Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-05@19:58:30 GMT

رونق اقتصاد در گرو توجه مسئولان به مشاغل خانگی است

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۳۳۶۱۵

رونق اقتصاد در گرو توجه مسئولان به مشاغل خانگی است

گروه استان‌ها- توجه به مزایای مشاغل خانگی و حمایت صحیح مسئولان از این کسب‌ و کارها موجب رشد توسعه و رونق چرخه اقتصاد در کشور خواهد شد این در حالی است که این امر سبب کاهش نرخ بیکاری در بین قشر جوانان جامعه می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین ، مشاغل خانگی به فعالیت‌هایی است که توسط عضو و یا اعضای خانواده در واحد مسکونی خود و یا در محل دیگری انجام گرفته و در نهایت منجر به تولید کالا و یا ارائه خدمات می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاغل خانگی هزینه بالایی را به خانواد‌ه‌ها تحمیل نمی‌کنند و در عین حال می‌توانند موجب افزایش درآمد و در نهایت توسعه اقتصادی کشور شوند این مشاغل تاریخچه‌ای طولانی و به قدمت خانه‌نشینی بشر دارند و کشور ما نیز از دیرباز پذیرای این نوع کسب و کارها بوده است.

مشاغل خانگی به سبب خانگی بودن، بستر مناسبی برای افراد ناتوان، خانه‌دار و یا کسانی را که تمایل به کار در منزل دارند فراهم می‌کند همچنین مزایایی همچون آزادی و استقلال بیشتر، ساعات کاری منعطف، پایین بودن هزینه راه‌اندازی نسبت به مشاغل صنعتی، معافیت مالیاتی و امکان کار پاره وقت برای متقاضیان را فراهم می‌آورد.

این مشاغل گستره وسیعی از صنایع دستی تا فعالیت‌های تولیدی و فرهنگی را در بر می‌گیرند و هر شخص، به تناسب توانایی خویش امکان ورود و نقش آفرینی در این عرصه را پیدا می‌کند.

کسب و کارهای خانگی از مهم‌ترین زمینه‌های افزایش مشارکت مردمی در اقتصاد و از جمله راه‌های مناسب برای توسعه اشتغال‌های خرد و متوسط است و اگر چه این نوع کسب و کار جزو پنهان اقتصاد به‌شمار می‌رود اما همواره توانسته‌ است نقش خود را در رشد اقتصادی و کاهش بیکاری در کشور ایفا کند.

این مشاغل به منزله روزنه‌ای برای ورود ژرف بانوان به اقتصاد در جامعه و همچنین اثرگذاری گسترده و عمیق در رشد توسعه به‌شمار می‌رود.

استان قزوین از ظرفیتی عظیم برای نقش آفرینی در مشاغل خانگی برخوردار است و این ظرفیت‌ها دامنه‌ای از تولیدات کشاورزی تا محصولات چرمی را در بر می‌گیرد.

با این حال و با وجود این حجم از ظرفیت و زیرساخت، کسب ‌و ‌کارهای خانگی قادر نبوده‌اند تا به مقدار شایستگی جایگاه حقیقی خویش را در اقتصاد به دست آورند این در حالی است که جهش تولید و حمایت از تولیدکنندگان همواره از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است.

توسعه الگوی مشاغل خانگی در بهزیستی فارس؛ اعطای 500 میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه 3 هزار نفر در طرح مشاغل خانگی آذربایجان شرقی توانمند می‌شوند

نبود بازار دائمی از مهمترین مشکلات صاحبان کسب و کار است

هانیه سعیدی یک بانوی کارآفرین قزوینی که به تازگی کارگاه خشک کردن میوه و صیفی‌جات خود را راه‌اندازی کرده ‌است در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در قزوین اظهار داشت: اگر چه این شغل متناسب با رشته تحصیلی من نیست اما به سبب علاقه اقدام به تاسیس آن کردم.

وی افزود: فروش محصولات تولیدی از بزرگ‌ترین معضل‌ها برای تولید‌کنندگان است و بسیاری از کارآفرینان از نبود یک بازار دائمی برای عرضه محصولاتشان رنج می‌برند.

سعیدی با بیان اینکه وجود بازارهای هفتگی و چرخشی که برای توزیع محصولات وجود دارد گاه به سبب هزینه ایاب و ذهابی که دارند موجب حداقلی شدن سود می‌شوند خاطرنشان کرد: تهیه مواد اولیه در بازار و افزایش بی‌ثبات قیمت‌ها نیز باعث شده تا مشکلی بر مشکلات این حوزه افزوده شود.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: مسئله حمایت از مشاغل خانگی نیز همواره از دغدغه‌های ما بوده است و در اکثر موارد صاحبان کسب و کار با سرمایه شخصی خود اقدام به تاسیس کار خود می‌کنند.

سعیدی تصریح کرد: رقابت با مشاغل کارگاهی و صنعتی نیز از دغدغه‌های ما است به طوری که با رعایت همان میزان پروتکل‌های بهداشتی فروش کمتری نسبت به آن‌ها داریم.

70 درصد از کارآفرینان موفق، کار خود را از درون خانه آغاز کرده‌اند

سمانه ملاوردی خانی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در قزوین اظهار داشت: مشاغل خانگی فرصتی مناسب برای اجرای ایده‌های کارآفرینی با خطر و هزینه پایین و سکویی برای تبدیل به کسب و کارهای بزرگتر به شمار می‌روند؛ به گونه‌ای که 70 درصد از کارافرینان موفق، کار خود را از درون خانه آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه میزان رشد مشاغل خانگی بیش از کسب و کارهای متوسط است خاطرنشان کرد: در اکثر کشورهای توسعه یافته این مشاغل سهم قابل ملاحظه‌ای در صادرات و توسعه اقتصادی ایفا می‌کنند.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی قزوین افزود: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف حمایت از این کسب و کارها طراحی و تصویب شده، متقاضیان ابتدا در سامانه مربوطه ثبت نام کرده و پس از طی مراحل و برگزاری جلسات بر اساس نوع کسب کارشان پیمایش می‌شوند.

مولاوردی خانی ادامه داد: در این طرح آموزش، توانمندسازی و مشاوره به طور رایگان برای متقاضیان اجرا خواهد شد، همچنین فرایند وام‌دهی پس از ثبت کسب‌ و کار و نظارت بر آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برگزاری دوره برای متقاضیان به صورت هدفمند خواهد بود عنوان کرد: در ابتدا ظرفیت‌های هر شهرستان باید شناخته شده و تقسیم‌بندی مشاغل بر اساس این پتانسیلها صورت می‌گیرد.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه در حوزه کسب و کارهای خانگی هم افزایی و ورود تمامی دستگاه‌های متولی لازم است گفت: این مشاغل به سبب ساختار ساده و بازدهی بالا نقش بزرگی در متعادل کردن بازار کار دارند.

مولاوردی خانی گفت: فاز سوم طرح بر اتصال متقاضیان به پیشران‌ها استوار است و لازم است تا از ظرفیت تمامی دستگاه‌های مربوطه از جمله شهرداری ها، فرمانداران، ائمه جمعه و مسئولان استانی استفاده شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه فروشگاه اینترنتی برای فروش محصولات متقاضیان در جهاد دانشگاهی وجود دارد و برنامه‌های آموزش فروش محصولات در بسترهایی همچون اینستاگرام نیز در دستور کار قرار گرفته شده ‌است، تصریح کرد: همچنین تلاش شده تا امکان دایر کردن نمایشگاه‌های دائمی نیز برای آن ها فراهم شود.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی عنوان کرد: نظارت‌ها به صورت حضوری و از طریق اداره کار، وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی بر صاحبان مشاغل و پشتیبان‌ها به صورت دائمی از ابتدای شروع کار و در طول آن انجام می‌شود.

یکی از مشکلات اساسی دولت‌ها کمبود شغل و محدودیت ایجاد اشتغال است؛ مشاغل خانگی با نیاز کمی که به منابع مالی داشته و نقش سازنده‌ای که در اقتصاد ایفا می‌کنند فرصت مناسبی برای برطرف ساختن این معضل‌ها فراهم می‌کنند و این در صورتی امکان پذیر است که زمینه مناسبی برای توسعه و گسترش آن‌ها فراهم شده و از میزان مشکلاتی که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند کاسته شود.

مشکلاتی همچون بازار فروش، آموزش، نظارت، عدم حمایت، و مشکلات فرهنگی که سبب می‌شود تا نگاه پیشرفت محور به این مشاغل وجود نداشته باشد این در حالی است که کشورهایی همچون چین و تایوان با تکیه اساسی بر این مشاغل گامی در جهت پیشرفت و توسعه اقتصاد خود برداشته‌اند.

طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی که بیش از 9 سال از تصویب آن در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد فرصتی مناسب در جهت توجه بیشتر به این مشاغل است و بهتر است مورد اهتمام جدی مسئولان ذی‌ربط قرار بگیرد.

گزارش از مهنا شکری

انتهای پیام/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت کار استانداری قزوین وزارت کار استانداری قزوین معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کسب و کارهای مشاغل خانگی کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۳۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مترو حرم مطهرشاهچراغ (ع) مورد توجه مسئولان شهری باشد

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه امروز شیراز، با اشاره به مسئله اقتصاد مقاومتی و انجام به عمل وظیفه خود در مقابل جبهه کفر، اظهارداشت: مسئله نبرد فرهنگی نیز باید به موازات جنگ نظامی و اقتصادی پیش برود.

او بیان کرد: یکی از موضوعاتی که رهبر معظم انقلاب بار‌ها به آن پرداختند و تلاش زیادی بر این سبک زندگی دارند، سبک زندگی اسلامی در مقابل سبک زندگی غیر اسلامی است که در تعبیر قرآن کریم به آن جاهلیت گفته می‌شود؛ اسلام سبک زندگی عاقلانه دارد و در غیر آن جاهلانه گفته می‌شود و برخی‌ها جاهلانه را غیرعلمی نیز قلمداد می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: اگر می‌خواهیم سبک زندگی اسلامی را تقویت کنیم و رواج بیشتر دهیم، نیاز داریم که سبک زندگی غربی را خوب بشناسیم لذا نیاز است در مجامع مختلف که برگزار می‌شود موضوعات کتاب «جاهلیت قرن بیستم» نوشته یک دانشمند مصری بحث شود.

آیت‌الله دژکام خطاب به مدیران کشور، گفت: مسئولان بایستی در رده‌های مختلف برنامه‌ریزی داشته باشند و بنده می‌خواهم یادآور شوم قانون مجازات اسلامی مصوبه سال ۱۳۹۲ که در این خصوص تعیین تکلیف کرده است و مسئولان باید قانون را اجرا کنند و در شهر باید به قانون عمل شود لذا در خواست داریم که مسئولان به قانون عمل کنند و در فضای مجازی چیز‌هایی می‌بینیم که خارج از حد قانون است.

او با تصریح بر اینکه رسم اداره کشور اجرای عدالت در حدود الهی است و حاکمیت مقتدر بیش از این اعمال نمی‌کند و امیدارم همه ما در چهارچوب قانون شرعی و دینی اقدام کنیم و آنچه نتیجه می‌گیریم رضایت خداوند را به دنبال داشته باشد، افزود: ما انقلاب کردیم و شهدا برای رضایت خداوند شهید شدند، فراموش نکنیم که کار برای رضایت خداوند آغاز شده و باید برای رضای خداوند باشد.

امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تسلیت شهادت رئیس مذهب جعفری، امام جعفر صادق (ع)، بیان کرد: امشب برای همه جهان اسلام و شیعیان اهل بیت (ع) عزای بزرگ است.

او با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند، حواسمان باشد که در فضای مجازی نسبت بیجا و دروغ رواج می‌دهند، گفت: فکر کنیم که نامه عمل ما در پیشگاه خداوند باز شده و حواسمان باشد که گناهانمان جمع شده، اما استغفاری از اعمال بد و گناهان وجود ندارد. اهل بیت (ع) خیر و صلاح بشریت را می‌خواستند تا انسان‌ها از خواب غفلت بیدار شوند.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: به همان نسبت که خوب است انسان مخالف معصیت باشد، خوب نیست که به دلیل مخالفت با معصیت، آبروریزی کنیم بنابراین در شریعت ما مخالفت با معصیت نیز شرایط و روش خاصی دارد.

او اذعان داشت: رسمی به اسم مطالبه‌گری در برخی از افراد ایجاد شده که بدون حتی ذره‌ای تشکر از اقدامات صورت گرفته تنها به مطالبه می‌پردازند که مطالبه‌گری خوب و لازم است، اما باید ضمن تشکر از زحمات گذشته، مابقی مطالبات مطرح شود.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: انسان ناسپاس مورد غضب خداوند قرار می‌گیرد بنابراین اگر می‌خواهیم در پیش پیامبر (ص) اکرام شویم، از کسی که برای ما کاری کرده، تشکر کنیم چرا که مایه دلگرمی خدمتگذار نیز می‌شود.

آیت‌الله دژکام با اشاره به روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه، روز شیراز و نامگذاری این تاریخ برای نخستین بار در کشور گفت: بعد از شیراز شهر‌های دیگر نیز روز خود را معین کردند که این یکی از نوآوری‌های شورای شهر شیراز در کنار دیگر نوآوری‌ها بوده است. مسلما شیراز به عنوان وطن ما حق دارد و ما هم شهرمان را دوست داریم.

او خاطرنشان کرد: شیخ اجل سعدی در یکی از غزل‌های خود می‌گوید که "سعدیا حب وطن گرچه حدیثیست صحیح ... نتوان مرد به سختی که من این جا زادم"؛ بنابراین وطن عزیز است، اما اگر می‌خواهیم جای زندگی برای مردم درست کنیم، باید خیلی تلاش کنیم.

امام جمعه شیراز با تصریح بر اینکه حرکت خوبی در شهرداری و شورای شهر شیراز به نام محرومیت‌زدایی شکل گرفته که تاکنون در برخی از محلات شهر صورت گرفته و مردم آنجا نیز متشکر بودند که آبادی با انجام آسفالت معابر و یا فضاسازی درست شده و امیدواریم مدیران شهری توفیق پیدا کنند که برای همه محلات شیراز خدمات را توسعه دهند چرا که از محرومان فریاد‌رسی کردن کار بسیار پسندیده و نیکویی است، گفت: در عرصه خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شهری مسلما تلاش‌های خوبی انجام شده که گزارش اقدامات صورت گرفته به مناسبت روز شیراز منتشر می‌شود.

آیت‌الله دژکام در پایان تاکید کرد که مترو حرم مطهر نیز باید مورد توجه مسئولان باشد که تاکنون اقدامات خوبی شکل گرفته، اما ما تا زمان رسیدن به نتیجه مطالبه خواهیم کرد تا عرض ادب مردم به ساحت مقدس حرمین، تسهیل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش است
  • ۶ روش برای مردمی‌سازی تولید
  • رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه با ابلاغ و اجرای طرح جامع
  • تأثیر توسعه شبکه‌ های حمل و نقل جاده‌ ای بر رونق اقتصادی ایران
  • مترو حرم مطهرشاهچراغ (ع) مورد توجه مسئولان شهری باشد
  • سازمان ملل هزینه بازسازی غزه را حدود ۵۰ میلیارد دلار برآورد کرد
  • بهبود معیشت کارگر ران اهی مؤثر برای مقابله با قاچاق است
  • بهبود معیشت مشاغل کارگری راهی مؤثر برای مقابله با قاچاق است
  • بهبود رفاه و معیشت مشاغل کارگری راه‌ موثر مقابله با قاچاق است
  • برگزاری نمایشگاه‌ها عامل مهم رونق اقتصاد است