Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهالی حصار طرقبه از ییلاقات مشهد مدتی است درخواست آب شرب سالم داشته و بنا بر گفته مسئولان محلی در صورت نفوذ فاضلاب به سرچشمه احتمال مسمومیت آبی بین مردم این محله دور از انتظار نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ طی مدت چندین ماه است که اهالی محله حصار شهر طرقبه نسبت به کیفیت آب شرب این محله اعتراضات و درخواست هایی دارند و بر اساس پیام های مردمی دریافت شدده طی سه سال پیگیری هنوز نتیجه ای در این باره کسب نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه چند سالی از زمان الحاق روستای حصار به شهر طرقبه می گذرد مردم این محله از مسئولان شهری توقع و انتظار رسیدگی به مسائل و مشکلاتشان را دارند تا حداقل احساس خوشایندی از الحاق به شهر داشته باشند.

روستای حصار از سالیان قبل از الحاق به شهر طرقبه همواره از کمبود، قطع و افت فشار آب در مضیقه بود هر چند که دهیاری روستا تمام تلاش خود را در برطرف کردن این مشکلات در طول سال های خدمت به مردم داشت اما طبعا با الحاق این روستا به شهر طرقبه، مردم تصوری دیگر از ارائه خدمات شهری داشتند.

همانطور که به گفته ساکنین این محله، آب بهای خدمات شهری پرداخت می کنند حداقل انتظار دریافت خدمات آبفای شهری را هم دارند، برخورداری از آب سالم بدور از هرگونه طعم و مزه بد، حداقل انتظار اهالی این محله از اداره آبفای طرقبه شاندیز بعد از گذشت چندسال از الحاق به شهر است که متاسفانه هنوز محقق نشده است.

علی اصغر پاکروان، رئیس اداره آبفای طرقبه شاندیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: اولویت اصلی شرکت آبفای شهرستان تامین آب شرب سالم و بهداشتی و توزیع آن بین منازل شهروندان است، بنابراین امور آبفای طرقبه شاندیز خود را موظف می داند نسبت به تامین آب سالم و عاری از هرگونه آلودگی اقدام کند.

وی افزود: آب شرب محله حصار بر اساس استانداردهای ۱۰۵۱ و ۱۰۵۳ توسط کارشناسان بهداشت محیط شهرستان و همکاران امور آبفا به صورت هفتگی و ماهانه نمونه برداری و مورد تست آزمایشگاهی قرار می‌گیرد که خوشبختانه تاکنون از استانداردهای لازم برخوردار بوده است و مورد حادی گزارش نشده و به منظور کیفیت آب شرب شهروندان فقط از آب ژاول استفاده می شود و هیچ ماده دیگری در آن مورد استفاده قرار نمی گیرد.

رئیس اداره آبفای طرقبه شاندیز، با اشاره به طرح این سوال از طرف مردم محله حصار در مورد عدم وصل آب شرب این محله به شبکه آبرسانی شهر طرقبه، اظهار کرد: هر شهر و یا محله ای را که شرکت آبفا تحویل می‌گیرد به این معنا نیست که منابع و تاسیسات تامین آب موجود در آن محله از مدار خارج کند مگر اینکه به لحاظ بهداشتی منابع و چاه آب آن منطقه آلوده و غیر قابل مصرف باشد که در این صورت از مدار مصرف خارج می شود ولی در حال حاضر در محله حصار یک حلقه چاه آب از ابتدا وجود داشته است که تامین آب مشترکان این محله را برعهده داشته است.

وی افزود: در سال گذشته با مساعدت متقاضیان بخش خصوصی خط انتقال آب به طول ۱۰۰۰ متر  از مسیر بقعه متبرکه ام امزادگان یاسر و ناصر(ع) تا محل چاه آب شرب فعلی محله احداث شد و به طور همزمان یک باب چاله پمپاژ با هدف پمپاژ آب شرب به مخزن فعلی محله حصار با هزینه ۲ میلیارد ریال به بهره برداری رسید و مقرر شد هر زمانیکه چاه آب فعلی جوابگوی تامین آب مصرفی شهروندان نبود از طریق انتقال آب شهر طرقبه به چاله پمپاژ و پمپاژ آب به مخزن هزار متر مکعبی، کسری و کمبود آب این محله تامین شود‌.

آب رسانی با تانکر در محله حصار طرقبه

پاکروان با اشاره به مطالعات انجام شده به منظور تامین آب محله حصار تاکید کرد: برنامه اجرائی امور آبفای شهرستان برای محله حصار و خدمت به شهروندان آن با اجرای ۴ کیلومتر خط انتقال، احداث مخزن جمع آوری ۱۰۰ متر مکعبی در محل چاه موجود، احداث ایستگاه پمپاژ آب و نیز احداث مخزن ۲ هزار متر مکعبی جدید در مکانی بالاتر از مخزن فعلی به لحاظ ارتفاع و اصلاح شبکه آبرسانی حصار با هدف تامین آب پایدار در این محله، انجام شده است که در حال حاضر با توجه به نوسان قیمت ها و پیش بینی اعتبار مورد نیاز بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال در صورت مساعدت مسئولان و جذب اعتبارات لازم عملیات احداث آن در این محله آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در برابر تمام کاستی ها و کم کاری های انجام شده از مردم عذرخواهی می کنیم و تمام تلاش ما و همکاران مان براین بوده که مردم کمبود آب شرب نداشته باشند ولی از طرفی کمبود منابع و اعتبارات برای امور آبفا ایجاد مشکل کرده اظهار کرد: با توجه به تحویل‌گیری امور آب محله حصار از ابتدای سال ۹۷ و ارتقای خدمات کمی و کیفیتی آب، علیرغم تمام مشکلات اقتصادی و مالی در تابستان ۹۷ که محله حصار تحت تاثیر خشکسالی های اخیر دچار کمبود و کاهش فشار آب بود، امور آبفای شهرستان با استفاده از ۵ دستگاه تانکر، آبرسانی به صورت شبانه روزی به شهروندان را از طریق تخلیه آب در مخزن، به انجام وظیفه خود در قبال شهروندان عمل کرده است.

امکان اجرای پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب در محله حصار وجود ندارد

مدیر آبفای طرقبه شاندیز، با اشاره به بخشی از درخواست ها و گلایه های مردمی در مورد عدم جمع آوری فاضلاب در این محله، گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی و بودجه دولت در صورت جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال حاضر و حتی سال های آینده  امکان اجرای پروژه تصفیه خانه فاضلاب در محله حصار وجود ندارد.

وی تصریح کرد: زمانی که ما امور آب را از محله حصار تحویل گرفتیم طبق صورت جلسه و همانجا به متولیان آب حصار، شهرداری طرقبه و فرمانداری شهرستان اعلام کردیم که هیچ گونه مسئولیتی فعلا در رابطه با جمع آوری فاضلاب نداریم، چون امکاناتی نداشتیم که بتوانیم فاضلاب را تحویل بگیریم و همچنین شبکه موجود از لحاظ فنی و اجرایی شبکه مورد تایید ما نیست و ما این شبکه را تحویل نگرفتیم، ولی خود اهالی محله ظرف چندسال گذشته شبکه ای با نظارت دهیار وقت، جهت جمع آوری فاضلاب انجام دادند که این سبتیک حدود ۵۰ درصد مشترکان را پوشش می دهد اما امروز پاسخگوی جمعیت این محله نیست.

در ادامه نیز محمد علی بخشی حصار، دهیار سابق محله حصار در گفتگو‌ با صبح‌توس، بیان کرد: مشکلات شبکه آب و فاضلاب حصار مربوط به ۲ سال اخیر نبوده است و از ابتدا این مشکلات با توجه به رشد جمعیت به وجود آمده است، البته ما تا جایی که توانستیم با کمک نیروهای فنی آب دهیاری، شبکه آبرسانی را احیا کردیم  و حجم بالایی  از نواقص و مشکلات شبکه فرسوده،  قبل از الحاق به شهر برطرف شده است.

بیش از ۷۰ درصد لوله آب حصار قدیمی است

وی با اشاره به اینکه شبکه فاضلاب فرسوده و بیش از حدود ۷۰ درصد لوله ها قدیمی و غیر فنی است، تصریح کرد: مثل مسیر خیابان خیمه الحسین، که لوله گذاری توسط مردم در قدیم کار شده است و همچنین مسیر لوله گذاری خیابان های۸ و ۱۰ و کوچه های فرعی که قبلا لوله غیر استاندارد کارشده است و نیاز به بررسی و مطالعه دقیقتر دارد و در بعضی از قسمت ها که توسعه یافته با توجه به محل از لوله های کارگیت استفاده شد که نیازی به تعویض در آینده نیست و آن هم با کمک مردم انجام شده است.

دهیار سابق حصار،  با اشاره به اینکه فاضلاب  محله به طریق این شبکه فرسوده جمع آوری و در کانال بزرگی که در مسیر حصار ۱۰ قرار دارد هدایت به سپتیک جذبی شده است، اظهار کرد: عیب این شبکه اینست که وقتی آب هدایت می شود در پایین دست،  باید بتوانند طرح را کامل کنند و برای تکمیل طرح با ایجاد تصفیه‌خانه و یا به شبکه فاضلاب شهری وصل شود یعنی به شبکه مشهد، بنابراین طرح ناقص انجام شده است و با کمک مسئولان شهری به ویژه  شورای شهر طرقبه کامل می شود.

عوارض مسمومیت آبی در کمین اهالی محله حصار طرقبه

وی افزود: اهالی صبور محله حصار انتظار ندارند که همه مشکلات پس از الحاق به شهر طرقبه رفع شود ولی با رفع نقص مواردی از جمله: انتقال و هدایت فاضلاب حصار ۵ و وصل به شبکه اصلی حصار ۱۰  یک قسمت از کاری است که اگر انجام نشود با نفوذ فاضلابی که در انتهای حصار ۵ به سرچشمه چاه حصار است، احتمال زیاد در آینده نزدیک با وجود بیماری های گوناگون که کل مردم با آن دست و پنجه نرم میکنند باید منتظر عوارض مسمومیتی بین مردم ساکن در این محله باشیم.

این دهیار سابق گفت: با توجه به بازدید های انجام شده توسط مسئولان مربوطه از جمله باقری مقدم،  شهردار طرقبه نسبت به تامین ماشین آلات جهت ایجاد کانال از حصار ۵  به ۱۰  اعلام آمادگی شده است و اینجاست که در این شرایط خاص آبفای شهرستان طرقبه شاندیز باید نسبت به تامین لوله در مسیر کوتاه جهت انتقال و هدایت فاضلاب حصار ۵  به ۱۰ اقدام کند.

بخشی، با اشاره به اقدامات خوب شهرداری طرقبه در مورد شبکه فاضلاب حصار، گفت: موضوع لایروبی شبکه فاضلاب این محله برنامه ریزی و انجام شد، سپتیک ساخته شده به خاطر مشکل ایجاد شده در زمان سیلاب ها و بارندگی ها، که باید دریچه به موقع بسته می شد ‌ولی متاسفانه به دلایلی این کار انجام نشده بود و لای تمام منافذ سپتیک را گرفته است و این موضوع باعث عدم جذب فاضلاب در زیر بستر شده است و یک زهکش به طول بیش از ۱۵۰  متر با هزینه های زیادی توسط شهرداری طرقبه ایجاد شده است  ولی به دلیل اینکه منافذ اصلی بسته شده است نفوذ زهکش به حداقل رسیده که البته این کار موقتی است و در آینده بخاطر مشکلات زیست محیطی همان راه کار اصولی پیشنهاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: هر چند که در زمان تغییر و تحول روستا  به شهر، امور آب و فاضلاب به عهده اداره آبفا است ولی با وجود مشکلات و عدم تامین بودجه، شهرداری نسبت به همکاری با آبفا آمادگی خود را اعلام کرده و در اکثر موارد رفع عیب کرده است.

صحبت ها و پاسخگویی های  مدیر آبفای طرقبه شاندیز به درخواست ها و مطالبات مردم محله حصار از چند جهت می توان بررسی کرد: یک اینکه در بحث تاییدیه آزمایشگاه اداره و همچنین شبکه بهداشت و درمان شهرستان آب شرب این محله از نظر بهداشتی مشکلی ندارد و سالم است، اما پس مشکل بوی بد و نامطبوع آب که بیشتر ساکنین محله به آن اعتراض دارند از کجاست؟ در این گزارش در این مورد پاسخ قانع کننده‌ای در این زمینه دریافت نشد و مشکل همچنان باقی می‌ماند که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

پیشنهاد می شود مدیر آبفا طرقبه شاندیز و سایر مسئولان به همراه کارشناسان اداره خود و کارشناسان شبکه بهداشت شهرستان بازدیدی دوباره از محل چاه و منبع  ذخیره آب محله حصار داشته باشند و همانند آن نماینده مجلس که از آب شرب مصرفی مردم شهرش نوشید، این تیم هم در همان محل چاه و منبع ذخیره آب،  لیوانی از این آب شرب محله حصار بنوشند تا هم نقطه امیدی باشد برای مردم که مسئولان مشکلات آنان را رصد می کنند و در جریان هستند و تلاش در جهت رفع آن دارند و هم در این بازدیدکارشناسان بیشتر بر روی بو و طعم آب شرب این محله تمرکز کنند شاید راه حلی در جهت رفع آن پیدا شد!

و اما مشکلی که همچنان به قوت خود باقی می ماند موضوع فاضلاب محله حصار است که چشم به راه اما و اگرهای تخصیص اعتبار خواهد ماند. شبکه فاضلابی که از نظر مدیر آبفای شهرستان بنابر دیدگاه های مهندسی و فنی  مورد قبول این اداره نیست و در زمان الحاق به شهر تحویل گرفته نشده است اکنون نیز باید در انتظار بماند تا شاید در آینده ای که زمان دقیق آن معلوم نیست بودجه ای برسد تا این مشکل برطرف شود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: الحاق به شهر آبفای شهرستان شهر طرقبه محله حصار شبکه فاضلاب فاضلاب حصار حصار طرقبه اداره آبفا مدیر آبفا انجام شده امور آبفا جمع آوری تامین آب انجام شد محل چاه امور آب شبکه آب چاه آب حصار ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۳۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«شروود» یک سریال جنایی در شبکه چهار

مینی سریال جدید ۶ قسمتی «شروود» سریالی است در گونه درام، جنایی و معمایی محصول ۲۰۲۲ انگلستان به کارگردانی جیمز گراهام که از بامداد یکشنبه ۱۶ اردیبهشت به روی آنتن شبکه چهار می‌رود.

دیوید موریسی، لسلی منویل، رابرت گلنیستر در این سریال به ایفای نقش پرداخته اند.

این سریال توانسته امتیاز ۷ از ۱۰ از درگاه تخصصی IMDB کسب کند و برنده جایزه BAFTA در سال ۲۰۲۳ شود.

«شروود» داستان اهالی دهکده معدنی ناتینگهام شایر را روایت می‌کند که گرفتار جنایاتی عجیب هستند. در این دهکده که روزگاری در دههٔ هشتاد یک اعتصاب و سرکوب کارگری گسترده را از سر گذرانده است و اهالی از آن تاریخ به بعد روبروی هم قرار گرفته‌اند، فردی با تیروکمان آدم می‌کشد. قتل‌هایی که به نظر ریشه در همان اتفاقات سال‌ها قبل دارد و حالا کارآگاه ایان سنت کلر به دنبال یافتن قاتل است.

این سریال از یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت، در ۶ شب متوالی در ساعت صفر بامداد پخش، و تکرار آن در ساعت‌های ۱۱ و ۱۸ همان روز انجام خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی به دو شهر و ۱۰ روستا در شهرستان شازند مرکزی
  • تعریف ۷۵ پروژه در قالب ۵۲ تصفیه‌خانه برای ۹.۳ میلیون نفر
  • آبرسانی پایدار به ۱۰ هزار روستا رویکرد محوری دولت سیزدهم است
  • «شروود» یک سریال جنایی در شبکه چهار
  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • سرآسیاب قدیمی ترین حسینیه محله کن
  • اجرای طرح بزرگ آبرسانی قلعه مختار اندیمشک نیاز آبی مردم را برطرف می‌کند
  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود
  • جهاد آبرسانی در ۶۹ روستای ایلام از ابتدای سال جاری آغاز شده است
  • آبرسانی سیار به ۲۵۷ روستای استان گلستان