انتظار باوری مخصوص شیعه نیست/ اشتراکات شیعه و اهل سنت در موضوع مهدویت
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۳۳۸۲۳
حجتالاسلام الهینژاد با بیاناینکه اعتقاد به مهدویت و انتظار از اشتراکات شیعه و اهلسنت است، گفت: علمای مختلف اهلسنت به شبهات متعددی درباره مهدویت پاسخ دادهاند که بخش قابل توجهی از آن به ناظر انتظار زمینهساز است.
به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت و در آستانه سالروز ولادت باسعادت پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی(ص) و به منظور بررسی کارکردهای وحدت گرایانه مهدویت با حجت الاسلام والمسلمین «حسین الهی نژاد»، رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:
وحدت در آموزه های دینی و مکتبی ما از چه جایگاه و اهمیتی برخوردار است؟
مسئله وحدت و همگرایی موضوعی بسیار مهم و مورد تاکید قرآن و حضرات معصومان(ع) است و در این راستا تاکیدات فراوان داریم همچون آیه شریفه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» که اشاره به وحدت مسلمین دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اگر وحدت را در جامعه اجرایی و عملیاتی کنیم پیامدهای مثبتی به همراه دارد؛ وحدت عزت و سربلندی، بالندگی و پویایی، الطاف و رحمت الهی و نیز نفی سلطه بیگانگان و آرامش و آسایش را برای ما به ارمغان می آورد. از این رو، اهتمام به وحدت و همگرایی مورد تاکید همه بزرگان است.
این وحدت در اعتقاد به خدا، قرآن، نبوت و ... وجود دارد یعنی حول این مقولات می توان وحدت ایجاد کرد و اهل بیت(ع) هم می توانند عامل وحدت باشند.
در میان همه باورداشت های دینی، مهدویت چه کارکردهایی در حوزه وحدت فرادینی و بین الادیانی دارد؟
با دو نگاه این آموزه قابل پیگیری است یکی منجی گرایی و دیگر مسئله ای فرادینی یعنی دیگر ادیان هم در منچی گرایی باورداشت هایی دارند که سبب اتحاد همه ادیان آسمانی می شود.
به عبارت بهتر، اسلام، مسیحیت و یهودیت در مقولات منجی گرایی اعتقادانی دارند در ابعادی همچون آینده روشن و مثبت جهان و عاقبت بخیر شدن بشر، دومین مقوله اعتقاد به ظهور منجی موعود(عج) است یعنی شاید در مصداق تفاوت داشته باشند اما در اصل آن، باورشان مشترک است.
سومین مقوله مشترک و وحدت آفرین مهدویت بین ادیان، اعتقاد به آسمانی بودن منجی است و چهارمین مقوله وحدت آفرین منجی گرایی، فرود آمدن حضرت عیسی (ع) است یعنی همه پیروان ادیان ابراهیمی اعتقاد به نزول این پیامبر الهی در عصر ظهور دارند.
و پنجمین مقوله مشترک در این باره، این است که آینده از آنِ خوبان و مستضعفان جهان است و نهایتاً آخرین مقوله مشترک، گسترش عدالت در عصر ظهور منجی موعود(عج) است که پیروان همه ادیان الهی و آسمانی به آن اعتقاد دارند.
مهدویت و منجی گرایی در اسلام و ایجاد وحدت فرامذهبی چه ظرفیتی دارد؟
اولا همه مذاهب اسلامی روایات مهدوی(عج) را متواتر یعنی قطعی و صادرشده از جانب پیامبر(ص) می دانند، ثانیاً همه به آن اعتقاد دارند.
سومین عامل مشترک بین مذاهب اسلامی در مسئله منجی گرایی، اعتقاد به حتمیت ظهور امام مهدی(عج) است و چهارمین عامل نام و القاب و اوصاف حضرت حجت(عج) است.
علاوه بر این، همه مذاهب اسلامی امام مهدی(عج) را جوان می دانند و اتفاق نظر دارند که ایشان از فرزندان رسول خدا(ص) هستند. در موضوع نشانه های ظهور و زمینه سازان ظهور هم جمله مذاهب اسلامی اتفاق نظر دارند.
ازجمله دیگر عوامل وحدت آفرین مهدویت در جهان اسلام این است که حضرت حجت(عج) میراث دار همه انبیاء است و همه مواریث انبیاء در اختیار ایشان است.
اینها عوامل همگرایی و وحدت آفرین میان مذاهب اسلامی است. در کتاب «اتحاد و همگرایی در پرتوی مهدویت و موعودگرایی» این مسائل و ضرورت وحدت را به تفصیل بیان کرده ام.
وحدت رویه و روش در انتظار، چه تاثیری در زمینه سازی برای ظهور امام مهدی(عج) دارد؟
ازجمله مولفه های مهم مهدویت، انتظار برای ظهور است، انتظار یعنی زمینه سازی و آمادگی برای تحقق دولت کریمه، اصل انتظار عامل وحدت آفرین است یعنی انتظار باوری است که همه گروه های اسلامی به آن اعتقاد دارند.
در کتاب «بررسی و تحلیل انتظار در اهل سنت» به اثبات این مسئله پرداختم که انتظار باوری مخصوص شیعه نیست بلکه اهل سنت هم به آن، اعتقاد نظری و عملی دارند از این رو، انتظار هم وحدت آفرین است و همه مذاهب اسلامی بر اساس تعریفی که از انتظار ارائه می دهند، به زمینه سازی برای ظهور کمک می کنند.
از انتظار در روایات اهل سنت چه تعریفی شده و چه اشتراکاتی با تعبیر از آن در اعتقادات شیعی دارد؟
انتظار به دو صورت در منابع اهل سنت آمده است یکی زمینه سازی برای ظهور امام مهدی(عج) و دیگری تلویحی است که هر دو به انتظار عملی نظر دارد منابع اهل سنت به «ممهدون للمهدی» یا «انقلابیون مشرق» یا روایات دجال پرداخته اند که همگی بر زمینه سازی برای ظهور امام مهدی(عج) ناظر است.
علاوه بر این، علمای مختلف اهل سنت به شبهات متعددی درباره مهدویت پاسخ داده اند که بخش قابل توجهی از آن به ناظر انتظار زمینه ساز است.
وحدت در عصر ظهور و دولت کریمه امام مهدی(عج) چگونه محقق می شود و چه کیفیتی دارد؟
درباره وحدت در عصر ظهور و تشکیل حکومت جهانی امام مهدی(عج) سه دیدگاه مطرح است، یکی آنکه همه ادیان تحت لوای اسلام تجمیع و به انسان ها عرضه می شود و هیچ پیرویی خارج از دایره پیروان اسلام وجود ندارد
نگرش دوم آنکه اسلام فراگیر می شود اما پیروان دیگر ادیان تحت لوای این دین زندگی مسالمت آمیزی خواهند داشت و در اقلیت به سر می برند چون دین حکومت جهانی مهدوی، اسلام است.
نگرش سوم آنکه در ابتدای تشکیل حکومت جهانی، پیروان ادیان مختلف وجود دارند اما وقتی دولت جهانی شکل گرفت همه ادیان جمع شده و دین واحد جهانی اسلام است و همه مسلمان زندگی می کنند.
درباره نگرش های اول و سوم، حرفی نیست اما درباره نگرش دوم باید گفت این اقلیت در عین پایبندی به آموزه های دینی خود، در حکومت جهانی مهدوی زندگی مسالمت آمیزی را تجربه می کنند.
پایان پیام/9
منبع: شبستان
کلیدواژه: مهدی باوران وحدت مهدویت زمینه سازی برای ظهور ظهور امام مهدی عج مذاهب اسلامی حکومت جهانی عصر ظهور منجی گرایی وحدت آفرین همه ادیان اهل سنت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۳۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دانشگاه با فرهنگسازی در جامعه خودباوری را به منصه ظهور برساند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم بزرگداشت مقام و هفته معلم با حضور سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، هیئت رئیسه دانشگاه، استادان، کارکنان و دانشجویان با تجلیل از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با محور «زندگی پاک بر بنیاد روانشناسی مثبتگرا» در این واحد دانشگاهی برگزار شد.
سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در این مراسم اظهار کرد: حوزه کار با استادان و معلمان، بهترین حوزه فعالیتی و ارتباطی در جامعه است.
وی با بیان اینکه دوران دانشجویی، بهویژه دوره کارشناسی، دورانی ویژه، خاطرهانگیز و متفاوت از همه سالهای تحصیل است به دانشجویان توصیه کرد: این دوران فرصتی طلایی برای دانشجویان بوده و باید از تجربه و علم استادان نهایت بهره را ببرند. استادان برای دانشجویان، الگو و نماد هستند. بیشک تأثیر کلام، لحن گفتار، پوشش، رفتار و اعمال استادان تا سالیان سال بر روح و روان دانشجویان اثرگذار باقی خواهد ماند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به سلسله نیازهای انسان ازنظر آبراهام مازلو (نظریه انگیزشی در علم روانشناسی) اضافه کرد: باید تلاش کرد تا دانشگاه در کنار تدریس علوم و دانش، به معنای واقعی محل تربیت و فرهنگسازی در جامعه باشد تا بتوان خودباوری و خودشکوفایی که مبحث رأس این هرم است را به منصه ظهور رساند.
استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد
یکی از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نیز درباره زندگی پاک با استفاده از غزلی از حافظ بر بنیاد روانشناسی مثبتگرا با بیان اینکه استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد، گفت: نزدیک به سه دهه است که بیش از گذشته زندگی انسان با مقوله زندگی پاک آمیخته و در شرایط کنونی جهان و وجود هجمههای مختلف و ناپاکیهای بسیار، برگزیدن راه و رسم پاکی در زندگی و ادامه دادن به آن بسیار سخت شده و باید به فردی که در این سلوک زندگی میکند، هزاران آفرین گفت.
عباس عاشورینژاد با بیان اینکه ناپاکیهای بسیار دور تا دور زندگیها را فراگرفته و هیچ جا از گزند آثار مخرب آن در امان نمانده، عنوان کرد: این نفوذ در امور، حتی به نهادهای مقدسی همانند مدرسه و دانشگاه نیز رسوخ پیدا کرده و افرادی را که مسیر صحیح زندگی را برای خود برگزیدهاند را تحتفشار قرار داده است. این عیب روزگار کنونی، یک حسن نیز محسوب میشود در این فشارها، زمانی که انسان مرحلهای از زندگی خود را با همه فشارها با پاکی به پایان میرساند، قطعاً حلاوت و رضایت بیشتری در خود احساس خواهد کرد.
وی با قرائت غزلی از حافظ شیرازی عنوان کرد: «لسانالغیب» میفرماید:«کمتر از ذره نهای پست مشو مهر بورز / تا به خلوتگه خورشید رسی چرخزنان / بر جهان تکیه مکن ور قدحی میداری / شادی زهرهجبینان خور و نازکبدنان / پیر پیمانهکش من که روانش خوش باد / گفت پرهیز کن از صحبت پیمانشکنان / دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل / مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان» حافظ در این چهار بیت تأکید میکند که انسان میتواند زندگی زیبا و پاکی داشته باشد به شرط اینکه از نکاتی که از این غزل برداشت میشود، بهرهمند شود.
چهره ماندگار فرهنگی استان بوشهر اضافه کرد: این ابیات بدین معناست که نخست انسان بزرگ است و حق ندارد کوچک فکر کند و شایسته بوده اهداف بلند و ارزشمند انتخاب کند. همچنان که حرکت ذره به سوی خلوتگه خورشید است، مسیر حرکت انسان باید به سوی نور باشد. چنانکه در نظریه امید «اشنایدر» اصالت هدف به خوبی دیده میشود.
عاشورینژاد ادامه داد: دوم اینکه یکی از پیشفرضهای روانشناسی مثبتگرا این بوده که انسان باید بپذیرد که هیچ چیزی پایدار نیست. حافظ هم میگوید: انسان نباید بر جهان گذرا تکیه کند، همه چیز فانی است به جز ذات پروردگار، بنابراین انسان نباید عزتنفس و آبروی خود را فدای آرزوهای خام و ناپخته کند و شایسته بوده تا اگر چیزی دارد آن را با دیگران شریک شود تا زندگیاش به شادمانی بگذرد. سوم اینکه حافظ میگوید: از همنشینی با بدعهدان و پیمانشکنان بپرهیزد، چون اینان امنیت انسان را بر هم میزنند و آبروی آدمی را تهدید میکنند.
وی افزود: چهارم اینکه روانشانسی مثبتگرا بر اهمیت دوستی در تحقق «شادمانی درونی» و «شادکامی پایدار» تأکید دارد، حافظ هم میگوید: دوستان واقعی را بیابد و دایره دوستیهای اصیل را گسترش دهد و در حفظ رابطه دوستیها بکوشد و دشمنان و انسانهای شیطانصفت دوری کند.
به گزارش آنا، در این مراسم با قدردانی از استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در سال گذشته از استادانی که به مرتبه استادیاری و دانشیاری ارتقا یافته بودند، تجلیل شد.
انتهای پیام/