Web Analytics Made Easy - Statcounter

یغمائیان با بیان اینکه برای اولین بار، وقف‌نامه‌ای از استان سمنان به ثبت ملی رسید گفت: ثبت وقف نامه عمید الملک سمنانی در فهرست میراث ملی ثبت شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان از سمنان، «مصطفی یغمائیان» در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه  برای نخستین بار است که یک وقف‌نامه از استان سمنان در فهرست ملی ثبت می‌شودگفت: وقف‌نامه قاضی رکن‏الدین عمیدالملک سمنانی، متعلق به خاندان «هاشمی» سمنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان با اشاره به اینکه قدمت این وقف‌نامه به قرن نهم هجری قمری  باز می‌گردد اظهارداشت: این وقف‌نامه با توجه به کمبود اسناد پیش از دوره صفوی، برای مطالعات تاریخ وقف ایران، رجال، خانقاه، نظام آبیاری، وضع مالی و طرز تفکر یک قاضی در شهر سمنان و حتی شناخت حدود اربعه شهر در دوره‏ تیموری دارای ارزش و اهمیت بسیار است.

 

وی افزود: وقف‏نامه عمیدالملک به خط نسخ و برخی از کلمات به خط ثلث و به صورت طومار و از الصاق ۱۱ قطعه کاغذ به وجود آمده و اندازه کامل آن به طول پنج متر و ۴۷ سانتی‏متر است.

 

یغمائیان با بیان اینکه وقفیه قاضی عمیدالملک نمونه ممتازی از وقفیه ‏نویسی توسط یکی از قضات دوره‏ تیموری ساکن در سمنان است اضافه کرد: وقف نامه عمید الملک سمنانی به شماره ۱۵۸۸ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان تصریح کرد: استان دارای ظرفیت‌های زیادی در زمینه میراث فرهنگی و تاریخی است که استفاده از این ظرفیت‌ها، نقش مهمی در توسعه و رونق گردشگری دارد.

 

وی بیان کرد: بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی در استان سمنان شناسایی شده و ۸۵۶ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی  ثبت شده است.

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: فهرست میراث ملی کشور استان سمنان وقف نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۴۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، عطا حسن‌پور امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان، اظهار داشت: این همایش بین‌المللی با موضوع تاب‌آوری در برابر مخاطرات، تغییرات اقلیمی و بلایا در آبان‌ماه سال جاری با حضور مهمانان و پژوهشگران داخلی و خارجی در خرم‌آباد برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: این همایش بین‌المللی با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، تصریح کرد: همایش یاد شده در محورهای مفاهیم و مبانی نظری، بستر فرهنگی و میراث ناملموس، بستر طبیعی در معماری دست‌کند، تجارب و حفاظت از معماری دست‌کند برگزار خواهد شد.

حسن‌پور، افزود: پژوهشگران، اساتید دانشگاه و علاقه‌مندان می‌توانند چکیده مقالات خود را دراین‌خصوص تا ۳۰ اردیبهشت به دبیرخانه این همایش بین‌المللی ارسال کنند.

کد خبر 6093859

دیگر خبرها

  • ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • راهیابی نوجوان سمنانی به جمع استعدادهای نویسندگی کشور
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • انعقاد تفاهم‌نامه مشترک حوزه گردشگری با ۶ استان در نمایشگاه ایران اکسپو
  • درخشش دختر سمنانی در مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • ۱۲۰۰ وصیت نامه شهدای استان سمنان چاپ شده است
  • درخشش تنیسور سمنانی در رقابت های غرب آسیا