استفاده را از جوامع اسلامی داشت تا به امروز به وحدت مطلوب نرسیده‌ایم، وحدت زمانی شکل می‌گیرد که امور به اهلش سپرده شود.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حدود 400 تیراژ کتاب سراسر دروغ پخش شد تا از این طریق تقوا و مذهب را به زیر سوال ببرند، در هرجایی که عالمان دینی با تقوای کامل حضور داشتند همواره الگو و قابل احترام و با عزت بودند.

آیت‌الله عبادی تاکید کرد: مذهب به معنی راه شناخت دین است و هرآنچه هرکس به اسم دین مطرح می‌کند باید مبتنی بر منابع دینی و با اتکاء به دلایل دینی باشد، اگر به پیشینه تاریخی علمای شیعه و سنی مراجعه کنیم می‌بینم که آنها در عرصه‌های مختلف از جمله تجارت با یکدیگر بوده‌اند و این یعنی اصل در دین است نه مذهب.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان جنوبی یادآور شد: امروز وقتی به وحدت می‌رسیم که این همه عناصر به اسم فتوای دینی و خواسته‌های استکبار جهانی را به عنوان فتوا از نظر دین مطرح نکنیم، این گونه کار به پیش نمی‌رود.

وی افزود: کشورهای اروپایی و دشمنان در جهان اسلام هر جنایتی می‌کنند و آن را به اسم مسلمانان تمام می‌کنند. زیرا گروه‌های آنها از افراد بی‌دینی چون داعش و القاعده شکل گرفته است. در حالی که  حیثیت اسلام بر حقوق الهی و مردم بنا شده است. برای رهایی از این معضل باید امور را به دست اهلش بسپاریم.

 

 

آذرشب: با حرکت در حوزه تمدن نوین اسلامی به وحدت می‌رسیم

 

 

مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: برای رسیدن به وحدت اسلامی باید در حوزه تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم دشمنان می‌خواهند ما را تقسیم کنند در حالی که ما یک حوزه تمدنی واحد در عرصه‌های مختلف داریم.

محمد علی آذرشب مشاور در وبینار «نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با بلایا و مصائب» با اشاره به این موضوع که در عرصه وحدت و تقریب بین مذاهب دیدگاه‌های مختلفی  مورد بحث و بررسی قرار گرفته است گفت: بنده درصدد هستم که تقریب و تمدن نوین اسلامی را مورد بحث و ارزیابی قرار بدهم، بر همین اساس مرکز پژوهش‌هایی با محوریت امت‌های اسلامی راه‌اندازی کرده‌ایم، این پژوهشگاه دو گروه به ترتیب گروه پژوهشی تقریبی و تمدن نوین اسلامی دارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: کتابی در رابطه با این موضوع در دو جلد تالیف کرده‌ام که در این کتاب رابطه بین تقریب و تمدن نوین اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است و به شخصیت‌های علمی و فرهنگی جهان اسلام پرداخته شده است زیرا تمام آنها به سمت شکوفایی اسلام قدم برداشتند، احیای پیام‌های آسمانی از جمله اهداف ما در این کتاب بوده است چرا که در جهان اسلام باید احیا صورت بگیرد و منظور از احیا تمدن اسلامی است.

مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه پس از تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی استراتژی‌های تقریبی تاسیس شد، تاکید کرد: برای شکل‌گیری وحدت در جهان اسلام کنفرانس‌های متعددی در کشورهای مختلف برگزار و حتی در برخی کشورها مجمع تقریب مذاهب راه‌اندازی شد و استراتژی تقریب نیز در زمان آیت‌الله تسخیری نوشته شد.

آذرشب یادآور شد: برای رسیدن به اتحاد و دوری از اختلافات این مجامع تاسیس و یکسری از مراکز به عنوان مرکز جهانی تمدن نوین اسلامی راه‌اندازی شده است و در سال‌های گذشته اعضای شرکت‌کننده در کنفرانس عضو این مرکز شدند.

وی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در هفته وحدت با اعضای شرکت‌کننده در این کنفرانس خاطرنشان کرد: دو موضوع در سخنان رهبر معظم انقلاب مورد تاکید بوده است، یکی بحث وحدت امت اسلامی و دیگری مساله تمدن نوین اسلامی است، این موضوع از مسائل روان‌شناختی و جامعه‌شناختی و تاریخی نشات می‌گیرد.

آذرشب گفت: امسال کنفرانس وحدت در فضای مجازی برگزار می‌شود و بحث تعاون و همکاری در جهان اسلام میسر نمی‌شود مگر اینکه حوزه تمدن نوین اسلامی به وجود بیاید، مالک بن نبی از الجزایر این موضوع را مطرح و کتاب‌هایی در این رابطه تالیف کرده است برای اینکه بگویی جهان اسلام یک حوزه تمدن واحد دارد، دیگران می‌خواهند ما را تقسیم کنند اما ما یک حوزه تمدن واحد در دین، ذوق، ادبیات، هنر و ... هستیم.

 

 

 

تنها راه‌حل موفقیت مسلمانان رجوع به قرآن و پایبندی به شریعت پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) است

 

 

مدرس مدرسه علمیه احمدیه تربت‌جام گفت: وحدت اگر از بین مسلمانان نمی‌رفت اسلام معنویت راستین خود را از دست نمی‌داد و جهان اسلام این چنین تجزیه نمی‌شد و ظلم و تباهی جانشین ارزش‌ها، فضائل، معنویت و ارزش‌های واقعی اسلام نمی‌شد و استعمار نمی‌توانست به نفع خود بهره‌برداری کند و افکار خود را به مسلمانان تحمیل کند و کوشش‌های انبیاء در راه پیشرفت انسان‌ها را هدر بدهد و اسلام را از پیشرفت باز بدارد و وضعیت مسلمانان امروز را اینچنین کند.

