Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پرشین وی ،اگر شما هم تصمیم دارید از یک پرنده زیبا و خوش آواز در خانه خود نگهداری کنید قطعا پرندگان بسیاری این ویژگی ها را دارند ولی شاید از کسانی که تجربه نگهداری از پرنده را در محیط خانه دارند پرس و جو کنید بسیاری از آنها پرنده فنچ را به شما معرفی می کنند. 

پرنده فنچ

فنچها با آواز نازک وچهره ی زیبای خود جزو پرندگان بومی چمنزارهای استرالیا محسوب می شوند که دارای قابلیت زادو ولد بسیار آسان و راحتی بوده وبه راحتی تکثیر وتولید مثل می نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 فنچها در حضور انسانها هرگز دوست ندارند که دست آموز باشند و در دست انسانها قرار بگیرند یا با فضولی مرتب صاحبانشان روبرو شوند هرگز نبایستی این پرندگان را با دید کم ارزش بودن یا یک اسباب بازی برای کودکانمان نگریست و جان این موجودات جاندار را به بازی و شوخی گرفت.

درباره نگهداری پرنده فنچ بیشتر بدانید

فراموش نکنید که حس زیبای زندگی کردن در تک به تک موجودات زنده موج می زند وما بایستی با درک نیازها و اصول نگهداری صحیح از پرندگان بهترین و مناسبترین مکان برای زندگیشان را برایشان مهیا نماییم.ارزن وکتان عمده ترین واصلیترین دانه ای است که برای زنده ماندن فنچها الزامی است علاوه براین دانه ها یک رژیم غذایی تکمیلی شامل سبزیجات تازه از جمله کاهو و اسفناج وشوید ،میوه ی تازه از جمله هویج رنده شده وسیب به مقدار کم ،تخم مرغ آب پز شده ،پلوی کم روغن،مولتی ویتامین محلول درآب به مقدار کم و کلسیم در هر هفته دو بار برای تامین ویتامین و مواد لازم برای داشتن طول عمر بیشتر وبهتر وسریع رشد کردن فنچها لازم وضروری به نظر می رسد.

تولید مثل پرنده فنچ

این جیره ی غذایی به هنگام بچه دار شدن فنچها با دقت وتوجه کافی وبیشتری باید انجام شود تا جوجه ها قوی ،سالم وسرزنده رشد نمایند.مولتی ویتامین وکلسیم وسایر ویتامینهای حل شده در آب نبایستی بیش از ۲۴ ساعت در آبدانی پرندگان باقی بماند و بعد از تمام شدن موعد مقرر بایستی با دقت کافی ظرف آب پرنده را تمییزوشستشو نمود.

آشنایی با ویژگی های پرنده فنچ

باقی مانده ی میوه و سبزیجات وتخم مرغ گذاشته شده برای پرنده رانیز حتما برای جلوگیری از پلاسیده شدن و جمع آوری میکروب ووارد شدن بیماری به پرندگان حتما برداشت.فنچها حمام کردن را خیلی دوست دارند به همین خاطر بایستی در فصول گرم سال آب نیمه گرم با ارتفاع مناسب با قد پرندگان،در اختیار آنها قرار داد وبلافاصله بعد از چند دقیقه آب برای استحمام را برداشت.به هیچ وجه فنچهایی دارای تخم هستند یاجوجه های تازه به دنیا آمده دارند برای جلوگیری از،از بین رفتن تخم یاجوجه ی پرندگان باید آب برای استحمامشان گذاشت دمای مناسب برای زندگی کردن فنچها ۱۵ تا۲۴ درجه ی سانتیگراد با نور کافی ومناسب می باشد لازم است که نگهدارنده ی این پرندگان ،پرنده رادرمکانی بسیار کم رفت وآمد قرار بدهد تا پرنده احساس راحتی وآرامش نماید.

معرفی پرنده فنچ

بهتر است با تاریک شدن هوا چراغها را هم خاموش نماید.در طول شب نیز اگر چراغهای خانه روشن ماند برای خاموش کردن چراغها واجب است به آرامی وبا احتیاط این کار را انجام داد وکمی نور و روشنایی کم از طریق شب خواب«چراغ خواب» یا چراغ قوه و…

آموزش رفتار با پرنده فنچ

برای جلوگیری از وارد شدن استرس زود هنگام به پرنده برای پرندگان ایجاد نماید. فنچها مثل دیگر پرندگان خانگی از نقل مکان وتغییر دادن مرتب مکان زندگیشان بیزار هستند وحتی الامکان از تغییر محل زندگی پرنده باید اجتناب ورزید.به هنگام داشتن تخم وجوجه نیز به هیچ وجه نمی بایستی این کار صورت گیرد.طرز تشخیص نر وماده به این گونه خواهد بود که فنچ نر دارای نوک قرمز پررنگ در اکثر مواقع دارای دولکه ی قهوه ای دردوطرف سرش وفنچ ماده نوک نارنجی فاقد نقش ونگارهای زیاد خواهد بود فنچ هااگر باتغذیه مناسب روبرو شوند زمانی که به سن دو ماهگی می رسند بالغ می شوندوتوانایی تشکیل خانواده وجفت گیری را خواهند داشت.

جفت گیری وآماده شدن برای تولید مثل زمانی دیده خواهد شد که بهترین شرایط نگهداری را با موارد ذکر شده برای پرنده بدون هیچ گونه فضولی ومزاحمت برایشان ایجاد نمود برخی از فنچها ممکن است جفتی که شما برایشان انتخاب کرده اید را نپسندند بنابراین اگر یک جفت فنچ را بیش از سه ماه در محیط مناسب برای نگهداری با تغذیه ی مناسب نگهداری نمودید وعلاقه ی جنسی بینشان مشاهد ننمودید.جفتها را عوض کنید جفت گیری فنچها هم بسیار سریع در عرض چند ثانیه صورت می گیرد.بعد از لانه سازی ،فنچ ماده معمولا بین ۲ تا ۶ تخم می گذارد و سپس روی آنها می نشیند.

شرایط نگهداری پرنده فنچ

۱- روش‌های نگهداری فنچ

این پرنده را می‌توان به دو صورت نگهداری کرد:

الف) نگهداری در قفس

ب) نگهداری در پاسیو یا گل‌خانه

روش اول: این پرنده به خاطر بازیگوشی زیاد و جست‌و‌خیز فراوان، نیاز به یک قفس با میله‌های مناسب دارد که فاصله بین میله‌ها باید به گونه‌ای باشد که این پرنده بین آنها گیر نکند و باعث خفگی پرنده نشود.

برای یک عدد فنچ، یک قفس با طول ۲۵ و عرض ۲۰ سانتی‌متر کافی است. اما برای یک جفت، باید حد‌اقل قفسی با طول ۵۰ و عرض ۳۰ سانتی‌متر برای پرنده انتخاب کرد.

روش دوم: در صورتی که بخواهید پرنده‌تان را در پاسیو یا گل‌خانه نگهداری کنید، علاوه بر این که پرنده شما به خاطر پرواز، از قدرت خاصی برخوردار می‌شود، عوامل دیگری نیز این روش نگهداری را نسبت به روش نگهداری در قفس متمایز می‌کند.

۲- خوراک مناسب

این پرنده نسبت به آب و غذای خود بسیار حساس است و شما که مسئولیت نگهداری آن را به عهده گرفته‌اید، باید شرایط دلخواه پرنده را هم برایش فراهم کنید. این پرنده دانه‌خوار است و خوراک اصلی آن، ارزن تازه.

۳ – آب

بهترین نوع آب‌دهی، به این صورت است: آب را جوشانده و آن را سرد می‌کنیم .

۴ – شرایط آب‌و‌هوایی

این پرنده را باید در دمای ۲۳ تا ۲۶ درجه و با رطوبت بسیار کم نگهداری کرد.

۵ – سایر رفتارهای مورد‌نیاز پرنده

کارهایی مانند هفته‌ای دو بار استحمام، هفته‌ای یک بار حمام آفتاب و اگر به صورت نگهداری در قفس باشد، ماهیانه یک بار اجازه پرواز.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: پرنده نگهداری فنچ زندگی پرنده فنچ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۰۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ فرمانده حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: قاچاقچیان که از کنگاور استان کرمانشاه در حال حمل پرنده‌ها بودند، شناسایی و بامداد هفتم اردیبهشت در گلوگاه انتظامی شهید زارعی همدان دستگیر شدند.

رضا دانش پژوه با اشاره به اینکه در این زمینه ۷ نفر بازداشت و به مراجع قضایی تحویل داده شدند، افزود: جوجه چکاوک‌ها ۴۶۳ قطعه بودند که هم اکنون در اداره کل محیط زیست نگهداری و تغذیه می‌شوند.

او همچنین گفت: چکاوک‌ها نقش موثری در چرخه محیط زیست دارند و از آفت کش‌های طبیعی به شمار می‌روند.

 مدیر نظارت بر امور حیات وحش استان همدان هم گفت: حذف یکباره این شمار پرنده ممکن است به انقراض منطقه‌ای چکاوک‌ها منجر شود.

عیرضا محمدی افزود: این جوجه چکاوک‌ها یک تا دو هفته باید توسط محیط بانان تغذیه شوند و سپس به طبیعت باز گردند.

دیگر خبرها

  • 10 خبر خوشی که به مذاق دشمنان خوش نیامد | از آخرین دستاوردهای کشور بیشتر بدانید
  • کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را در اختیار دارد؟ | برخورد کرکس روپل با یک هواپیما در ارتفاع ۱۱ هزار و ۳۰۰ متری
  • آیا پاسپورت برای آیلتس لازم است؟ نکاتی که باید بدانید!
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • انواع اتصالات لوله داربستی و نکاتی که باید بدانید
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • (ویدئو) اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • اعجاز سنگ نمک را بدانید تا از بلای مختلف و انرژی‌های منفی به دور باشید | خود را به آرامش دعوت کنید
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان