Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج یکی از مهم‌ترین واحد‌های تولیدی-صنعتی استان کهگیلویه و بویر احمد است که هم اکنون از چرخه تولید خارج شده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیه حسینی نسب؛ کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج در دهه ۷۰ به منظور رونق بخشیدن به صنعت کشاورزان استان کهگیلویه و بویر احمد از سوی سازمان اقتصادی کوثر راه اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در سال‌های اول راه اندازی، این کارخانه توانست آرد مورد نیاز استان و استان‌های همجوار را تامین کند. حتی بخشی از کارخانه را برای تولید شیرینی جات اختصاص دادند و کار تا جایی پیش رفت که محصولاتش صادر می‌شد.
بیشتر بخوانید: تصمیماتی که مسیر ورشکستی کارخانه آرد یاسوج را هموار کرد بررسی وضعیت کارخانه آرد یاسوج کمتر از رسیدگی به ویروس کرونا نیست بازگشت کارخانه آرد و نشاسته یاسوج به چرخه تولید   روال کار به خوبی پیش می‌رفت تا اینکه در سال ۸۴ به خاطر شرایط اقتصادی و رکود، خط تولید متوقف، و کارخانه تعطیل شد. بعد از مدتی تعطیلی، کارخانه با کمک مسئولین استانی و سازمان اقتصادی کوثر با ظرفیت محدود شروع به کار کرد و البته با این شرایط، حقوق و مزایای کارگران به سختی پرداخت می‌شد.
 بعد‌ها عدم رعایت مسائل بهداشتی، آلودگی‌های میکروبی و حتی وجود شپشک باعث تعطیلی کارخانه شد و سوء مدیریت تا آنجا پیش رفت که ۳۳۰ کارگر سال ۸۶ به حدود ۴۰ کارگر در سال ۹۸ رسید و کارگران هر روز شاهد فرسوگی و مستهلک شدن ماشین آلات کارخانه بودند.    
حالا شنیده‌ها حاکی از این است که کارخانه در خوشبینانه‌ترین حالت خود با نیمی از ظرفیت فعالیت می‌کند و بخش‌های نشاسته، گلوکز، دکتوز و خوراک دام بطور کامل تعطیل است.
علی وفایی‌مقدم، مدیرعامل کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج معتقد است: بخش آرد کارخانه با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کند. دستگاه‌ها مستهلک است ولی در صورت نوسازی و افزایش سهمیه با تمام توان به فعالیت ادامه می‌دهیم. دستگاه‌های آلمانی فاز نشاسته بعد از ۳۰ سال بلاتکلیفی از رده خارج شده‌اند.   بخش آرد کارخانه با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کند دستگاه‌ها مستهلک بوده که در صورت نوسازی و افزایش سهمیه با تمام توان به فعالیت ادامه می‌دهیم. دستگاه‌های آلمانی فاز نشاسته بعد از ۳۰ سال بلاتکلیفی دیگر از رده خارج شده‌اند. در این راستا و با توجه به مشکلاتی که برای این واحد صنعتی در استان به وجود آمده، نشست هم اندیشی و بررسی مشکلات شرکت آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج با حضوررئیس هیات مدیره سازمان اقتصادی کوثر، مدیرکل شرکت غله استان، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان، معاون اقتصادی استاندار و مدیران ومسئولین شرکت آرد و نشاسته برگزار شد.
سالار حسین پور ، ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویر احمد در این نشست گفت: اولین گام برای رفع موانع و مشکلات این کارخانه تهیه و تدوین طرح توسعه کاملا علمی و قابل اجراست که باید با مشورت با مشاورین وکارشناسان تهیه شود و مسیر و برنامه اجرایی کارخانه و اهدافی که قرار است محقق شود ، بطور دقیق و کارشناسی تدارک دیده شود تا بتواند نقشه راهی برای اینده و ادامه کار شرکت باشد.   هاشمی پور، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در این نشست می‌گوید: باید با آینده نگری و زیرساخت‌های کارخانه بررسی و درصورت وجود نواقص با مشورت و استفاده از مشاوران قوی و با تجربه رفع شود . و می‌توان از تجربه و توان شرکت‌های سازنده و تهیه کننده دستگاه‌های کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز بهره برد.     گفته می‌شود با وجود اینکه از مسئولان سازمان چندین بار برای رفع مشکلات و بررسی وضع موجود به کارخانه آمده اند، اما تاکنونی نتیجه‌ای از این سفر‌های نصیب کارخانه نشده است. بعضا اطلاعات غلط و نادرستی از سوی مسئولان کارخانه به مرکز و سازمان ارائه شده بود که نتیجه‌ای در بر نداشت.
سید حسین سهمگین، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در مورد وضعیت کارخانه آرد یاسوج می‌گوید: زمانی آرد این کارخانه جزو برند برتر و شناخته شده در کشور بوده و کارخانجات معتبر و بزرگ کشوری نیز مشتریان گلوکز این کارخانه بودند، اما حالا با رکود این کارخانه، شرکت‌های دیگری در کشور جای آن را گرفته اند و تولید و محصول خود را استان عرضه می‌کنند.     متاسفانه به دلیل بی‌تدبیری‌های مدیریتی در سال‌های اخیر، این واحد صنعتی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده؛ تا جایی که با برآورد اولیه حالا قیمت کارخانه به مراتب کمتر از ارزش واقعی اراضی در تملک کارخانه به مزایده گذاشته شد. اکنون یکی از خطوط تولیدی این کارخانه که به صورت راکت مانده، قرار است به چرخه تولید برگردد و این، حمایت مسئولان را می‌طلبد. این کارخانه در منطقه محرومی از استان واقع شده که در صورت راه‌اندازی این خط تولید با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه، شاهد به‌کارگیری تعدادی از جوانان بیکار خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سازمان اقتصادی کوثر خصوصی سازی سازمان اقتصادی کوثر کارخانه آرد یاسوج دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۴۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه آهن اردبیل امسال به بهره برداری می رسد

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحامد عاملی شامگاه سه شنبه در دومین گردهمایی بازنشستگان و پیشکسوتان آموزش و پرورش در گرامیداشت هفته معلم در اردبیل اظهار کرد: جایگاه معلم از نظر فضیلت و قداست جایگاه همتراز با انبیا و اوصیای الهی است و قعا حرکت بشریت در طول تاریخ برمبنای هدایتگری و علم آموزی معلمان و فرهیختگان جامعه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: پیشکسوتان و بازنشستگان آموزش و پرورش عمر خود را صرف انسان سازی و بهترین فضیلت معنوی در تربیت و تعالی نیروی انسانی کرده اند که امروز بزرگترین ذخیره و منبع ارزشمند کشور محسوب می شوند.

استاندار اردبیل کار معلم را دارای شرافت، فضیلت و قداست بیشمار توصیف کرد و گفت: این کار با مادیات و پرداختی های اندک قابل قیاس نیست و ضروری است تا شان و منزلت معلمان به عنوان انسان های فرهیخته و دانایی محور مورد توجه قرار گیرد.

عاملی مهمترین مساله استان را حرکت در مسیر رشد اقتصادی و تکمیل زیرساخت ها برای تقویت این حوزه اعلام و تصریح کرد: در اکثر حوزه های رشد اقتصادی جایگاه استان اردبیل بیست و پنجم و بیست و ششم بوده در حالی که ما با ظرفیت های بینظیر کشاورزی، گردشگری و بخش صنعت و معدن و مهمتر از همه سرمایه های انسانیو منابع ارزشمند در این حوزه روبرو هستیم.

وی بیان کرد: اگر همه این قابلیت ها بکارگیری شود استان اردبیل به سرعت رشد خواهد کرد و ما نیز در دولت سیزدهم در این مسیر گام برمی داریم.

استاندار اردبیل به تکمیل زیرساخت ها در تولید ثروت مردم استان اردبیل اشاره و تصریح کرد: مهمترین زیرساخت ارتباطات زمینی، هوایی و ریلی است که راه آهن اردبیل – میانه بعد از سال ها نتظار مردم در نیمه اول امسال تکمیل و افتتاح خواهد شد.

توسعه بزرگراه های اردبیل تا ۱۸۵ کیلومتر

عاملی ضرورت اتصال راه آهن اردبیل به پارس آباد و وصل شدن به روسیه و حرکت تا هلسینکی را یادآور شد و بیان کرد: این توسعه ریلی می تواند استان اردبیل را به چهارراه اقتصادی تبدیل کند.

وی از توسعه بزرگراه های استان تا ۱۸۵ کیلومتر خبر داد و اظهار کرد: در دولت سیزدهم سال اول ۵۲ کیلومتر و سال دوم ۸۵ کیلومتر بزرگراه افتتاح شد و قرار است امسال نیز ۶۰ کیلومتر بزرگراه در این استان به بهره برداری برسد.

رییس شورای برنامه ریزی استان اردبیل به کاهش کنسلی پروازهای فرودگاه اردبیل تا ۱۷ مورد اشاره کرد و گفت: پروازهای اول صبح و آخر شب راه اندازی شده و در کنار آن امکان دایر شدن پرواز به سایر مناطق کشور نیز فراهم است.

عاملی از تکمیل زنجیره فیبر نوری برای تقویت ارتباطات مخابراتی و تلفن همراه خبر داد و بیان کرد: در بخش گازرسانی خط دوم انتقال گاز به استان تا شهریور ماه تکمیل شده و احداث ۱۰ پست برق را نیز در این استان برای تقویت نیرورسانی به واحدهای صنعتی و تولیدی شاهدیم.

تزریق ۱۷ هزار میلیارد تومان منابع برای طرح های اقتصادی اردبیل

وی افزود: بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان منابع برای طرح ها و پروژه های اقتصادی تزریق شده و سایر طرح های عظیم آبرسانی، تکمیل سه سد و پایاب سد خداآفرین برای افزایش تولید محصولات کشاورزی در حال انجام است.

استاندار اردبیل از افزوده شدن ۱۵ بنگاه اقتصادی اردبیل به مجموع باشگاه هزارتایی ها خبر داد و اظهار کرد: ۵ مورد از این طرح های صنعتی و معدنی امسال افتتاح می شود و استان اردبیل به مجموع باشگاه هزارتایی ها در حوزه اشتغال می پیوندد.

عاملی از تکمیل زنجیره گردشگری و احداث سه هتل پنج ستاره در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: همه این برنامه ریزی ها و تلاش ها برای افزایش سرانه درآمدی مردم استان است که در دولت سیزدهم حرکت جهشی در این بخش آغاز شده است.

در این مراسم از پیشکسوتان و بازنشستگان آموزش و پرورش تجلیل شد.

کد خبر 6093878

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری خط دوم کارخانه سیمان رزن در سال آینده
  • راه آهن اردبیل امسال به بهره برداری می رسد
  • طرح‌های اقتصادی در استان بوشهر حمایت می‌شوند
  • چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟
  • داروسازی ایران، حرکت به سوی آینده یا اسیر روندهای تکراری
  • چه زمانی از تیرآهن هاش استفاده کنیم؟
  • عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود
  • بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/خبری از افزایش قیمت دلار نیست
  • وعده های واردات وسایل نقلیه عمومی عملی می شود؟
  • حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود