Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24 – در حالی که شهروندان آمریکاییدر این ساعتهای باقی مانده به این فکر می کنند به بایدن رای دهند یا به ترامپ در ایران اما مردم به این فکر می کنند اگر بایدن برنده شود دلار ارزان می شود یانه. این درحالی است که پویا ناظران اقتصاددان ایرانی می گوید " در داخل کشور تصور بر این است که اگر بایدن پیروز انتخابات آمریکا شود، به برجام برمی گردد، تحریم ها را ملغی اعلام می کند که به تبع آن قیمت دلار و بورس سقوط می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقابل تصور بر این است که اگر ترامپ، یعنی فردی که باعث شده ارزش ریال در طول چهار سال گذشته به یک دهم برسد، پیروز انتخابات شود در چهار سال آینده زمینه ساز سقوط حکومت و  تغییر رژیم سیاسی ایران می شود.  او در تحلیل خود درباره نتایج برنده شدن ترامپ یا بایدن نکاتی را یاد آور شده است که بخشی از آن را در ادامه می خوانید:

بایدن گفته است که اگر پیروز انتخابات شود به برجام برمی گردد، اما این موضوع به معنای بازگشت بدون قید و شرط به برجام نیست. آمریکایی ها در تمام مناسباتشان بده بستان برقرار می کنند و بر اساس آن روابط خود با سایر کشورها را شکل می دهند. سایر کشورها همچون چین و روسیه نیز چنین مناسباتی دارند و هریک به دنبال کسب منافع کشورشان هستند و چانه زنی هایشان را بر اساس بده بستانها انجام می دهند. بر همین اساس، چنانچه ترامپ می توانست امتیازاتی که مورد انتظارش بود را کسب کند بدون شک به برجام برمی گشت. با استناد بر این موضوع بایدن نیز برای بازگشت به برجام امتیازاتی را مطالبه خواهد کرد، اما بدیهی است لیست مطالبات بایدن با لیست مطالبات ترامپ متفاوت خواهد بود.

شاید دوردوم

یادمان باشد اوباما در دور دوم ریاست جمهوری اش به مذاکره با ایران تن داد. علت این موضوع نیز این است که توافق با ایران از جمله موضوعاتی است که در مناظرات انتخاباتی امریکا می تواند دردسر ساز شود. رقیب انتخاباتی از گروگان گیری تا مقر سربازهای امریکایی در لبنان تا پایگاه عین الاسد، همه و همه را جلوی دید مخاطب آمریکایی رو می کند و رقیب را به دلیل مذاکره و توافق با ایران سرزنش خواهد کرد. توافق با ایران در انتخاب های آمریکا امتیاز سیاسی محسوب نمی شود. از همین روست که اوباما مذاکره با ایران را در دور دوم ریاست جمهوری اش انجام داد. در صورتی که بایدن پیروز انتخابات شود دور اول ریاست جمهوری اش را آغاز می کند. اگر هدف شرکت در دور بعدی انتخابات را نیز در ذهن بپروراند، در وضعیت فعلی برای تامین منافعش امتیازی به ایران نخواهد داد. با توجه به آنکه بایدن تا چهار سال آینده 82 ساله می شود احتمال دارد که از شرکت دوباره در انتخابات صرف نظر کند، اما در آن صورت هم خانم کاملا هریس، معاون کنونی آقای بایدن یقینا در انتخابات شرکت خواهد کرد و لذا بعید به نظر می رسد که اجازه مذاکره با ایران را بدهد.

زمانی که دولت اوباما با ایران مذاکره کرد بایدن معاون اول اوباما و موافق کامل مذاکره با ایران بود. در آن شرایط آقای بایدن علاقه چندانی به رئیس جمهور شدن نداشت و آقای جان کری نیز به مذاکره با ایران روی خوش نشان می داد. بنابراین مجموعه اوباما، بایدن و کری در آن زمان تیم همراهی را تشکیل دادند. در حال حاضر مشخص نیست چه کسی وزیر خارجه بایدن شود اما وزیر خارجه هرکه باشد احتمال دارد که خانم هریس با چنین مذاکراتی همراهی نکند. چنین مقاومتی در بایدن و خانم هریس دیده نمی شود. اگر بایدن پیروز شود لیست بلندبالایی از اولویت هایی درست خواهد کرد که ایران در چند صفحه اول آن حضور نخواهد داشت. امریکا در حال دست و پنجه نرم کردن با بیماری کروناست و این پاندمی تبعات اقتصادی و اجتماعی مهمی داشته و دارد که تمرکز و انرژی رئیس جمهوری بعدی را می طلبد. دوم اینکه ترامپ رابطه آمریکا با متحدین اروپایی را تخریب کرده و آقای بایدن ناچار به ترمیم آن است. سوم اینکه ترامپ رابطه آمریکا و چین را نیز پرتنش کرده و این موضوع هزینه مصرف کننده امریکایی را بالا برده است. بایدن باید راهی برای غلبه بر چالش چین بیاید به طوری که هم جایگاهش را به چین نبازد و هم به مصرف کننده امریکایی فشار وارد نشود. چهارم هم اینکه این روزها مهار روسیه اولویت بالایی برای امریکا دارد به خصوص آنکه روسیه در انتخابات آمریکا مداخله کرده و امریکایی ها گمان می کنند ترامپ در برابر پوتین نوعی وادادگی داشته است. پنجم هم اینکه در دوره ترامپ تکنوکراسی امنیتی و قضایی امریکا تضعیف شده و ترمیم آن برای بایدن اولویت بالایی است.

همه این ها چهار سال زمان می برد. در میانه این حجم از تنش و چالش بزرگ که رفع آن آثار مهمی بر کیفیت زندگی مردم امریکا می گذارد چرا باید آقای بایدن زمان خود را صرف چانه زنی با ایران کند؟ و به چه هدفی؟ اگر این چانه زنی به ورود نفت ایران به بازار جهانی منجر شود قیمت نفت کاهش بیشتری را هم تجربه خواهد کرد و زیان شرکتهای نفتی آمریکایی را بیشتر می کند. بنابراین مذاکره با ایران نه برای خانم هریس، نه برای حزب دموکرات، نه برای اقتصاد امریکا و نه برای شرکت های آمریکایی نفع ندارد. ایران نیز امروزه دیگر تهدید امنیتی خاصی برای جهان محسوب نمی شود. بنابراین سری که درد نمی کند را با دستمال نمی توان بست، آن هم دستمالی که بستن آن مستلزم چند سال مذاکرات سخت و زمان بر است. حتی شاید سخت تر از مذاکرات آقای کری و ظریف.

انتظار می رود که اگر آقای بایدن پیروز شود برخی در داخل کشور برای فروش دلار و طلا هجوم بیاورند، اما نمی توان اطمنیان داشت که پیروزی آقای بایدن به سرعت و به زودی دسترسی ایران به منابع ارزی اش را فراهم کند. لذا گمان می شود چنین واکنشی از سوی بازار تنها گذرا باشد و چند ماه بعد از آغاز دولت بایدن برای بازار مشخص شود که اتفاق خاصی رخ نداده و بنابراین وضعیت به روال گذشته آن برمی گردد. گمانه زنی در خصوص ترامپ این است که اگر وی پیروز شود، رژیم ایران را ظرف چهار سال آینده سرنگون خواهد کرد، همانطور که ظرف چهار سال توانست ارزش ریال را به یک دهم برساند.

اما اولا باید بدانیم که ترامپ به تنهایی ارزش ریال را کاهش نداده است. شاید محکم ترین ضربه را وزیر اقتصاد دولت یازدهم به ریال وارد کرد که اصرار داشت علی رغم رشد نقدینگی قیمت دلار را سرکوب کند. تا همین نیمه شهریور ماه نرخ ارز متناسب با رشد نقدینگی و اندازه بخش واقعی اقتصاد حرکت می کرد. هرچند کوچک شدن بخش واقعی اقتصاد از تحریم های آمریکا متاثر بوده است اما متاثر از سیاست های وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نیز بوده است. رشد نقدینگی نیز تماما یک امر داخلی است. بنابراین ترامپ بی تاثیر بر اقتصاد ایران نبوده اما عمده یک دهم شدن ارزش ریال ناشی از سیاست های اقتصادی اتخاذ شده در داخل بوده است. می شد علی رغم اقدامات ترامپ شاهد کاهش کمتر ارزش ریال باشیم اما فارغ از آنکه وضعیت کنونی نتیجه سیاست های داخلی است یا فشارهای خارجی، نه تنها ترامپ زمینه ساز سقوط حکومت نخواهد شد بلکه می تواند به حفظ ثبات حکومت نیز کمک کند.

جای تعجب نیست که در شرایط بحرانی امریکا و اسرائیل مقداری شرایط را برای ایران آسان تر کنند. در شهریور ماهی که گذشت رشد قابل توجهی در صادرات نفت و بنزین ایران شکل گرفت. امریکا ایران را با همین رویکرد به سیاست خارجی می خواهد. به نحوی که شعار بدهد اما اقدامی انجام ندهد. بنابراین نه بایدن باعث سرازیر شدن دلار به کشور می شود نه ترامپ باعث تغییر رژیم ایران می شود.

اما اگر تصور کنیم بایدن تحریم ها را متوقف کند و فروش نفت ایران از سر گرفته شود، دولت پولدار می شود و چندصباحی قیمت کالاهای وارداتی ارزان می شود که در نتیجه آن تولیدکنندگان داخلی ورشکست خواهند شد. اما نتیجه این سیاست چه خواهد بود؟ نفت دیگر خریداری ندارد، پس چگونه کشور را بر پایه نفت اداره کنیم؟ در حال حاضر استفاده از خودروهای برقی در جهان رشد زیادی داشته و پیش بینی می شود تا 10 سال آینده تعداد خودروهای برقی به 100 میلیون برسد که برق اکثر آنها نیز از محل منابع تجدید پذیر تامین خواهد شد. در حال حاضر نفت زیر 40 دلار قیمت دارد، این قیمت در سالهای آینده و در شرایطی که تقاضا برای محصولات نفتی رو به کاهش است چقدر خواهد شد؟ بنابراین نمی توان کشور را بر پایه نفت اداره کرد، از سویی سیاست خارجی کشور نیز معیوب است به دلیل آنکه منافع ملی نقش محوری در آن ندارد. به دلیل وجود ذی نفعان سیاست خارجی نیز اصلاح آن دشوارتر از اصلاح حکمرانی کشور خواهد بود. اما سهل و یا دشوار، بایدن و ترامپ تغییری در وضعیت ایران ایجاد نخواهند کرد. تغییر و اصلاح را باید در داخل بیابیم. برعکس انتخابات گذشته امریکا که بسیار بر سرنوشت آینده ایران تاثیر گذار بود انتخابات امسال از قضا بی اثرترین بر اقتصاد ایران خواهد بود، چه آنکه هریک از طرفین که انتخاب شود مسیر کشور دستخوش تحولات جدی نخواهد شد و تحولی هم اگر رخ دهد از درون خواهد بود نه بیرون.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: مذاکره با ایران پیروز انتخابات بایدن پیروز آقای بایدن سال آینده ارزش ریال خواهد شد چهار سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۱۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری سابق آمریکا از سوی یک قاضی فدرال به پرداخت ۹هزار دلار به خاطر توهین به دادگاه جریمه شد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، قاضی ناظر بر محاکمه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا را به دلیل اهانت به دادگاه به پرداخت ۹هزار دلار جریمه کرد و گفت در صورت ادامه این رفتار ممکن است حکم زندان برای ترامپ صادر شود.

قاضی ژان مرچان در یک دستور نوشتاری تصریح کرد: این جریمه ممکن است برای بازدارندگی ترامپ کافی نباشد ولی او صلاحیت اعمال مجازات بالاتر را ندارد.

مرچان نوشت: بدینوسیله به متهم اخطار می‌شود که دادگاه، تخلفات عمدی از دستورات اعلام شده را تحمل نخواهد کرد و در صورت لزوم مجازات حبس را در نظر خواهد گرفت.

این قاضی فدرال برای جلوگیری از انتقاد ترامپ از شاهدان و سایر افراد دخیل در این پرونده، این حکم را اعلام کرد.

از سوی دیگر قاضی ناظر بر محاکمه ترامپ، وی را برای هر یک ۹ بیانیه‌ برخطش علیه قوانین دادگاه هزار دلار جریمه کرد.

قاضی همچنین به ترامپ دستور داد تا این بیانیه‌ها را در اولین فرصت از حساب شبکه‌های مجازی خود حذف کند.

هنگامی که خبرنگاران از ترامپ خواستند در مورد جریمه اظهارنظر کند، ترامپ پاسخی نداد.

دیگر خبرها

  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی‌ها بر دوش مردم است
  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی ها بر دوش مردم عادی است
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • ترامپ ۹ هزار دلار جریمه شد
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند