Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست وزیر پاکستان گفته که دولتش وضعیت ایالتی موقت را برای بخش کمشیر اعطا می‌کند اقدامی که محکومیت هند را به دنبال داشته چون دهلی نو مدت هاست که مخالفت خود را با هرگونه تغییرات در این منطقه مورد مناقشه از سوی اسلام آباد اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پیشنهاد عمران خان، نخست وزیر پاکستان به منطقه گیلگیت-بالتیستان، تنها منطقه اشتراکی پاکستان با چین ابلاغ می‌شود که بخش شمالی منطقه کشمیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم دهلی نو و هم اسلام اباد مدعی مالکیت تمامی کشمیر هستند و برای به دست آوردن آن دو جنگ داشته اند.

عمران خان در سخنرانی در شهر گیلگیت گفت: ما این تصمیم را برای اعطای وضعیت ویژه موقت به منطقه گیلگیت-بالتیستان گرفته ایم این چیزی است که مدت‌ها مردم در آنجا خواهانش هستند.

سخنگوی وزارت خارجه هند در واکنش گفت، دهلی نو صراحتا تلاش صورت گرفته از سوی دولت پاکستان را برای ایجاد تغییرات در بخشی از قلمروی هند که تحت اشغال غیرقانونی و اجباری است، رد می‌کند.

سال گذشته میلادی، هند با ایجاد تغییراتی در وضعیت کشمیر باعث خشم و عصبانیت دولت اسلام آباد شد و برخی از امتیازات این منطقه مورد مناقشه را لغو کرد. اگرچه مقام‌های پاکستانی ارتباطی بین این تصمیم عمران خان و تغییرات از سوی هند نمی‌بینند، اما این اقدام اسلام آباد احتمالا از جانب دو کشور یک واکنش تلافی جویانه قلمداد می‌شود.

هر دو کشور کنترل بخش هایی از کشمیر را برعهده دارند که به واسطه خط کنترل جدا شده است.

عمران خان گفته که این تصمیم بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است اما هیچ چارچوب زمانی را برای تحقق آن ارائه نکرده است. البته چنین اقداماتی نیازمند تغییرات قانون اساسی در پاکستان هستند که باید از سوی دو سوم پارلمان این کشور مورد تایید قرار بگیرند.

همچنین قرار است نخست وزیر پاکستان ۱۵ نوامبر در مجمع قانون گذاری گیلگیت – بالتیستان شرکت کند که در سال ۲۰۰۹ تشکیل شده و اختیارات کمی دارد و این منطقه به صورت مستقیم از سوی اسلام آباد اداره می‌شود.

وزارت خارجه هند پیشتر انتخابات در این منطقه را رد کرده و گفته بود که پاکستان به صورت غیرقانونی این قلمرو را اشغال کرده است.

گیلکیت – بالتیستان با ۱.۲ میلیون جمعیت منطقه‌ای هم مرز با افغانستان و پین است و قلب طرح توسعه زیرساخت "کریدور اقتصادی ۶۵ میلیارد دلاری چین و پاکستان" به شمار می‌رود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کشمیر عمران خان پاكستان اسلام آباد عمران خان دهلی نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۳۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۷۵ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه پاسداران با شاخص ۱۵۴، در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های اسلام‌شهر با شاخص ۱۱۶، باغستان شهریار با شاخص ۱۱۲، تهران پارک شکوفه با شاخص ۱۰۷، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۱۰۲، رباط‌کریم با شاخص ۱۳۲، سلامت با شاخص ۱۲۷، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۱۱۱، شهریار با شاخص ۱۰۳، قرچک با شاخص ۱۳۲، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۵۱، امام خمینی با شاخص ۶۹، پارک رازی با شاخص ۶۴، پاکدشت با شاخص ۶۱، پردیس با شاخص ۸۴، پونک با شاخص ۵۱، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۸۷، پیشوا با شاخص ۸۲، دانشگاه تهران با شاخص ۷۷، دماوند با شاخص ۶۵، ژئوفیزیک با شاخص ۶۳، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

همچنین ایستگاه‌های ستاد بحران منطقه هفت با شاخص ۸۸، سرخه‌حصار با شاخص ۵۳، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۸۵، شریف منطقه دو با شاخص ۹۵، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۸۱، شهرداری منطقه چهار با شاخص ۹۷، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۹۴، شهرداری منطقه ۲۱ با شاخص ۷۰، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۵۷، فرمانداری شهرری با شاخص ۹۲، گلبرگ منطقه هشت با شاخص ۶۱، لواسانات با شاخص ۹۹، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۵۷، ملارد با شاخص ۸۹، منطقه ۱۵ با شاخص ۸۰، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۹۵ و ورامین با شاخص ۷۴ در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

به این ترتیب ایستگاه آتی‌ساز با شاخص ۴۶، چشمه با شاخص ۴۴، شهرداری منطقه دو با شاخص ۵۰، علم و صنعت با شاخص ۳۲، قدس با شاخص ۴۹ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۴۲ در موقعیت هوای پاک (سبز) قرار دارد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 749281

دیگر خبرها

  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • جدیدترین قیمت مسکن در منطقه ۱۹ تهران
  • رویای خرید برای تهرانی‌ها / ۵ میلیارد بدهید، صاحب خانه شوید
  • حمایت از کارگران رونق تولید و بهره‌روری را ارتقا می‌دهد
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • یک قاضی در شمال غربی پاکستان ربوده شد
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