Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نزدیک شدن به روزهای برگزاری انتخابات به معنای افزایش تب و تاب تبلیغ نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد است. شاید بتوان گفت جایگاه نمایندگی شورای شهر جزو مهم‌ترین کرسی‌هایی است که افراد زیادی برای رسیدن به آن رقابت می‌کنند. این رقابت ماه‌ها قبل از انتخابات شروع شده و تنها تعداد معدودی از افراد در آن پیروز می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نباید منکر این قضیه شد که برنامه‌ریزی در انتخابات شاه کلید پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی است. از این رو استفاده از فناوری می‌تواند از جمله ابزارهای مؤثر به منظور دستیابی به این هدف باشد.

موثرترین روش تبلیغاتی در جامعه فعلی چیست؟

طبیعی است که کاندیداها به دنبال راهکار و شگردهای تبلیغاتی برای جذب آرا هستند، اما سوال اینجاست که موثرترین روش تبلیغاتی در جامعه فعلی چیست؟ روش‌های تبلیغاتی با توجه به نوع زندگی، فرهنگ و میزان نیازمندی‌های هر منطقه متفاوت است و در برگیرنده‌ی هردو نوع تبلیغ مدرن و سنتی می‌شوند. در جامعه امروز روش‌های تبلیغاتی مدرن مبتنی بر تکنولوژی در اولویت هستند.

پخش بلیط برای بازدید از اماکن تفریحی بین مردم خرید رأی است

جواد آرین‌منش، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس نهم شورای اسلامی «استفاده از شیوه‌های قانونی برای تبلیغات در کنار برگزاری مراسم سخنرانی در قالب میزگرد و نشست‌های خبری، همراه با چاپ و پخش تراکت و پوستر را شیوه‌ای مناسب در حوزه انتخابیه خود می‌دانست و بر این موضوع تاکید می‌کرد که فهرست‌های انتخاباتی از سوی احزاب، تشکل‌ها و نهادهای معتبر نقش بسیار موثری در انتخاب کاندیداها دارند».

به گفته این عضو سابق مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی «تأثیر شناخت فردی کاندیداها 50 درصد و مابقی استفاده از سایر شیوه‌های تبلیغاتی مؤثر است و در عین حال استفاده از روش‌هایی غیرقانونی مانند پخش بلیط برای بازدید از اماکن تفریحی بین مردم خرید رأی تعبیر می‌شود».

احتمالا تا به اینجای گزارش لزوم برگزاری انتخاباتی سالم و اهمیت تأثیر تبلیغات در انتخابات کاندیدها را درک کرده‌اید، چالش مهمی که در حوزه تبلیغات انتخاباتی مطرح است بحث تخلفات و جرایم انتخاباتی کاندیداهاست.

جریمه کردن ۵ یا ۱۰۰ هزار تومان دردی را دوا نمی‌کند

موضوع تخلفات و جرایم انتخاباتی کاندیداها به قدری مهم است که سرپرست سابق دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی بابیان این که «نیازمند آن هستیم که قانون انتخابات کشور به‌صورت جدی توسط نمایندگان در مجلس شورای اسلامی بازنگری و به‌روزرسانی شود»، اظهار کرده «مورد دیگری در قانون انتخابات بند مربوط به هتک حرمت و حیثیت داوطلبان است و در این قانون آمده است که کاندیدا حق ندارد طرف مقابل خودش را تخریب کند و اگر این تخلف صورت گیرد، بر اساس ماده 65 جزای نقدی آن‌ها 5 تا 100 هزار تومان است».

حجت الاسلام  محمدحسین محرابی گفته است: «مجازات تعیین‌شده در قانون انتخابات برای تخلف‌ها به‌هیچ‌وجه بازدارنده نیست و باید به‌روزرسانی شود. مثلاً در همین قانون انتخابات تبلیغات زودرس و تخلف تبلیغاتی جریمه 100 تا 150 هزارتومانی دارد، درحالی‌که افراد هزینه‌های یک‌میلیاردی می‌کنند که در فهرست‌ها قرار بگیرند و این جریمه‌ها برای آن‌ها هیچی نیست».

بعد از پیگیری‌ خبرنگار فارس از دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی، جدول جرایم مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری دریافت شد که به شرح زیر است. گفتنی است؛ طبق گفته برخی از اعضای هیأت نظارت بر انتخابات جدول فوق تفاوت قابل ملاحظه‌ای با جرایم مرتبط با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ندارد.

بعد از بررسی جدول جرایم انتخاباتی لزوم اصلاح قانون انتخابات احساس می‌شود، به عنوان مثال کاندیداهای انتخاباتی که در محل أخذ صندوق‌های رأی حاضر شود طبق ماده ۵۵ باید جزای نقدی از یک تا پنج میلیون ریال را پرداخت کند، به بیان ساده‌تر آیا پرداخت مبلغ ۵۰۰هزارتومان برای برخی از کاندیداهایی که اعداد سنگینی را هزینه تبلیغاتشان می‌کنند، می‌تواند عامل بازدارنده درستی باشد؟

برای آگاهی از نحوه برخورد با متخلفان در دوره‌های گذشته و مواردی از این دست به سراغ نماینده مردم فیروزه و نیشابور در مجلس نهم شورای اسلامی و عضو سابق هیأت نظارت بر انتخابات خراسان رضوی رفتیم که در ادامه می‌خوانید.

تخلفات انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا تفاوتی با انتخابات مجلس شورای اسلامی ندارد

حمید گرمابی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس در مشهد در پاسخ به این سوال که تخلفات انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا چه تفاوتی با انتخابات مجلس دارد، بیان کرد: تفاوت چندانی دارد چرا که خیلی به تفکیک این قوانین نمی‌پردازند.

وی با اشاره به تخلفات کاندیداهای انتخاباتی در زمانی که عضو هیأت نظارت بر انتخابات بود، افزود: ما در هر شهرستان یک گروه ناظر داشتیم که با هیأت اجرایی تفاوت دارد، گروه ناظر را ما انتخاب می‌کردیم و اگر گزارشی مبنی بر تخلفی می‌دادند در مشهد جلسه برگزار می‌شد که محتوای این جلسه  بیشتر مربوط به عدم تأیید صلاحیت و بررسی پرونده‌ها بود.

نماینده مردم مشهد و فیروزه در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار کرد: تنها روز انتخابات به تخلفات قضایی برخوردیم که هیأت نظارت فعال بود و اگر گزارشی می‌رسید در محل یا مکانی که شرایط مناسب انتخابات برقرار نیست معمولاً به مأموران مربوطه ماجرا را ارجاع می‌دادیم و از ادامه آن جلو‌گیری می‌کردیم، اما مشکلی که لازم باشد به دستگاه‌های قضایی ارجاع بدیم را نداشته‌ایم.

اجرای کامل قوانین آیین‌نامه‌ها امری ضروری است

به گفته گرمابی برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی پیش‌رو اجرای کامل قوانین آیین‌نامه‌ها ضروری است، زیرا اگر کامل اجرا شوند مشکلی پیش نمی‌آید، همچنین ضروری است حساسیت لازم هیأت اجرایی و هیأت نظارت بر روی قوانین و آیین‌نامه‌ها کاملاً اجرا شود.

فرمایشات مقام معظم رهبری و حق‌الناس دو اصل ضروری است

فرماندار مشهد و رئیس هیأت اجرایی نظارت بر انتخابات نیز با اشاره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: در انتخابات پیش رو ملاک برای ما قانون و فرمایشات مقام معظم رهبری و رعایت حق الناس است.

محمدرضا هاشمی تشریح کرد: در این انتخابات کاملا به تعهدات قانونی، اخلاقی و قولی که به مردم داده‌ایم عمل می‌کنیم و در حال بررسی و شناسایی نقاط ضعف و قوت برای برگزاری یک انتخابات باشکوه هستیم.

ضرورت تعهد به قوانین انتخابات

وی با اشاره به اینکه هر انتخاباتی قوانینی دارد و اگر همه ما مقید به اجرای قوانین باشیم قطعاً تخلفی شکل نخواهد گرفت، تصریح کرد: برنامه‌ریزی ما برای عدم تخطی و تخلف توسل به قانون و مُهر قانون است، سیاست بنده همیشه همینطور بوده است، زیرا اگر می‌خواهیم قانون رعایت شود باید مُهر قانون اجرا شود و در این زمینه هیچ کوتاهی نمی‌کنیم.

فرماندار مشهد در پاسخ به این سوال که اگر تخلفی در انتخابات مانند تخطی از قوانین حین تبلیغات صورت بگیرد چگونه با فرد متخلف بر خورد می‌کنید؟ گفت: با متخلفین در چهارچوب قانون‌ برخورد می‌شود.

آخرین نکته‌ای که در این گزارش به آن اشاره می‌کنیم بحث اضافه شدن‌های اجباری در گروه‌های تلگرامی است.

روش‌های مجازی؛ از گروه‌های هواداری اجباری تا تبلیغات اغواکننده
 
در بحبوحه انتخابات بازار تبلیغات نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در تلگرام داغ‌تر است و گروه‌های تلگرامی ۲۰۰ هزار نفری و بیشتر خود را برای تبلیغات کاندیدها آماده می‌کنند. گروه‌هایی که اعضایشان را از مردم می‌خرند و البته به شدت تأکید دارند که اعضای فیک یا همان اعضای جعلی را حذف می‌کنند و برای این اعضا پولی نمی‌دهند.
 
تمرکز کاندیداهای انتخاباتی بر تلگرام و اینستاگرام در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از آن‌ها پیش از این درباره آسیب‌های فضای مجازی بارها مصاحبه کرده و از متولیان خواهان تعطیلی یا فیلترها این محیط‌ها شده‌اند.

یک کارشناس رسانه هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در خصوص آسیب‌شناسی اضافه شدن به گروه‌ها و یا کانال‌های کاندیداهای انتخاباتی، اظهار کرد: در عالم مجازی مانند عالم حقیقی اگر اختیار از ما گرفته شود و به کاری اجبار شویم بدون اینکه خودمان تمایلی داشته باشیم که آن را مشاهده کنیم یا در معرض آن اطلاعات قرار بگیریم چندان برای ما دلپذیر نیست و تأثیر گذاری آنچنانی رو ما نخواهد داشت، از طرفی گاهی سلب استقلال و تحمیلی بودن اخبار و اطلاعات ضعف حساب شده و کاندیدای مورد نظر را در اذهان و دید مردم کم توان و وابسته به جمع آوری تک تک آرا نشان می‌دهد، لذا این امر ممکن است باعث ریزش طرفداران و حتی کسر تعداد رأی دهندگان به این نماینده یا کاندیدا شود.

وحدت عماد معتقد است اکنون باید به صورت لطیف و غیر مستقیم تبلیغات انتخاباتی صورت بگیرد که تأثیر خود را روی مردم و نظر آن‌ها بگذارد، مخاطب باید احساس کند درون یک فرآیند ارتباطی متعادل و پا یاپای قرار گرفته و کسی که آن سوی فضای مجازی در حال تبلیغات است به سودش عمل کرده و قصد دارد به آگاهی او اضافه کند.

وی ادامه داد: هر گونه پیام مستقیم و بدون ترفند چه در فضای مجازی چه در فضای حقیقی، آن بازدهی لازم را به دنبال نخواهد داشت، تنها خاصیت این گروه‌ها کمک به آشنایی با کاندیداها و قانع سازی آن‌هاست، در گروه‌هایی که افراد به اجبار اضافه می‌شوند حتی اگر فرد آن پیام را بپذیرد صرفاً اطلاعات او افزایش پیدا می‌کند اما وضعیتش از حالت منفعل به مرحله کنشگر تغییر پیدا نکرده و فرد را ترغیب نمی‌کند که به آن کاندیدا رای دهد. زیرا همه دوست دارند انتخاب آزادانه‌ای داشته باشند، کسی موفق است که مردم را از مرحله اجبار به اختیار سوق دهد.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه شبکه‌ اینترنت ملی راه اندازی نشده و احتمال می‌رود مشکلی در پوشش امنیت انتخابات دیجیتال داشته باشیم، تصریح کرد: ایجاد امنیت برای چنین انتخاباتی در بستر اینترنت با محوریت غیرحضوری برگزار کردن انتخابات بی شک با چالش‌های جدی مواجه است، به نظر می‌رسد همان مدل الگوی حضوری اما با تمهیداتی مانند افزایش تعداد شعب آخر رأی و تاکید در رعایت شیوه نامه‌های ستاد مبارزه با کرونا و همچنین افزایش ساعات حضور افراد در شعب و رأی دهی کمک می‌کند تا انتخابات به صورت حضوری برگزار شود.

با توجه به مطالب گفته شده اگر قانون انتخابات بروز شود، جریمه‌های تخلفات انتخاباتی بازدارنده شوند و کاندیداهای انتخاباتی فرهنگ درست تبلیغات را در پیش بگیرند شاید بتوان شاهد برگزاری انتخاباتی بدون چالش‌‌ و تخلفی بود که اعضای آن در دوران مدیریت شهری‌شان به دور از حواشی بر روی حل کردن مشکلات مشهد تمرکز کنند.

================
گزارش: حمیده طاهری
================

انتهای پیام/ 70039

منبع: فارس

کلیدواژه: کاندیداهای شورای شهر مشهد محمدرضا هاشمی وحدت عماد کاندیداهای انتخاباتی اسلامی شهر و روستا نظارت بر انتخابات تخلفات انتخاباتی قانون انتخابات هیأت نظارت شورای اسلامی خراسان رضوی نامه ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۳۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب/ تشکیل سازمان «سپند» تأیید شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان صبح یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲در نخستین نشست خبری خود، به گزارشی از نظرات اخیر شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اماره بها که از سال گذشته میان محلی و شورای نگهبان در رفت و آمد بود، در نهایت خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و امیدواریم این طرح به اهداف خود دست یابد.

تشکیل سازمان «سپند» به تایید شورای نگهبان رسید

بنابر روایت ایسنا، وی افزود: طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) نیز در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی گاز ایران با هند به داوری نیز مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت. طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی نیز است سوی شورای نگهبان نگهبان مورد بر سی قرار گرفت که به تایید شورا نرسید. همچنین اصلاح قانون نظام صنفی کشور نیز با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد.

وی همچنین گفت که شورای نگهبان نسبت به قانون مصباح نشان صنفی ابهاماتی وارد کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: دو طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها و استفساریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران اجتماعی و همچنین لایحه دو فوریتی تمدید امرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست و لایحه ارجاع اختلاف توانیر و شرکت گنت ترکیه به داوری خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف با اشاره به اساسنامه‌های بررسی شده از سوی شورای نگهبان گفت: اصلاح اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور، اصلاح اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی، اصلاح اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی اردبیل و همچنین اصلاح اساسنامه سازمانهای مناطق آزاد کیش،قشم، ارسباران، جلفا و انزلی نیز خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد

وی با بیان این‌که « ۳ استعلام از دیوان عدالت اداری از سوی فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است» اظهار کرد: دو مورد از این موارد خلاف موازین شرع شناخته نشد و یک مورد بر خلاف موازین شرع تشخیص داده شد.

فرصت ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب آغاز شد

به گزارش ایسنا سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره تمهیدات شورای نگهبان برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در انتهای هفته مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده در ۱۵ استان برگزار می‌شود؛ در ۸ خوزه انتخابیه که بالای دو نفر از داوطلبان آن‌ها تعیین تکلیف نشدند (تبریز، ری، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم شهر و ملایر) انتخابات بصورت تماماً الکترونیک برگزار می‌شود.

طحان نظیف افزود: از امروز فرصت ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب آغاز می‌شود.

وی با بیان این‌که «تعداد ناظران شورای نگهبان برای دور دوم انتخابات بیش از ۴۰ هزار نفر هستند»، عنوان کرد: در مرحله قبل همه موارد تخلفاتی که به شورای نگهبان اعلام شد، مورد بررسی قرار گرفت؛ برخی از موارد در روز انتخابات و طی تذکر، برخی با اعزام بازرس و باز شماری و برخی دیگر نیز به دستگاه قضا ارجاع شد.

هنوز بررسی لایحه عفاف و حجاب به اتمام نرسیده است

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب تاکید کرد: اخیرا اصلاحیه مجلس را در این خصوص دریافت کردیم و در حال رسیدگی هستیم هنوز بررسی به اتمام نرسیده است؛ تا اینجای کار برخی از ایرادات شورای نگهبان همچنان به قوت خود باقیست که عمدتا این موارد شامل مواد ۴۷ و ۴۸ است.

ادامه دارد ...

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902985

دیگر خبرها

  • فهرست کامل کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات منتشر شد
  • لیست نهایی کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب منتشر شد
  • کاندیداهای شورای ائتلاف در حوزه انتخابیه قائم‌شهر معرفی شد
  • مناظره کاندیداهای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد
  • کاندیداهای موردحمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی درزنجان و خدابنده
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب/ تشکیل سازمان «سپند» تأیید شد
  • دیدگاه‌های انتخاباتی برخی کاندیداهای مجلس دوازدهم: مردم باید قوی شوند
  • جدول پخش برنامه‌های انتخاباتی شبکه تهران 
  • جدول پخش برنامه‌های انتخاباتی شبکه تهران