Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنا بر عقیده یک فیلسوف و پزشک سوئیسی در اوایل دوره رنسانس هر ماده‌‌ای که با غلظت بالایی وارد بدن شود می‌تواند سمی باشد حتی مقدار آب زیاد می‌تواند الکترولیت‌های بدن شما را دور بریزد و برایتان به شکل بالقوه‌‌ای خطرناک باشد.

به گزارش ایران آنلاین به نقل از سی ان ان، از این رو میزان و تعداد ویروس‌های کرونایی که وارد بدن ما می‌شود قادر است شدت و وخامت بیماری را در بدن تعیین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این اطلاعات می‌تواند به محافظت ما در مقابل ویروس کمک کند. به طور مثال اگر ویروس به مقدار اندکی وارد بدن فرد شود می‌تواند بدون علامت باشد اما اگر میزان ویروس ورودی زیاد باشد شخص دچار عفونت شدید می‌شود.
بنا براین دوز ورودی ویروس به بدن بسیار مهم است. به عبارتی برای آلوده کردن سلول باید ذرات مشخصی از ویروس نیاز باشد تا ویروس بتواند سلول را آلوده کرده و جریان آلودگی باعث ایجاد واکنش زنجیره‌‌ای در سلول‌های بدن شود.
می‌توان در روش دیگری چنین گفت: برای بارداری ما نیاز به میلیون‌ها اسپرم داریم تا تخمک را بارور کند با وجودی که مردان میلیون‌ها اسپرم می‌سازند اما احتمال رسیدن یک اسپرم به تخمک بسیار کم است. پس مجموع دوزهای ویروسی که طی یک دوره زمانی خاص دریافت می‌کنید مهم است.
این روند را می‌توان به شرایط رانندگان اتوبوس و یا افرادی که در اورژانس کار می‌کنند نسبت داد این افراد بیشتر به بیماری مبتلا شده و شرایط نامطلوب‌تری دارند زیرا روزانه در معرض دوزهای بالاتر ویروس قرار دارند یا در محیطی هستند که در یک دوره طولانی در معرض ویروس بوده و با دوز بالای ویروس روبرو می‌شوند.
در اواسط ماه اکتبر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده آمریکا تعریف خود را از «تماس نزدیک» تغییر داد که شامل تماس‌های کوتاه مدت و متعدد است که با یک فرد آلوده حداکثر ۱۵ دقیقه یا بیشتر نباشد.
این مورد فقط مربوط به ویروس نیست بلکه درباره میزبان نیز هست
برومجی یک پزشک و متخصص در این باره گفت: هر فرد مقدار متفاوتی از ویروس مورد نیاز خود را دارد. کسی که از نظر ایمنی سطح پایین دارد و یا کسی که استرس دارد می‌تواند با چالش ویروس روبرو شود. بنا براین احتمال عفونت به فیزیولوژی میزبان بالقوه و همچنین رفتارهای شخصی و عادات سلامتی افراد شامل وضعیت کشیدن سیگار، رژیم غذایی، فعالیت بدنی و خواب بستگی دارد. یک میزبان مسن یا ناسالم در برابر ویروس بدترین سناریو را خواهد داشت. از سوی دیگر اگر فردی سالم باشد اما دوز بالای ویروس را دریافت کند نیز وضعیت بدی را تجربه خواهد کرد.
دکتر «مونیکا گاندی» از بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه کالیفرنیا در این باره گفت: ما به سادگی نمی‌توانیم دوز ویروسی را که باعث بیماری می‌شود مورد مطالعه قرار دهیم زیرا کاملا غیراخلاقی است. دلیل آن این است که مجبوریم آگاهانه افراد را در معرض دوزهای تدریجی بالاتر ویروس قرار دهیم تا مشخص شود چه زمانی عفونت اوج می‌گیرد. اما در تلاشیم این مدل را در حیوانات اجرایی کنیم. اکنون روی دو گونه جانوری در حال آزمایش هستیم.
رقص جالب دوز ویروسی و بار ویروسی
وی افزود: دو روی سکه وجود دارد چه چیزی وارد بدن می‌شود و میزان بار ویروس چقدر است. بار ویروس مقدار ویروسی است که فرد آلوده در بدن خود دارد. هر چقدر زمان بیشتری با بیماری آلوده باشیم بار ویروسی بیشتری وارد بدن خواهد شد. اگر دوز ویروسی کمی دریافت کنیم در مقابل بیماری دوام می‌آوریم. زمانیکه ویروس در بدن شما بدون علامت است شما بار ویروسی کمتری تولید می‌کنید و می‌توانید ناقل نه چندان خطرناک باشید.
زمان و مکان بسیار اهمیت دارد. حضور در یک کشتی تفریحی یا کارخانه مواد غذایی که افراد زیادی وجود دارند میزان عفونت می‌تواند دوبرابر بیشتر باشد اما زدن ماسک تنها ۴۰درصد میزان دوز را کاهش خواهد داد.
ارتباط بین ماسک و واکسن
با این حال یک روش جالب وجود دارد که می‌تواند میزان دوز ویروس را کم کند و واکنش ایمنی شبیه به واکسن داشته باشد. این مفهوم قابل توجه و بسیار مهم است. از این رو استدلال پوشیدن ماسک مطرح است. با ماسک اگر در معرض ویروس قرار بگیرید دوز کمتری وارد بدن شده و سیستم ایمنی بدن به ویروس واکنش نشان خواهد داد این روند همچون واکسن عمل خواهد کرد.
این حالت می‌تواند توضیح برای بدن افرادی باشد که ویروس را دارا بوده و علامتی ندارند و بدنشان هنوز آنتی بادی دارد. حفظ فاصله ایمنی در فضاهای بیرون خانه، بهداشت دست و ماسک از همین رو اهمیت خاص خواهند داشت.

اخبار ویروس کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بار ویروس دوز ویروس وارد بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۰۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، بنابر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشور‌هایی که زائران آن‌ها عازم سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آنها مناسک را انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از دارو‌هایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند، علاوه بر این، در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

دیگر خبرها

  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها / زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • دریافت هزینه از والدین بر اساس الگوی جدید تعیین شهریه کودکستان‌ها
  • نیاز ۱۹۴ بیمار هموفیلی استان همدان به داروی مستمر