Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: خواست مردم و رضایتمندی مردم و حرکت در مسیر حکمرانی با تکیه بر نظرات و آرا و پشتیبانی‌های مردم برای ما یک اصلی است که این باید مد نظر قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، زاکانی در دیدار با مسئولان تشکل‌های دانشجویی پیرامون سیاست های مرکز پژوهش های مجلس گفت: مرکز پژوهش‌ها ربع قرن است که شکل گرفته و چند تا ویژگی منحصر به فرد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
مهمترین ویژگی منحصر به فرد مرکز پژوهش‌ها این است که مستقیم حوزه نظر را به مجموعه مجلس و به عنوان قاعده گذار و ریل گذار برای سایر قوا منتقل می‌کند.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اذعان داشت: به تبع این ویژگی و این جایگاه که یک جایگاه ممتازی است، بار‌ها توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به اهمیت آن تاکید شده و از این جهت که یک مسئولیت بزرگی را برای همه ما در مرکز فراهم کرده است. ویژگی دوم آن جامعتیش است؛ یعنی همه ابعاد و ساحت‌های مختلف را در این مرکز ما می‌توانیم داشته باشیم. در مرکز ۴ گروه معاونت تخصصی، ۸ دفتر ذیل این معاونت‌ها و ۴۷ گروه تخصصی وجود دارد و عملا در این ۴۷ گروه تخصصی در ابعاد مختلف ما اقدام اساسی و چارچوبی خودمان را خواهیم داشت. مجموعه مرکز یک مجموعه با آبرویی است؛ اگر چه برای هر مجموعه‌ای وقتی ناظر به اینده اش صحبت می‌کنیم، می‌توانیم افق‌های بلندی را مد نظر قرار بدهیم؛ لذا مقصودم نقد وضع موجود نیست؛ بلکه آن چیزی است که براساس آن برنامه ریزی می‌کنیم برنامه‌های سه ماهه خودمان را جوری تنظیم کردیم که سه ماهه، شش ماهه و در واقع تا انتهای مجلس به اهداف بلند مدت مان برسیم.

وی افزود: ۱۴ رویکرد تحولی را در مرکز دنبال می‌کنیم؛ اولین رویکرد ما انتشار معارف اسلامی در قانونگذاری است. تلاش ما این بوده که در ۴۱ سال اول انقلاب قانونی نگذاریم که خلاف اسلام و قانون اساسی باشد تلاش مرکز پژوهش‌ها این است که قانونی بر گوهر دین تنظیم کند و این یک پله و پایه بالاتر از حرکت در گذشته تا امروز است و یک مطالبه اساسی است که امامین انقلاب اسلامی داشتند و اساس انقلاب در حوزه‌های مختلف رسوخ و یک ساخت جدیدی برای ما فراهم کند برای این منظور مجموعه حوزه‌های دینی کشور بخشی از دستور کار خودشان را مبتنی بر مسائل نظام ما به عنوان نیاز خودمان عرضه می‌کنیم و به تبع پیوستگی بین مرکز و تکیه مرکز امر قطعی و قهری خواهد بود.

زاکانی گفت: نکته دوم بهره وری از نظام منسجم فکری است. نظام منسجمی که امروز به عنوان نظام حاکم در مقام نظر در کشور وجود دارد، نظام برگرفته از مکتب امام است؛ اما در عمل نظام حاکم رسوبات باقی مانده از دوران قبل از انقلاب است به ویژه کسانی که مشتاق نگاه‌های اعتقادی و نگاه به شرق و غرب هستند با توجه به گوهر برآمده از نگاه اجتهادی حضرت امام و مقام معظم رهبری این نظام منسجم فکری را برنمی تابن.د ما محل ورودمان و محل تنظیم مختصاتمان با توجه به این نظام منسجم فکری است.

وی ادامه داد: در نظام حاکم بر غرب طلاق عارضه نیست ازدواج سفید هیچ محدودیت و منعی ندارد؛ اما در نظام اسلامی این عارضه و این مشکل وجود دارد؛ بنابراین این نظام منسجم موضوعی است که مختصات ما و مسائل و نظام مسائل ما را مبتنی بر آن می توان درآورد و ارائه کرد. چشم انداز ما هم اقامه قانون اساسی است سیاست‌های  ۳۷ گانه ابلاغی رهبری در بیانیه گام دوم است برای این کار مرکز پژوهش‌ها به عنوان یک مجموعه پژوهشی تا امروز پیمانکاری می‌کرده بنا داریم که در کنار حرکت در مسیر گذشته و جبران نیاز‌های مجلس ما یک جمع سپاری علمی را داشته باشیم و بتوانیم خودمان را از یک پیمانکار به یک کارفرمای دارای قابلیت ممیزی تبدیل کنیم این یک جمله است یک حرف است، اما یک دنیا کار است که شبکه نخبگان کشور چه حقیقی چه حقوقی در حوزه ملی و محلی در خدمت نظام تقنینی و نظارتی کشور قرار بگیرند ما ۴ چیز از نخبگان طلب می‌کنیم یکی اینکه در قانونگذاری به ما کمک کنند یکی در نظارت تخصصی دست ما را بگیرند، دیگری در نظام ایده پردازی ایده‌های پیش رو را ارائه بدهند و نکته چهارم در نظام تصمیم سازی مداخله کنند تصمیمات درست را در کشور بگیریم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: نکته بعد حرکت بر مدار اسلامی، فرای مرز‌های جغرافیایی است و این جزو اساسنامه مرکز پژوهش هاست که این نحوه تعامل را داشته باشند تا امروز این تعامل به این صورت وجود نداشته، اما جزو ضروریات کار ماست که این شکل بگیرد و ما هم جبهه جهانی انقلاب اسلامی و جهان اسلام و هم کشور‌های دارای ارتباطات راهبردی با ایران را به عنوان کشور‌های هدف در جهت ارتباط و تعامل علمی و در واقع تلاشگری خودمان در مدار کارمان می‌دانیم. یکی از رویکرد‌های جدی ما مسئله محوری پویای ملی و محلی است. ما ناظر به هر چیزی صحبت نمی‌کنیم ناظر به نظام مسائل هستیم هم در حوزه محلی بتوانیم از پیوستگی نظام مسائل محلی که به عنوان فوریت مطرح است بتوانیم نظام مسائل ملی دارای فوریت را کسب کنیم.

وی افزود: نکته بعد ما بهره مندی از رویکرد معماری و مهندسی نظام‌های کلان است به صورت یکپارچه نظام تقنینی را می‌بینیم؛ لذا خودمان را به عنوان کانون و مرکزیتی می‌دانیم که با سایر جا‌ها که در این راستا ماموریت دارند پیوستگی برقرار کنیم و ناظر به نظامات کشور به صورت یکپارچه ما طراحی داشته باشیم و بتوانیم در رویکرد بعدی مان تحلیل داده و اطلاعات دقیق را مبنای عمل قرار بدهیم بسیاری از داده‌ها و اطلاعات نادرست هستند. با برخی از مسئولین کشور جلسه داشتیم آنجا که صحبت می‌شد متوجه شدیم که اطلاعات بین افراد چقدر ناهمگون است؛ درحالی که آن‌ها باید محل تکیه گاه قرار بگیرند خودشان اطلاعات غلط دارند و من معترض شدم که اطلاعاتتان غلط است.   مبتنی بر حکمرانی مردمی کارهایمان را پیش می‌بریم زاکانی ادامه داد: از دیگر رویکرد‌های ما این است که مبتنی بر حکمرانی مردمی کارهایمان را پیش می‌بریم به هر حال خواست مردم و رضایتمندی مردم و حرکت در مسیر حکمرانی با تکیه بر نظرات و آرا و پشتیبانی‌های مردم برای ما یک اصلی است که این باید مد نظر قرار بگیرد. نکته دیگر، که مسئله بسیار مهمی است بحث کمک به همدیگر برای رفع نیاز‌های کشور و سرعت بخشیدن به پیشرفت ایران اسلامی است بین ما و مسئولان دولت و مسئولان دستگاه قضایی می‌خورد و همین این موضوع در داخل مجلس هم مبنا و محل اتکای ماست؛ یعنی ما براساس این رویکرد تنظیم دستور کار برنامه محور کمیسیون‌ها و صحن مجلس را دنبال می‌کنی.م این برای اولین بار است مرکز پژوهش‌ها دنبال می‌کند که تنظیم فوریت‌ها و اولویت‌های کمیسیون‌ها را در حوزه تقنین و نظارت بتواند پیشنهاد بدهد و از حالت انفعال به صورت فعال وارد کار شود برای چنین مقوله‌ای یک جزوه آماده شد و غریب ۲۱۷ سرفصل تقنینی و نظارتی برای ۱۵ کمیسیون پیشنهاد شد. الان با تک تک کمیسیون‌ها جلسه می‌گذاریم و نهایتا با هیئت رئیسه بتوانیم دستور کار مجلس را به صورت منظم بگوییم امسال چه کار‌هایی در مجلس می‌خواهیم انجام دهیم و سال آینده چه کار‌هایی داریم کار‌ها را دسته بندی کردیم. عنوان کار‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای همین منظور رویکرد ۱۱ امکانی فراهم می‌کند که ما بین نمایندگان تقسیم کار داشته باشیم؛ مثلا امروز حوزه قاچاق را جمعی از جوانان مجلس که متولیش روح الله نجابت است پرچمداری می‌کند جمعی را جمع می‌کند و حوزه قاجاق را مستمرا دنبال می‌کند حوزه خانواده و جمعیت را دکتر بانکی پور دنبال می‌کند. همین طور تقسیم می‌شود بین نمایندگان. نمایندگان هر کدامشان مسئول یک کار بشوند برای این که مجلس بتواند براساس کار سازمان دهی و سازمان یافتگی پیدا کند واز آشفتگی در بیاید.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: مسئله دیگر هم ناظر به فرایند تولید و انتشار و اجتماعی سازی است. در گذشته مسیردرون گرایی را پیش گرفته بودیم و امروز لازم است که مرکز پژوهش‌ها برون گرایی وارتباط و تعامل با افکار عمومی را به بهترین نحوی برقرار کند و داشته‌های خودش را عرضه کند که داشته‌های مفصلی است و نهایتا بتوانند شایستگی‌ها و ارتقای دانش را در همکاران داخلی و خارجی خودش فراهم کند. این رویکرد‌ها، رویکرد‌هایی است که ما به ازای تک تک آن‌ها سلسله فعالیت‌ها و اقدامات خودمان را تنظیم کردیم و ناظر به همین رویکرد ۱۲ ما سه هفته پیش محصولمان بیرون آمد به کمیسیون‌ها تقدیم کردیم. فردا با ۴ کمیسیون جلسه داریم با آن‌ها مسائل و بخش مربوط به خودشان را بیان می‌کنیم که ماحصلش در واقع امکانی شود که به فضل الهی ما در مجموعه بتوانیم کارکرد‌های اساسی خودمان را داشته باشیم در هر کدام از اقداماتمان هم ما عملا یک جدولی را داریم؛ مثلا این کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس است یک جدولی است که ما ۴ هدف اصلی را دنبال می‌کنیم یکی بحث کرامت فرد خانواده و جمعیت است بعد جهش تولید و صادرات است بعد بهسازی نظام‌های حاکمیتی مثل اصلاح ساختار بودجه یا مسائل مختلفی که هست و نکته آخر ارتقای سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت مردم است. این ۴ هدف را ما مورد دقت قرار دادیم و برای هر کدامش مسائلی و عنوان اقدامی و نوع اولویتی فوریتی وضعیت اقدامی به چه کمیسیون مربوط می‌شود کدام دستگاه مرتبط است کدام معاونت ما باید این را پیگیری کند مسئله تبین و پیامدش است.   انتظار می رود که مرکز پژوهش‌ها به جایگاه اصلی خود برگردد در ادامه این نشست تقی زاده، دبیر کل جامعه اسلامی دانشجویان به زاکانی گفت: ما انتظارمان از مرکز پژوهش‌ها این است که این مرکز را به جایگاه اصلی خودش برگردانید؛ چون اگر این جایگاه احیا شود می‌توانیم شاهد پیشرفت‌های چشم گیری باشیم این مرکز به عنوان بازو‌هایی هستند که می‌توانند نمایندگان مجلس را از رویداد‌ها و رخداد‌هایی که در کشور اتفاق می‌افتد، آشنا کنند و به آن‌ها یک خط فکری داده شود که بتوانند موضع گیری کنند. بعد‌ها برای نظام ما مشکل ساز نباشد امسال ترکیب نمایندگان مجلس به نحوی است این وظیفه و نقش شما سنگین‌تر هست بزرگواران ما نمایندگانی که هستند با توجه به رزومه علمی که دارند ما شاهد این هستیم که هر از گاهی یک اظهارنظر‌هایی از این بزرگواران می‌بینیم انجام می‌شود واقعا به مصلحت کشور و نظام و جایگاهی که مجلس دارد نیست و این وظیفه شما را سنگین‌تر می‌کند.
وی ادامه داد: مورد بعدی؛ انتظار داریم که مرکز پژوهش‌ها، خلا‌ءهای قانونی که در کشور وجود دارد، را اصلاح کند. از بدو تاسیس مجلس  قانون‌هایی تصویب شده که این قانون‌ها اجرایی و عملیاتی نمی‌شود. تقاضا داریم که این موارد حتما پیگیری شود و ما شاهد این باشیم که یک انسجام و یکپارچگی در قانونگذاری کشور صورت بگیرد نه صرفا به این شکل باشد که قانونی که در مجلس تصویب شود پشت گوش انداخته شود و بعد‌ها ما از این موارد ضربه نخوریم.   این فعال دانشجویی ادامه داد: تشکل‌ها و جنبش‌های دانشجویی دارای ظرفیت‌هایی هستند که مرکز پژوهش‌ها می‌تواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند و ما به عنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی آماده هستیم این ظرفیت‌ها را در اختیار شما و تیمتان قرار بدهیم. امسال ما در جامعه اسلامی دانشجویان با توجه به این رویکردی که در کشور وجود دارد، موارد متعددی را شناسایی کردیم ۵، ۶ محور برای خودمان قرار دادیم و روی این‌ها کار می‌کنیم کارگروه های مختلفی در اتحادیه تشکیل دادیم؛ کارگروه گام دوم افزیش مشارکت در انتخابات، کارگروه کشاورزی سلامت برای دفاتر وزارت بهداشت و کارگره فرهنگیان.

همچنین جعفری، عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این نشست گفت: با توجه به رویکرد فسادستیزی و مبارزه با فساد حضرتعالی که خروجی آن را در ایجاد قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی دیدیم و با توجه به اینکه شما در جایگاه مرکز پژوهش‌ها که دسترسی به داده‌ها و دیتا‌های مهم کشوری فراهم‌تر شده برنامه مبارزه با فساد به چه صورتی ادامه پیدا خواهد کرد و نقش و جایگاه دانشجویان برای کمک کردن در این مسیر چه است؟ در دوره قبلی مجلس برخی مسائل پیگیری شده در این مرکز مثل مسئله خودروسازی که فکر می‌کنم اردیبهشت ماه منتشر شد نتیجه و خروجی نظارتی این آیا به یک نتیجه ملموسی هم رسید و یا یک گزارش بسنده شده است؟

وی ادامه داد: در ساختار کشور با یک سری مدیریت‌ها و مسئولیت‌هایی مواجهیم گا‌ها تضارب منافع .جود دارد؛ به طور مثال معاونت غذا و داروی علوم پزشکی‌ها و یا کلا سازمان غذا و دارو در برخی مدیران صاحبان داروخانه و شغل‌های خصوصی و در جایگاه نظارتی و مدیریتی کنترل هم هستند که این تضارب منافع گا‌ها باعث فساد‌های مختلفی می‌شود که ما یک سری اسناد و مدارک هم از علوم پزشکی شیراز تهیه کردیم که با همکاری دکتر نجابت و موسوی خدمت شما ارائه خواهیم داد.   مرکز پژوهش ها خلاءهای قانونی مجلس را جبران می کند زاکانی در پاسخ گفت: ضرورت ارتقا مرکز درست است؛ باید ارتقا پیدا کنیم خلا‌ءهای قانونی را باید جبران کرد. یکی از کارکرد‌هایی که دنبال می‌کنیم، الان چندین سال است قانونگذاری می‌کنیم و حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ قانون تنظیم کردیم که بیش از دو هزار تای آن در مجلس قبلی از گردونه خارج شد و الان حدود ده هزار و پانصد قانون داریم دو سوم قوانین قبل انقلاب یک سوم بعد انقلاب است. ما اینجا حرکتی که داریم دنبال می‌کنیم یک گروهی را شکل دادیم با توجه به ظرفیت همه گروه‌ها و مجموعه‌های مختلف علاوه براینکه ما با یک انسجام و یک دقت فکری قاعده گذاری منسجم را انجام می‌دهیم، اما دنبال این هستیم فهرست ۴۳ گانه قاعده گذاری که اهل نظر و علم در حوزه حقوق طرح ریزی می‌کردند را بتوانیم این ۱۰ هزار و ۵۰۰ قانون را داخل کنیم و کسری آن را جبران کنیم و نهایتا به سمتی بیاییم که ۴۳ جلد قانون جامع مادر در کشور داشته باشیم و اساسا در این نحوه قانونگذاری تحول ایجاد کنیم، این یکی از ایده‌های بلند مجموعه است که امیدواریم بعد ۴ سال بتوانیم این ۴۳ جلد را تقنین کنیم این در کنار کارکرد‌های ماست و این موضوع در کنار مسئله محوری و پرداختن به مسائل کشور می‌تواند امکانی را فراهم کند.   استفاده از نیرو‌های جنبش دانشجویی برای ما یک اصل است وی ادامه داد: سیاسی کاری امری است که به هر حال آفت جان همگان است. مجموعه‌ای که سیاسی کاری کرده سرش به زنگ خورده ما دنبال کنیم صداقت داشته باشیم و استفاده از نیرو‌های جنبش دانشجویی برای ما یک اصل است. ناظر به مبارزه با فساد باید بگویم که ما به هر حال امروز یک رویکردی را در کشور دنبال می‌کنیم که کمی متفاوت‌تر از رویکرد گذشته‌ای است که دنبال می‌کردیم به این عنوان که منشا فساد را فهم و دنبال کنیم و منشا فساد را خشک کنیم الان وظیفه بالاتری داریم قاعده گذاری کنیم از فساد پیشگیری شود و بعد هم در هر کجای بی مهابا با فساد به طرق قانونی و ظرفیت‌های بالای مجلس بتوانیم برخورد کنیم از این جهت مایه افتخار است که بتوانیم با دوستان همکاری مشترک داشته باشیم ناظر به تعارض منافع هم این اشکالی است که وجود دارد این در حوزه پزشکی نیست در حوزه پزشکی بسیار بارز است ما خودمان پزشک هستیم بسیار بارز است که باید اصلاح شود اگر امروز ارز این طوری است اشکالات مختلف و موارد متعدد در کشور هست واقع امرش تعارض منافع است یکی از پایه‌های جدی مفسده‌هایی است که من اگر صحبت شد در مورد مسائل کشور توضیح می‌دهم.

در ادامه گودرزی، دبیر کل دفتر تحکیم گفت: اعتقادمان این است مرکز پژوهش‌های مجلس مغز متفکر و قلب تپنده مجلس شورای اسلامی است و هر چه موفقتر باشد باعث موفقیت بیشتر مجلس می‌شود.

وی ادامه داد: ما در دفتر تحکیم پیگیر آن هستیم برای تحقق حکومت مطلوب اسلامی رکن رکین جمهوری اسلامی؛ یعنی مردم سالاری دینی باید به معنی واقعی کلمه تحقق پیدا کند. این تحقق مردم سالاری دینی باعث اقتدار پویا و مستمر جمهوری اسلامی می‌شود نه یک اقتدار مقطعی و گذرا برای این هم در سه بعد تا سالیان گذشته شروع به کار کردیم و امسال هم یک بعد دیگر اضافه کردیم. در بعد سیاسی بحث مشارکت و اعتراضات را کار کردیم در بعد فرهنگی آگاهی و ساختار‌های انسان ساز را کار کردیم و در بعد حوزه زنان مشارکت اجتماعی را کار کردیم.

گودرزی گفت: حضرت آقا فرمودند در اسلام و جمهوری اسلامی هر کسی که مسئولیت می‌گیرد برای خدمت مردم باید مسئولیت بگیرد هدایت راهبری حاکمیت مبتنی بر اراده اسلامی و انقلابی مردم باشد به این دلیل وقتی می‌گوییم هدایت مردم یعنی مشارکت مردم. در مشارکت مردمی یک درخت واره داریم تحت عنوان دو زیرشاخه به عنوان عاملیت و تصمیم و تصمیم دو بعد داریم؛ یکی بعد تصمیم گیری است و یکی بعد تصمیم سازی است. تصمیم گیری مان سه بعد دارد؛ قبل از عمل، حین عمل و بعد از عمل. قبل از عمل مان انتخابات هست که می‌گوید مشارکت مطلوب جمهوری اسلامی. حین عمل بعد نظارتی است که بد یا خوب به کارهایش می‌پردازد و بعد از عمل تحول خواهی و اعتراض است تا الان خوب برخورد نکرد بعد تصمیم سازی عناصر تصمیم ساز هست آگاهی بخشی مثل سازمان صدا و سیما، دانشگاه، وزارت فرهنگ و ارشاد وزارت علوم وزارت آموزش و پرورش در بعد عاملیت هم اعتقاد داریم مردم باید در صحنه باشند اگر مردم در صحنه نباشند مشکلی از جمهوری اسلامی رفع نمی‌شود مانند جنگ که با محوریت مردم برطرف شد. پس به این نتیجه رسیدیم چه فاکتوری می‌تواند مردم را در شرایط فعلی وارد بکند به اقتصاد مردمی امسال رسیدیم که مردم محوریت اقتصاد را داشته باشند.

وی افزود: طی آخرین صحبتی که با حضرت آقا پارسال در دیدار دانشجویی داشتیم بحث جمعیت را مطرح کردند آقا فرمودند در بعد جمعیت هرنقدی به ما وارد شود می‌پذیریم، چون کم کاری انجام شده. یک کلان پروژه روی جمعیت شروع کردیم به ۷ موضوع قانون گذاری بهداشت درمان سقط جنین ناباروری بیمه‌ها ضاقه فرزندخواه و غربالگری رسیدم این هم بعدی است که بنا به فرمایش حضرت اقا پیگیری می‌کنیم. این مجلس با شعار انقلابی گری آمده توقع داریم که مرکز پژوهش‌های مجلس این شعار انقلابی گری را به جد از نمایندگان پیگیری بکند. مورد سوم هم کمک مرکز پژوهش‌ها به پاسخگو کردن نمایندگان به مردم و جنبش دانشجویی است و ارتباط مستمر نمایندگان به جنبش دانشجویی است.

بزرگ خواه، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در ادامه گفت: در رابطه با بحث مقوله مشارکت سیاسی و آنچه که ما به عنوان مشارکت در جامعه مورد پردازش قرار می‌دهیم. دو بعد در عمل و تصمیم دارد که بحث تصمیم سازی و تصمیم گیری مطرح شد بیشتر به مقوله تصمیم گیری خیلی تاکید داریم تصمیم گیری هم خودش سه نوع دارد که مشارکت در تصمیم گیری که می‌شود بحث انتخابات و این بحث انتخابات یک فضایی هست که هنوز تبدیل به مشارکت فعال نشده فرقش را می‌گویم. مسئله‌ای که در حال حاضر درباره اش صحبت می‌کنم نظارت است که مسئله بعد از آن تحول خواهی و اعتراض است. ما می‌گوییم مشارکت باید دو ویژگی خیلی مهم داشته باشد اول اینکه آگاهانه باشد یعنی عناصر آگاهی بخش در یک حکومت دینی بتوانند به گونه‌ای کارشان را انجام بدهند که عنصرتصمیم ساز برای مردم که همان آگاهی است به طور صحیح به مردم.

وی افزود: این اتفاقی که امروز در کشور ما می‌افتد هدایت افکار عمومی است باید بحث آگاهی را به صورت صحیح مطرح کنیم از آنجایی که آزادی آگاهی منجر به پویایی جمهوری می‌شود و دوم بحث مشارکت فعال است امروز نمی‌توانیم ادعا کنیم مشارکت کشورمان فعال است، چون مشارکت این که مردم هر ۴ سال یک بار ۲ سال یک بار پای صندوق بیایند مشارکت کنند ۴ سال دیگر دوباره برگردند مشارکت فعال آنچه مردم خودشان تعیین کننده باشند در طول این اتفاق می‌افتد بحث نظارت پیش می‌آید.

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت اظهار داشت: ما معتقدیم امروز مسائل کشور بعضا متاسفانه بی مبنا حل می‌شوند. مثلا الان بحث تحزب در کشور مطرح است یک مقوله‌ای که شاید درست باشد تحزب در کشور ما یک عنصر واجب است که در این ۴۰ سال نداشتیم باید به سمتی حرکت کنیم تا آن را در کشور رقم بزنیم بحث اصلاح قانون انتخابات داخل کمیسیون شورا‌ها رفته که باید به صحن بیاید و رسیدگی شود سوالی پیش میاد ان هم اینکه ما در کشوری که هنوز حزب نداریم وقتی می‌آییم افراد مستقل را به طور کامل حذف می‌کنیم، به طوریکه اگر مورد تایید یکی از جریانات سیاسی کشور نباشند، قابلیت تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان برایشان نیست. عملا خودمان دامن می‌زنیم به انحصاری که می‌خواهیم با استفاده از تحزب آن انحصار را رفع کنیم. این نشان می‌دهد مسائل ما خیلی نظری هستند یعنی ما در نظریه به مشکل برخوردیم سخت افزارمان بر نرم افزار پیشی گرفته و نرم افزارمان تاب تامین نیاز‌های سخت افزار را ندارد با یک سی پی یک سیستم داس ریختیم و کار می‌کنیم؛ در حالی که باید ویندوز تم بریزیم در تحزب باید به یک نسخه بدون الگیارشی برسیم یعنی تحزب باشد منجر به حاکمیت یک اقلیت نشود در بحث‌های نظریه مشکل داریم.

وی ادامه داد: ما نگاهمان نسبت به مسائل ارزش محور است ما تکنوکرات نیستیم، یعنی تکنیک بعد از ارزش قرارمی‌گیرد ابتدا می‌خواهیم ارزش را اعمال کنیم بعد به بخش مباح قضیه نگاه کنیم برای بنده سخت است وقتی از یک تکنوکراتی مثل علیزاده می‌شنوم امروز طرح‌های مرکز پژوهش به سمت این می‌رود مسائل را تکنیکی حل کند و ارزش‌ها را کاهش بدهد.

زاکانی در پاسخ به نمایندگان تشکل‌های دانشجویی گفت: ناظر به غایت انقلاب رویکرد اساس رویکرد سوم ما، اقامه قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی و بیانیه گام دوم بود رویکرد دوم مان تکیه به مکتب امام، رویکرد بعد اشراف به دین در حوزه تقنین بود. امیدوارم این مسیر را بتوانیم دنبال کنیم. مثلا یک بخشی از عقبه خودمان را قم بردیم و قرار است قم مستقر شویم. نکته بعد در بعد مشارکت باید بگویم که ما ۴ هدف گذاری جدی داریم یک هدفمان ارتقای سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت مردمی است که در ابعاد مختلف پی جویی می‌کنیم یکی از این پی جویی‌ها حق نظارت و اعتراض است اصل ۸ و ۲۷ قانون اساسی که به دنبال احیای آن هستیم هر چه می‌کنیم تکیه به قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی و بیانیه گام دوم تکیه می‌زنیم و در کل به مکتب امام و دنبال تحققش هستیم لذا نگاه به مردم و مشارکت مردم برای ما یک اصل است و برای خودمان یک امر مسلم و جدی. در بعد اجتماعی ناظر به خانواده کرامت فرد، خانواده و جامعه یکی از ارکان ۴ گانه ماست و ناظر به این هم یک سلسله برنامه‌هایی داریم. مجلس واقعا مجلس امید و انتظار است و ظرفیت بالایی در این مجلس است ان شالله قدر بدانیم و این مسیر را در خدمت خودش دنبال کنیم.

وی افزود: اساس ما این است مشارکت را بالا ببریم و اگاهی را در جامعه در حد جدی و اعلا بتوانیم داشته باشیم. انچه از مکتب امام یاد گرفتیم فهم مان این است سه ضلع آزادی عدالت و پیشرفت سه ضلع بنیادینی هستند که هر چی این‌ها اوج می‌گیرند معنویت در جامعه افزایش پیدا می‌کند، بنابراین ۴ جز آزادی، عدالت و پیشرفت به عنوان سه ضلع پایه‌ای و به سمت اوج گیریشان به معنای درستشان تشدید و اوج گیری معنوی در جامعه مورد مقصود ماست ناظر به استقلال هم دران بخش آزدای تعریف می‌کنیم و اساس نظام اسلامی مسئولیت‌هایی می‌بینیم که این ۴ جز را در جامعه برجسته نگه دارد لذا آگاهی مردم یک امر قهری و ضروری است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: مشارکت هم در تصمیم گیری و هم تصمیم سازی است به هر حال بخش نخبه جامعه در تصمیم سازی به صورت مستقل عمل می‌کند و نیاز‌های جامعه با تصمیم درست است تصمیم گیری اراده مردم است که در حقیقت سالار مردم هستند واین تصمیم را خواهند گرفت این ناظر به هدایت و بحث حزب و تحزب هم بزرگخواه مواردی را ذکر کردند ما معتقدیم حزب در جمهوری اسلامی یک رکن رکینی است که باید توجه بشود، اما نه حزبی که برای قدرت تلاش می‌کند حزبی که برای رشد و آگاهی مردم و مشارکت آن‌ها در صحنه‌های مختلف تلاش می‌کند؛ حزبی که برای قدرت تلاش می‌کند برگرفته از جامعه غربی است و در جامعه ما کشش ندارد.

زاکانی خاطرنشان کرد: اردیبهشت ۸۰ به محضر مقام معظم رهبری رسیدیم ۲۷ تا حزب بودند. آقا فرمودند احزاب در جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند، اما عملا نتیجه خاصی نخواهند گرفت و علتش را هم فرمودند این احزاب احزابی با مختصات غربی هستند باید با مختصات اسلامی شکل بگیرند که سه چیز است قاعده راس فکر و چالش قاعده سازمان دهی شده تخصصی و ارتباط دو طرفه فعال. من عرضم این است حزب به معنی درست خودش این است که در کرمانشاه آقا فرمودند با حزبی که دنبال قدرت است مخالفم و با حزبی که مشارکت پذیری و آگاه یایجاد می‌کند موافقم ما هم همین نگاه را دنبال می‌کنیم. اینکه علیزاده لطفش شامل حال ما شده خدا رو شکر ان شالله آینده هم به نکات تکنیکی توجه خواهیم کرد در بستر و نکات ارزشی یعنی کاملا برای ما مشخص و معلوم است.

وی افزود: ناظر به زنان دغدغه‌های فراوانی داریم زنان فقط نیمی از جامعه نیستند زنان جامعه ساز هستند؛ لذا ما معتقدیم که نقش زنان در جامعه یک نقش سوری و ظاهری نیست هم شروعش از مادری و محور تحکیم خانواده و رشد خانواده شکل می‌گیرد و در جامعه هم در حقیقت بهره مندی از ظرفیت بانوان و زنان محترم می‌تواند انقلاب اسلامی را در ابعاد مختلف یاری کند و این نیاز به زیرساخت‌هایی دارد. متاسفانه امروز نه در جنبه خانواده توجه جدی شده نه در جامعه ناظر به او در واقع دقت و جدیتی صورت می‌گیرد. یکی از ویژگی‌هایی که دنبال می‌کنیم جالب است بدانید برای هر گروه یک هیئت اندیشه ورز از نخبگان کشور را در نظر می‌گیریم در گروه ما ممکن است اگر یک گروه ما داریم در گروه ۷، ۸ نفر بچه‌های متخصص حوزه کار می‌کنند، اما یک هیئت اندیشه ورز از فحول آن بخش ما به ازای این کاری که انجام می‌دهند بالا سر آن هست و امیدواریم در حوزه زنان هم این کار صورت بگیرد و بتوانیم کارکرد‌های ویژه و اساسی داشته باشیم به هر حال پرداختن به حوزه زنان به عنوان زیرساخت اساسی در کشور برای ما بسیار موضوعیت دارد و آن هم با یک نگاه بلندی که حضرت امام به زنان داشت و حضرت آقا به زنان و بانوان این مملکت داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زاکانی مرکز پژوهش های مجلس مجلس شورای اسلامی تشکلهای دانشجویی رئیس مرکز پژوهش های مجلس مرکز پژوهش ها برای ما یک اصل انقلاب اسلامی جنبش دانشجویی دنبال می کنیم داشته باشیم مشارکت مردم آقا فرمودند قانون اساسی دفتر تحکیم دنبال کنیم تصمیم سازی نظام مسائل کمیسیون ها نظام منسجم تصمیم گیری کنیم یک رویکرد ها کار کردیم تصمیم ساز مکتب امام ظرفیت ها گام دوم کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۰۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه ایران علیه مرکز پژوهش های مجلس نوشته است؛

اظهار برخی نظرات غیرمسئولانه و غیرمستدل و مهمتر از آن، در نظر نگرفتن تبعات پررنگ این اظهارات از سوی رسانه‌های جریان‌های رقیب دولت مسأله‌ای نیست که تنها محدود به مواضع سیاسی معدودی از نمایندگان باشد. این وضعیتی است که متأسفانه بر شماری از گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در دو سال اخیر حاکم شده است.

سیاسی‌کاری در جایگاه کارشناسی

از مصادیق این اتفاق می‌توان به گزارش اسفند سال گذشته این مرکز در خصوص عملکرد وزارت بهداشت اشاره کرد که با واکنش نمایندگان نیز مواجه شد؛ تا آنجا که نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در واکنش به آن گزارش ورود مرکز پژوهش‌های مجلس به امور سیاسی را خلاف فلسفه تشکیل آن و موجب یأس و ناامیدی مردم ارزیابی کرد و تعدادی دیگر از نمایندگان نیز به مجعول بودن برخی گزارش‌ها و مشخص نبودن منشأ صحت‌سنجی داده‌هایشان معترض شدند.

به جز آن سخنرانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در اواخر سال گذشته و اظهارنظر ترامپ‌هراسانه او که از فرط تعدد واکنش‌های منفی، گوینده را ناچار به ارائه توضیح کرد، انتشار گزارش‌های منفی اقتصادی مدعی پیش‌بینی افزایش نرخ تورم، بروز بحران انرژی و افزایش فقر که با قلب واقعیات و نادیده گرفتن اقدامات مثبت و امیدآفرین بیشتر به مذاق رسانه‌های آن سوی آب خوش می‌آمدند با این همه اگر چه در اهمیت وجود نهاد کارشناسی و مشورتی در ذیل قوه قانونگذاری و نظارت کشور شکی نیست و نیز تردیدی در حق نمایندگان برای بیان دیدگاه‌هایشان وجود ندارد با این حال به نظر می‌رسد حاکم شدن رویکرد مسئولانه و کارشناسی در اظهارنظرها و بازگشت از کارکرد سیاسی و رسانه‌ای به وظیفه اصلی یعنی بازوی مشورتی نمایندگان مجلس در بررسی لوایح و طرح‌ها در زمره ضروریاتی است که باید در مجلس آتی در دستور کار قرار گیرد.

پیشگویی خیالی یک نماینده از نرخ دلار

در کنار چنین رویه‌ای تزریقی بود که اظهاراتی التهاب‌آفرین و غیرمسئولانه آن هم از سوی برخی نمایندگان مجلس و دادن سیگنال‌های منفی به بازار ارز در روزهای اخیر به تیتر رسانه‌های تلگرامی سوداگر تبدیل شد. چنین است که در فراموشی منافع کلان کشور در شرایطی که بسیاری از رصدکنندگان بازار بازگشت نرخ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان را دور از انتظار نمی‌دانند، یک نماینده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» ضمن تکرار ادعاهای پیشینش مدعی شده است که «دولت تلاش دارد قیمت دلار را بین ۶۵ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان نگه دارد.»

ورود برخی نمایندگان به فاز محاجات ارزی با دولت و طرح اظهاراتی که بیش از هر چیز به کار دلالان ارزی برای بازگرداندن بازار به سمت و سوی افزایش قیمت می‌آمد، چهارشنبه گذشته و ضمن برگزاری جلسه مشترک با تیم اقتصادی دولت آغاز شد. مجلس در آن جلسه از ارائه برنامه برای مقابله با مشکلات ارزی در صورت ارائه نشدن برنامه مکتوب دولت تا چهار روز بعد سخن گفت؛ تعیین ضرب‌الاجلی که اگر چه با وجود نتایج مثبت سیاست‌های ارزی دولت بی‌موقع می‌نمود اما مسبب خبرسازی‌های منفی شد. کما اینکه دست گشاده‌ای برای تصویب قوانین و نظارت بر عملکرد مدیران جایی برای این‌گونه موضع‌گیری‌های سیاسی باقی نمی‌گذاشت. شاید به همین دلیل بود که سه روز بعد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با گفتن اینکه «مجلس برنامه ارزی جدیدی ندارد و دولت و بانک مرکزی همان مصوبات قبلی را اجرایی می‌کنند» سعی کرد موضع پیشین را تصحیح کند.

ادعاهای التهاب‌آفرین

با این حال این پایان ماجرا نبود. چه آنکه روز گذشته اظهارات غیرمسئولانه و نامستدل یک نماینده بار دیگر خبرساز شد. ذبیح‌الله اعظمی ساردویی که با وجود عضویت در کمیسیون کشاورزی، طرف مصاحبه رسانه‌های منتقد دولت در موضوع ارز است و حدود سه هفته پیش در گفت‌وگو با «جماران» رسیدن قیمت دلار به ۸۰ هزار و حتی ۱۰۰ هزار تومان را پیش‌بینی کرده بود، این بار در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» نه تنها آن ادعا که نادرستی‌اش در همین مدت مشخص شده است را اصلاح نکرد که با اتهام‌زنی به دولت مدعی شد که برنامه بانک مرکزی نگه داشتن قیمت دلار بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان است. گویا نه این نماینده و نه رسانه‌هایی که این جمله را به تیتر اخبار خود تبدیل کردند از خود نپرسیدند که دولت چرا باید در حالی که توانسته با وجود همه تحولات جاری بین‌المللی دلار را به مسیر کاهش قیمت بکشاند و از این حیث کارنامه قابل دفاعی مستند سازد، با تلاش برای نگه داشتن نرخ دلار در محدوده‌ای بالاتر برای خود مسأله‌سازی کند؟

بی‌هنری با ترامپ‌هراسی

اعظمی ساردویی در تلاش برای یافتن استدلالی مؤید پیش‌بینی‌های ارزی‌اش پای احتمال روی کار آمدن دوباره ترامپ در امریکا و به ریاست جمهوری رسیدن او را پیش کشید. واقعیت این است که نادرستی این استدلال را باید در تفاوت رویکرد دولت حاضر با دولت پیشین و امکان اثرگذاری تصمیمات بیگانگان در شرایط داخلی جست‌وجو کرد.

تأثیر خروج ترامپ از برجام در اقتصاد قابل انکار نیست. اما قابلیت اثرگذاری بیش از هر چیز ناشی از رویکرد دولت وقت و پیوند دادن همه امور به امر متزلزل برجام بود. حال آنکه رویکرد دولت رئیسی بر افزایش استقلال اقتصاد کشور از تحولات سیاست خارجی بویژه برجام تأکید داشت. رویکردی که بر اساس آن دولت نه تنها در سه سال گذشته کار اقتصاد را معطل نگه نداشت، که در هنگامه‌ مواجهه نظامی با رژیم صهیونیستی هم بازار ارز را مدیریت کرد و به آرامش و ثبات بازگرداند.

۲۷۳۰۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901195

دیگر خبرها

  • اختلاف‌ نظر مجلس و دولت؛ دلار چند؟
  • پس لرزه قرارداد ۲ میلیارد یورویی زاکانی با چینی‌ها | هرکس فکر می‌کند باید چپاول کند؟
  • پس لرزه قرارداد پنهانی و ۲ میلیارد یورویی زاکانی با چین /علیرضا بیگی: هیچ ترسی وجود ندارد و هرکسی هرجا ایستاده فکر می‌کند باید چپاول کند
  • درگیری شدید دولت و مجلس بر سر گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • پاسخ خبرگزاری مجلس به گزارش‌ها درباره مرکز پژوهش‌ها
  • دعوای مجلس و دولت بالا گرفت؛ ماجرا چیست؟
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟
  • انتقاد کم سابقه خبرگزاری دولت از مرکز پژوهش‌های مجلس