Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-28@08:19:29 GMT

مهمترین عارضه روانی سقط جنین عمدی چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۳۲۷۴۲

مهمترین عارضه روانی سقط جنین عمدی چیست؟

وقوع هر گونه سقط جنین برای زنان چه به صورت عمدی و چه با تجویز و توصیه پزشک عوارض روحی و روانی متعددی را به دنبال دارد.

به گزارش شریان نیوز،وقوع هرگونه سقط جنین برای زنان چه به صورت عمدی و چه با تجویز و توصیه پزشک عوارض روحی و روانی متعددی را به دنبال دارد.  بر اساس آمار حدود ۲۰ درصد بارداری‌ها به سقط منتهی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جالب است بدانید بیش از ۴۰ درصد زنانی که تجربه سقط جنین دارند پس از این اتفاق دچار اندوه شده و دوست دارند با فردی که از وضعیت آن‌ها خبر دارد درباره این اتفاق صحبت کنند.

 

همراهی همسر و نزدیکان زنی که به طور خواسته یا ناخواسته سقط جنین داشته است و ابراز این احساس که حال او را درک می‌کنند، اهمیت به سزایی در بهبود حال چنین افرادی دارد و نباید از این موضوع غفلت کنند. اگرچه افرادی که به هر دلیلی بدون تجویز پزشک به این کار دست می‌زنند به دلیل اقدام غیر اخلاقی که مرتکب شده‌اند، تا مدت‌ها و گاهی تا پایان عمر به عذاب وجدان دچار می‌شوند.

فهیمه قبیتی، روانشناس اجتماعی و  متخصص واقعیت درمانگر، اظهار کرد: سقط جنین در برخی از موارد به توصیه پزشک و برای حفظ جان مادر تجویز شده و در نهایت انجام می‌شود.

او  افزود: وجود معلولیت و عدم سلامت جنین یکی از مواردی است که موجب تجویز نسخه سقط جنین برای مادران باردار شده و با انجام غربالگری‌های لازم در نهایت منجر به سقط جنین می‌شود.

این روانشناس ادامه داد: البته سقط جنین  چه با تجویز پزشک و چه به صورت غیرقانونی، عوارض روحی و روانی بسیاری را برای مادر به دنبال دارد. عذاب روحی ناشی از مرگ یک موجود زنده برای مادری که به طور عمدی به سقط جنین اقدام کرده او را دچار عذاب وجدان می‌کند.

 قبیتی بیان کرد: در دوران بارداری در بدن مادر، هورمونی به نام آندورفین ترشح می‌شود. این هورمون موجب بالا رفتن آستانه تحمل او شده و همچنین سطح نشاط مادر را افزایش می‌دهد و تحمل درد و رنج را برای او آسان‌تر می‌کند. با این وجود انجام سقط جنین با ایجاد اختلال در پروسه تولید هورمون‌ها خلق  و خوی مادر را نیز با اختلال روبرو خواهد کرد.

او تاکید کرد: مادر در دوران بارداری به جنین داخل شکم خود تعلق خاطر دارد و وجود موجودی زنده از جنس خود مادر حس خوشایندی را درون او به وجود می‌آورد.

این روانشناس ادامه داد: افسردگی عارضه شایع در میان مادرانی است که تجربه سقط جنین عمدی دارند و به عنوان پیش زمینه بسیاری از بیماری‌ها در این مادران به شمار می‌رود و استرس و اضطرابی فراگیر آن‌ها را پس از این حادثه احاطه می‌کند.

قبیتی افزود: افسردگی و اضطراب مادرانی که به طور عمد به سقط جنین اقدام می‌کنند در اغلب موارد به اندازه‌ای حاد می‌شود که نیازمند دارو درمانی مستمر می‌شوند و باید دوره‌های درمانی خود را تا مدت‌ها ادامه دهند.

سقط جنین عمدی، احتمال خودکشی را تا ۶ برابر افزایش می‌دهد

این روانشناس بیان کرد: متاسفانه احتمال خودکشی مادرانی که به صورت عمدی تجربه سقط جنین دارند بیش از سایرین است. این مسئله به عذاب وجدان ناشی از این اقدام باز می‌گردد، به آرامش رسیدن این افراد در چنین شرایطی بسیار سخت است.

قبیتی گفت: استفاده از مشاوره و همچنین انجام روان درمانی تلفیقی به صلاحدید مشاور و پزشک و روانپزشک معالج فردی که سقط جنین عمدی داشته است از جمله مواردی است که این افراد باید جهت بازیابی نسبی آرامش و سلامت روانی خود مدنظر داشته باشند.

او تصریح کرد: نحوه رفتار و عملکرد خانواده و همسر زنی که با حادثه تلخ سقط جنین و آن هم به طور عمدی روبرو بوده است، نقش مهمی در بازیابی روحیه او دارد و به طور حتم بار روانی چنین اتفاق تلخی را تا حد زیادی سبک خواهد کرد.

منبع: شریان

کلیدواژه: سقط جنین عمدی سقط جنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۲۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟

 حدود ۱۰ درصد از مردم جهان ترجیح می‌دهند با دست چپ بنویسند؛ شاهدی بر عملکرد متفاوت مغز آنها که علت آن هنوز روشن نیست. با این وجود برخی تحقیقات جدید نشان داده که ترکیبی از «ژنتیک و تصادف» احتمالا عامل ایجاد این ویژگی بی‌ضرر در انسان‌ها بوده است.

قالب راست‌دست یا چپ‌دست بودن انسان، در همان هفته‌های اول بارداری ریخته می‌شود و بر اساس تحقیقاتی که گزارش آن در مجله Nature Communications منتشر شده، به نظر می‌رسد که «چند ژن نادر» در بدن چپ‌دستها حدود سه برابر بیشتر از بدن راست‌دستها یافت شده است.

دانشمندان بر این باورند که این یافته مهم می‌تواند به ما بینش جدیدی درباره مکانیسم پشت این پدیده بدهد.

کلاید فرانک، مدیر تحقیقات مؤسسه ماکس پلانک در هلند و سرپرست این تیم تحقیق می‌گوید: «ما می‌دانیم که دو نیمکره مغز در جنین انسان‌های چپ دست و راست دست، بطور متفاوتی شروع به رشد می‌کنند که البته مکانیسم پشت این پدیده هنوز مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که راست‌دست بودن نتیجه پیش‌فرض رشد اولیه مغز باشد که توسط ژنوم‌ کدگذاری شده است.»

اما چه چیزی در جنین افراد چپ‌دست وجود دارد که باعث می‌شود بدن آنها از پیش‌فرض رشد اولیه مغز پیروی نکنند؟

پاسخ را احتمالاً باید در ابزارهایی یافت که سلول برای مرتب‌سازی و مسیریابی پروتئین‌ها در اختیار دارد. دانشمندان در همین رابطه توانستند چندین توالی «دی‌ا‌ن‌ای» که تنظیم کننده رشته‌های پروتئینی به نام میکروتوبول‌ها هستند را در میان رایج‌ترین گونه‌های ژنتیکی در افراد چپ دست شناسایی کنند.

کلاید فرانک می‌گوید: «این نوع گونه‌های ژنتیکی عموماً تأثیرات کوچکی بر ویژگی‌های انسان دارند، مثلا تأثیرگذاری بر فعالیت یک ژن در یک بافت معین».

به همین دلیل در تحقیق جدید، محققان روی گونه‌های ژنتیکی تمرکز کردند که به جای تنظیم توالی رشته‌های پروتئینی، مستقیماً روی این توالی تأثیر می‌گذارند.

اگرچه این گونه های ژنتیکی نادر هستند و حدود ۱ تا ۲ درصد «دی‌ان‌ای» را تشکیل می‌دهند اما می‌توانند تأثیرات بسیار بیشتری بر ویژگی‌های انسانی در افراد معدودی که حامل آن‌ها هستند، داشته باشند.

پژوهشگران با بررسی ژنوم نزدیک به ۳۵۰ هزار نفر که در پایگاه داده‌های بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا ثبت شده بود، توانستند «جهشی» را شناسایی کنند که اگرچه نادر است اما ۲.۷ برابر بیشتر در افراد چپ دست دیده می‌شود. این «جهش» که تنها یک نفر از هر هزار چپ دست را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بر ژن TUBB4B تاثیر می‌گذارد.

پژوهشگران بر این باورند که عنصر «تصادف» نیز در چپ دست شدن انسان‌ها نقش دارد. کلاید فرانک می‌گوید: «ما معتقدیم که در اکثر موارد، چپ دست شدن صرفاً به دلیل تغییرات تصادفی در طول رشد مغز جنین روی می‌دهد، آنهم بدون تأثیر ژنتیکی یا محیطی خاص. به عنوان مثال، نوسانات تصادفی در غلظت مولکول‌های خاص در طول مراحل کلیدی شکل‌گیری مغز.»

بطور مثال، میکروتوبول‌های موجود در شاخک‌های ظریف سطح سلول‌ها می‌توانند منشاء حرکات نامتقارن و جریان مایعاتی باشند که به ایجاد یک محور چپ-راست در جنین کمک کنند.

محققان استدلال می‌کنند که با مشاهده این عنصر تصادفی، حتی دوقلوهای همسان ژنتیکی نیز می‌توانند دست ترجیحی متفاوتی داشته باشند (یعنی یکی چپ دست و دیگری راست دست باشد).

اما چپ دست یا راست دست بودن می‌تواند بر دیگر عملکردهای بدن نیز تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، در میان افراد دچار اختلالات یا بیماری‌های روانی خاص، افراد چپ دست بیشتری یافت می‌شوند.

به گفتۀ کلاید فرانک، در میان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نیز احتمال اینکه فرد بیمار چپ دست یا «دو دست» باشد، دو برابر بیشتر و در افراد مبتلا به اوتیسم تا سه برابر بیشتر است.

منبع: یورونیوز

سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • قهرمان اسبق جودو جوانان آسیا درگذشت
  • قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
  • مهمترین عامل سقط جنین در کشور عوامل فرهنگی است
  • از توقیف خودرو ۱۷ میلیارد ریالی قاچاق تا دستگیری عامل آتش سوزی عمدی منزل در فارس
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی
  • قتل تکان‌دهنده مادر و پسر جوان با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش