Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حسن شریفی» روز یکشنبه به ایرنا، ‌ گفت: در حالیکه تا قبل از گرانی های اخیر با ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال امکان اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در یک هکتار زمین کشاورزی وجود داشت اما افزایش قیمت ها باعث شده اکنون این رقم به مرز ۴۰۰ میلیون ریال برسد.
وی افزود: یارانه اعطایی دولت برای هر هکتار آبیاری تحت فشار و موضعی حدود ۱۷۰ میلیون ریال است و کشاورزان باید مابه التفاوت این رقم را از جیب پرداخت کنند که همین وضعیت سبب کند شدن روند توسعه سامانه های مدرن آبیاری در اراضی کشاورزی این شهرستان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته او، از مجموع ۱۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی ساوه، ۵۵ هزار هکتار قابلیت تجهیز به سیستم های آبیاری تحت فشار و قطره ای را دارند و تاکنون از این مقدار بیش از ۹ هزار هکتار شبکه آبیاری نوین در سطح شهرستان احداث شده است.

 شریفی اظهار داشت: افزایش ۲ برابری قیمت لوله و سایر تجهیزات مرتبط با اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار در یکسال اخیر دلیل اصلی ناتوانی کشاورزان برای روی آوردن به استقرار و استفاده از این شبکه است و در این رابطه لازم است یارانه پرداختی دولت به مرز ۳۵۰ میلیون ریال افزایش یابد.

رعایت الگوی کشت متناسب با منابع آبی ساوه در دستور کار است


رئیس جهاد کشاورزی ساوه در مورد برخی انتقادات نسبت به کشت ارقام آب بَر در این شهرستان که از حیث منابع آبی سطحی و زیرزمینی وضعیت چندان مناسبی ندارد، گفت: سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی ساوه در دهه ۷۰ در مجموع ۸۶ هزار هکتار بود که از این سطوح سالانه ۳۵۰ هزار تن انواع محصول تولید می شد.
وی ادامه داد: با تدابیر اتخاذ شده از جمله رعایت برنامه الگوی کشت، اکنون مجموع سطح زیر کشت باغی و زراعی شهرستان ساوه به ۶۵ هزار هکتار کاهش یافته در حالی که راندمان تولید و برداشت محصول به طور متوسط به ۶۵۰ هزار تن در سال افزایش یافته است.
وی گفت: در برنامه کشت سالهای اخیر به ارقام پربازده که دوره رشد کمتری دارند با توجه به وضعیت منابع آبی شهرستان روی آوردیم.
شریفی در مورد کشت ذرت که از نگاه برخی کارشناسان مورد نقد است،  توضیح داد: امسال هشت هزار هکتار ذرت در ساوه کشت شد که دوره رشد کوتاهتر و در نتیجه نیاز آبی کمتری دارند.
وی افزود: ارقام ذرتی که اکنون در ساوه کشت می شود با ‌۱۰ سال پیش متفاوت است و دوره رشد آن به ۹۰ روز کاهش یافته در حالیکه سالهای قبل ذرت در بازه زمانی ۱۲۵ روزه به مرحله برداشت می رسید و این مسأله نشان می دهد که آب کمتری صرف رشد این محصول می شود.
رئیس اداره جهاد کشاورزی ساوه گفت: حدود پنج سال پیش ذرت به صورت سنتی و ثقلی در این شهرستان کشت می شد که در هر هکتار حدود ۱۷ هزار متر مکعب آب مصرف می کرد اما با ارقام جدید و متناسب با الگوی کشت، اکنون این میزان مصرف برای هر هکتار به ۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعب کاهش یافته است و به طور متوسط در هر هکتار نیز ۶۵ تن محصول تولید می شود.

شهرستان ساوه دارای افزون بر ۱۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی و سطوح باغی است که ظرفیت تولید سالانه تا ۶۵۰ هزار تن انواع محصولات را دارد.

برچسب‌ها ساوه کشاورزی آبیاری اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساوه کشاورزی آبیاری اراضی کشاورزی ساوه کشاورزی آبیاری اراضی کشاورزی اخبار کنکور آبیاری تحت فشار اراضی کشاورزی کشاورزی ساوه میلیون ریال هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۶۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشای ۵۴ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه شالیکاران گیلانی تاکنون ۱۸۸ هزار هکتار از شالیزار‌های خوددمعادل ۷۹ درصد را شخم زده‌اند، گفت: کشاورزان با استفاده از بارش‌ها ۵۴ هزار هکتار از مزارع خود را نشا کردند.

محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان پیش از ظهر امروز در گفت و گو با سیمای مرکز گیلان با بیان اینکه شالیکاران گیلانی تاکنون ۱۸۸ هزار هکتار از شالیزار‌های خوددمعادل ۷۹ درصد را شخم زده‌اند، اظهار کرد: کشاورزان با استفاده از بارش‌ها ۵۴ هزار هکتار از مزارع خود را نشا کردند.وی با اشاره به رهاسازی آب پشت سد سپیدرود از روز گذشته در کانال‌های و نهر‌های کشاورزی گفت: شالیکاران باید بر اساس تقویم زراعی اقدام کنند و به کشت و کار خود سرعت دهند.رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تاکنون ۲۰۵ هزار هکتار از شالیزار‌ها استان خزانه گیری شده است، افزود: گیلان ۳۰۰ هزار شالیکار دارد و سالانه حدود ۷۰۰ هزار تن برنج سفید تولید می‌کنند.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۹۳ هزار تن گندم از مزارع شهرستان میاندوآب
  • ۵۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی لرستان با فاضلاب آبیاری می‌شود!
  • افزایش ۲۰ درصدی تولید گل محمدی در گناباد
  • راه اندازی ۳۵ مرکز خرید گندم و کلزا در لرستان
  • نشای ۵۴ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان
  • رفع تداخل ۲۱۹۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • ۲۹ هکتار از اراضی کشاورزی بخش قلعه‌نو آزادسازی شد
  • امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد
  • آزادسازی سه هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تبریز
  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی