Web Analytics Made Easy - Statcounter

با انجام دادن بعضی اقدامات می‌توان اضطراب ناشی از شیوع ویروس کووید-۱۹ را کاهش داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع ویروس کرونا باعث شده است بسیاری از افراد احساس تنهایی، انزوا، استرس و اضطراب داشته باشند. قطعاً برقراری روابط اجتماعی به بهبود سلامت روحی افراد کمک شایانی می‌کند. با توجه به گسترش وسیع ویروس کرونا، باید فاصله اجتماعی خود را با دیگران حفظ کنیم، اما این موضوع بدان معنا نیست که ارتباط ما با دیگران قطع شده است، بلکه می‌توان به صورت آنلاین یا از طریق مکالمه تلفنی با اعضای خانواده و دوستان ارتباط برقرار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها به صورت تصویری با دیگران صحبت کرد و احساسات خود را با آن‌ها به اشتراک گذاشت. در ادامه به بررسی دیگر اقداماتی که به کنترل این نوع اضطراب کمک می‌کند، می‌پردازیم:

در طبیعت وقت بگذرانید

استنشاق هوای تازه و ورزش کردن می‌تواند با آزاد کردن ماده شیمیایی شادی آور در مغز باعث کاهش استرس و اضطراب افراد شود. در صورت امکان پیاده‌روی کنید، اما فاصله فیزیکی خود را از دیگران را حفظ کنید. اگر در مکانی هستید که نمی‌توانید حداقل دو متر از دیگران فاصله بگیرید، حتماً از ماسک استفاده کنید.

از خودتان مراقبت کنید

خواب کافی، رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن می‌تواند استرس و اضطراب افراد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین تا جایی که ممکن است مواد غذایی مناسب مصرف کنید، پیاده روی کنید و هر شب ۶ تا هشت ساعت بخوابید. نفس عمیق بکشید، حرکات کششی انجام دهید، مدیتیشن و یوگا انجام دهید. یک برنامه روزانه اصولی و موفق داشته باشید، راس ساعت منظم بیدار شوید و بخوابید، برای ورزش کردن زمان مناسبی در نظر بگیرید.

با اعضای خانواده وقت بگذرانید

از آنجایی که دانش‌آموزان و دانشجویان به صورت آنلاین آموزش می‌بینند و برخی بزرگسالان نیز وظایف خود را به صورت دورکاری انجام می‌دهند، اعضای خانواده زمان بیشتری برای سپری‌کردن با یکدیگر دارند و می‌توانند فعالیت‌هایی را که برای انجام دادن آن‌ها وقت کافی نداشتند، انجام دهند. به عنوان مثال اعضای خانواده می‌توانند به صورت گروهی آشپزی کنند، بازی کنند، پازل درست کنند یا با یکدیگر صحبت کنند.

زمان خواندن اخبار را محدود کنید

مرور کردن اخبار به صورت مداوم باعث افزایش اضطراب می‌شود. بنابراین توصیه شده است که زمان محدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه را در طول روز به خواندن اخبار مهم اختصاص دهید، فقط مطالب منتشر شده در یک یا دو منبع خبری معتبر را بخوانید، به سرعت از روی عناوین و عکس‌ها بگذرید و مطالب مرتبط به خود را مطالعه کنید.

استرس خود را مدیریت کنید

اگر به استرس و اضطراب مبتلا هستید، با یک مشاور حرفه‌ای به صورت آنلاین یا حضوری صحبت کنید. علاوه بر این می‌توانید به یک گروه پشتیبانی آنلاین نیز بپیوندید. اگر قبل از شیوع ویروس کرونا دچار اضطراب بوده‌اید و با شروع این دوران میزان استرس و اضطراب شما افزایش پیدا کرده است، باید حتماً با پزشک یا روان پزشک خود ارتباط برقرار کنید.

طرز فکر خود را تغییر دهید

سعی کنید در مورد آینده یا بدترین اتفاق‌هایی که ممکن است رخ دهد، فکر نکنید. پیش بینی کردن وقایع بد ممکن است باعث افزایش استرس و اضطراب شود. به عنوان مثال به جای اینکه بگویید "من هرگز بهبود پیدا نمی‌کنم"، به خودتان بگویید "از پس آن بر می‌آیم". سعی کنید ویدئوهایی در مورد مدیتیشن و یوگا مشاهده کنید و آن‌ها را امتحان کنید، برنامه‌های زیادی وجود دارد که در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند. علاوه بر این نتایج مطالعات محققان نشان می‌دهد که شکرگزاری در مورد داشته‌های خود می‌تواند به بهبود روحیه افراد کمک شایانی کند.

خود را سرگرم کنید

از وقت آزاد خود استفاده کنید، یک سرگرمی جدید را امتحان کنید یا یک زبان جدید یاد بگیرید. این دوران بهترین زمان برای انجام دادن کارهای عقب افتاده است. فعالیت‌هایی انجام دهید که به شما حس خوبی القا می‌کند. علاوه بر این برای بهبود روحیه خود می‌توانید موسیقی نشاط‌آوری پخش کنید، یا برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی که حواس‌تان را از وقایع بد منحرف می‌کند، تماشا کنید.

به دیگران کمک کنید

کمک کردن به دیگران می‌تواند شامل برقراری تماس یا پیام دادن به آن‌ها شود. ارسال پیام‌هایی مانند "حالت چطور است؟ " نشان دهنده این است که به فکر دیگران هستید. اینکه بدانید کسی به شما فکر می‌کند، به بهبود روحیه کمک بسیاری می‌کند. اگر فردی را می‌شناسید که نمی‌تواند برای تهیه غذا یا دارو، خانه را ترک کند، به او کمک کنید و برایش غذا و دارو ارسال کنید.

کد خبر 452608

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس اضطراب استرس کنترل استرس کاهش اضطراب پیشگیری از کرونا شیوع کرونا ابتلا به کرونا کرونا درمان کرونا اضطراب کرونا کرونا در جهان آخرین اخبار ویروس کرونا آخرین اخبار کرونا کنترل استرس کرونا استرس و کرونا کرونا و استرس شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق استرس و اضطراب اعضای خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۴۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند

ایسنا/همدان کارشناس برنامه کنترل دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: معمولاً همه سنین و به ویژه نوجوانان و جوانان مصرف‌کننده قلیان هستند بنابراین بیشترین مشکل ما در مصرف قلیان است و نگرانش هستیم که باید در جامعه کنترل شود. کارهای زیادی در راستای پیشگیری انجام دادیم اما شاید کافی نبوده است.

مهدی خدابخشی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد افراد در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال در کشور مصرف‌کننده روزانه دخانیات هستند که در این بین ۳-۴ درصد را زنان و ۲۶-۲۷ درصد را مردان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: سن شروع مصرف دخانیات در کشور بسیار پایین آمده به طوری‌که به سن ۱۳-۱۴ سال رسیده و زنگ خطری برای همه است که مراقب فرزندانمان باشیم و حواسمان باشد که قشر نوجوان جامعه به سمت مصرف سیگار نرود.

وی با اشاره به اینکه آمار مصرف‌کنندگان دخانیات در استان همدان هم به شکلی متأثر از آمار کشوری است اما نیازمند مطالعه تخصصی و به‌روز در این زمینه هستیم چراکه پژوهش‌های موجود مربوط به سال های قبل است، مطرح کرد: لازم است بررسی جامعی انجام گیرد و همه افراد در همه سنین از نظر مقدار مصرف، نخ مصرفی، از نظر چه جنس زن و مرد و ... بررسی شوند تا نمایی از وضعیت مصرف در استان داشته باشیم.

خدابخشی خاطرنشان کرد: مشاهدات میدانی نشان می‌دهد میزان مصرف قلیان در برخی استان‌ها افزایش یافته، شاید خیلی‌ها سیگار نکشند اما قلیان می‌کشند چراکه آن را به عنوان یک وسیله تفریحی قلمداد می‌کنند که بی‌خطر و بی‌ضرر است.

وی بیان کرد: شاید سیگار کشیدن کمی دارای قبح باشد و برخی در دید بزرگترها نکشند اما قلیان را دور هم می‌کشند و از آن به عنوان بزم دورهمی یاد می‌کنند و قبح و زشتی ندارد و معمولاً همه سنین و به ویژه نوجوانان و جوانان مصرف‌کننده هستند، بنابراین بیشترین مشکل ما در مصرف قلیان است و نگرانش هستیم که باید در جامعه کنترل شود. کارهای زیادی در راستای پیشگیری انجام دادیم اما شاید کافی نبوده است.

کارشناس برنامه کنترل دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: بحث ممانعت از عرضه قلیان در سفره‌خانه‌ها، چایخانه‌ها، رستوران‌ها و در مجموع در اماکن عمومی از سال ۸۵ به بعد مطرح شد اما اجرای کامل قوانین و آیین‌نامه‌ها باید با همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد. مراکز عرضه قلیان از هفت شب به بعد فعالیت می‌کنند هر چند تمام سعی خود را برای جمع‌آوری می‌کنیم؛ به عنوان مثال چندی پیش با اکیپ مشترک از مسیر حیدره و عباس‌آباد بازدید کردیم و مواردی هم مشاهده کرده و پلمب شد.

وی با اشاره به انجام بازدیدهای دوره‌ای از ساعت ۴ بعدازظهر تا هشت شب از اماکن عمومی مطرح کرد: متأسفانه جریمه‌ها بازدارنده نیست و سودآوری قلیان خیلی بالاست. بنابراین ترجیح افراد بر پرداخت جریمه و بازگشت به روال قبل و عرضه دوباره قلیان در کمتر از یک یا دو هفته بعد از بازگشایی است چراکه با وجود مخاطبان زیادشان از قشر جوان نمی‌خواهند به هیچ وجه بازارشان را از دست بدهند. بنابراین باید به شکلی اقدام شود که آن مکان بعد از دو یا سه بار پلمب، به صورت دائم پلمب شود.

خدابخشی با اعلام اینکه متأسفانه در کشور به شکل یکنواخت برخورد در زمینه عرضه قلیان در اماکن عمومی صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: باید در کل کشور با این پدیده مقابله و مبارزه شود و هیچ استثنایی در استان‌های جنوبی، شمالی و مرکز نباشد.

وی همدان را پیشروترین استان در زمینه برخورد با عرضه قلیان دانست و تصریح کرد: در این زمینه سخت‌گیری می‌کنیم و مقامات استان نظیر قوه قضائیه، نیروی انتظامی و شهرداری هم خوب همکاری می‌کنند اما لازم است بیشتر تلاش کنیم و جدیت بیشتری به خرج دهیم البته نمی‌توانیم به صفر برسانیم اما می‌شود به حداقل رساند.

خدابخشی تأکید کرد: در کنترل مصرف دخانیات قوانین خوبی داریم و در آن به صراحت قید شده که عرضه قلیان در اماکن عمومی ممنوع است و یا ورود افراد زیر ۱۸ سال ممنوع بوده و تبلیغات محیطی دخانیات ممنوعیت دارد. پشت بند آن هم آیین‌نامه‌هایی آمده است اما متأسفانه در کشور به درستی و کامل اجرا نمی‌شود.

کارشناس برنامه کنترل دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه به اجرای طرح شهر و روستای بدون دخانیات از سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: هر استان یک شهر و روستا را به عنوان پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب کرد، به طوری‌که در استان همدان شهر قروه شهرستان درگزین و روستای نگارخاتون شهرستان فامنین انتخاب و قوانین، ضوابط و آیین‌نامه‌ها به شکل کامل اجرا شد و نتایج خوبی گرفتیم و در حال حاضر بحث تبلیغات، مرکز عرضه قلیان، فروش نخی، مجوز به خرده‌فروشان و ... را دیگر نداریم.

وی با بیان اینکه امسال هم شهر سرکان شهرستان تویسرکان و روستای ورکانه شهرستان همدان را انتخاب کردیم، یادآور شد: علت انتخاب این شهر و روستا توریستی بودنشان است و به راحتی قابل کنترل بوده و قوانین و مقررات کنترل دخانیات در مناطق کوچک قابلیت اجرایی کاملی دارد و اگر طرح به صورت موفقت‌آمیز اجرا شود می‌تواند انعکاس کشوری داشته باشد.

خدابخشی در ادامه درباره عرضه دخانیات در دکه‌های مطبوعاتی گفت: به هیچ وجه دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند، حتی همه سوپرمارکت‌ها هم مجوز فروش ندارند. طرحی مبنی بر اعطای مجوز خرده‌فروشی دخانیات که قانونش بود اما اجرا نمی‌شد را از سال ۱۴۰۰ در استان آغاز کرده‌ایم و هر مرکز یا سوپرمارکت و خواروبارفروشی باید مجوز عرضه بگیرد که این مجوز به همه داده نمی‌شود و تنها به آنهایی که در شعاع ۱۰۰ متری‌اش مدرسه نباشد، مجوز می‌دهیم. البته در قانون مراکز ورزشی هم هست اما فعلاً مدرسه را درنظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد مراکز و اماکن و سوپرمارکت‌ها مجوز گرفته‌اند و در برنامه داریم که برای تمام مراکز این کار را انجام دهیم تا با مراکز فاقد مجوز برخورد لازم صورت گیرد، افزود: مراکز مطبوعاتی هم باید کار فرهنگی انجام دهند و حق عرضه دخانیات ندارند. با وجود اینکه مدیریت تعدادی از دکه‌ها با شهرداری و تعدادی با ارشاد است، با برخی از متخلفان برخورد کرده‌ایم اما ارشاد و شهرداری به علت اینکه بهره‌برداران دکه‌ها بعضاً اعلام می‌کنند درآمد ندارند و یا فاقد بضاعت مالی هستند، با آنها راه آمده و اغماض کرده‌اند اما از نظر ما عرضه دخانیات ممنوع است و با برخی برخورد کرده و جمعش کرده‌ایم و با مکاتبه با این دو اداره خواستار عدم تمدید مجوز این بهره‌برداران هستیم.

خدابخشی با اشاره به اینکه امسال با جدیت بیشتری کار را انجام می‌دهیم و با دکه‌های متخلف برخورد می‌کنیم، خاطرنشان کرد: فروش ادوات قلیان منعی ندارد اما استعمال آن در اماکن عمومی و فضای باز به علت ایجاد آلودگی ممنوع است؛ به عنوان مثال رستوران بالای عباس‌آباد به علت عرضه قلیان، پلمب و به شرط عدم عرضه بازگشایی شد و تعهد دادند که عرضه نکنند. در مسیر حیدره و نهاوند، ملایر و تویسرکان هم از این موارد زیاد داشتیم.

وی با تأکید بر اینکه باید در جریان کنترل مصرف، سیگار گران شود، تا زمانی‌که یکی از ارزان‌ترین کالاهاست، اوضاع بهتر نمی‌شود، مطرح کرد: می‌توان با افزایش مالیات بر دخانیات در جهت مصرف آن پیش رفت. در ضمن باید همراهی مردم و خانواده‌ها و آموزش و پرورش را داشته باشیم، تا وقتی خانواده‌ها فکر می‌کنند قلیان یک وسیله فرهنگی برای ایجاد صمیمت و همدلی در بین اعضای خانواده است، نمی‌توان کاری کرد. این خانواده‌ها از این موضوع که مصرف هر وعده قلیان معادل مصرف ۱۰۰ نخ سیگار یا پنج بسته سیگار است، غافلند.  

این کارشناس برنامه کنترل دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اعلام اینکه قلیان وسیله تفریحی نیست و کاملاً غیربهداشتی بوده و برای همه اعضای خانواده به ویژه زنان و بچه‌ها خطرناک است، یادآور شد: صنایع دخانی از ترفندهای مختلف برای اغفال جوانان استفاده می‌کنند، به طوری‌که قلیان میوه‌ای، سیگار با اسانس نعنا، سیگار الکترونیکی، قلیان برقی و ... همگی از این دست ترفندهاست.

وی با بیان اینکه هر دودی حاوی ۴۰۰۰ نوع ماده شیمیایی است که اکثراً سرطان‌زاست، اظهار کرد: توتون، تنباکو، ذغال و ... همه سر و ته یک کرباس هستند، بنابراین نباید به هیچ وجه سلامتی خود را به توتون و تنباکو بفروشیم. حدود ۶۰-۷۰ میلیارد نخ مصرف سیگار در کشور وجود دارد و دو برابر آن هزینه درمان افراد مبتلا به بیماری‌های ناشی از آن می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی آغاز شد
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • دومین سمپوزیوم بین‌المللی تنش و اضطراب در مشهد برگزار می‌شود
  • رئیسی: رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل است
  • استمرارروند کاهشی تورم، رشدنقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و است
  • استمرار روند کاهشی تورم و قیمت ارز نیازمند مراقبت جدی است
  • ۸ نکته درباره‌ افکار و خطاهای شناختی/ چطور خشم خود را کنترل کنیم؟
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود