Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - آبان ماه ۵۷ نقطه عطف مبارزاتی مردم بابل و آمل بوده که این تظاهرات سبب شد تا رژیم پهلوی از هرگونه سیاستی توان ایستادگی با مردم را نداشته باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مازندران، بر اساس گزارش مرکز اسناد انقلاب اسلامی، آبان ماه سال 57 نقطه عطف مبارزات مردم ایران در شهرهای مختلف بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین آمل جزو شهرهایی بود که پیشتاز برپایی تظاهرات بوده است. رژیم پهلوی نیز عاجز از هرگونه سیاستی توان ایستادگی در برابر خواسته‌های به حق مردم را نداشت. در نوشتار حاضر به بررسی تظاهرات مردم انقلابی آمل پرداخته شده که در 12 آبان 1357 کلید می‌خورد.

آتش انقلاب مردم بابل با شهادت نصیرایی شعله‌ورتر شد. ظهر دوازدهم آبان حدود پنج تا 10 هزار نفر از مردم بابل به اتفاق روحانیان شهر پیکر شهید نصیرایی را از بیمارستان شاهپور بابل تا گورستان گلد محله تشییع کردند. در مسیر تشییع جنازه عباس فلاحی یکی از دبیران آموزش و پرورش به سخنرانی پرداخت و فریاد برآورد: ما تا سرنگونی رژیم پهلوی آرام نخواهیم نشست و تا سینه‌های ما هدف گلوله قرار نگیرد از اقدامات خود دست بر نخواهیم داشت و تا آخرین قطره‌ خونی که در بدن داریم پایداری خواهیم کرد. ما حکومت اسلامی به رهبری امام خمینی را می‌خواهیم.

پس از او یکی دیگر از دبیران سخنرانی کرد و خواستار اتحاد دو شهر آمل و بابل شد و اعلام کرد: ما فردا 13 آبان 57 را عزای عمومی اعلام می‌کنیم. وی همچنین از جمعیت حاضر خواست از اقدامات تخریبی و آتش‌سوزی خودداری کنند و گفت که بر اساس اطلاعات به دست آمده مأموران ساواک مأموریت دارند ایجاد آتش‌سوزی کنند. در گورستان شهر نیز دبیر اعلامیه جامعه روحانیت بابل را قرائت کرد و گفت: مأموران شهربانی گفته‌ ما فقط حفاظت مساجد و ادارات را به عهده می‌گیریم، بنابراین ما نیز برای پاسداری از شهر و برقراری نظم پاسدار گمارده‌ایم.

تهران| شکسته‌شدن هیمنه پوشالی استکبار جهانی ثمره مقاومت و ایثار شهدای انقلاب اسلامی استفرمانده سپاه کردستان به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی شهرستان بانه ادای احترام کرد + تصاویرفرمانده سپاه کردستان به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی در کامیاران ادای احترام کرد+تصاویر

پس از او یکی از روحانیان با مردم سخن گفت و از آنان خواست آرامش خود را حفظ کنند و از اعمال خشونت خودداری کنند. اما مأموران رژیم اراده‌ای برای پایان دادن به خشونت و خونریزی نداشتند. در همین حین سربازان به مردم عزادار هجوم آوردند و به دنبال درگیری با آنان اقدام به تیراندازی کردند و جوان 18 ساله‌ای به نام صمد صالحی را با گلوله‌ای که به گلویش نشاندند به شهادت رساندند و چهار نفر دیگر را نیز زخمی کردند.

محمدجعفر شیرافکن دانشجوی22 ساله مدرسه عالی بابلسر از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله واقع شد، علی کرم احمدعلیزاده 23 ساله از ناحیه پشت و عباس‌علی صالح طبری آهنگر 25 ساله از ناحیه پا مورد هدف قرار گرفتند و سه تن از این مجروحان هستند.

12 نفر دیگر نیز در این درگیری مجروح شدند که بلافاصله توسط مردم از صحنه خارج و در منازل بستری شدند. پس از این حادثه مردم دست به تظاهرات عظیمی زدند و با شعار هموطن به پا خیز، برادرت کشته شده، دیگر مردم را نیز به تظاهرات فراخواندند.

همایون‌فال دادستان بابل، مأموران انتظامی را مقصر اصلی حوادث امروز دانست. در همین روز رئیس شهربانی بابل در تماسی با ریاست شهربانی استان اعلام کرد: که قادر به کنترل شهر نیست. رئیس شهربانی استان نیز در پاسخ گفت: رئیس شهربانی آمل به مدت 21 روز با تمام اغتشاشاتی که در شهر آمل رخ داده به وظایف خود عمل کرده ولی شما پس از دو روز می‌گویید قادر به انجام وظیفه نیستید. پس از این مکالمه رئیس شهربانی بابل به مرکز استان احضار شد و معاون شهربانی ساری به طور موقت سرپرستی شهربانی بابل را به عهده گرفت.

نماینده استاندار مازندران نیز خود را به بابل رساند و آیت‌الله تقوی و جمعی از روحانیان و معتمدان محلی را برای مذاکره و گفت‌وگو با استاندار به ساری برد. بهادری استاندار وقت مازندران در این جلسه از وقایع اخیر بابل ابراز تأسف کرد و یکی از مذهبیون اعلام کرد که اخلالگری‌های شهر بابل توسط رئیس ساواک بابل کارگردانی شده است. وی خواستار برکناری هفت نفر از پاسبان‌های شهربانی و رئیس اطلاعات و امنیت بابل شد.

صبح روز سیزدهم آبان یکی از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌های شهر بابل در جریان تشییع جنازه دانش‌آموز شهید سید صمد صالحی شکل گرفت. به نوشته روزنامه رستاخیز حدود60 هزار نفر از اهالی بابل، آمل، امیر کلا، بابلسر، فریدونکنار و محمودآباد پیکر این شهید را از بیمارستان شاهپور تحویل گرفتند و در حالی که لباس آغشته به خون او را بر فراز جمعیت به حرکت در آورده بودند و به سینه‌زنی در عزای وی می‌پرداختند، مسافت شش کیلومتری بابل تا روستای زی کلا آخوی، زادگاه شهید را به مدت پنج ساعت و در زیر باران شدید طی کردند تا در مراسم خاکسپاری این شهید شرکت کنند.

مراسم بزرگداشت شهید ابوالقاسم نصیرایی نیز بعد از ظهر همین روز با شرکت قریب به دو هزار نفر از طبقات مختلف مردم و استاندار و دادستان استان مازندران، در مسجد کاظم بیک شهر بابل برگزار شد. در این مجلس شیخ محمدجواد حجتی به منبر رفت و در قسمتی از سخنرانی خود با تأکید بر اینکه طرفداران حق همیشه پیروز هستند، همان‌گونه که انبیا الهی در مقابل قدرتمندان زمان خود پیروز می‌شدند، از امام خمینی تجلیل کرد و قطعنامه‌ای را به این شرح قرائت کرد که شش مورد از خواسته‌های انقلابیون در آن نظیر، انحلال سازمان امنیت، تحویل یکی از مأموران شهربانی بابل به مردم بابل، آزادی زندانیان سیاسی، عدم دخالت پلیس در مجالس ختم، لغو مجوز کسب مشروب‌فروشی‌ها، آزادی 4 تن از دستگیر شدگان حوادث اخیر بوده است.

وی سخنرانی خود را به استاندار مازندران کرد و گفت: فرماندار جدید بابل، فرماندار سابق آبادان می‌باشد و در صورت صحت عزل وی را خواهانم. استانداز نیز اظهارات او را تأیید کرد و مراسم در ساعت 18 و 30 پایان یافت.

انتهای پیام/ /681/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: انقلاب اسلامی رئیس شهربانی مردم بابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۳۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | تظاهرات مردم سوئد در حمایت از فلسطینیان

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ویدئویی از تظاهرات در شهر یوتبری سوئد برای ابراز همبستگی با مردم نوار غزه و محکوم کردن جنگ اسرائیل در رسانه‌ها منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • سفر سردار رادان به خراسان رضوی به دعوت مردم متدین مشهد
  • هر جا میدان به نیروهای متعهد و انقلابی داده شد، سربلند بوده‌ایم
  • هرجا میدان به نیروهای متعهد و انقلابی داده شد، سربلند بوده‌ایم
  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • بازخوانی کارنامه 8 تیم برتر جام حذفی؛ 3 قهرمان در کنار 5 مدعی
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان
  • ببینید | تظاهرات مردم سوئد در حمایت از فلسطینیان
  • اعضای شورای شهر در هر تصمیمی نفع مردم را لحاظ کنند