مولوی احمد سارمی در وبینار «نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با بلایا و مصائب» با اشاره به اینکه خداوند به وسیله پیامبر اکرم(ص) انسانیت را از جهل به سمت علم، ضعف را به سمت قوت، پستی را به سمت بلندی، تفرقه را به سمت وحدت و از نزاع به سمت محبت هدایت نمود تا به مقام بهترین امت برای هدایت بشری نائل آمدیم، اظهار داشت: خداوند وحدت را به عنوان نعمت و تفرقه را به عنوان گودالی از آتش معرفی کرده است.

مدرسه علمیه احمدیه تربت‌جام ادامه داد: وحدت اگر از بین مسلمانان نمی‌رفت اسلام معنویت راستین خود را از دست نمی‌داد و جهان اسلام این چنین تجزیه نمی‌شد و ظلم و تباهی جانشین ارزش‌ها، فضائل، معنویت و ارزش‌های واقعی اسلام نمی‌شد و استعمار نمی‌توانست به نفع خود بهره‌برداری کند و افکار خود را به مسلمانان تحمیل کند و کوشش‌های انبیاء در راه پیشرفت انسان‌ها را هدر بدهد و اسلام را از پیشرفت باز بدارد و وضعیت مسلمانان امروز را اینچنین کند.

مدرس مدرسه علمیه احمدیه تربت‌جام تاکید کرد: قرآن ما را به وحدت دعوت می‌کند، مگر نه اینکه قبله، نماز، روزه، حج و دین ما واحد است.

وی با اشاره به برخی از اتفاقات سال گذشته در جهان اسلام گفت: از جمله این حوادث شیوع ویروس کرونا بوده است، خداوند در قرآن گفته است «وقتی بیماری به وجود می‌آید نتیجه عملکرد خود انسان و نوعی مجازات است و در آیه 33سوره انفال خداوند راه رهایی از آن را توحید، تذکره، عمل به سیره رسول‌الله و استغفار و توبه بیان می‌کند.»

مولوی سارمی بیان کرد: یکی دیگر از حوادث جوامع اسلامی طرح معامله قرن توسط رئیس جمهور دروغگو آمریکا بود و متاسفانه برخی از کشورهای اسلامی به جای اتحاد دنبال‌رو برنامه‌های غرب هستند، هرجا مسلمانان واحد شده‌اند موفق بوده‌اند، قدس خط قرمز و فلسطین پاره‌تن اسلام است و اگر مسلمانان خواهان عزت و سربلندی هستند تنها راه‌حل بازگشت و رجوع به قرآن پایبندی به شریعت، پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه یکپارچگی مسلمانان باعث از بین رفت اسرائیل و کمک به ملت فلسطین است، گفت: یکی دیگر از حوادث اخیر جوامع اسلامی توهین مجله شارلو ابدی و اهانت رئیس جمهور فرانسه به پیامبر اسلام(ص) با عنوان آزادی بیان بوده است، پیامبری که همواره همگان را به محبت، همدلی و ایثار دعوت می‌کرد، توهین به پیامبر اکرم(ص) توهین به تمام انبیاء است و این لکه ننگ در جهان تا ابد بروی آنها خواهد ماند.

 

 

 

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی کنفرانس وحدت اسلامی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نماینده ولی فقیه در استان حجت الاسلام والمسلمین امام جمعه اهل سنت شیوع ویروس کرونا تمدن نوین اسلامی جوامع اسلامی بر این موضوع تا از این طریق جهان اسلام پیامبر اکرم ص گرفتاری ها تربیت شده ایمان و تقوا داشته باشیم تا به امروز فضای دین رسول اکرم ص رئیس جمهور اهل بیت ع تلاش کنیم آیات قرآن حوزه تمدن برون رفت تنها راه آیت الله انسان ها پیامبر ص ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۶۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کار: تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است

به گزارش قدس خراسان، سیدصولت مرتضوی دوشنبه شب و در جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا (ع) با ابلاغ سلام رییس دولت سیزدهم به کارگران و خانواده آنان گفت: رهبر انقلاب کارگر ایرانی را ستون فقرات تولید کشور می‌دانند و در روایات اسلامی نیز به جایگاه پر اهمیت نیروی کار و کارگر توجه بسیاری شده است به گونه‌ای که پیامبر اسلام(ص) بر دست پینه بسته کارگران بوسه می‌زند.

او افزود: همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان کارگری و کارفرمایی اشاره شد، از نگاه اسلام کارگر صاحب ارزش و کرامت است و این موضوع نشان از تفاوت دیدگاه اسلام با سایر تمدن ها و جوامع دارد که به کارگر صرفا نگاه ابزاری دارند.

مرتضوی توجه به امنیت شغلی، آتیه، مسکن و سایر موضوعاتی که موجب آسایش خاطر کارگران شود را از دغدغه های مهم دولت مردمی بر شمرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص وضعیت مظلومان فلسطینی نیز اظهار داشت: هم اکنون شاهد هستیم که مردم فلسطین به خاطر دفاع از خاک و حق حیات خود، موردشدیدترین حملات و تجاوزات رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته اند و این اقدامات ظالمانه با حمایت دولت های غربی در حال رخ دادن است.

مرتضوی اظهار کرد: غذای مردم فلسطین اکنون همراه با خون است و وجدان های مردم جهان کجاست که این ظلم را برنتابند.

دیگر خبرها

  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • وحدت و برادری نیاز مهم امروز کشور است
  • آشتی داخلی، محور نشست فتح و حماس در پکن
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • دشمنان، همواره در تلاش برای ایجاد نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود
  • تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • وزیر کار: تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است